Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 14 april - en enspårig sak

  1. #1
    Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019
    Inlägg
    2 325

    14 april - en enspårig sak

    14 april 2005 - enda året då jag tagit järnvägsbilder den 14 april.

    Tokyo Monorail går mellan södra delen av Tokyo centrum och Haneda-flygplatsen. Haneda används främst för inrikes, men fler och fler internationella flygningar använder Haneda.
    Den ligger betydligt närmare Tokyo än Narita, Tokyos internationella flygplats.

    Tokyo Monorail ägs av JR East, men för att kunna hålla ett högre biljettpris så är det ett eget bolag. (Biljettpriser i Japan måste ha en relation till kostnaderna för järnvägsbolaget och godkännas av myndigheterna, det liknar regelverket för elnätsbolagen i Sverige.)


    Senast redigerat av Kippu den 2021-04-14 klockan 09:14:10.

  2. #2
    Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    923

    Sv: 14 april - en enspårig sak

    Det är ett väldigt praktiskt sätt att ta sig till Hamamatsuchó. Tyvärr är den inte särskilt bekväm att åka med, det är tur att resan inte är så lång.


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 347

    Sv: 14 april - en enspårig sak

    Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Tokyo Monorail ägs av JR East, men för att kunna hålla ett högre biljettpris så är det ett eget bolag. (Biljettpriser i Japan måste ha en relation till kostnaderna för järnvägsbolaget och godkännas av myndigheterna, det liknar regelverket för elnätsbolagen i Sverige.)
    Intressant, både att Japan reglerar biljettpriser på det sättet men framförallt att denna nya moderna Monorail tydligen är dyrare (dvs kräver högre biljettpriser) än vanlig järnväg.
    Eller finns det någon förklaring (det kostade mycket att bygga monorailen i centrala Tokyo, eller att personalkostnader är högre i Tokyo)?


  4. #4
    Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019
    Inlägg
    2 325

    Sv: 14 april - en enspårig sak

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Intressant, både att Japan reglerar biljettpriser på det sättet men framförallt att denna nya moderna Monorail tydligen är dyrare (dvs kräver högre biljettpriser) än vanlig järnväg.
    Eller finns det någon förklaring (det kostade mycket att bygga monorailen i centrala Tokyo, eller att personalkostnader är högre i Tokyo)?
    Linjen var nog inte billig att bygga, underhållskostnaderna är nog också högre än för vanlig järnväg. Resandevolymerna är nog också låga jämfört med de pendlarintensiva linjerna i Tokyo-området.
    En biljett kostar 500 yen = 40 kr. Konkurrenten Keikyu som kör konventionell järnväg till Haneda från Shinagawa tar 300 yen = 24 kr.

    Sträckan med monorail är 17,8 km. Samma sträcka med JR East kostar 270 yen = 22 kr. De får alltså ut 85% mer genom att behålla det i eget bolag.
    Dessutom så äger (upptäckte jag nu) JR East endast 79%. Hitachi äger 12% och flygbolaget ANA 9%.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 246

    Sv: 14 april - en enspårig sak

    Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Det är ett väldigt praktiskt sätt att ta sig till Hamamatsuchó. Tyvärr är den inte särskilt bekväm att åka med, det är tur att resan inte är så lång.
    Vad menas med ”inte bekväm”. Jag har åkt den och minns inte något annat än en bekväm resa.
    Och spännande med rejäla stigningar.


  6. #6
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    766

    Sv: 14 april - en enspårig sak -- inga statliga lån

    Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Linjen var nog inte billig att bygga, underhållskostnaderna är nog också högre än för vanlig järnväg. Resandevolymerna är nog också låga jämfört med de pendlarintensiva linjerna i Tokyo-området.
    En biljett kostar 500 yen = 40 kr. Konkurrenten Keikyu som kör konventionell järnväg till Haneda från Shinagawa tar 300 yen = 24 kr.

    Sträckan med monorail är 17,8 km. Samma sträcka med JR East kostar 270 yen = 22 kr. De får alltså ut 85% mer genom att behålla det i eget bolag.
    Dessutom så äger (upptäckte jag nu) JR East endast 79%. Hitachi äger 12% och flygbolaget ANA 9%.
    Att Tokyo Monorail var speciellt kostsam att bygga av diverse tekniska och lokala geografiska skäl är helt sant. Men det fanns ett annat viktigt skäl till bl.a. de höga biljettpriserna i att bolaget INTE fick något långvarigt statligt lån vilket annars var/är det normala vid sådana här stora, dyra och komplicerade infrastrukturprojekt.

    Så här beskriver japanska Wikipedia det hela snabböversatt till svenska.

    Citat: "Vid tidpunkten för öppnandet 1964 (Showa 39) var envägspriset för 13,1 km mellan "Monorail Hamamatsucho-Haneda" 250 yen för vuxna (130 yen för barn), och det tog cirka 15 minuter. Det här priset är mer än 6 gånger högre än för det 11-14 km långa avsnittet av de japanska nationella järnvägarna (JNR) vid den tiden (40 yen för vuxna).

    Av denna anledning var det billigare att ta en taxi än att använda monorail när antalet personer var fyra eller fler. Anledningen till att priset var så högt var att man inte kunde få något lån från regeringen för byggandet. Normalt, när den privata sektorn konstruerar en sådan järnväg, får den ofta ett långsiktigt statligt lån med låg ränta från regeringen, men Tokyo Monorail kunde inte få ett sådant lån från regeringen. Det beslutades att låna allt av ovanstående från privata finansinstitut".

    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •