Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 63

Ämne: Tåg in - järnväg ut

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Tåg in - järnväg ut

Språkdiskussioner tillhör Postvagnens favoritämnen.

Frågan om hur man ska förhålla sig till det tilltagande "ofoget" att tala om tågstationer och stället för vad det egentligen heter, järnvägsstationer, har debatterats vid flera tillfällen.

I går spred SJ en säljmejl till alla(?) priokunder för att locka till vandringar på olika platser i Sverige. Alla anslutningsplatser benämndes konsekvent tågstationer i meddelandet.

Jag vet, SJ är inte SAOL. Företaget äger inte ens en enda järnvägsstation men det är det största som använder dem. Det är bara att ge upp. Tågstation måste numera anses tillhöra allmänspråket och samtidigt ha tappat värdet av dagisspråk (förskolespråk?).

För övrigt.

I samma mejl lovar SJ att släppa biljettförsäljningen fram till den 26 juni. I dag tar SJ tillbaka denna utfästelse på sin hemsida. Orsak: Regeringen har beslutat att utsträcka kravet på att bara hälften av alla platser får säljas till den 14 augusti.

Hur vi ska tillbringa midsommaren får vi alltså vänta med att fundera på. Eller ta bilen.

Stockholm S

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Tåg in - järnväg ut

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg

Frågan om hur man ska förhålla sig till det tilltagande "ofoget" att tala om tågstationer och stället för vad det egentligen heter, järnvägsstationer, har debatterats vid flera tillfällen.

I går spred SJ en säljmejl till alla(?) priokunder för att locka till vandringar på olika platser i Sverige. Alla anslutningsplatser benämndes konsekvent tågstationer i meddelandet.

Jag vet, SJ är inte SAOL. Företaget äger inte ens en enda järnvägsstation men det är det största som använder dem. Det är bara att ge upp. Tågstation måste numera anses tillhöra allmänspråket och samtidigt ha tappat värdet av dagisspråk (förskolespråk?).

För övrigt.

I samma mejl lovar SJ att släppa biljettförsäljningen fram till den 26 juni. I dag tar SJ tillbaka denna utfästelse på sin hemsida. Orsak: Regeringen har beslutat att utsträcka kravet på att bara hälften av alla platser får säljas till den 14 augusti.

Hur vi ska tillbringa midsommaren får vi alltså vänta med att fundera på. Eller ta bilen.
    Tågstation: Jfr buss- och flygstation, plats som man kan åka från eller till med tåg, buss eller flyg.

Järnvägsstation: Jfr vägstation, bas för underhållsfordon mm?

Det finns annat att reta sig på. T ex höghastighetsbanor = "nya tågrälsar".

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Tågstation: Jfr buss- och flygstation, plats som man kan åka från eller till med tåg, buss eller flyg.

Järnvägsstation: Jfr vägstation, bas för underhållsfordon mm?

Det finns annat att reta sig på. T ex höghastighetsbanor = "nya tågrälsar".
    Med risk för att det blir en urspårning, men man brukar väl normalt prata om flygplatser när det gäller allmänt flyg? Såvitt jag vet används ordet "flygstation" för ställen ("stationer") för sånt som t ex de flygande läkarna, ambulansflyg, skogvaktare och privatflyg. Platser för allmän flygtrafik benämns väl flygplats (Flughafen, Airport etc).

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

För övrigt.

I SAOL (2015) finns både järnvägsstation och tågstation med. Fastän jag är en gubbe på 72 har jag svårt att se varför ordet tågstation skulle vara så motbjudande. Det finns i SAOL rätt många sammansättningar som valfritt kan inledas med järnvägs- eller tåg-, t ex järnvägsolycka/tågolycka, järnvägsfärja/tågfärja, järnvägsresa/tågresa, järnvägsstation/tågstation järnvägstrafik/tågtrafik, järnvägsvagn/tågvagn. Onekligen är förledet "tåg" kortare att säga och skriva än "järnvägs", så det är ganska naturligt att den här språkutvecklingen pågår. Jag kan inte se något annat skäl än "gammal vana" till att med kraft motsätta sig ord som tågolycka och tågstation. Som Hasse H skriver: Det är bara att ge upp.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Flygplansstation heter väl platsen där man kan ta flygplanet.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    I SAOL (2015) finns både järnvägsstation och tågstation med. Fastän jag är en gubbe på 72 har jag svårt att se varför ordet tågstation skulle vara så motbjudande. Det finns i SAOL rätt många sammansättningar som valfritt kan inledas med järnvägs- eller tåg-, t ex järnvägsolycka/tågolycka, järnvägsfärja/tågfärja, järnvägsresa/tågresa, järnvägsstation/tågstation järnvägstrafik/tågtrafik, järnvägsvagn/tågvagn. Onekligen är förledet "tåg" kortare att säga och skriva än "järnvägs", så det är ganska naturligt att den här språkutvecklingen pågår. Jag kan inte se något annat skäl än "gammal vana" till att med kraft motsätta sig ord som tågolycka och tågstation. Som Hasse H skriver: Det är bara att ge upp.
    Jo, att ordet tåg innehåller en krånglig bokstav medan alla bokstäver i järnväg finns på mitt tangentbord.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jo, jag noterade det igår när nyheten kom om Regeringens beslut, och om att detta gällde för alla bokningar från och med idag.
    SJ hade uppenbarligen trott/hoppats (eller inte hört annat) att begränsningen skulle upphöra och en längre tid förberett för bokningssläppet idag, med fler platser bokningsbara (än 50%).
    SJ måste ju nu uppdatera allt data för juni i bokningssystemet så att bara 50% bokas, och det går knappast att göra över en natt.
    Igår trodde SJ det skulle ta några dagar, nu står det lite mer diffust, men jag gissar att de måste fixa det inom någon vecka, så du kan få boka din midsommarresa med tåg. Glöm bilen!

Dessutom hittade jag att regeringen säger att de den 15 juni skall se över beslutet för att se om smittoläget förbättrats när värmen kommit, och i så fall ta bort begränsningen 1 juli. Men att öka antalet bokningsbara platser är ju lättare, det kan man göra lite i taget, medan att minska måste man ju göra allt på en gång, innan man öppnar bokningen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Eller ta bilen.
    Automobilen heter det väl.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tågstation är en amerikanism! Amerikanerna säger gärna "train station" medan engelsmännen, åtminstone de med lite bildning, säger "railway station".

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

För övrigt.

Det är väl ändå tåget som är det intressanta för den som vill åka, själva järnvägen bryr man sig kanske inte så mycket om mer än att den måste finnas där för att tåget ska kunna köra. Ur det perspektivet är ju tågstation mer relevant en järnvägsstation.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Med risk för att det blir en urspårning, men man brukar väl normalt prata om flygplatser när det gäller allmänt flyg? Såvitt jag vet används ordet "flygstation" för ställen ("stationer") för sånt som t ex de flygande läkarna, ambulansflyg, skogvaktare och privatflyg. Platser för allmän flygtrafik benämns väl flygplats (Flughafen, Airport etc).
    Det förekommer/har före kommit på flera platser att 'flygplats' är hela anläggningen och 'flygstation' är där man kliver på och av (d v s inte t ex flygflottiljen).

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Flygplansstation heter väl platsen där man kan ta flygplanet.
    Aldrig läst eller hört tidigare. Påhitt!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Jo, att ordet tåg innehåller en krånglig bokstav medan alla bokstäver i järnväg finns på mitt tangentbord.
    Hur är det i tyskan, är det någon som försöker introducera Zughof som ersättning för Bahnhof? (Å andra sidan heter busstation Zentraler Omnibus Bahnhof, Autohof finns ju däremot, inte Auto Bahnhof)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Hur är det i tyskan, är det någon som försöker introducera Zughof som ersättning för Bahnhof? (Å andra sidan heter busstation Zentraler Omnibus Bahnhof, Autohof finns ju däremot, inte Auto Bahnhof)
    Men Bahnhof betyder bangård. Ett ord vi inte använder på samma sätt som på t ex tyska och danska.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Zugstation förekommer även i tyskan. Finns dock inte i Duden ("tysk SAOL").

https://kurier.at/chronik/wien/warum...tion/401025290

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Det förekommer/har före kommit på flera platser att 'flygplats' är hela anläggningen och 'flygstation' är där man kliver på och av (d v s inte t ex flygflottiljen).
    Förr (på monopoltiden) när det var ordning och reda på begreppen användes ordet flygplats för Luftfartsverkets flygplatser och flygstation för övriga. Nu är ju många airportar precis som det snart bara finns tågstationer...

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

OFF TOPIC: Tåg in - järnväg ut

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Förr (på monopoltiden) när det var ordning och reda på begreppen användes ordet flygplats för Luftfartsverkets flygplatser och flygstation för övriga. Nu är ju många airportar precis som det snart bara finns tågstationer...
    sprakinstitutet.fi säger:
    "En flygstation är enligt Nationalencyklopedin en ”av Luftfartsverket administrerad del av en flygplats för i huvudsak militär flygning vilken i enlighet med avtal mellan Försvarsmakten och Luftfartsverket upplåtits för civil linjefart och annan flygverksamhet.”"

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag ser fram emot (inte framemot!) den dag när järnvägsföretag ersätts av tågföretag.

Annars ser jag mest nackdelar med skiftet från "järnväg" till "tåg".

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Som kuriosum kan väl nämnas att flygplats i Finland verkar heta Flygstation på finlandssvenska. Tex på vägskyltar som anger vägen till flygplatsen Vanda utanför Helsingfors. Folk verkar hitta dit ändå :)

Medlem
    nov 2017

Aldrig läst eller hört tidigare. Påhitt!
    Det sägs att bara så där 30 % av människorna fattar ironi.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •