Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Fråga om en skrotmässig WL4 sovvagn i Skellefteå

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Fråga om en skrotmässig WL4 sovvagn i Skellefteå

Sovvagnen WL4 5585 ställdes för en del år sedan upp i Skellefteå. Vagnen som var skadad efter en olycka ansågs skrotmässig. Men istället för att den skrotades så skickades den till någon grupp som tänkte ha den som vandrarhem i Skellefteå.

Jag vet att vagnen blev bara värre och värre där den stod, i alla fall de första åren. De hade börjat riva lite i vagnen och verkade komma på att en sovvagn är mer komplicerad än de trodde. Så efter ett tag vet jag att det hängde fullt av kablar och annat i den, som de inte begrep hur de fungerade och vagnen blev bara mer och mer förstörd. Även utvändigt såg den bara värre ut allteftersom tiden gick.

Men vad har hänt sedan dess? Finns vagnen kvar idag? Eller har de till slut skrotat vraket?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Fråga om en skrotmässig WL4 sovvagn i Skellefteå

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Sovvagnen WL4 5585 ställdes för en del år sedan upp i Skellefteå. Vagnen som var skadad efter en olycka ansågs skrotmässig. Men istället för att den skrotades så skickades den till någon grupp som tänkte ha den som vandrarhem i Skellefteå.

Jag vet att vagnen blev bara värre och värre där den stod, i alla fall de första åren. De hade börjat riva lite i vagnen och verkade komma på att en sovvagn är mer komplicerad än de trodde. Så efter ett tag vet jag att det hängde fullt av kablar och annat i den, som de inte begrep hur de fungerade och vagnen blev bara mer och mer förstörd. Även utvändigt såg den bara värre ut allteftersom tiden gick.

Men vad har hänt sedan dess? Finns vagnen kvar idag? Eller har de till slut skrotat vraket?
    September 2019 stod den kvar enligt googlemaps: https://www.google.se/maps/@64.75914...2!8i6656?hl=sv

Läget år 2017 enligt Postvagnen: https://postvagnen.com/forum/index.p...ead&id=1087151

Passagerare Jonas avatar
    Medlem
    feb 2018

HEJ

Den står kvar bakom cirkel K på Kågevägen ännu.

/J

Filosofen Jona i Söv

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    September 2019 stod den kvar enligt googlemaps: https://www.google.se/maps/@64.75914...2!8i6656?hl=sv

Läget år 2017 enligt Postvagnen: https://postvagnen.com/forum/index.p...ead&id=1087151

Citat Ursprungligen postat av Jona Visa inlägg
    HEJ

Den står kvar bakom cirkel K på Kågevägen ännu.

/J

Tack! Har de börjat använda vagnen till något? Gjort något med den så den ser bättre ut? Eller står den bara och förfaller ännu mer? 2019 är ändå två år sedan.

Никлас Быгдестам

Passagerare Jonas avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Eller står den bara och förfaller ännu mer?
    HEJ

Inget är gjort med den, den står bara och förfaller.

/Jona

Filosofen Jona i Söv

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Jona Visa inlägg
    HEJ

Inget är gjort med den, den står bara och förfaller.

/Jona

Anade det! Det vore kanske dags att de fick bort vraket då? Kommunen borde väl ha ett intresse att få bort detta när det tydligen ser så skräpigt ut? Risken är ju annars att detta kan bli farligt. Att barn leker där och så. Om barn ser vraket så tycker de ju bara att det är spännande att leka där.

Никлас Быгдестам

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •