Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Bagage - anekdotiska rekord

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Bagage - anekdotiska rekord

En diskussionen om bagage måste absolut kompletteras med lite skrönor om observerar bagage.

Själv har jag nog mest tagit stora grejer på länsbussar. I inre Gävleborg var chauffören skeptisk till att jag verkligen var vuxen nog att betala fullpris när jag hade min mountainbike i Ikea påse.

En gång var det tajt byte mellan buss och tåg i Enköping. Jag tyckte jag hade bråttom, men till min förvåning kom en resenär med en fullstor harpa och gjorde turen buss - tåg snabbare än mig.

En gång har jag mött en forskajak med efterföljande resenär i dörren på X2000. Det är nog rekordet för enskild persedel iaf. Även om folk med för många o för stora väskor kommer väl ofta. Även om man såhär ett år med covid saknar även det!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Bagage - anekdotiska rekord

En höjdhoppstav i sovvagn.(låg i korridoren)

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av spanarn Visa inlägg
    En höjdhoppstav i sovvagn.(låg i korridoren)
    Den måste ha tagits in genom ett fönster? (Stavhoppsstav antar jag att du menar.)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Den måste ha tagits in genom ett fönster? (Stavhoppsstav antar jag att du menar.)
    Vet att dessa stavar ibland gick som expressgods/resgods. Hände att de lastades genom gaveldörren i sista vagnen i brist på annan lösning.

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Allt detta är preskriberat nu...

Jag har under LIA på Öresundstågen observerat ett badkar i låggolvsdelen.

Jag har transporterat ett st Julgran, modell större, på Pendeltåget.

Mista pollinering jag har gjort är en hårddisk som fick åka X2-Hytt från Stockholm till Göteborg

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av UR SPÅR! Visa inlägg
    Allt detta är preskriberat nu...

Jag har under LIA på Öresundstågen observerat ett badkar i låggolvsdelen.

Jag har transporterat ett st Julgran, modell större, på Pendeltåget.

Mista pollinering jag har gjort är en hårddisk som fick åka X2-Hytt från Stockholm till Göteborg
    Hade varit mer naturligt att pollinera julgranen?

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Hade varit mer naturligt att pollinera julgranen?
    Historien om hårddisken är rätt lustig faktiskt. Detta är innan telefonerna bli så avancerade som idag. Mer än 16år sedan. Jag står vid spår 10 på Cst och pratar i telefon med arbetskollegan i Göteborg som skall ta emot serverhårddisken. När jag inser att jag inte kommer att hinna med sista tåget hem för natten. Så han sitter på kontoret och försöker hitta hotell åt mig i Göteborg. Eller om han ska ta tåg mot mig så vi möts på ”mitten”. Men pga någon större mässa/konvent så är det fullt nästan överallt. Och det som finns kostar som ett hus på landet. På perrongen står det också en lokförare. Plötsligt frågar föraren vad jag ska lämna i Göteborg. Denna! Svarar jag och håller upp en Hårddisk liggandes i en systembolagspåse. ”Kommer någon och möter dig i Göteborg?” Frågar lokföraren. ”Det går att ordna” blev mitt svar. Så jag ger disken till lokföraren som skall köra tåget. Och kollegan möter honom i Göteborg. Två timmar efter ankomst till Göteborg var Serverns RAID5 komplett igen.

En vecka senare dog nästa disk...

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    pollinera
    Dam you autocorrect.

Mannen som uppfann Autocorrect är död. Restaurang in please

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Vet att dessa stavar ibland gick som expressgods/resgods. Hände att de lastades genom gaveldörren i sista vagnen i brist på annan lösning.

Men i en sovvagn kommer man ändå inte ifrån att den måste förbi ett hörn så att säga. Så där måste de väl ändå ha tagit in den genom ett fönster?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Men i en sovvagn kommer man ändå inte ifrån att den måste förbi ett hörn så att säga. Så där måste de väl ändå ha tagit in den genom ett fönster?
    Vore staven oböjlig skulle knappt det heller gå, men det är nog så att det kräver mindre böjning att ta in den genom fönstret.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Vore staven oböjlig skulle knappt det heller gå, men det är nog så att det kräver mindre böjning att ta in den genom fönstret.
    Jo, jag vet att en sådan stav är böjlig. Det är faktiskt böjligheten som stavhopparna jobbar med när de hoppar, att få staven att böjas och sedan fjädra uppåt så att de kommer upp i höjd. Se länk:

https://www.youtube.com/watch?v=v-rfaTR1O60

Men ändå så bör den bli besvärlig att få in i en sovvagn från genomgången i gaveln. Om man inte verkligen skrapar väggarna i vagnen. Så jag tror i alla fall att det vore bättre då att få in den genom fönstren.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Jo, jag vet att en sådan stav är böjlig. Det är faktiskt böjligheten som stavhopparna jobbar med när de hoppar, att få staven att böjas och sedan fjädra uppåt så att de kommer upp i höjd. Se länk:

https://www.youtube.com/watch?v=v-rfaTR1O60

Men ändå så bör den bli besvärlig att få in i en sovvagn från genomgången i gaveln. Om man inte verkligen skrapar väggarna i vagnen. Så jag tror i alla fall att det vore bättre då att få in den genom fönstren.
    Eller kanske binda fast den på utsidan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En kväll på nittiotalet stod jag på spår 8 i Malmö med en Y2 mot Karlskrona när, strax innan avgång, en utrikisk familj kom dragande på en såndär bagagevagn som man kopplar efter gaffeltrucken. Vagnen var bräddfull med prylar, vi tänkte att det här går aldrig, men de var vana resenärer, en minut eller två sen var alltihop instuvat och ingenting var ivägen eller blockerade några gångar!

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Lokins,Vö Visa inlägg
    En kväll på nittiotalet stod jag på spår 8 i Malmö med en Y2 mot Karlskrona när, strax innan avgång, en utrikisk familj kom dragande på en såndär bagagevagn som man kopplar efter gaffeltrucken. Vagnen var bräddfull med prylar, vi tänkte att det här går aldrig, men de var vana resenärer, en minut eller två sen var alltihop instuvat och ingenting var ivägen eller blockerade några gångar!
    På spår 8 i Malmö syntes också ofta SZD-vagnen mot Moskva med hela kupéer fullastade med både kylskåp, tvättmaskiner och även TV-apparater.

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

Såg en gång en surfingbräda (i fodral) på X40. Tog upp större delen av korridoren vid toaletten i vagn 1. Det är nog det mest udda.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    På spår 8 i Malmö syntes också ofta SZD-vagnen mot Moskva med hela kupéer fullastade med både kylskåp, tvättmaskiner och även TV-apparater.
    TV-apparaterna förefaller som minst udda i denna uppräkning.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    TV-apparaterna förefaller som minst udda i denna uppräkning.
    Å andra sidan kan det knappast ha rört sig om tv-apparater inköpta i Sverige, eftersom vår färgstandard (PAL) inte fungerade i Ryssland. Apparater med fransk standard (SECAM) funkade bättre.

Det var fö svårt att utifrån se vad som fraktades i SZD-sovvagnen - gardinerna var alltid noggrannt fördragna.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Å andra sidan kan det knappast ha rört sig om tv-apparater inköpta i Sverige, eftersom vår färgstandard (PAL) inte fungerade i Ryssland. Apparater med fransk standard (SECAM) funkade bättre.

Det var fö svårt att utifrån se vad som fraktades i SZD-sovvagnen - gardinerna var alltid noggrannt fördragna.
    Jodå TV-apparater, vill minnas från Luxor, och jag tror även både videobandspelare och satellitmottagare. Kylskåpen kom kanske inte längre än till vestibulen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Har faktiskt varit med om en höjdhopparstav på ett snabbtåg; X2000 tåg!!!!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Eller kanske binda fast den på utsidan.
    Det är väl inte riktigt enligt TTJ och andra bestämmelser?

Det finns ett talesätt som förekommer på Pv att "inget är omöjligt inte ens inom järnvägen", men det tror jag inte på.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •