Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: Nya fordon till Krösatågen

Nya fordon till Krösatågen

Idag blev det officiellt vilka nya fordon Krösatågen köper. Spanska CAF ska leverera först elfordon och sedan bimodala fordon som är kombinerade el- och diesel.

Det är ju premiär både för fordonstypen och för tillverkaren i Sverige. Det sista åtminstone på järnväg.

Se mer på denna länk.

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Nya fordon till Krösatågen

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    Idag blev det officiellt vilka nya fordon Krösatågen köper. Spanska CAF ska leverera först elfordon och sedan bimodala fordon som är kombinerade el- och diesel.
    Det är ju premiär både för fordonstypen och för tillverkaren i Sverige. Det sista åtminstone på järnväg.
    Se mer på denna länk.
    Hur klart är detta?
    Är det bara att man Krösatågen/Transitio bestämt vilka man vill köpa av, och nu går det för de andra att överklaga?
    Eller är detta ett fastställt beslut, som inte går att överklaga (längre?)?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Hur klart är detta?
    Är det bara att man Krösatågen/Transitio bestämt vilka man vill köpa av, och nu går det för de andra att överklaga?
    Det är nog klappat och klart.
    Den tidigare upphandlingen överklagades, Transitio gjorde om och gjorde förmodligen rätt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Hur klart är detta?
    Tydligen ett avrop inom ett ramavtal från 2014. Två (av tre) leverantörer inbjudna, så möjlighet för överklagan torde finnas: https://www.opic.com/org/ab_transiti...7612edabc3053d

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg

Se mer på denna länk.

Lindman
    " Fyravagnars envåningsfordon av typen CAF Civity.
    Längd ca 76 m för EMU och ca 67 m för BMU.
    Ca 190 fasta sittplatser för EMU och ca 140 för BMU."

Att även den kortare BMU är fyravagnars betyder kanske en särskild " dieselgeneratorfinka " på Stadlervis ?

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Även om man i Sverige inte haft fordon levererade av CAF i Sverige förut, så är det ett väletablerat företag. Och sedan har vi sedan ett antal år spårvagnar levererade av CAF.

Jag tror att detta kan bli en vettig satsning.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    dec 2019

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Även om man i Sverige inte haft fordon levererade av CAF i Sverige förut, så är det ett väletablerat företag. Och sedan har vi sedan ett antal år spårvagnar levererade av CAF.

Jag tror att detta kan bli en vettig satsning.
    Väletablerat tror jag säkert. Men du menar nog välrenommerat.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Detta borde väl betyda att Y2, X11 och X14 utgår, men hur är det gällande Y31/Y32? Jag misstänker att de 8 biomodala tågen inte kommer räcka till de oelektrifierade banorna. Visserligen är elektrifiering på gång i Y:et, men HNJ, Stångådalsbanan, Tjustbanan, Bockabanan och banan till Vetlanda är ju kvar.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag saknar Jönköping/Nässjö-Värnamo i den sträckor som namnges i pressreleasen

Citat Ursprungligen postat av Gabriel N Visa inlägg
    Detta borde väl betyda att Y2, X11 och X14 utgår, men hur är det gällande Y31/Y32? Jag misstänker att de 8 biomodala tågen inte kommer räcka till de oelektrifierade banorna. Visserligen är elektrifiering på gång i Y:et, men HNJ, Stångådalsbanan, Tjustbanan, Bockabanan och banan till Vetlanda är ju kvar.
    Om politikerna får sin vilja igenom så kommer väl de flesta av dessa banor ändån vara nerlagda när dessa nya tåg kommer i trafik.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

När ska leveranserna påbörjas?

Passagerare Mikael Ritts avatar
    Medlem
    mar 2018

Bra nyheter tycket jag
    Det vissa sig hur bra denna motorvagnar blir. Alla nya fordonsmodeller har sina barnsjukdom.
    Apropå barnsjukdomar: det är inte lätt att tolka "väletablerad" eller "välrenommerad". Frågan är bara vad är välrenommerad?? Speciellt om man tänker på alla fel, problem, (barn)sjukdomar som finns eller fanns på nästan alla tillverkare!

Jag vill peka på den fordonsoption som nämnas i texten: utöver de 20 + 8 stycken finns möjlighet att köpa 19 + 6 till !!!!
    Det är ganska många på el-sidan (39) som ersätter ett 20-tal X11 / X14 men bara 14 intermodala. Jag kan bara gissa att de inte ersätter Y31/32-motorvagnar men eventuellt Y2.

En sån upphandling ser ganska mycket över framtida planeringar. På el-sidan är själva framtidstankar stort i alla fall.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars Ödlund Visa inlägg
    När ska leveranserna påbörjas?
    Hittade en dagsaktuell artikel som säger slutet av år 2023. Enligt äldre artiklar var planen 2022.
    https://www.archyde.com/caf-signs-a-...million-euros/

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Region Kalmar har även skickat ut ett pressmeddelande med anledning av att upphandlingen är slutförd.
    https://regionkalmar.se/nyhetslista/...krosatag-klar/

/Axel L

Passagerare Plastmackans avatar
    Medlem
    feb 2018

Topphastigheten blir 200 km/h för de elektriska tågen och de bimodala tågen när de går på el, 140 km/h i förbränningsmotordrift.
    Varför blir de så slöa när de går med "vanlig" motor?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Plastmackan Visa inlägg
    Varför blir de så slöa när de går med "vanlig" motor?
    Man har väl inte dimensionerat förbränningsmotorn (en diesel?) för mer än så och det lär knappast behövas eftersom det inte finns oelektrifierade sträckor i Sverige med särskilt hög sth. Även 140km/h är ju i överkant.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Hittade en dagsaktuell artikel som säger slutet av år 2023. Enligt äldre artiklar var planen 2022.
    https://www.archyde.com/caf-signs-a-...million-euros/
    I KLT:s pressmeddelande så står det "De första leveranserna av fordonen är beräknade till 2024."

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Jag saknar Jönköping/Nässjö-Värnamo i den sträckor som namnges i pressreleasen
    Jag antar att de preliminärt fokuserar på att använda Y31/Y32:orna längs de ej namngivna banorna med Krösatågstrafik. Om jag inte misstar mig så påverkas inte dessa banor i så särskild stor omfattning av ERTMS ombyggnaden längs Södra Stambanan.

/Axel L

Passagerare
    Medlem
    dec 2019

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Man har väl inte dimensionerat förbränningsmotorn (en diesel?) för mer än så och det lär knappast behövas eftersom det inte finns oelektrifierade sträckor i Sverige med särskilt hög sth. Även 140km/h är ju i överkant.
    Värnamo -Nässjö 140 km/h

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Nya fordon till Krösatågen - Vilket säkerhetssystem?

I KLT:s pressmeddelande så står det "De första leveranserna av fordonen är beräknade till 2024."
    Följdfrågan är ju då:
    Kommer de elektriska först och de har en svensk STM så de kan köra varsomhelst, oavsett ERTMS-utrullning?
    Men när de bimodala (BMU) kommer (vet någon när?) så skall de ju primärt gå på Stångådal och Tjust, och då är frågan vilket säkerhetssystem som kommer gälla där.
    För med tanke på inköpen och sträckor som nämns är det väl inte troligt att KLT lägger ner tågtrafiken där när Linköping får ERTMS.

Så, vad kan man göra?
    Är det så att Linköping C säkert kan bli en ATC-ö ett bra tag så den är inget problem för att köra de gamla fordonen tills de nya BMU levererats?
    Men inte skall man väl installera radioblocksutrustning på de nya fordonen? Så borde inte Trv väldigt snabbt planera en tidig installation av ERTMS på de två banorna, så att det lagom blir klart tills de bimodala fordonen kommer (och i värsta fall köra lite system M under en kort övergångsperiod)?

Eller finns bättre lösningar?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •