Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 46 av 46

Ämne: Nya fordon till Krösatågen

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Nya fordon till Krösatågen

När det gäller val av fordonstyp och leverantör så var det för mig lite oväntat. Jag trodde att det skulle bli Bombardier som vanligt. Och jag trodde att de skulle satsa på den uppdaterade Regina-varianten som är på gång till västra Sverige. Som alternativ trodde jag att de kunde ha valt något tåg som varit i samma serie som X60, X61 osv.

Men nu blev det alltså inte så. Istället tittade så valde man den spanska leverantören CAF. Och vi har ju hittills bara haft spårvagnar från CAF, men inga tåg på järnvägsnätet.

Men jag tror att CAF kommer att bli bra ändå. Jag tror nämligen att beställningen är rätt genomtänkt.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    När det gäller val av fordonstyp och leverantör så var det för mig lite oväntat. Jag trodde att det skulle bli Bombardier som vanligt. Och jag trodde att de skulle satsa på den uppdaterade Regina-varianten som är på gång till västra Sverige. Som alternativ trodde jag att de kunde ha valt något tåg som varit i samma serie som X60, X61 osv.

Men nu blev det alltså inte så. Istället tittade så valde man den spanska leverantören CAF. Och vi har ju hittills bara haft spårvagnar från CAF, men inga tåg på järnvägsnätet.

Men jag tror att CAF kommer att bli bra ändå. Jag tror nämligen att beställningen är rätt genomtänkt.
    Men detta var ju ingen överraskning. Det är ju samma leverantör och fordon som fick kontraktet som vid förra upphandlingen, den som överklagades.
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...-fr%C3%A5n-CAF

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det är möjligt att samma projektorganisation ska sköta Tenhult-Vaggeyd som Nässjö-Värnamo, men det innebär inte att det är samma projekt. Järnvägsplan för Nässjö-Värnamo upphandlas just nu konsult för, i den upphandlingen ingår inte Tenhult-Vaggeryd. Därmed uppfattar jag det som att det inte är samma projekt.
    Allt ingår i samma namngivna objekt i den nationella transportplanen beslutad av regeringen. Så det är ett projekt i den bemärkelsen. Sen är det ganska ofta ett större projekt med flera delar delas upp i flera tårtbitar utan att för den saken skull vara olika projekt i grunden. Se bara på Sydostlänken som blir en 3-4 järnvägsplaner men det fortfarande ett sammanhållet projekt ekonomiskt och tidsmässigt.

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ja, jag förstår att om man redan har System H så är det bra, och en hel del arbete att byta till System E.
    Men om man bara har System R, är inte framtiden då att byta till System E? Vad kan skälet vara att man diskuterar System H, på en bana där det verkar som att runt 2027 så har alla fordon ändå ETCS installerat?
    Jag argumenterar egentligen inte för det ena eller andra, utan vill höra argumenten för och emot.
    Huvudargumentet är att ha flera olika alternativ och att det eventuellt är billigare att bygga en slimmad ATC-anläggning och System H än System E. I denna fråga är det ju så att staten har förbundit sig att utrusta alla fordon som vill köra på System R med radioblocksutrustning. När det inte är möjligt med ETCS ombordutrustning så måste staten finna en annan lösning. Då är det som "vanligt" att det billigaste är det som ligger närmast till hands, även om det kan verka vara ett steg tillbaka att bygga en ny ATC-anläggning jämfört med E2. Min misstanke varför System H utreds är att minsta möjliga för att uppfylla avtalet kring ombordutrustning för radioblock (ombyggnad till System H) har kostnad Y som ska betalas ur en påse pengar medan det som mer sannolikt kommer byggas (System E2) kostar Z och där merkostnaden (Z-Y) ska betalas av en annan påse pengar.

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Trafikverket har planerat införa E2 på Stångådalsbanan och Tjustbanan, där det är system R, kanske längre söderut ytterligare.
    Det har dock visat sig rätt dyrt och har inte funnit finansiering och har därför skjutits upp.

Min personliga förutsägelse är att man inför system S på Tjustbanan och stoppar därmed persontrafik, vilket inte blir säkerhetsproblem med den sänkta säkerheten eftersom det inte blir trafik alls (på järnväg).
    Och system E2 på Stångådalsbanan där det är system R, 41 km Linköping-Rimforsa. Det är 96 km Västervik-BjärkaSäby på Tjustbanan.
    Denna teori kommer av att Tjustbanan står lågt i kurs makthavarna i Stockholm/Borlänge som inte vill investera sådana belopp i banan, och detta är billigast.
    Bussar har liknande restid som Tjustbanan och en säkerhetsnivå som inte är relevant att analysera för järnvägssäkerhetsexperterna.
    Det var samma diskussioner för Blekinge Kustbana och Emmaboda - Karlskrona. Det var ju till och med så att bussarna som gick när BkB var avstängd gick snabbare, eller åtminstone lika snabbt, mellan kommunhuvudorterna som tåget. Ändå satsade staten närmare 2 miljarder i upprustning av dessa båda banor. De regionpolitiker som är duktiga på att lobba mot det nationella och där det finns en verklig vilja brukar få något i alla fall. Men då gäller det som sagt att det finns en vilja hos den regionala och lokala politiken och det är jag osäker på om det finns, särskilt för Tjustbanan.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lejonet Visa inlägg
    Allt ingår i samma namngivna objekt i den nationella transportplanen beslutad av regeringen. Så det är ett projekt i den bemärkelsen. Sen är det ganska ofta ett större projekt med flera delar delas upp i flera tårtbitar utan att för den saken skull vara olika projekt i grunden. Se bara på Sydostlänken som blir en 3-4 järnvägsplaner men det fortfarande ett sammanhållet projekt ekonomiskt och tidsmässigt.
    Lite förvillande att det finns regeringsprojekt och trafikverksprojekt. För att göra det ännu mer rörigt så kan vi ta ERTMS, vilket jag gissar är ett enda regerings-projekt, men hos Trafikverket kallas det istället Program ERTMS, med ett antal underliggande projekt.

Slutsatsen är att det i detta sammanhang inte går att tala om "projekt" kort och gott, finns det möjlighet till missförstånd bör man vara tydlig med om det är regeringsprojekt eller trafikverksprojekt som avses.

Å andra sidan är du nu tydlig med att det är ett objekt i transportplanen. Varför då kalla det projekt?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •