Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Jag är stolt...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag är stolt...

...över att vara med i en förening som är lika gammal som jag.

https://www.smalsparet.se/sv/kontakt/historia

1. Klass
    Medlem
    feb 2020

Sv: Jag är stolt...

Citat Ursprungligen postat av Beckis Visa inlägg
    ...över att vara med i en förening som är lika gammal som jag.

https://www.smalsparet.se/sv/kontakt/historia
    Och jag var med på det konstituerande mötet, 13 år gammal.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har aldrig varit med i föreningen, men jag var aktieägare ett tag på 80-talet, och var med på en bolagsstämma i Växjö. Jag borde väl ha varit i 10-årsåldern. Efter stämman skulle jag förstås provåka, men min far hade inte möjlighet att själv följa med, så han köpte en biljett åt mig och gav mig en 50-lapp för övriga omkostnader och sa att jag kunde åka till hans morbror i Oskarshamn.

Jag minns det som att det var trevligt ombord och att man kunde köpa fika, och dit gick större delen av 50-lappen. Allt flöt på bra tills en älg la sordin på stämningen.

När jag sedan klev på Y1:an i Hultsfred och gick fram till föraren och skulle köpa biljett blev jag snabbt medveten om att jag inte skulle fikat så mycket. 26 kronor kostade biljetten, men jag hade bara 11 kvar. Ytterst pinsamt, och jag försökte förklara att pappas morbror nog skulle möta mig vid stationen och han borde förhoppningsvis ha pengar med sig, men föraren tyckte att det gick bra ändå och nöjde sig med 11 kronor och tryckte ut en billigare biljett åt mig. Men jag kände mig som en tjuvåkare och kunde inte njuta av resan och jag vågade aldrig berätta det här för mina föräldrar.

Det var första, och hittills enda gången, som jag åkte med Smalspåret...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Bara en liten kommentar vad gäller historian om man får ha en åsikt i frågan. Redan år 1967, samma år som högertrafikomläggningen var vi fyra st. järnvägsintresserade ynglingar som anslöt oss till den verkliga grundaren av det som senare blev TJF nämligen f.d signalreparatören Wilhelm Häggström i hans försök att spara lite lokal ferrovial historia åt eftervärlden. Jag var en av dom fyra som tidigt började kratta manegen och vi hann förbereda mycket under de första 12 åren till föreningen formellt bildades år 1979. Men vad vet jag som bara var med de första 50 åren i församlingen tiden 1967-2017 då tron försvann och jag lämnade övriga församlingsmedlemmar. Palle i Vika.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herbert Paalberg Visa inlägg
    Bara en liten kommentar vad gäller historian om man får ha en åsikt i frågan. Redan år 1967, samma år som högertrafikomläggningen var vi fyra st. järnvägsintresserade ynglingar som anslöt oss till den verkliga grundaren av det som senare blev TJF nämligen f.d signalreparatören Wilhelm Häggström i hans försök att spara lite lokal ferrovial historia åt eftervärlden. Jag var en av dom fyra som tidigt började kratta manegen och vi hann förbereda mycket under de första 12 åren till föreningen formellt bildades år 1979. Men vad vet jag som bara var med de första 50 åren i församlingen tiden 1967-2017 då tron försvann och jag lämnade övriga församlingsmedlemmar. Palle i Vika.
    Men du är inte bitter och det är huvudsaken!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Men du är inte bitter och det är huvudsaken!
    Nej inte alls, tvärtom jag har gjort mitt i församlingen och de jag saknar mest är alla mina gamla numera bortgångna kamrater från den tiden, men jag har massor av egna minnen från alla barndomsresor på trefotabanorna här i Småland och alla trevliga resenärer man träffade då jag var placerad i Vk mellan 1979-84. Han i Vika.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Thomas Tydal Visa inlägg
    Jag har aldrig varit med i föreningen, men jag var aktieägare ett tag på 80-talet, och var med på en bolagsstämma i Växjö. Jag borde väl ha varit i 10-årsåldern. Efter stämman skulle jag förstås provåka, men min far hade inte möjlighet att själv följa med, så han köpte en biljett åt mig och gav mig en 50-lapp för övriga omkostnader och sa att jag kunde åka till hans morbror i Oskarshamn.

...
    Jag var också aktieägare när det begav sig och var med på en stämma, i Västervik, vilket var enklare att ta sig till än en del andra stämmoorter som användes under de år VHVJ existerade. Tyvärr kunde jag inte vara med om hela stämman eftersom jag hade tågtider (tåget hem) att passa. Att stämman drog ut mycket på tiden berodde till inte liten del på problem med att många stämmodeltagare var vana vi hur det fungerade i en ideell förening, men detta var ju en bolagsstämma i ett aktiebolag och detta skiljer en hel del från motsvarande i ideella föreningar. Därför måste många missförstånd redas ut och det drog ut på tiden... //Anders

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har nog aldrig heller varit med i föreningen (jag säger "nog" för ett tag var jag faktiskt med i fler föreningar än jag kan räkna upp idag!) men även jag var aktieägare i bolaget. Det var ett billigt sätt att prenumerera på en bra tidning höll jag på att säga, antagligen för billigt. Jag åkte banan kort efter återstarten, har inga speciella minnen av det men väl en bild på syrran på plattformen i Växjö där hon ser väldans glad ut fast det kanske vilken femåring som helst gör när hen åter får tillgång till syre efter några timmar i en YP en mulen sommardag.

Stor var sorgen 1993 när jag på biltur genom Småland fick se banans norra del vissna. Men oväntade saker kan hända och banan repade sig, och nu är det ett årligt måste att åka med trots att jag konstigt nog alltid glömmer mitt MRO-kort och måste köpa biljett

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Jag har nog aldrig heller varit med i föreningen (jag säger "nog" för ett tag var jag faktiskt med i fler föreningar än jag kan räkna upp idag!) men även jag var aktieägare i bolaget. Det var ett billigt sätt att prenumerera på en bra tidning höll jag på att säga, antagligen för billigt. Jag åkte banan kort efter återstarten, har inga speciella minnen av det men väl en bild på syrran på plattformen i Växjö där hon ser väldans glad ut fast det kanske vilken femåring som helst gör när hen åter får tillgång till syre efter några timmar i en YP en mulen sommardag.

Stor var sorgen 1993 när jag på biltur genom Småland fick se banans norra del vissna. Men oväntade saker kan hända och banan repade sig, och nu är det ett årligt måste att åka med trots att jag konstigt nog alltid glömmer mitt MRO-kort och måste köpa biljett
    Tänk att ett land med världens högsta skatter inte har råd med smalspår.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    För oss som inte läst nationalekonomi kan det vara svårt att inse sambandet mellan skatter och smalspår.
    Man skulle kunna tro att högt skattetryck ger utrymme för normalspår eller till och med bredspår och låga skatter ger smala spår.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Frankrike har världens högsta skatter (räknat som skatter/BNP). De har råd med höghastighetsjärnvägar. Inte mycket smalspår där. Nice-Digne och Korsika, är det något mer?
    Tvåa och tre är Danmark och Belgien. Rent på smalspår.
    Fyra är Sverige. Vi har Roslagsbanan.
    Men... vad 17 är koppling mellan skattetryck och spårvidd? Italiensk glass är god eftersom deras pastatillverkning har lång tradition?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Bortaget

Senast redigerat av lorry den 2021-04-19 klockan 14:09:53. Anledning: O.T

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Herbert Paalberg Visa inlägg
    Här kommer några förslag till på startår för "det som senare blev TJF":

- 1963 när L18p 3147 (NVHJ 22) räddas som museilok
    - 1907 när NVHJ 22 levereras från NOHAB
    - 1879 när järnvägen Hultsfred-Västervik öppnas för trafik
    - 1433 när Västervik grundas
    - 700-300 f.Kr när man i antikens Grekland flyttar heliga offervagnar i spår uthugget i stengator...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •