Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 84

Ämne: Bagage på tåg

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Flixtrain - Biljettsläpp

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Problemet i Sverige 2021 är att personalen riskerar bli utsatt för våld eller hot om man påpekar att någon nog har lite för mycket bagage med sig.
    Det är ju i och för sig ett problem, men jag tror inte att kategori ”många resväskor” är våldsamma utan det är nog kategori ”ingen biljett” som är hotproblemet.

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Nja, vad gäller Japan håller jag inte med dig. Det är svårt att få rum med bagage på japanska tåg. Väldigt få japaner reser med stort bagage inrikes. Man använder sig av de budfirmor som finns. De hämtar på avreseplatsen, t ex ditt hem (eller närmaste närbutik, vilket är billigare) och lämnar på ankomstplatsen, t ex ditt hotell. Kuroneko (Svarta katten) är en av de största och rikstäckande. Att skicka en stor väska från ditt hem i Kyoto till ett hotell i Tokyo och sedan hem igen kostar 330 kr. https://www.kuronekoyamato.co.jp/ytc...ices/bothways/
    På de snabba tågen håller jag med, men Narita express är ett bra exempel på detta.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    På de snabba tågen håller jag med, men Narita express är ett bra exempel på detta.
    Mja ett flygplatståg skulle nog få problem om man inte hade generösa utrymmen för bagage.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det är nog inte dyrare än just kostnaden för denna godsvagn vad gäller inköp och underhåll. Sen är det ju också det där med lastning och lossning som väl bör kunna skötas av resenärerna själva men på vems ansvar? Och hur vet man att ingen plockar av andras bagage vid stopp på mellanstationerna? Detta är ju lika för bussarna som har bagaget i underredet men där kan man i bästa fall sätta sig så man har koll på den lucka där man lämnat ditt bagage....
    Utvecklingen numera är den omvända, inte att samla bagaget på ett ställe där resenären inte ser det, utan att placera det mitt i vagnen så att resenären under hela resan kan ha uppsikt på sitt bagage. Och vad är egentligen vinsten med att samla allt bagageutrymme på ett ställe? Om man har 10 sittvagnar och en bagagevagn eller 11 sittvagnar där 9 % i varje vagn används för bagage är väl likvärdigt?

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Utvecklingen numera är den omvända, inte att samla bagaget på ett ställe där resenären inte ser det, utan att placera det mitt i vagnen så att resenären under hela resan kan ha uppsikt på sitt bagage. Och vad är egentligen vinsten med att samla allt bagageutrymme på ett ställe? Om man har 10 sittvagnar och en bagagevagn eller 11 sittvagnar där 9 % i varje vagn används för bagage är väl likvärdigt?
    Kanske t o m bättre. Om man bara behöver fem vagnar är det fortfarande 9 % bagageutrymme man kör omkring och inte 20.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Kanske t o m bättre. Om man bara behöver fem vagnar är det fortfarande 9 % bagageutrymme man kör omkring och inte 20.
    Det beror ju lite på typ av tåg och trafik. På nattåg till norra Sverige skulle det säkert vara bra med större utrymme för skidor och packning och då går man väl komma på något system för att hindra att det kan stjälas.....Tyvärr gör ju allt sådant här att alternativet bilresa känns väldigt enkel. Bara att se till att bilen är tillräckligt stor och har den utrustning som krävs i form av takbox eller cykelhållare!

Medlem
    mar 2018

Det är ingen större skillnad. Problemet är ju dock att ingen av modellerna tillämpas.

Det finns alternativ. Ett kan vara bemannad bagageavdelning ombord. En annan kan vara "godskupéer" där man kan förvara sitt resgods under lås. Finns säkert fler alternativ.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det är ingen större skillnad. Problemet är ju dock att ingen av modellerna tillämpas.

Det finns alternativ. Ett kan vara bemannad bagageavdelning ombord. En annan kan vara "godskupéer" där man kan förvara sitt resgods under lås. Finns säkert fler alternativ.
    Öresundståg tycker jag ligger ganska nära den av mig refererade modellen. Dels har man i de nyrenoverade vagnarna flyttat in den stora bagagehyllan till mitten av vagnen. Sedan finns det i mellanvagnen plats att både sitta och ha bagage.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Öresundståg tycker jag ligger ganska nära den av mig refererade modellen. Dels har man i de nyrenoverade vagnarna flyttat in den stora bagagehyllan till mitten av vagnen. Sedan finns det i mellanvagnen plats att både sitta och ha bagage.
    Finsk lösning - som säkerligen ökar försäljningen i bistron.

Medlem
    nov 2019

Stämmer. Bild och mer info finns här: https://www.japan-guide.com/e/e2274.html

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Finsk lösning - som säkerligen ökar försäljningen i bistron.
    Just låsbara bagageskåp/hyllor skulle ju vara en bra lösning på många sätt då får ju tågföretaget betalt för bagaget och resenären en trygg placering av sitt bagage!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Vi kan väl ta med exempel från de fåtaliga långvägståg som finns i Australien och Nya Zeeland. Där ska man checka in bagage på avgångsstationen en timma före avgångstiden, så lastar personalen in dem i särskild resgodsvagn och plockar ut dem vid slutmålet. Inga problem att ta med mycket bagage även om jag inte minns om det fanns begränsningar, men detta med att komma in till stationen tidigt på morgonen en timme innan avgång för att checka in bagage är ju inte så lysande....

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Vi kan väl ta med exempel från de fåtaliga långvägståg som finns i Australien och Nya Zeeland. Där ska man checka in bagage på avgångsstationen en timma före avgångstiden, så lastar personalen in dem i särskild resgodsvagn och plockar ut dem vid slutmålet. Inga problem att ta med mycket bagage även om jag inte minns om det fanns begränsningar, men detta med att komma in till stationen tidigt på morgonen en timme innan avgång för att checka in bagage är ju inte så lysande....
    Ett bra system. Hade jag en större mängd resgods så skulle iaf inte jag ha några problem med den ordningen.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Vi kan väl ta med exempel från de fåtaliga långvägståg som finns i Australien och Nya Zeeland. Där ska man checka in bagage på avgångsstationen en timma före avgångstiden, så lastar personalen in dem i särskild resgodsvagn och plockar ut dem vid slutmålet. Inga problem att ta med mycket bagage även om jag inte minns om det fanns begränsningar
    För Nya Zeeland (Kiwi Rail, exempel Northern Explorer) gäller ett bagage på max 32 kg. Ytterligare två väskor mot avgift.

https://www.greatjourneysofnz.co.nz/.../plan/baggage/

Det är dock svårt att jämföra dessa turisttåg med reguljära tåg i t ex Sverige.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Just låsbara bagageskåp/hyllor skulle ju vara en bra lösning på många sätt då får ju tågföretaget betalt för bagaget och resenären en trygg placering av sitt bagage!
    Hur får tågföretaget betalt? Jag har sett detta i Finland och Japan, det har alltid varit gratis. Betallösningar torde kosta mer än vad de ger i intäkt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag trodde att det var liknande system som finns på stationer alltså med mobil och sms kod som låser och låser upp.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Noterade att incheckningen av bagage vid huvudstaden Canberras lilla station, pågick ända fram till avgång.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En annan typ av bagagebegränsning, enligt Ronny Eriksson:
    I en revy hävdade han (Pitebo) att stoppen i Älvsbyn var så korta att man antingen hann lyfta in sitt bagage eller själv kliva in, inte bådadera.
    För att inte råka ut för det rekommenderade han att man skulle resa "lätt packad".

Medlem
    nov 2019

Nja, Nya Zeeland: enligt deras info öppnar incheckning en timme innan och stänger 20 min innan avgång. Man behöver alltså inte hänga på låset om man är morgonseg.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Nja, Nya Zeeland: enligt deras info öppnar incheckning en timme innan och stänger 20 min innan avgång. Man behöver alltså inte hänga på låset om man är morgonseg.
    Så var det kanske på Northern Explorer från Auckland till Wellington när vi åkte från Auckland på morgonen. Mest fascinerande var att den personal som öppnade incheckningen en timme före avgångstid i Auckland och tog emot allt bagage, för att sedan lasta in det i bagagevagnen och därefter ställa sig på perrongen och kontrollera biljetterna då vi fick gå ombord på tåget, för att sedan tjänstgöra under hela resan med service inkl att bemanna restaurangvagnen, men man hade även ambulerande försäljning och så då slutligen lasta av allt bagage i Wellington på perrongen. Många timmars tjänstgöring blev det. Lokförare bytte man nog dock ett antal gånger längs vägen.

Däremot undrar jag om vi inte måste vara en timme före avgångstid på stationen i Adelaide i Australien före avgången av The Overland mot Melbourne?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •