Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 63

Ämne: Tåg in - järnväg ut

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Tåg in - järnväg ut

Citat Ursprungligen postat av pnott Visa inlägg
    Rimligen bör endast företag inom järnvägsfordonsbranschen kallas för tågföretag. Företag inom tåginfrastrukturbranschen bör också fortsättningsvis kallas för järnvägsföretag.
    Sant. Men de flesta sådana järnvägsföretag är också spårentreprenörer hos en eller flera infrastrukturförvaltare, vilka för övrigt hellre borde kallas järnvägsförvaltare. En väghållare eller anläggningsinnehavare för en högspänningsanläggning är också en infrastrukturförvaltare. Blir lätt lite konstigt om det vid en plankorsning förekommer en högspänningsledning och endast järnvägens förvaltare ska anses vara infrastrukturförvaltare.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Man hittar en del med google, men det mesta är maskinöversättningar. Dock - det förekommer 21 gånger i tyska Wikipedia. Jag skulle nog påstå (som icke-tysktalande) att det är extremt sällsynt och att många tysktalande nog skulle betrakta det som ful tyska. Vad säger du?
    Ja det verkar hålla sig i samma kupé som tågbana. https://www.pinterest.fr/pin/260012578470744816/
    Å andra sidan, tyska är ett språk som talas i flera länder, och alla har inte samma vokabulär.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: OFF TOPIC: Tåg in - järnväg ut

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Ni kan i alla fall glädja er åt att det finns tokigheter utomriks också. På ett stort kontinentaleuropeiskt språk kallas stora busstationer för bussbangårdar. Inte bara hos slarviga journalister utan på allvar. Räcker det inte med bussgård? Tydligen inte.
    Det finns även i svenskan bussbanor, blir några tusen träffar om man googlar på det eller bussbana.

Passagerare
    Medlem
    aug 2020

Citat Ursprungligen postat av pnott Visa inlägg
    Rimligen bör endast företag inom järnvägsfordonsbranschen kallas för tågföretag. Företag inom tåginfrastrukturbranschen bör också fortsättningsvis kallas för järnvägsföretag.
    Jag håller inte med dig. Ett järnvägsfordon kan ju framföras som tåg, växling eller vagnuttagning.

Det är då rimligare att kalla företagen som kör tåg för tågföretag, kör de VUT eller växling borde de inte kunna räknas som tågföretag.

Dessutom är det ju inte järnväg som tågbaneinfrastrukturbranschen underhåller. De underhåller ju faktiskt stålväg. Det är alltså mer logiskt att kalla dem för tågbaneföretag än järnvägsföretag. Det ena säger ju vad de faktiskt är, det andra inte.

Men, det är kanske inte värt att blanda in logik i någonting som är så ologiskt som språk.

Vad vore järnvägen, eller postvagnen, utan sidospår?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag ser fram emot (inte framemot!) den dag när järnvägsföretag ersätts av tågföretag.

Annars ser jag mest nackdelar med skiftet från "järnväg" till "tåg".
    Observera vad järnvägsföretagens bransch- och arbetsgivarorganisation sedan drygt ett år heter: Tågföretagen! //Anders

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Wirén Visa inlägg
    Jag håller inte med dig. Ett järnvägsfordon kan ju framföras som tåg, växling eller vagnuttagning.

Det är då rimligare att kalla företagen som kör tåg för tågföretag, kör de VUT eller växling borde de inte kunna räknas som tågföretag.

Dessutom är det ju inte järnväg som tågbaneinfrastrukturbranschen underhåller. De underhåller ju faktiskt stålväg. Det är alltså mer logiskt att kalla dem för tågbaneföretag än järnvägsföretag. Det ena säger ju vad de faktiskt är, det andra inte.

Men, det är kanske inte värt att blanda in logik i någonting som är så ologiskt som språk.
    Nu är begreppet Järnvägsföretag (JF) i EU-regler redan reserverat för de som kör tåg (och växlar och vagnuttar), och det är troligen direkt översatt från engelskans Railway undertaking (RU), som då är lika fel. Hade varit bättre översätta tyskans Eisenbahnverkehrsunternehmen (EVU), för där kom ordet Trafik med. För, SJ är ju egentligen ett tågtrafikföretag eller järnvägstrafik.

De du tänker på är väl såna som Infranord men de har väl egentligen inte något entydigt begrepp, jag tänker på att de kallas entreprenörer åt Infrastrukturförvaltaren (IF).

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

=Resecentrum?
    Associerar lite, Resecentrum ≠ DB Reisezentrum = SJ Resebutik (hette det visst sist...) = SJ Biljettförsäljning = Biljettexpedition = Fahrkartenausgabe.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Om man ska dra in finlandssvenskan i detta sammanhang kanske du också vet att tågstationen i Helsingfors ända till för några år sedan hette Helsingfors järnvägsstation (Helsingin rautatieasema). Numera har den upphöjts till centralstation.
    Aha, tydligen Helsingin Päärautatieasema och inte Keskusrautatieasema, finska är inte lätt...

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Man hittar en del med google, men det mesta är maskinöversättningar. Dock - det förekommer 21 gånger i tyska Wikipedia. Jag skulle nog påstå (som icke-tysktalande) att det är extremt sällsynt och att många tysktalande nog skulle betrakta det som ful tyska. Vad säger du?
    Instämmer fullständigt.

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Ja det verkar hålla sig i samma kupé som tågbana. https://www.pinterest.fr/pin/260012578470744816/
    Å andra sidan, tyska är ett språk som talas i flera länder, och alla har inte samma vokabulär.
    Jag kan inte med full säkerhet uttala mig för Schweiz, Luxemburg och Östbelgien, men jag har svårt att tro att det är ett vedertaget ord nånstans.

Medlem
    nov 2017

Det finns även i svenskan bussbanor, blir några tusen träffar om man googlar på det eller bussbana.
    Finns inga bussbanor i det stora kontinentaleuropeiska språket, bara sådana gårdar. Vad är en bussbana för nånting?

Medlem
    nov 2017

Dessutom är det ju inte järnväg som tågbaneinfrastrukturbranschen underhåller. De underhåller ju faktiskt stålväg.
    Ganska mycket järn i stålet.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Aha, tydligen Helsingin Päärautatieasema och inte Keskusrautatieasema, finska är inte lätt...
    Skulle alltså heta Helsingfors huvudstation om min finska inte sviker mig.

(Ok, om googleöversättaren inte sviker mig.)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Finns inga bussbanor i det stora kontinentaleuropeiska språket, bara sådana gårdar. Vad är en bussbana för nånting?
    Det är inte enbart en kollektivtrafikfil om jag förstått det hela rätt. Jag tror att det t o m förekommer att en bussbana har höga kanter som gör att föraren kan köra utan att hålla i ratten.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Nu är begreppet Järnvägsföretag (JF) i EU-regler redan reserverat för de som kör tåg (och växlar och vagnuttar), och det är troligen direkt översatt från engelskans Railway undertaking (RU), som då är lika fel. Hade varit bättre översätta tyskans Eisenbahnverkehrsunternehmen (EVU), för där kom ordet Trafik med. För, SJ är ju egentligen ett tågtrafikföretag eller järnvägstrafik.

De du tänker på är väl såna som Infranord men de har väl egentligen inte något entydigt begrepp, jag tänker på att de kallas entreprenörer åt Infrastrukturförvaltaren (IF).
    Å andra sidan så är det så att det som resten av Europa kallar Tekniska Specifikationer för Interoperabilitet kallas i Sverige för Tekniska Specifikationer för Interoperabilitet. Så den svenska termen behöver inte nödvändigtvis exakt överensstämma med övrigas.

Den korrekta termen för Infranord är spårentreprenör.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Ja, vilken underbar ny-term, i fortsättningen så tar vi tågbanan när vi ska åka tåg. (ironi)

Medlem
    nov 2017

Det är inte enbart en kollektivtrafikfil om jag förstått det hela rätt. Jag tror att det t o m förekommer att en bussbana har höga kanter som gör att föraren kan köra utan att hålla i ratten.
    I så fall är det ju rimligt att kalla företeelsen för bussbana.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Språkdiskussioner tillhör Postvagnens favoritämnen.
    Som sagt.

Stockholm S

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Som sagt.
    Och då det verkade finnas ett behov av att tramsa till det litet så är det väl ok emellanåt i en tråd som denna.
    Men det ska inte bli något för forumet i stort; de som känner mig vet att just språk är en av mina stora passioner och i många år varit mitt yrke, men kom likafullt ihåg att spårtrafik är huvudämnet här.
    Visst ot måste vara ok, men det är inte ett lingvistikforum, så nu kanske det kan räcka för den här gången?

M J / mod

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Och då det verkade finnas ett behov av att tramsa till det litet så är det väl ok emellanåt i en tråd som denna.
    Men det ska inte bli något för forumet i stort; de som känner mig vet att just språk är en av mina stora passioner och i många år varit mitt yrke, men kom likafullt ihåg att spårtrafik är huvudämnet här.
    Visst ot måste vara ok, men det är inte ett lingvistikforum, så nu kanske det kan räcka för den här gången?
    OK, men du måste också inse att utan språk blir det inget alls skrivet.

Därför kan det kanske vara bra att språkdiskussionerna håller sig till ett fåtal trådar.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg

M J / mod
    Ok, men finns det något (var?j lingvistikforum där tågspråkfrågor passande diskuteras?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •