Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 84

Ämne: Bagage på tåg

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Flixtrain - Biljettsläpp

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Rygg-mot-rygg utrymmet, inte minst på X31, är ofta underskattat.

Ja det stämmer! När Y6-generationen var ny, så sattes det upp dekaler som uppmanade resenärerna att inte lägga upp väskorna på hyllan, utan istället placera dessa i rygg-mot-rygg utrymmet mellan ryggstöden på stolarna. Men det verkar som om folk därefter har glömt bort detta sedan. Det kanske är dags att nytillverka de gamla dekalerna från Y6-generationen igen och placera dessa i bland annat Öresundstågen?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Ja det stämmer! När Y6-generationen var ny, så sattes det upp dekaler som uppmanade resenärerna att inte lägga upp väskorna på hyllan, utan istället placera dessa i rygg-mot-rygg utrymmet mellan ryggstöden på stolarna. Men det verkar som om folk därefter har glömt bort detta sedan. Det kanske är dags att nytillverka de gamla dekalerna från Y6-generationen igen och placera dessa i bland annat Öresundstågen?
    Har införts på renoverade Öresundståg.

Det många missar på dem är att riktigt stora väskor ofta inte ryms stående mellan ryggstöden, däremot kan det gå att lägga dem ned så att de inte enbart utnyttjar mellan rummet utan även platsen under sätena. Är de både höga och tjocka fungerar det självklart inte.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av leoarietis Visa inlägg
    Är det inte rimligt att ställa krav på resenären som tågbolag? Varför ska inte sunt förnuft gälla tågresenärer?

Förr var det självklart att t.ex. pollettera skrymmande väskor, cyklar osv. Idag finns i princip inte den tjänsten kvar, men ska man då verkligen förvänta sig att man kan ta med sig halva bohaget på tåg? Det finns mängder med flyttfirmor och budfirmor.

Det bör ju maxa ur med det som du själv enkelt kan bära med dig när du stiger på! 2 resväskor och ett handbagage. Du ska enkelt kunna röra dig med ditt bagage minst 500 meter för egen maskin under förutsättning att du är frisk.

Du kan inte enkelt få med dig en barnvagn, två stora resväskor, en stor bag, en styck flyttkartong och två små väskor om du reser själv med eller utan ett litet barn.

Redan en koffert, en resväska och ett handbagage kan du inte enkelt bära med dig och komma ombord på ett tåg. Mer än så bör vara bomstopp eller extra avgifter. Det är ju redan idag extremt proppfullt på t.ex. den misslyckade utformningen av Öresundstågen eller de ganska horribelt obekvämt trånga X40 med den ytte-pytte-lilla hatthyllan och obligatorisk knäflört med de som sitter mitt emot.
    Mer än vad som är fysiskt möjligt, måste det som du skriver ovan snarare handla om vad som är rimligt, och vilken inställning trafikören ska ha till kunder som möjligen har litet orealistiska förväntningar.

Jag minns en långresa med Amtrak, där en av konduktörerna var rejält irriterad på en kvinna med åtta väskor, men hon fick åka med. När jag på nästa delsträcka småpratade med det tågets chefskonduktör och "min" vagns personal så menade de att deras kollega på det föregående tåget varit alldeles för snäll och istället skulle ha nekat den kvinnan att åka med.
    Anledningen menade de var att det finns folk som systematiskt missbrukar det faktum att man på Amtrak försöker vara tillmötesgående. En av dem jag talade med nämnde att han sett folk flytta över USA per Amtrak-tåg. Och även om kunden alltid har rätt så är det knappast rimligt att man ska kunna hålla på så.

I t ex flexutrymmen i både Sverige och Tyskland har jag varit med om passagerare med så mycket bagage, eller så många med cykel (och cykelkärra) att jag med min rullstol inte kunde besöka toaletten till exempel. Även i ett X2000 har det vid ett par tillfällen varit folk med så mycket bagage att jag knappt kunnat röra mig, och även om jag är ordentligt bestämd i sådana lägen orkar man inte "kriga" om sådant hela tiden.

Jag kör nästan uteslutande bil numera, delvis på grund av att jag upplever att alltför ofta en del medpassagerare tar sig smått groteska friheter i den sortens utrymmen där jag kommer in, med cyklar, möbler, bohag, flera resväskor per person etc etc etc. Så järnvägsintresserad jag också är blir det knappast ett attraktivt alternativ att resa under sådana förutsättningar. Det är inte hela tiden, men trots allt litet för ofta för att resan ska kännas så pass förutsägbar som jag ändå gärna vill ha den.

Eller också är det bara jag som blivit medelålders, bekväm och litet smågrinig. Men oaktat det: om en kund alltid har rätt på ett sätt och en annan kund alltid har rätt på ett annat sätt och de sätten står i konflikt med varandra, vilken kund har rättast då?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Eller också är det bara jag som blivit medelålders, bekväm och litet smågrinig. Men oaktat det: om en kund alltid har rätt på ett sätt och en annan kund alltid har rätt på ett annat sätt och de sätten står i konflikt med varandra, vilken kund har rättast då?
    I så fall har leverantören gjort fel genom att inte planera verksamheten för att undvika konflikter.

(ett sätt skulle vara att ge möjlighet till att boka plats för bagage, det är ju orimligt att den som stiger på först har rätt i förhållande till de som stiger på senare, oaktat om den förste lägger beslag på allt bagage-utrymme och övriga har måttligt med bagage)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Problemet i Sverige 2021 är att personalen riskerar bli utsatt för våld eller hot om man påpekar att någon nog har lite för mycket bagage med sig.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Kanske 1 klädskåp per person är tillåtet men inte 2 portföljer.

Jag vill minnas att jag en gång hört en ombordare på en liggvagn uttrycka synpunkter om någons bagage, typ egentligen är det här lite mer än vad som står i villkoren. Sedan fanns det något utrymme nånstans och det var det.

Jag vet inte vad som står om hatthyllor i villkoren, men vintern 2008 skulle hustrun och jag transportera en garderobshatthylla från Göteborg till Södertälje, med byte i Arboga. På båda tågen la vi helt enkelt upp hatthyllan på hatthyllan, och hängde sedan min jacka i en krok som hängde ner från vår egen hatthylla. Tågen var långt ifrån fullsatta, så det gick inte ut över någon annan resenärs behov. Men jag vill minnas att ombordpersonal tittade forskande på oss när vi steg av.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg

Jag vet inte vad som står om hatthyllor i villkoren, men vintern 2008 skulle hustrun och jag transportera en garderobshatthylla från Göteborg till Södertälje, med byte i Arboga. På båda tågen la vi helt enkelt upp hatthyllan på hatthyllan, och hängde sedan min jacka i en krok som hängde ner från vår egen hatthylla. Tågen var långt ifrån fullsatta, så det gick inte ut över någon annan resenärs behov. Men jag vill minnas att ombordpersonal tittade forskande på oss när vi steg av.

Är det en Essemhylla ni har med på tåget här? Essemhyllan är ju kanske den mest klassiska svenska hatthyllan som finns. Och den tillverkas faktiskt än idag

Se länk:

https://www.essem.se/sv/produkter/ha...sic-hatthylla/

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Är det en Essemhylla ni har med på tåget här? Essemhyllan är ju kanske den mest klassiska svenska hatthyllan som finns. Och den tillverkas faktiskt än idag

Se länk:

https://www.essem.se/sv/produkter/ha...sic-hatthylla/
    Ja, en sådan är det. Hyllan hade blivit över för dottern och blivande mågen, och vi såg att den var klart bättre än den hatthylla vi hade hemma i Enhörna.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Jag har vid ett tillfälle medfört en vanlig köksstol. Hade det varit fullsatt hade jag ändå haft sittplats.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Rygg-mot-rygg utrymmet, inte minst på X31, är ofta underskattat.
    Fördelen på Y1 med "busstolar" var ju att rygg mot rygg-utrymmet inte var begränsat i höjdled som det är på X31. Det går inte att transportera en trave flyttkartonger på X31 på detta sätt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag har vid ett tillfälle medfört en vanlig köksstol. Hade det varit fullsatt hade jag ändå haft sittplats.
    Jag har medfört 4 caféstolar på tåget. Inte samtidigt, utan en stol per resa. Och jag använde dem som sittplats eftersom jag just den perioden åkte nästan dagligen med regionaltåget till Göteborg som gick strax efter 17 från Stockholm. För oss med månadskort innebar det då oftast ståplats till Enköping, men tack vare stolarna som jag tog hem hade jag egen sittplats. Var ganska skönt, även om en hel del andra resenärer stirrade och konduktören frågade nåt i stil med "litar du inte på SJ".

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Men oaktat det: om en kund alltid har rätt på ett sätt och en annan kund alltid har rätt på ett annat sätt och de sätten står i konflikt med varandra, vilken kund har rättast då?
    "Kunden har alltid rätt" är nog det uttryck som missförståtts flest gånger. Vad jag förstått är det en fråga om marknadsföring, om kunderna inte köper din produkt då ligger felet hos dig, oavsett hur rätt du har på pappret. Köper ingen så är det ditt fel. På det viset har kunden alltid rätt.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    "Kunden har alltid rätt" är nog det uttryck som missförståtts flest gånger. Vad jag förstått är det en fråga om marknadsföring, om kunderna inte köper din produkt då ligger felet hos dig, oavsett hur rätt du har på pappret. Köper ingen så är det ditt fel. På det viset har kunden alltid rätt.
    Visst men min slutkläm med den ganska oortodoxa grammatiska konstruktionen "vilken kund har rättast" signalerar att jag möjligen var en smula raljant.

Dessutom, missförstådd eller ej, eftersom den filosofin faktiskt existerar här och var i tjänstesektorn (där den inte passar riktigt lika bra som t ex inom detaljhandeln) så är det emellanåt nödvändigt att förhålla sig även till frasen i sin missförstådda form. Säg t ex att en representant för ett reseföretag i sin vilja att inte stöta sig med någon kund låter bli att ta ställning till vad som t ex väger tyngst i en invalids önskan om att kunna uppsöka en toalett under sin tågresa, och en mindre bemedlad barnfamiljs idé att ta med s g s hela sitt bohag på tåget istället för att anlita en flyttfirma. I det läget så kommer frågan med det besynnerliga kompareringsmönstret "rätt-rättare-rättast" att bli tillämplig oavsett om frasen möjligen använts på fel sätt eller inte.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Visst men min slutkläm med den ganska oortodoxa grammatiska konstruktionen "vilken kund har rättast" signalerar att jag möjligen var en smula raljant.

Dessutom, missförstådd eller ej, eftersom den filosofin faktiskt existerar här och var i tjänstesektorn (där den inte passar riktigt lika bra som t ex inom detaljhandeln) så är det emellanåt nödvändigt att förhålla sig även till frasen i sin missförstådda form. Säg t ex att en representant för ett reseföretag i sin vilja att inte stöta sig med någon kund låter bli att ta ställning till vad som t ex väger tyngst i en invalids önskan om att kunna uppsöka en toalett under sin tågresa, och en mindre bemedlad barnfamiljs idé att ta med s g s hela sitt bohag på tåget istället för att anlita en flyttfirma. I det läget så kommer frågan med det besynnerliga kompareringsmönstret "rätt-rättare-rättast" att bli tillämplig oavsett om frasen möjligen använts på fel sätt eller inte.
    Ja, det där är ju inte lätt. Slänger man av den mindre bemedlade familjens bohag så kan de ju gråta ut i media och reseföretaget få dålig publicitet. Likaså kan invaliden som inte kunde gå på toaletten också gråta ut i media och reseföretaget också får dålig publicitet. Om de håller sig undan och låter bli att ta ställning så kan de kanske komma undan med att de inte kände till situationen, invaliden har ju sämre möjligheter att leta upp personal och klaga.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av leoarietis Visa inlägg
    Är det inte rimligt att ställa krav på resenären som tågbolag? Varför ska inte sunt förnuft gälla tågresenärer?

Förr var det självklart att t.ex. pollettera skrymmande väskor, cyklar osv. Idag finns i princip inte den tjänsten kvar, men ska man då verkligen förvänta sig att man kan ta med sig halva bohaget på tåg? Det finns mängder med flyttfirmor och budfirmor.
    Det är säkerligen inte särskilt klokt att ta med sig en massa otympliga grejer i rusningstid. Inte alls klokt faktiskt. Men å andra sidan skulle så mycket trafik som möjligt flyttas från vägen till järnvägen. Då är det väl i och för sig bara bra att utnyttja utrymmet på tågen. I mån av detta utrymme förstås.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Jag har medfört 4 caféstolar på tåget. Inte samtidigt, utan en stol per resa. Och jag använde dem som sittplats eftersom jag just den perioden åkte nästan dagligen med regionaltåget till Göteborg som gick strax efter 17 från Stockholm. För oss med månadskort innebar det då oftast ståplats till Enköping, men tack vare stolarna som jag tog hem hade jag egen sittplats. Var ganska skönt, även om en hel del andra resenärer stirrade och konduktören frågade nåt i stil med "litar du inte på SJ".
    En gång var det dags att köpa en madrass. Man körde bil till den småländska snickarens närmaste butik. Det var fullständigt omöjligt att få madrassen in i bilen. Som tur var fanns en pendeltågsstation både bredvid snickarbutiken och nära mitt nya hem. På pendeltåget var det inget som helst problem med madrassen. Snabbare än bilen gick det också.

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Pollettering har varit borta från marknaden i över 20 år. Min uppfattning när man reser är dock att det absolut skulle behövas någon form av baggage tjänst. Jag vet inte vad som är fel riktigt, men en familj med ett stort antal väskor som skall åka från borlänge till Arlanda har ju egentligen inget val om man vill ta tåget. Grejjerna skall med. Samtidigt vill ju samhället att människor skall åka tåg. Det som händer i praktiken är att det blir kaos ombord, i värsta fall konflikter emellan passagerarna och ombordpersonalen, vilket inte bidrar till att fler vill åka tåg precis.... Samma sak på turena med natt tåget. Att kunna undvika skidor mm i en sov/ligg kupé skulle underlätta för alla.

Om man ser på resan som tjänst så är det ganska logiskt att man försöker maximera antalet passagerare, och göra utrymmet för bagage mnimalt. Om man däremot ser det som en resa, där passageraren är en komponent, och resgodset är en annan som tillsammans utgör en "resandeenhet" blir saken en annan. I tågen åde i Kina, Japan och Korea finns i regel generösa bagagemöjligheter i ändarna. Det skulle inte fungera annars.

SJś bagageregler säger att man får ha med sig två större väskor. Om 50% av alla hade det, skulle det då fungera smidigt? Knappast.

Jag har aldrig förstått vad problemet är. Fråga: Är det dyrt eller på annat sätt problematiskt att hänga på en godsvagn i ett lokdraget persontåg, exempelvis på en tur Stockholm - Åre?

Läste denna i sammanhanget, knappast särskilt upplyftande i sammanhanget.

Resgodsvagn F33

Foto: Christian Tellerup, Wikimedia licensierad enligt Creative Commons Attribution-Share Alike Generic license

Senast redigerat av X1000 den 2021-04-14 klockan 21:10:17.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har i många år sålt böcker, filmer m m på mässor, marknader, möten, resor m m, för det mesta i SL-området men stundtals även ute i landet. Detta har jag gjort trots det i sammanhanget uppenbara handikappet att sakna såväl bil som körkort. Alltså är det kollektivtrafik som gäller om jag ska någonstans som är längre bort än några km. Om det är försäljningsresa jag då gjort är det alltså en nödvändighet att få med mig varorna jag ska sälja, vilket kan motsvara 2-4 normalkartonger (något större än A4 i bottenplan och 20-30 cm i höjd) på en kärra. Det är definitivt mer än jag kan bära, t ex om det blir stopp mitt ute i skogen och tåget ska utrymmas och vi resenärer ska ta oss genom icke särskilt kärr-vänlig terräng. Därför har det också förekommit sura miner från ombordare, vilket ju kan vara förståeligt. Men kan jag inte ha med mitt bagage är resan meningslös och det måste vara av en viss volym för att medge möjlighet att sälja tillräckligt för att finansiera resa och ev andra utgifter (marknadsplats, ev övernattning m m). Finns det då alternativ? Jo, givetvis att skicka godset med PostNord, DHL o dyl, men:
    1. Det är en tillkommande kostnad som kanske blir så stor att försäljningsaktiviteten går med förlust och blir meningslös.
    2. Vissa ställen jag ska till är svåra att skicka till med det vanliga kravet att någon ska kunna ta emot och kvittera försändelsen.
    3. Det kräver att allt fungerar som det ska - om kollin returneras, kommer bort eller kommer för sent är det katastrof!

Nu håller jag på att avvecklar det mesta av min försäljningsverksamhet (bl a just för problemen med logistiken), så mina problem kring detta kommer att reduceras kraftigt, men jag vill med ovanstående problematisera bagagefrågan från en enkel liten säljares horisont... //Anders, JInF AB under avveckling

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    ...
    I tågen åde i Kina, Japan och Korea finns i regel generösa bagagemöjligheter i ändarna. Det skulle inte fungera annars.
    Nja, vad gäller Japan håller jag inte med dig. Det är svårt att få rum med bagage på japanska tåg. Väldigt få japaner reser med stort bagage inrikes. Man använder sig av de budfirmor som finns. De hämtar på avreseplatsen, t ex ditt hem (eller närmaste närbutik, vilket är billigare) och lämnar på ankomstplatsen, t ex ditt hotell. Kuroneko (Svarta katten) är en av de största och rikstäckande. Att skicka en stor väska från ditt hem i Kyoto till ett hotell i Tokyo och sedan hem igen kostar 330 kr. https://www.kuronekoyamato.co.jp/ytc...ices/bothways/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Pollettering har varit borta från marknaden i över 20 år. Min uppfattning när man reser är dock att det absolut skulle behövas någon form av baggage tjänst. Jag vet inte vad som är fel riktigt, men en familj med ett stort antal väskor som skall åka från borlänge till Arlanda har ju egentligen inget val om man vill ta tåget. Grejjerna skall med. Samtidigt vill ju samhället att människor skall åka tåg. Det som händer i praktiken är att det blir kaos ombord, i värsta fall konflikter emellan passagerarna och ombordpersonalen, vilket inte bidrar till att fler vill åka tåg precis.... Samma sak på turena med natt tåget. Att kunna undvika skidor mm i en sov/ligg kupé skulle underlätta för alla.

Om man ser på resan som tjänst så är det ganska logiskt att man försöker maximera antalet passagerare, och göra utrymmet för bagage mnimalt. Om man däremot ser det som en resa, där passageraren är en komponent, och resgodset är en annan som tillsammans utgör en "resandeenhet" blir saken en annan. I tågen åde i Kina, Japan och Korea finns i regel generösa bagagemöjligheter i ändarna. Det skulle inte fungera annars.

SJś bagageregler säger att man får ha med sig två större väskor. Om 50% av alla hade det, skulle det då fungera smidigt? Knappast.

Jag har aldrig förstått vad problemet är. Fråga: Är det dyrt eller på annat sätt problematiskt att hänga på en godsvagn i ett lokdraget persontåg, exempelvis på en tur Stockholm - Åre?

Läste denna i sammanhanget, knappast särskilt upplyftande i sammanhanget.

Resgodsvagn F33

Foto: Christian Tellerup, Wikimedia licensierad enligt Creative Commons Attribution-Share Alike Generic license
    Det är nog inte dyrare än just kostnaden för denna godsvagn vad gäller inköp och underhåll. Sen är det ju också det där med lastning och lossning som väl bör kunna skötas av resenärerna själva men på vems ansvar? Och hur vet man att ingen plockar av andras bagage vid stopp på mellanstationerna? Detta är ju lika för bussarna som har bagaget i underredet men där kan man i bästa fall sätta sig så man har koll på den lucka där man lämnat ditt bagage....

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •