Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 84

Ämne: Bagage på tåg

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Bagage på tåg

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Spännade! Resor med cykel, extraavgift för andra resväskan, tillägg för plats med bord och billigt! Det luktar succé i sin maknadsnisch.
    Bara för att en trögfattad människa som jag också förstår: De tänker kolla hur många stycken bagage man bär runt?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Flixtrain - Biljettsläpp

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Bara för att en trögfattad människa som jag också förstår: De tänker kolla hur många stycken bagage man bär runt?
    Även SJ har ju restriktioner för bagage men medger två resväskor och det är väl inte alltid superkoll.
    Det värsta jag sett var japaner som på X2000 lyckades få med sig något som var i dimension klädskåp och blockerade en dörr, men det accepterades tydligen.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Även SJ har ju restriktioner för bagage men medger två resväskor och det är väl inte alltid superkoll.
    Det värsta jag sett var japaner som på X2000 lyckades få med sig något som var i dimension klädskåp och blockerade en dörr, men det accepterades tydligen.
    Kanske 1 klädskåp per person är tillåtet men inte 2 portföljer.

Jag vill minnas att jag en gång hört en ombordare på en liggvagn uttrycka synpunkter om någons bagage, typ egentligen är det här lite mer än vad som står i villkoren. Sedan fanns det något utrymme nånstans och det var det.

1. Klass
    Medlem
    feb 2020

SJ:s bagageregler finns här: https://www.sj.se/sv/reseinfo/bagageregler.html
    Grundregeln är två väskor plus handbagage men även ett specialbagage. Till exempel barnvagn, skidor eller kontrabas (!). Ingen extra avgift tillkommer för det även om det är i mån av plats.

När jag gjorde praktik på MTRX var det en resenär som tog med en bokhylla. Ombordarna kämpade med att binda fast den så den inte skulle ramla och stå säkert. Vi hade planer på att på något sätt fylla den med böcker innan vi kom fram till Stockholm. Något vi misslyckades med.

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

I appen kan man läsa att man får ha med en väska på 20 kg, och ett handbagage på 7 kg. En extra väska kostar 39:-. En väska mindre än vid resa med SJ alltså.

1. Klass
    Medlem
    feb 2020

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    I appen kan man läsa att man får ha med en väska på 20 kg, och ett handbagage på 7 kg. En extra väska kostar 39:-. En väska mindre än vid resa med SJ alltså.
    Och ingen kontrabas.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Notera även maxmåtten för handbagage 42×30×18 cm och för väskan 80×50×30 cm. Även extraväskan måste hålla sig inom detta mått.
    SJ:s maxmått är 80x50x35 cm så det skiljer inte mycket.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Notera även maxmåtten för handbagage 42×30×18 cm och för väskan 80×50×30 cm. Även extraväskan måste hålla sig inom detta mått.
    Undrar om barnvagn då ska räknas in som ett bagage och klara de måtten hopfälld? Hittar inget om detta.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Undrar om barnvagn då ska räknas in som ett bagage och klara de måtten hopfälld? Hittar inget om detta.
    De verkar ha samma regler för bussarna som för tågen. För bussarna gäller:
    Barnvagn: bredd + längd + höjd = max. 240 cm Din barnvagn måste vara hopfällbar för att kunna transporteras i bagageutrymmet. Hur lägger jag till en barnvagn i bokningen? Genom att ringa vår kundtjänst tidigast 48 timmar före avresan.

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Hur avser man kontrollera att bagagereglerna efterlevs? Det är ju knappast tal om incheckning/kontroll vid "gate" som på flyget. Har svårt att se att något sådant kommer följas, speciellt när dylika regler väl aldrig direkt funnits på svensk järnväg.

TKL Fgc, Smj, Mra, Nora, S
    Fd. Blg

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Hur avser man kontrollera att bagagereglerna efterlevs? Det är ju knappast tal om incheckning/kontroll vid "gate" som på flyget. Har svårt att se att något sådant kommer följas, speciellt när dylika regler väl aldrig direkt funnits på svensk järnväg.
    Blir nog knepigt om man ska vara strikt. Men det går ju att se när folk kliver ombord och kanske stävja de som uppenbart har för mycket med sig , en försynt fråga om vem väskorna tillhör eller så. Men man behöver kanske inte vara så strikt men har ändå ett regelverk att hänvisa till om det blir något...

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Och ingendera tillåter medförande av skidor?

Var går gränsen mellan bagage och annat? Exempelvis är ju käpp och kryckor normalt längre än 80 cm. Inget konstigt om bäraren har behov av dem, men om syftet enbart är att transportera dem?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Blir nog knepigt om man ska vara strikt. Men det går ju att se när folk kliver ombord och kanske stävja de som uppenbart har för mycket med sig , en försynt fråga om vem väskorna tillhör eller så. Men man behöver kanske inte vara så strikt men har ändå ett regelverk att hänvisa till om det blir något...
    Var en gång med om en person som tänkte ta med sig en cykel (helt vanlig, utan emballage) på X2000, det slutade med att cykeln parkerades på plattformen. Kanske inte lika självklart att man vill parkera en väska på plattformen?

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Och ingendera tillåter medförande av skidor?

Var går gränsen mellan bagage och annat? Exempelvis är ju käpp och kryckor normalt längre än 80 cm. Inget konstigt om bäraren har behov av dem, men om syftet enbart är att transportera dem?
    Ja, det är inte utan man börjar undra över (tillämpningen av) järnvägsföretagens bagageregler.

Reseffekter som relaterar skidor, (fjäll-)ryggsäckar, gitarrer, fiskespö, tromboner, vapen osv. är kanske inte längre självklara.

För nu ganska länge sedan i Turkiet öppnades plötsligt mitt (sittplats-)kupéfönster från utsidan och en lång mattrulle trycktes in i kupén. Inga problem, hjälpte senare till med att lossa mattrullen genom fönstret i korridoren.

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Den internationella sidan kastar lite mer ljus över saken, gissar att det är samma regler i Sverige.

Baggage on a FlixTrain
    Each FlixTrain has plenty of space for your baggage. To make your trip as pleasant and safe as possible, there are some regulations to regard. Your FlixTrain ticket includes the FREE transportation of:

1x Carry-On Bag: 7 kg; 30 cm x 18 cm x 42 cm
    For safety reasons, you must stow your carry-on bag underneath your seat, or in the overhead compartment above your seat. Note: Carry valuables (identification, electronics, etc.) with you in your carry-on bag.

1x Checked Bag: 20 kg; 50 cm x 30 cm x 80 cm
    Your baggage must not be bulky nor endanger or disturb the safety and order of the establishment or other travelers. You should be able to load, unload, and reload all baggage yourself. You may stow your bags in the baggage racks in the car as well as the space above and below your seat. You are solely responsible for monitoring your baggage.

Carrying more items?

FlixTrain Additional Baggage: 20 kg; 50 cm x 30 cm x 80 cm

How much additional baggage can I take with me?

You are allowed to bring 1 additional baggage per passenger.

How much does additional baggage cost?

The fee for additional baggage is €3.99.

How do I book additional baggage?

Online during the booking process. In our FlixShops or with our official ticket resellers. By calling our customer service after the booking (The fee is then payable to the train conductor.)

Special Note

There is limited space for additional baggage on the train. We recommend booking your additional baggage as early as possible.

Bike

All of our trains are equipped with reservable bicycle storage. Bicycles must be of a standard size, without additional attachments, and may not exceed 20 kg (45 lbs). We recommend that you book your bicycle slot early due to limited capacity. The cost of transporting each bicycle is €9, regardless of the travel duration or the ticket price.

Strollers
    FlixTrain Strollers: 30 kg; length + width + height = max. 240 cm. Width + Length + Height = max. 240 cm

How many strollers can I take with me?

As strollers are considered special baggage, you can bring 1 stroller per passenger.

How much does it cost?

Strollers are transported for free.

How do I book a stroller?

In order to transport assembled strollers on certain trains, you may need to reserve a place to park it. Please call our customer service starting 48 hours before the departure time to register your stroller.
    Foldable strollers are to be stowed in a manner that does not affect other passengers.

Wheelchairs / Walking Aids

You must inform us by phone about your wheelchair and/or walking aid no later than 36 hours before departure. Please also notify us if you require assistance when boarding the train. If you are traveling in a wheelchair or with a walking aid, please read through our Persons with Reduced Mobility page before your trip.

Animals

Am I allowed to bring my pet on board?
    Pets are only allowed on FlixTrain; they are not allowed on any connecting trips with the FlixBus.

Small pets: Small pets are transported free of charge. You may take small living pets that are up to the size of a house cat. They cannot be dangerous and must be carried in suitable, stable containers. The containers must be designed in such a way that they do not adversely affect people and property. Pets are not to be transported on passenger seats.

Large pets: Pets that cannot be placed in handbag-sized containers may only be transported on the train if they are on a leash and are wearing a muzzle. You will also need to purchase a travel ticket at the child price. When accommodating your pet, please do so to the best of your knowledge and ability.

Companion animal: Your companion dog can travel for free after registration in advance and upon presentation of an official/medical certificate stating that their presence is required at all times. Please also see our Persons with Reduced Mobility page for more information.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Ja, det är inte utan man börjar undra över (tillämpningen av) järnvägsföretagens bagageregler.

Reseffekter som relaterar skidor, (fjäll-)ryggsäckar, gitarrer, fiskespö, tromboner, vapen osv. är kanske inte längre självklara.

För nu ganska länge sedan i Turkiet öppnades plötsligt mitt (sittplats-)kupéfönster från utsidan och en lång mattrulle trycktes in i kupén. Inga problem, hjälpte senare till med att lossa mattrullen genom fönstret i korridoren.
    Minns när jag blev stoppad av en SL-spärrvakt p g a mina skidor. Först fick jag intrycket av att de p g a sin längd (210 cm) inte skulle få medföras, men sedan förstod jag att det räckte att jag betalade för att ta med dem, tror de kostade som en ytterligare resenär.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Är det inte rimligt att ställa krav på resenären som tågbolag? Varför ska inte sunt förnuft gälla tågresenärer?

Förr var det självklart att t.ex. pollettera skrymmande väskor, cyklar osv. Idag finns i princip inte den tjänsten kvar, men ska man då verkligen förvänta sig att man kan ta med sig halva bohaget på tåg? Det finns mängder med flyttfirmor och budfirmor.

Det bör ju maxa ur med det som du själv enkelt kan bära med dig när du stiger på! 2 resväskor och ett handbagage. Du ska enkelt kunna röra dig med ditt bagage minst 500 meter för egen maskin under förutsättning att du är frisk.

Du kan inte enkelt få med dig en barnvagn, två stora resväskor, en stor bag, en styck flyttkartong och två små väskor om du reser själv med eller utan ett litet barn.

Redan en koffert, en resväska och ett handbagage kan du inte enkelt bära med dig och komma ombord på ett tåg. Mer än så bör vara bomstopp eller extra avgifter. Det är ju redan idag extremt proppfullt på t.ex. den misslyckade utformningen av Öresundstågen eller de ganska horribelt obekvämt trånga X40 med den ytte-pytte-lilla hatthyllan och obligatorisk knäflört med de som sitter mitt emot.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Bagage på tåg

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    I alla fall får man betala ...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag har åkt Inlandsbanan med en bunt med 10 hopfällda flyttkartonger.De gick bra att peta in mellan två rygg-mot-rygg stolsrader.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Jag har åkt Inlandsbanan med en bunt med 10 hopfällda flyttkartonger.De gick bra att peta in mellan två rygg-mot-rygg stolsrader.
    Rygg-mot-rygg utrymmet, inte minst på X31, är ofta underskattat.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •