Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Håller sovvagnarna på att ta slut? Nya nattåg från Bryssel

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Håller sovvagnarna på att ta slut? Nya nattåg från Bryssel

Senaste veckorna har jag läst om 2 nya initiativ, som bägge vill köra nattåg på tvären över kontinenten:
    - Europeansleeper. Se annan länk också. Bryssel-Amsterdam-Berlin-Prag. Om jag fattat rätt i samarbete med tjeckiska Regiojet. Sittvagn och sovvagn (?, står "sleeping compartments")
    - Moonlight Express. Bryssel-Liège-Berlin. Samarbete med RDC som står för vagnarna.

Min undran är: Håller sovvagnarna på att ta slut?
    Kommer Trafikverket lyckas upphandla nattåg till kontinenten med start 2022 (var det väl?)?
    Det låter ju som att det bara är operatörer som redan kör nattåg och som dessutom har vagnar att omplacera som kan ge bud. Vilket väl nästan bara ger ÖBB/Nighetjet och möjligen Snälltåget kvar.
    Frågan kvarstår förstås ifall Snälltåget vill förhandla med Trafikverket om att köra Stockholm-Hamburg (med fortsättning till Berlin kanske) och om Trafikverket vill förhandla med Snälltåget fast de knappast kan erbjuda några sovvagnar.

Har någon hört eller sett hur det går med upphandlingen?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Håller sovvagnarna på att ta slut? Nya nattåg från Bryssel

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Senaste veckorna har jag läst om 2 nya initiativ, som bägge vill köra nattåg på tvären över kontinenten:
    - Europeansleeper. Se annan länk också. Bryssel-Amsterdam-Berlin-Prag. Om jag fattat rätt i samarbete med tjeckiska Regiojet. Sittvagn och sovvagn (?, står "sleeping compartments")
    - Moonlight Express. Bryssel-Liège-Berlin. Samarbete med RDC som står för vagnarna.

Kommer Trafikverket lyckas upphandla nattåg till kontinenten med start 2022 (var det väl?)?
    Det låter ju som att det bara är operatörer som redan kör nattåg och som dessutom har vagnar att omplacera som kan ge bud. Vilket väl nästan bara ger ÖBB/Nighetjet och möjligen Snälltåget kvar.
    Frågan kvarstår förstås ifall Snälltåget vill förhandla med Trafikverket om att köra Stockholm-Hamburg (med fortsättning till Berlin kanske) och om Trafikverket vill förhandla med Snälltåget fast de knappast kan erbjuda några sovvagnar.

ÖBB och Nightjet har tydligen mycket på gång. Enligt Todayś Railways 302 April 2021, så är 13 7vagnståg på gång och de första levereras i höst och kan tänkas tas i bruk från December 2022. Ytterligare 20 tåg är under upphandling när man löst den finansiella delen.
    Ett tåg består av två sittvagnar, två sovvagnar (med toa och dusch till kupéerna) och tre liggvagnar. En vagn har bistro, plats för cyklar och låggolvsingång för handikappade.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

De blir väl som Railjet?

Manövervagnen och mellanvagnar.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    ÖBB och Nightjet har tydligen mycket på gång. Enligt Todayś Railways 302 April 2021, så är 13 7vagnståg på gång och de första levereras i höst och kan tänkas tas i bruk från December 2022. Ytterligare 20 tåg är under upphandling när man löst den finansiella delen.
    Jovisst, men december 2022 ligger efter 1 aug 2022 när Trafikverket/Regeringen vill starta trafik. Plus att Nightjet satsar på flera egna nya linjer, enligt tidigare inlägg här i Postvagnen.

Beobachter
    Ej längre aktiv

Ett tåg består av två sittvagnar, två sovvagnar (med toa och dusch till kupéerna) och tre liggvagnar. En vagn har bistro, plats för cyklar och låggolvsingång för handikappade.
    Bistro finns inte

Beobachter
    Ej längre aktiv

Sovvagnarna har tagit slut! Eurosleeper har inga sovvagnar. De marknadsför liggvagnar som sovvagnar, på samma sätt som Regiojet gör i nattåget till Riejka.
    RDC har fyra sovvagnar som de förvärvat från ÖBB av typ MUn. Kanske Moonlight Express avser hyra dessa, men det återstår nog en del innan trafiken kan komma igång.
    ÖBB har begärt in anbud på upprustning av 7 avställda sovvagnar av typ AB33. Avsedda för Sverige?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Beobachter Visa inlägg
    Bistro finns inte
    Enligt Todayś Railways blir det en bistroavdelning i en av vagnarna.

Beobachter
    Ej längre aktiv

Inte enligt ÖBB

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Beobachter Visa inlägg
    Inte enligt ÖBB
    Var säger dom det ?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Var säger dom det ?
    Omvänd bevisföring:
    denna sida om de nya tågen (på tyska!) så nämns ingenting om bistrovagn eller bistroavdelning. Hade det funnits bistro och jag varit marknadsförare så hade jag nämnt det.

Hur är det formulerat där du hittat det?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Omvänd bevisföring:
    denna sida om de nya tågen (på tyska!) så nämns ingenting om bistrovagn eller bistroavdelning. Hade det funnits bistro och jag varit marknadsförare så hade jag nämnt det.

Hur är det formulerat där du hittat det?
    I TR presentation av ”new Nightjet stock”: ”One coach will have a bistro area and a low-floor entrance with step-free access to a couchette compartment and toilet for passengers with reduced mobility.”.
    ”Bistro area behöver ju inte betyda så mycket mer än en kiosk och något lite plats”

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Omvänd bevisföring:
    Om du tittar på Siemens sida om de nya tågen och på sista bilden i bildspelet ser du i alla fall något som är misstänkt likt en Bistro: https://www.mobility.siemens.com/at/...ext-level.html Bildtexten "Bordrestaurant" antyder dessutom att så skulle kunna vara fallet.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Om du tittar på Siemens sida om de nya tågen och på sista bilden i bildspelet ser du i alla fall något som är misstänkt likt en Bistro: https://www.mobility.siemens.com/at/...ext-level.html Bildtexten "Bordrestaurant" antyder dessutom att så skulle kunna vara fallet.
    Misstänker att den bilden avser dagtågen (trots bildtexten). Bilden med liggvagn har samma text ”dag och natt” vilket känns fel.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Bilden visar helt klart en bistro, men det bildspelet visar ju både dagtågs- och nattågs-vagnar, så Siemens kan leverera bistrovagnar som kan passa i nattåg, men ÖBB kanske inte tänker köra någon Bordrestaurant/Bistro i sina nattåg.
    Men, samtidigt nämns även nattåg i texten under bilden, så jag vet inte säkert.

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Misstänker att den bilden avser dagtågen (trots bildtexten). Bilden med liggvagn har samma text ”dag och natt” vilket känns fel.
    Precis, bildspelet visar både nya railjet-vagnar och nya nightjet-vagnar. Bordrestaurant-bilden visar nya railjet.

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Bilden visar helt klart en bistro, men det bildspelet visar ju både dagtågs- och nattågs-vagnar, så Siemens kan leverera bistrovagnar som kan passa i nattåg, men ÖBB kanske inte tänker köra någon Bordrestaurant/Bistro i sina nattåg.
    Men, samtidigt nämns även nattåg i texten under bilden, så jag vet inte säkert.
    Men det nämns ju inte något om bordrestaurant/bistro , alltså en separat vagn utan bara att multi-function vagnen har en ”bistro-area” , vilket ju som redan sagt inte behöver betyda något mer än något kioskliknande.
    Den som skrivit presentationen i TR är f.ö Roland Beier som bevakar Österrike för TR .

Beobachter
    Ej längre aktiv

Men det nämns ju inte något om bordrestaurant/bistro , alltså en separat vagn utan bara att multi-function vagnen har en ”bistro-area” , vilket ju som redan sagt inte behöver betyda något mer än något kioskliknande.
    Den som skrivit presentationen i TR är f.ö Roland Beier som bevakar Österrike för TR .
    Jag tror att detta är en sammanblandning av de nya RJ (9 st för Italientrafiken) och de 13 NJ.
    NJ tågen består av (enl ÖBB beskrivning):
    -2 st likadana sovvagnar - end 2 bäddskupeer, alla med egen dusch. 2 komfortkategorier
    -3 st likadana liggvagnar - 7 singelkupeer a 4 platser, 3 "familjekupeer" (Mellanting mellan sovvagn och liggvagn) kan endast bokas som hel kupé.
    -2 sittvagnar varav en manövervagn. 1 vagn med cykelplatser, PRM-area och sittutrymme, 1 ren sittvagn. Inredning lika med RJ italien.
    Det finns inget i de skisser eller uttalanden jag har, som indikerar en bistro.
    Det finns 3 starka skäl som talar mot en bistro:
    1. Lönsamheten för nattågen är pressad. Att då pressa in en bistro i ett tåg där utrymmet mer än väl behövs för liggplatser som genererar intäkter, och där kraven på privatsvärer ökar, vore ganska korkat!
    2. ÖBB har ett koncept för NJ, med ganska väl utvecklad service via sovvagnspersonalen. Tror inte man ändrar på detta nya koncept.
    3. ÖBB avser inte att köra tåg NJ med långa dagsträckor, alltså bortfaller behovet av restaurang eller bistro.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •