Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 46

Ämne: Nya fordon till Krösatågen

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Nya fordon till Krösatågen

Citat Ursprungligen postat av Gabriel N Visa inlägg
    Detta borde väl betyda att Y2, X11 och X14 utgår, men hur är det gällande Y31/Y32? Jag misstänker att de 8 biomodala tågen inte kommer räcka till de oelektrifierade banorna. Visserligen är elektrifiering på gång i Y:et, men HNJ, Stångådalsbanan, Tjustbanan, Bockabanan och banan till Vetlanda är ju kvar.
    Bockabanan har väl ingen trafik idag? Tjustbanan och HNJ lever väl under ständiga nedläggningshot?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Beobachter Visa inlägg
    Värnamo -Nässjö 140 km/h
    Planerat för elektrifiering

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Bockabanan har väl ingen trafik idag? Tjustbanan och HNJ lever väl under ständiga nedläggningshot?
    Inte hela HNJ. Värnamo-Nässjö/Jönköping har definitivt inget nedläggningshot.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    I dagsläget finns det enbart persontrafik längs Bockabanan (Nässjö - Hultsfred) mellan Nässjö och Eksjö. Trafiken utgörs av 9 dubbelturer på vardagar och 6 dubbelturer på helgerna. Av dessa turer fortsätter 2 dubbelturer per vardag till Jönköping. Däremot saknar delsträckan Eksjö - Hultsfred persontrafik på järnväg.

För min del tycker jag att det är ytterst anmärkningsvärt att man inte har elektrifierat den 22 km långa sträckan mellan Nässjö och Eksjö på grund av att sträckan är förhållandevis kort och kan flytta över en hel del trafik från dieseltåg till eltåg. Om jag inte misstar mig skulle en elektrifiering kunna ersätta ungefär 3400 tågkm med dieseltåg. Om man istället jämför detta med mängden dieseltågstrafik som man har förutsättning att ersätta i förhållande till elektrifierad bankm går det att notera att man kan ersätta per vecka 150 tågkm med dieseltåg per elektrifierad bankm. I ett svenskt kontext är det den tredje bästa järnvägssträckan att elektrifiera i beaktande till möjlighet att ersätta tågkm diesel per bankm elektrifiering.

/Axel L

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    I dagsläget finns det enbart persontrafik längs Bockabanan (Nässjö - Hultsfred) mellan Nässjö och Eksjö. Trafiken utgörs av 9 dubbelturer på vardagar och 6 dubbelturer på helgerna. Av dessa turer fortsätter 2 dubbelturer per vardag till Jönköping. Däremot saknar delsträckan Eksjö - Hultsfred persontrafik på järnväg.

För min del tycker jag att det är ytterst anmärkningsvärt att man inte har elektrifierat den 22 km långa sträckan mellan Nässjö och Eksjö på grund av att sträckan är förhållandevis kort och kan flytta över en hel del trafik från dieseltåg till eltåg. Om jag inte misstar mig skulle en elektrifiering kunna ersätta ungefär 3400 tågkm med dieseltåg. Om man istället jämför detta med mängden dieseltågstrafik som man har förutsättning att ersätta i förhållande till elektrifierad bankm går det att notera att man kan ersätta per vecka 150 tågkm med dieseltåg per elektrifierad bankm. I ett svenskt kontext är det den tredje bästa järnvägssträckan att elektrifiera i beaktande till möjlighet att ersätta tågkm diesel per bankm elektrifiering.

/Axel L
    Det du skriver stämmer säkert men det finns en annan aspekt, beroende på vem du frågar. Man kan anse att det går för många tåg mellan Nässjö och Eksjö i förhållande till behovet och mängden parallell busstrafik. Dessa fordonskilometer kunde med fördel läggas mellan Eksjö och Hultsfred. Då skulle en elektrifiering till Eksjö inte göra så stor nytta. Det finns viljor att återupprätta denna trafik men tyvärr inte lika starka viljor som dess motståndare.

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag antar att de preliminärt fokuserar på att använda Y31/Y32:orna längs de ej namngivna banorna med Krösatågstrafik. Om jag inte misstar mig så påverkas inte dessa banor i så särskild stor omfattning av ERTMS ombyggnaden längs Södra Stambanan.

/Axel L
    Det stämmer nog. Itino blir kvar på icke-elektrifierade banor i Småland till optionen utlöses och fler bimodala fordon levereras.
    https://jarnvagar.nu/caf-levererar-nya-krosatagen/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Man kan ju hoppas att man kryssat i rutan för rostskyddsbehandling.
    Tittar man på spårvagnar från CAF har de en tendens att se lite bubbliga ut under lacken...

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag antar att de preliminärt fokuserar på att använda Y31/Y32:orna längs de ej namngivna banorna med Krösatågstrafik. Om jag inte misstar mig så påverkas inte dessa banor i så särskild stor omfattning av ERTMS ombyggnaden längs Södra Stambanan.

/Axel L
    Såvitt jag förstår så räcker det med att stationen på stambanan kräver ERTMS för att fordonen ska behöva det. Kan gälla plattformens längd och ett par hundra meter till.
    För Linköping ska man avvakta med ERTMS eftersom det inte går att ha ERTMS och system R i samma fordon och det skulle då bli stopp på Stångdalsbanan i Linköping,
    men jag tror man ska införa ERTMS genom Nässjö och Alvesta, och då måste alla fordon till Nässjö och Alvesta utrustas, även de som går Värnamo-Nässjö.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Jag saknar Jönköping/Nässjö-Värnamo i den sträckor som namnges i pressreleasen
    https://www.trafikverket.se/nara-dig...ojd-hastighet/
    Värnamo-Nässjö ska elektrifieras 2029 är det planerat i alla fall (för godstågens skull) men då kan ny ERTMS-anpassade elektriska persontåg gå där, men inte till Halmstad. Till Jönköping elektrifieras senare.

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    https://www.trafikverket.se/nara-dig...ojd-hastighet/
    Värnamo-Nässjö ska elektrifieras 2029 är det planerat i alla fall (för godstågens skull) men då kan ny ERTMS-anpassade elektriska persontåg gå där, men inte till Halmstad. Till Jönköping elektrifieras senare.
    Nja... Till Jönköping från Vaggeryd, via Tenhult, byggs en nya bana. Det ingår i samma projekt som ska elektrifiera Nässjö-Värnamo. Sen ska ju också Nässjö-Eksjö elektrifieras, vilket ska stå klart i slutet av 20-talet.

Om Itino ska vara kvar någonstans så är det möjligen på sträckan Jönköping-Värnamo-Halmstad under de första åren de nya fordonen kommer. För Vaggeryd-Nässjö krävs det ETCS på tåget och vad jag förstått är det inte aktuellt att utrusta de gamla fordonen med ETCS vilket innebär att antingen ska sträckan köras av de nya fordonen, och då duofordonen, eller inte köras alls till dess att elektrifieringen är klar.

De nya fordonen kommer heller inte att utrustas med radioblockutrustning vilket sannolikt innebär att System R kommer försvinna och ersättas av antingen System E eller H. Detta är en pågående diskussion. Men det är sannolikt så att Linköping kommer vara en av de sista platserna som får ERTMS på Södra stambanan och fram till dess kan ju Y2:orna fortsätta rulla på Tjust- och Stångådalsbanan (Om de lyckas hålla dom i trafik 6-8 år till).

Eventuellt kommer Duofordonen flyttas runt beroende på ERTMS-utrullningen och elektrifieringen av de olika banorna. Ev. hamnar de först på HNJ för att kunna köra till/från Nässjö för att sedan flyttas över till Tjust- och Stångådalsbanan.

För övrigt så är varken Hallandstrafiken eller Skånetrafiken med i upphandlingen. Det kan möjligen ge en fingervisning kring var de nya fordonen kommer köra. Södra HNJ kanske inte trafikeras längre i slutet av 20-talet (Då även Halmstad har ERTMS) Skulle heller inte bli förvånad om det på linjen Hässleholm-Växjö bli en mix av Pågatåg och nya Krösatåg.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Såvitt jag förstår så räcker det med att stationen på stambanan kräver ERTMS för att fordonen ska behöva det. Kan gälla plattformens längd och ett par hundra meter till.
    För Linköping ska man avvakta med ERTMS eftersom det inte går att ha ERTMS och system R i samma fordon och det skulle då bli stopp på Stångdalsbanan i Linköping,
    men jag tror man ska införa ERTMS genom Nässjö och Alvesta, och då måste alla fordon till Nässjö och Alvesta utrustas, även de som går Värnamo-Nässjö.
    Säkert så, men det kan ju gå att komma runt ett tag genom att köra tåg Halmstad-Vaggeryd-Jönköping med Itino, och ha anslutningar Vaggeryd-Nässjö med en ny BMU med ETCS.
    Vet man att Nässjö och Alvesta inte blir ATC-öar ett tag, som Linköping? Båda har ju två anslutande linjer.
    Men optionen finns kanske för att när det verkligen blir ERTMS på SSB måste man ganska snart kunna hantera det även för alla tågen på sidolinjerna.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lejonet Visa inlägg
    De nya fordonen kommer heller inte att utrustas med radioblockutrustning vilket sannolikt innebär att System R kommer försvinna och ersättas av antingen System E eller H. Detta är en pågående diskussion.
    Kan du förklara vad System H skulle innebära? Skulle man då installera ATC-baliser på Stångådalsbanan, och nya signaler och ställverk?
    Om fordonen ändå snart måste ha ERTMS för att komma in till Linköping, vad talar då för System H och emot System E?

Men det är sannolikt så att Linköping kommer vara en av de sista platserna som får ERTMS på Södra stambanan och fram till dess kan ju Y2:orna fortsätta rulla på Tjust- och Stångådalsbanan (Om de lyckas hålla dom i trafik 6-8 år till).

Eventuellt kommer Duofordonen flyttas runt beroende på ERTMS-utrullningen och elektrifieringen av de olika banorna. Ev. hamnar de först på HNJ för att kunna köra till/från Nässjö för att sedan flyttas över till Tjust- och Stångådalsbanan.
    Tills Nässjö fått ERTMS så kan väl de nya BMU direkt ersätta Y2-orna, därefter måste någon/några BMU trafikera åtminstone Vaggeryd-Nässjö, men då borde det väl kommit så många BMU så det ändå räcker till för att inte behöva köra Y2-or. Detta stämmer väl också med pressmeddelandena, och uppgiften att första leveransen skall vara klar 2027.
    Eller tänker jag fel?

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Säkert så, men det kan ju gå att komma runt ett tag genom att köra tåg Halmstad-Vaggeryd-Jönköping med Itino, och ha anslutningar Vaggeryd-Nässjö med en ny BMU med ETCS.
    Vet man att Nässjö och Alvesta inte blir ATC-öar ett tag, som Linköping? Båda har ju två anslutande linjer.
    Men optionen finns kanske för att när det verkligen blir ERTMS på SSB måste man ganska snart kunna hantera det även för alla tågen på sidolinjerna.
    Jag misstänker att planen är att införa ERTMS sist i de större trafikplatserna med betydande mängd trafik som inte trafikerar Södra Stambanan. Enligt den tillbakadragna tidsplanen gick det att notera att det var planerat att införa ERTMS i Alvesta och Nässjö år 2025. Jag gissar dock att samtliga datum kommer flyttas fram något för att minska risken för operatörerna.

Här är en bild på den tillbakadragna tidsplanen. https://www.trafikverket.se/contenta...16_1600pxl.png

Vi får dock hoppas att Trafikverket tar i beaktande vid införandet av ERTMS att de minimerar risken för operatörerna genom att fokuserar på linjerna mellan de större trafikplatserna istället för de större trafikplatserna.

/Axel L

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag misstänker att planen är att införa ERTMS sist i de större trafikplatserna med betydande mängd trafik som inte trafikerar Södra Stambanan. Enligt den tillbakadragna tidsplanen gick det att notera att det var planerat att införa ERTMS i Alvesta och Nässjö år 2025. Jag gissar dock att samtliga datum kommer flyttas fram något för att minska risken för operatörerna.

Här är en bild på den tillbakadragna tidsplanen. https://www.trafikverket.se/contenta...16_1600pxl.png

Vi får dock hoppas att Trafikverket tar i beaktande vid införandet av ERTMS att de minimerar risken för operatörerna genom att fokuserar på linjerna mellan de större trafikplatserna istället för de större trafikplatserna.
    I Trafikverkets hittillsvarande strategi har jag inte uppfattat att det finns någon som helst ambition att beakta behovet att senarelägga ERTMS-utbyggnaden av hänsyn till anslutande sidobanor. Undantaget är Linköping där man inser att gränssnittet R-E2 är en omöjlig kombination.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Kan du förklara vad System H skulle innebära? Skulle man då installera ATC-baliser på Stångådalsbanan, och nya signaler och ställverk?
    System H är det idag vanligaste. Ska man byta system R till H innebär det att sträckorna genomgående måste förses med båda spårledningar och signaler.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Nja... Till Jönköping från Vaggeryd, via Tenhult, byggs en nya bana. Det ingår i samma projekt som ska elektrifiera Nässjö-Värnamo. Sen ska ju också Nässjö-Eksjö elektrifieras, vilket ska stå klart i slutet av 20-talet.
    Det är möjligt att samma projektorganisation ska sköta Tenhult-Vaggeyd som Nässjö-Värnamo, men det innebär inte att det är samma projekt. Järnvägsplan för Nässjö-Värnamo upphandlas just nu konsult för, i den upphandlingen ingår inte Tenhult-Vaggeryd. Därmed uppfattar jag det som att det inte är samma projekt.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    System H är det idag vanligaste. Ska man byta system R till H innebär det att sträckorna genomgående måste förses med båda spårledningar och signaler.
    Ja, jag förstår att om man redan har System H så är det bra, och en hel del arbete att byta till System E.
    Men om man bara har System R, är inte framtiden då att byta till System E? Vad kan skälet vara att man diskuterar System H, på en bana där det verkar som att runt 2027 så har alla fordon ändå ETCS installerat?
    Jag argumenterar egentligen inte för det ena eller andra, utan vill höra argumenten för och emot.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Ja, jag förstår att om man redan har System H så är det bra, och en hel del arbete att byta till System E.
    Men om man bara har System R, är inte framtiden då att byta till System E? Vad kan skälet vara att man diskuterar System H, på en bana där det verkar som att runt 2027 så har alla fordon ändå ETCS installerat?
    Jag argumenterar egentligen inte för det ena eller andra, utan vill höra argumenten för och emot.
    Det naturliga skiftet från R vore definitivt E3, funktionellt är de närmast identiska. Jag uppfattar det dock som att man haft så stora problem med E3 på Västerdalbanan att man tvekar att överhuvudtaget gå vidare med det.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det naturliga skiftet från R vore definitivt E3, funktionellt är de närmast identiska. Jag uppfattar det dock som att man haft så stora problem med E3 på Västerdalbanan att man tvekar att överhuvudtaget gå vidare med det.
    Trafikverket har planerat införa E2 på Stångådalsbanan och Tjustbanan, där det är system R, kanske längre söderut ytterligare.
    Det har dock visat sig rätt dyrt och har inte funnit finansiering och har därför skjutits upp.

Min personliga förutsägelse är att man inför system S på Tjustbanan och stoppar därmed persontrafik, vilket inte blir säkerhetsproblem med den sänkta säkerheten eftersom det inte blir trafik alls (på järnväg).
    Och system E2 på Stångådalsbanan där det är system R, 41 km Linköping-Rimforsa. Det är 96 km Västervik-BjärkaSäby på Tjustbanan.
    Denna teori kommer av att Tjustbanan står lågt i kurs makthavarna i Stockholm/Borlänge som inte vill investera sådana belopp i banan, och detta är billigast.
    Bussar har liknande restid som Tjustbanan och en säkerhetsnivå som inte är relevant att analysera för järnvägssäkerhetsexperterna.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Trafikverket har planerat införa E2 på Stångådalsbanan och Tjustbanan, där det är system R, kanske längre söderut ytterligare.
    Det har dock visat sig rätt dyrt och har inte funnit finansiering och har därför skjutits upp.

Min personliga förutsägelse är att man inför system S på Tjustbanan och stoppar därmed persontrafik, vilket inte blir säkerhetsproblem med den sänkta säkerheten eftersom det inte blir trafik alls (på järnväg).
    Och system E2 på Stångådalsbanan där det är system R, 41 km Linköping-Rimforsa. Det är 96 km Västervik-BjärkaSäby på Tjustbanan.
    Denna teori kommer av att Tjustbanan står lågt i kurs makthavarna i Stockholm/Borlänge som inte vill investera sådana belopp i banan, och detta är billigast.
    Bussar har liknande restid som Tjustbanan och en säkerhetsnivå som inte är relevant att analysera för järnvägssäkerhetsexperterna.
    Problemet är förmodligen att man bestämt sig för att återgång till system M är uteslutet. Annars hade det varit en bättre lösning för Tjustbanan, däremot inte för Linköping-Bjärka Säby. En förnuftig lösning hade annars varit H eller E2 på den sträckan och återgång till M i övrigt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •