Sidan 1 av 9 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 165

Ämne: Nattåget kommer till Skellefteå 2022

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

T22 - Tågplan 2022

I dag är sista ansökningsdag för Tågplan 2022. En nyhet har vi redan sett i flödet. Vy tänker gå ner till Skellefteå och vända med ett nattåg. Intressant. Det händer saker.

Passagerare Bengtssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: T22

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    I dag är sista ansökningsdag för Tågplan 2022. En nyhet har vi redan sett i flödet. Vy tänker gå ner till Skellefteå och vända med ett nattåg. Intressant. Det händer saker.
    Vet inte när detta lades upp men jag fick det först nu och sista ansökningsdag var igår, 210412.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: T22 - Tågplan 2022

Undrar hur man gör med rundgångar för att slippa att få vagnarna i omvänd ordning. Rundgång i Bastuträsk på ditvägen löser problemet men tar kanske för lång tid.
    Kör man via triangeln både upp och ner (Sthlm-Luleå-Sthlm) blir det förstås samma vagnsordning söder resp norr om Bastuträsk (även om den blir olika).

Medlem
    nov 2019

Sv: T22

Citat Ursprungligen postat av Bengtsson Visa inlägg
    Vet inte när detta lades upp men jag fick det först nu och sista ansökningsdag var igår, 210412.
    Jag var dagvill. Nåväl, fortfarande intressant att se vilka förändringar som kommer.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Det var en mycket trevlig nyhet! Jag minns under 1980-talet att det gick sov- och liggvagnar i nattåget till Luleå som istället gick till Skellefteå. De gick sist i tåget. I mitten på 1980-talet fanns dessa kvar, men jag minns inte just nu när detta senare försvann, även om jag senare kan slå upp detta.

Verkligen trevligt om Skellefteå åter får persontrafik. Det tycks investeras en del numera på orterna längs med kusten i Norrland. Senast nu Kalix och Haparanda, och nu som nästa steg Skellefteå

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nattåget kommer till Skellefteå 2022

Skellefteå, Sveriges största stad utan persontrafik på järnväg, behöver inte vänta på att Norrbotniabanan färdigställs. Från och med april 2022 kommer ett av Vys nattåg att gå in till Skellefteå och göra uppehåll där. Pressmeddelande: https://news.cision.com/se/vy-tag-ab...eftea,c3323883

Medlem
    nov 2019

Sv: Nattåget kommer till Skellefteå 2022

Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Skellefteå, Sveriges största stad utan persontrafik på järnväg, behöver inte vänta på att Norrbotniabanan färdigställs. Från och med april 2022 kommer ett av Vys nattåg att gå in till Skellefteå och göra uppehåll där. Pressmeddelande: https://news.cision.com/se/vy-tag-ab...eftea,c3323883
    Finns även omnämnt i https://www.postvagnen.com/sjk-forum...3%A5gplan-2022

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det kan se ut som om Vy da overlater markedet på Umeå til SJ. Ankomst Umeå klokka 06 om morgenen på nordgang og avgang 2345 på vei sørover. Ankomst Stockholm kl 0840 kan oppveie, slik at man får en god natt ombord.

Likeledes kan en lese ut av Vy sin melding at tog 96 blir ca 2 timer snerelagt Luleå - Narvik.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Men lätt att missa på grund av kryptisk rubrik.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    Undrar hur man gör med rundgångar för att slippa att få vagnarna i omvänd ordning. Rundgång i Bastuträsk på ditvägen löser problemet men tar kanske för lång tid.
    Kör man via triangeln både upp och ner (Sthlm-Luleå-Sthlm) blir det förstås samma vagnsordning söder resp norr om Bastuträsk (även om den blir olika).
    Då är min fråga. Är det nödvändigt att vagnsordningen bevaras? I mina ögon har vagnsordningen ingen särskild betydelse så länge som det inte förekommer en situation där vagnarna rangeras vid en mellanstation.

/Axel L

Medlem
    nov 2019

Men lätt att missa på grund av kryptisk rubrik.
    Oja, så ingen kritik mot dig. Bara för att hjälpa läsaren att hitta det som redan skrivits.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Vad trevligt med att finna kreativitet, nu hos Vy och sedan tidigare hos SJ i nattågsupplägg.
    En kreativitet som uppenbarligen Trafikverket, som upphandlade part inte direkt besitter.
    Trafikverkets hantering av rullande materiella tillgångar lämnar förvisso också en hel del att önska.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Då är min fråga. Är det nödvändigt att vagnsordningen bevaras? I mina ögon har vagnsordningen ingen särskild betydelse så länge som det inte förekommer en situation där vagnarna rangeras vid en mellanstation.

/Axel L
    Dessutom så återställs ju ordningen när samma tågsätt går söderut. Att tåg 92-91 får ändrad vagnsordning Bastuträsk-Luleå lär inte ställa till några problem varken för resenärerna eller Vy.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Många kommer nog att kliva av i Skellefteå halv nio på morgonen och ta landsvägen till Luleå och därmed tjäna tre timmar.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Många kommer nog att kliva av i Skellefteå halv nio på morgonen och ta landsvägen till Luleå och därmed tjäna tre timmar.
    Tåget kommer att ta 4h10 Skellefteå-Luleå. Alltså borde bussen ta 1h10-bytestid 10 min = 1h. Det är en sträcka på 150 km. Alltså 150 km/h. Det kallar jag expressbuss!

Bussen tar som bäst 2h05. Du kan alltså tjäna högst 2 timmar på att byta i Skellefteå.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Dessutom så återställs ju ordningen när samma tågsätt går söderut. Att tåg 92-91 får ändrad vagnsordning Bastuträsk-Luleå lär inte ställa till några problem varken för resenärerna eller Vy.
    Det var så jag skrev, fast jag uttryckte mig lite annorlunda. Mvh

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Finns det bekräftat att det finns en ansökan om Skellefteå till T22?
    Och kan någon förklara varför man börjar köra just 1 april av alla dagar under T22? Och varför ser det i pressmeddelandet ut som att tidtabellen gäller just bara 1 april?

Å andra sidan är det ju logiskt att informera om detta upplägg just idag när ansökningstiden gått ut, dvs snart kan ändå konkurrenter få reda på planerna. Och det pågår ju stort bygge av ny batterifabrik i Skellefteå, så det kanske finns ett nytt behov av resor.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Finns det bekräftat att det finns en ansökan om Skellefteå till T22?
    Och kan någon förklara varför man börjar köra just 1 april av alla dagar under T22? Och varför ser det i pressmeddelandet ut som att tidtabellen gäller just bara 1 april?

Å andra sidan är det ju logiskt att informera om detta upplägg just idag när ansökningstiden gått ut, dvs snart kan ändå konkurrenter få reda på planerna. Och det pågår ju stort bygge av ny batterifabrik i Skellefteå, så det kanske finns ett nytt behov av resor.
    Det här kanske kan anses vara en hyfsat trovärdig källa? https://www.postvagnen.com/sjk-forum...kellefte%C3%A5 (apropå att många inlägg i RSS-flödet också läggs in som annat inlägg...).

Senast redigerat av Törnis den 2021-04-13 klockan 11:13:39. Anledning: Stavfel

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Törnis Visa inlägg
    Det här kanske kan anses vara en hyfsat trovärdig källa? https://www.postvagnen.com/sjk-forum...kellefte%C3%A5 (apropå att många inlägg i RSS-flödet också läggs in som annat inlägg...).
    Fast jag såg ett pressmeddelande från Snälltåget för knappt 2 veckor sen om att de skulle börja köra nattåg till Lissabon, jag tror det var samma startdatum som Vys tåg till Skellefteå.
    Å andra sidan läste jag noggrannare och ett av skälen till att man inte börjar i och med T22 kanske är att det måste byggas plattform i Skellefteå.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Fast jag såg ett pressmeddelande från Snälltåget för knappt 2 veckor sen om att de skulle börja köra nattåg till Lissabon, jag tror det var samma startdatum som Vys tåg till Skellefteå.
    Å andra sidan läste jag noggrannare och ett av skälen till att man inte börjar i och med T22 kanske är att det måste byggas plattform i Skellefteå.
    Har man tänkt sig vända i Skellefteå eller gå till Skelleftehamns övre och vända? Skellefteå är en kategori C-driftplats och har inte haft planenlig bevakning på många år. De sista tågklarerarna som var stationerade där flyttades till Lycksele om jag minns historien rätt.

I JNB under bilaga 4 A, kapitel 3 nämns förljande:

Trafikplatser som planenligt inte är lokalbevakade tillhör kategori C. Trafikverket planerar
    bevakning på dessa platser utifrån de tillkommande behov av bevakning som följer av
    ansökningar om tåglägen inom gällande tågplan (ad hoc-ansökan) samt de resurser som
    Trafikverket förfogar över

Trafikplatser som kan bevakas tidvis:

Lyrestad*
    Märlunda
    Reftele
    Skellefteå*

*)Trafikplatsen är inte fullständigt utrustad. Trafikverket kan avslå adhoc-ansökan om tågläge som medför tillkommande bevakning, även om denna inkommer tidigare än tolv veckor i förväg

Som jag tolkar det så kan TRV planera bevakning som följer av ansökningar inom gällande tågplan, men det står inget om inför kommande tågplan, vilket står på driftplatser i kategori B.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •