Sidan 8 av 9 FörstaFörsta ... 6789 SistaSista
Resultat 141 till 160 av 165

Ämne: Nattåget kommer till Skellefteå 2022

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: T22 - Tågplan 2022

Citat Ursprungligen postat av Bussmicke Visa inlägg
    Krysset?

//Bussmicke
    www.bussmicke.se

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Nattåget kommer till Skellefteå 2022

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Att köra från Göteborg var med redan från början när anbuden för de båda upphandlingarna lämnades in. Det vill säga det SJ tänkte när de lämnade in anbuden var att köra som tidigare. Idén att behålla "krysset" och köra till Umeå kom efter att SJ hade förlorat upphandlingen för Övre Norrland. Jag var involverade på ett litet hörn i det senare.
    Innebär det att vi har dig att delvis tacka för att SJ satsade på att köra till Umeå med nattåget? :) I så fall så tackar jag här och nu!

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Innebär det att vi har dig att delvis tacka för att SJ satsade på att köra till Umeå med nattåget? :) I så fall så tackar jag här och nu!
    Nej, jag var en av alla som bidrog med fakta. Kalkyl, strategi och beslut skötte andra om.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Nej, jag var en av alla som bidrog med fakta. Kalkyl, strategi och beslut skötte andra om.
    Fast rimligen var dina fakta en bidragande orsak.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag är ganska säker på att man varken får ta upp eller avsluta bevakningen när det finns ett tåg på driftplatsen. Skulle det trots allt vara tillåtet skulle det kräva ett antal undantag vilket förmodligen ingen är beredd att utfärda.
    Att ta upp bevakningen med tåg på på bevakningssträckan, inklusive möjligheten att det står på driftplatsen som skall bevakas, beskrivs som ett särfall i TTJ modul 17. Rimligtvis inget som tillåts planenlig. Att avsluta bevakningen med tåg på driftplatsen beskrivs inte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Att ta upp bevakningen med tåg på på bevakningssträckan, inklusive möjligheten att det står på driftplatsen som skall bevakas, beskrivs som ett särfall i TTJ modul 17. Rimligtvis inget som tillåts planenlig. Att avsluta bevakningen med tåg på driftplatsen beskrivs inte.
    För att vara tydlig går det väl bra att avsluta bevakningen när sista tåget för kvällen inkommit på en station och ställts av. Sedan måste bevakningen tas upp igen på morgonen innan tåget kan avgå igen.

Exemplet med att ta upp bevakningen bara för rundgång i Skellefteå går rimligen inte. Stationen måste vara bevakad innan tåget har lämnat Bastuträsk och sedan fortsatt vara bevakad till dess att tåget kommit tillbaka till Bastuträsk.

Passagerare
    Medlem
    maj 2020

Om Skellefteå kommun är så sugna på att få nattåget till centrala Skellefteå, skulle man kunna tänka sig att kommunen står för kostnaden att ha en tågklarerare morgon och kväll i Skellefteå?

Sen vet man intet om framtiden. Det är upphandling på nattåg redan om tre(?) år igen, och det är inte säkert att annan operatör vill gå in i Skellefteå. Men man skulle kunna tänka sig att Skellefteå kommun får Trafikverket att skriva in i nästa upphandling att vinnande företag måste in i Skellefteå.

Det är andra ljud i skällan nu. 1989 när sovvagnstrafiken drogs in till Övik och Skellefteå, då var det inte mycket protester från kommunerna. Nu går Skellefteå in och bygger perrong!
    1989 var det brinnande högkonjunktur i Sverige och pengar fanns. Men inte till tåg. På den tiden var det bara flyg som gällde. Tåg var nåt mossigt som bara gammelfarfar åkte.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Vikke Visa inlägg
    Om Skellefteå kommun är så sugna på att få nattåget till centrala Skellefteå, skulle man kunna tänka sig att kommunen står för kostnaden att ha en tågklarerare morgon och kväll i Skellefteå?
    Varför då? Att hålla med tågklarerare i den omfattning som trafiken kräver ingår i Trafikverkets ansvar.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Varför då? Att hålla med tågklarerare i den omfattning som trafiken kräver ingår i Trafikverkets ansvar.
    Jag tror inte kostnaden är problemet. Det är det praktiska runt. Fixa bod, anställa och utbilda tkl - eller låta Luleås jobba ett pass med övernattning. Är signalanläggningen tillräcklig?

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag tror inte kostnaden är problemet. Det är det praktiska runt. Fixa bod, anställa och utbilda tkl - eller låta Luleås jobba ett pass med övernattning. Är signalanläggningen tillräcklig?
    Skellefteå har fullständigt signalställverk i form av en 59’a. Det stora problemet är troligen att inga lokaltågklarerare finns att tillgå i närheten. Ska man bevaka Skl måste man troligen skicka en lokaltågklarerare dit från Boden, Lycksele eller likande, om man inte utbildar en styrka på plats.
    Personallokaler behövs också, men det borde gå att ordna med ett års framförhållning. Finns lokalerna för gamla tågex kvar i stationshuset borde det vara en smal sak att rusta upp dem.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Skellefteå har fullständigt signalställverk i form av en 59’a. Det stora problemet är troligen att inga lokaltågklarerare finns att tillgå i närheten. Ska man bevaka Skl måste man troligen skicka en lokaltågklarerare dit från Boden, Lycksele eller likande, om man inte utbildar en styrka på plats.
    Personallokaler behövs också, men det borde gå att ordna med ett års framförhållning. Finns lokalerna för gamla tågex kvar i stationshuset borde det vara en smal sak att rusta upp dem.
    Jag har läst igenom tråden ett antal gånger. Ändå kvarstår frågan: Vilka tekniska anordningar finns i eller kring Skelleftehamn Övre, men som tydligen inte finns i Skellefteå, eftersom Skelleftehamn kan fjärrbevakas från Boden medan Skelleftå inte kan det utan vidare.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Det är ett fullständigt reläställverk i Skellefteå, så det är något annat som gör att platsen anses som ej komplett utrustad. Förmodligen saknas ett adekvat utrustat tågX. Som jag var inne på högre upp i tråden borde fjärrmanövrering av ställverket vara både praktiskt fördelaktigt och kostnadseffektivt. Lokalbemanning för ett morgontåg och ett kvällståg borde dra minst en heltidstjänst till.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Jag har läst igenom tråden ett antal gånger. Ändå kvarstår frågan: Vilka tekniska anordningar finns i eller kring Skelleftehamn Övre, men som tydligen inte finns i Skellefteå, eftersom Skelleftehamn kan fjärrbevakas från Boden medan Skelleftå inte kan det utan vidare.
    Ställverket i Skelleftehamn Övre kan fjärrmanövreras, det kan inte ställverket i Skellefteå, men det senare kan man förstås ändra på om man vill.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Tiden går fort när man är pensionär, minns inte när Skelleftehamn blev fjärrstyrt, de som sista tiden jobbade där bor ju kvar och är kanske intresserade av lite extraarbete, borde inte vara så svårt att fräscha upp kunskaperna.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Bo-Gunnar P Visa inlägg
    Tiden går fort när man är pensionär, minns inte när Skelleftehamn blev fjärrstyrt, de som sista tiden jobbade där bor ju kvar och är kanske intresserade av lite extraarbete, borde inte vara så svårt att fräscha upp kunskaperna.
    Fjärrstyrningen kopplades in 2011-06-22

Passagerare
    Medlem
    maj 2020

Det är intressant att läsa olika förslag. Jag som inte är järnvägare har ju inte kunskapen om bestämmelser.

Som glad amatör tycker jag att det bästa vore att göra om Skellefteås ställverk så att det blir fjärrstyrt. Om inte det går så kunde en tågklarerare åka till Skellefteå på kvällen, och efter att tåget lämnat, bor på hotell och tar emot tåget på morgonen.

Passagerare
    Medlem
    maj 2020

Vad finns nu i Skellefteås gamla stationshus?
    Har man tänkt sig nån väntsal där när perrongen är byggd?

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Adressen verkar vara Södra Järnvägsgatan 41. Eniro hittar två verksamheter med den adressen:
    - Staans Trafikskola i Skellefteå AB
    - Centerpartiet Skellefteå

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Fjärrstyrningen kopplades in 2011-06-22
    Tack.
    Jag blev pensionär i slutet av 2005, många år sedan jag var tkl.
    / BG

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Grundalternativet är att samma väntsal som används av bussresenärerna även ska fungera som väntsal för tågresenärer.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •