Sidan 7 av 9 FörstaFörsta ... 56789 SistaSista
Resultat 121 till 140 av 165

Ämne: Nattåget kommer till Skellefteå 2022

Passagerare
    Medlem
    maj 2019

Sv: Nattåget kommer till Skellefteå 2022

Nu är ju inte direkt Skellefteå en liten ort. Jag tror man underskattar marknaden och hur folk värderar att slippa byten mm om man ser det som onödigt. Det är ju klart att de flesta idag ser det som onödigt, mycket få tar sig väl idag omaket att ta buss (om de ens går?) eller med bil åka till eller från Bastuträsk för att ta tåget Med de restidsvinster Botniabanan ger mot förr borde det gå att hinna gå in till Skellefteå och ändå komma i rimlig tid till Luleå. Även avgångstiderna från Stockholm kan väl justeras? Men det är klart kan det lösas med kursvagnar så, då kanske vi till och med kan få sovvagn till Skelleftehamn igen

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Någonstans i den här tråden frågade jag om det inte vore en idé med en liten motorvagn för ändamålet. Tydligen inte, att döma från antalet svar (0).
    Skulle motorvagnen dra sovvagnarna? Som alltså skulle vara kursvagnar, och man måste ordna städning i Skellefteå, och ha minst en ombordpersonal som tillbringar hela dagen i Skellefteå, plus att man får problem om få vill åka till Skellefteå men många till Luleå vissa dagar, då får några kliva av i Bastuträsk. De invändningarna har någon skrivit tidigare i den här tråden.
    Eller menar du bara en anslutning med rälsbuss/motorvagn?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av s015yh Visa inlägg
    Finns ingen tid kvar i tidtabellen , ändringar i tidiga skeden kan planas ut genom "luft" i tidtabellen. Eller?
    Svarade på Görans inlägg
    Vilket inlägg från Göran svarade du på? Det underlättar om du alltid citerar något från det inlägg du svarar på.

Och var finns ingen tid kvar i tidtabellen? För vilket tåg?

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Skulle motorvagnen dra sovvagnarna? Som alltså skulle vara kursvagnar, och man måste ordna städning i Skellefteå, och ha minst en ombordpersonal som tillbringar hela dagen i Skellefteå, plus att man får problem om få vill åka till Skellefteå men många till Luleå vissa dagar, då får några kliva av i Bastuträsk. De invändningarna har någon skrivit tidigare i den här tråden.
    Eller menar du bara en anslutning med rälsbuss/motorvagn?
    Jag menar bara anslutning. Helst med passande tider.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vilket inlägg från Göran svarade du på? Det underlättar om du alltid citerar något från det inlägg du svarar på.

Och var finns ingen tid kvar i tidtabellen? För vilket tåg?
    Ja ju tidigare man gör förändringar i nattåget ju mer luft finns det ! Förseningar/Förändringar i början inköres ganska enkeit eller hur?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Jonas G Visa inlägg
    Nu är ju inte direkt Skellefteå en liten ort. Jag tror man underskattar marknaden och hur folk värderar att slippa byten mm om man ser det som onödigt. Det är ju klart att de flesta idag ser det som onödigt, mycket få tar sig väl idag omaket att ta buss (om de ens går?) eller med bil åka till eller från Bastuträsk för att ta tåget Med de restidsvinster Botniabanan ger mot förr borde det gå att hinna gå in till Skellefteå och ändå komma i rimlig tid till Luleå. Även avgångstiderna från Stockholm kan väl justeras? Men det är klart kan det lösas med kursvagnar så, då kanske vi till och med kan få sovvagn till Skelleftehamn igen
    Mycket få skulle jag inte säga. När jag analyserade resandet till Skellefteå för några år sedan med SJ nattåg så fanns ett hyfsat antal bytesresande till/från Skellefteå i såväl Umeå, Bastuträsk som Jörn.
    Vad jag minns var det dock långt ifrån det antal som behövs för att motivera kursvagnar.

Samtidigt som jag tycker det är kul att Vy tänker satsa på Skellefteå så tror jag det kan kosta mer än det smakar. Det hade varit bättre och billigare med en dedikerad tågbuss som anslutar till/från nattåget i antingen Umeå eller Bastuträsk. En dedikerad buss har stora fördelar jämfört med att ha anslutning med länstrafiken. Snälltåget (Karlskrona) och MTR (Borås) har ju insett detta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Mycket få skulle jag inte säga. När jag analyserade resandet till Skellefteå för några år sedan med SJ nattåg så fanns ett hyfsat antal bytesresande till/från Skellefteå i såväl Umeå, Bastuträsk som Jörn.
    Vad jag minns var det dock långt ifrån det antal som behövs för att motivera kursvagnar.

Samtidigt som jag tycker det är kul att Vy tänker satsa på Skellefteå så tror jag det kan kosta mer än det smakar. Det hade varit bättre och billigare med en dedikerad tågbuss som anslutar till/från nattåget i antingen Umeå eller Bastuträsk. En dedikerad buss har stora fördelar jämfört med att ha anslutning med länstrafiken. Snälltåget (Karlskrona) och MTR (Borås) har ju insett detta.
    Det går ju buss t o fr tågen i Bastuträsk med bra anslutning. Även jag som Skelleftebo (bor nu mest på Holmön) tycker det är bra. Några viktiga skillnader jämfört med då Tågkompaniet gjorde en liknande manöver då de gick ner till Umeå och vände. Avståndet Bastuträsk-Skellefteå är betydligt längre än Vännäs-Umeå och Umeå tätort är större än Skellefteå. Jag hoppas ändå de hittar en bra lösning, framför allt att de inte behöver åka till Söv och vända. (Om det blir så kommer jag nog göra en tur, undrar vad priset blir Skellefteå-Skelleftehamn övre t o r?)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Vikke Visa inlägg
    Tycker att denna idé med inkörning av nattåg till Skellefteå verkar kosta mer än den smakar.

Avgångs- resp ankomsttiderna Luleå-Stockholm blir flera timmar senare, vilket kommer att irritera resenärerna mycket. Dessutom blir tåg 96 till Narvik flera timmar senare.

Om lokal tågklarerare funnits i Skellefteå C, alt om Skellefteå C varit fjärrstyrd från Boden hade möjligen denna sväng till Skellefteå kunnat motiveras.

Men i detta läget, att köra tåget 3 mil extra varje morgon och kväll för att göra rundgång, så kommer det nog att få ett löjets skimmer över sig.

Och den perrong som ska byggas, byggs den på ett sånt ställe att den kan användas när nya Resecentrum är byggt?

Nog är det kul med satsning på järnväg, men nog bättre att Skellefteå-borna får vänta på när kustbanan Umeå-Skellefteå är klar.

För extrema tågnördar kanske turen till Ske-hamn är kul, men för de flesta andra resenärer ett dåligt skämt.
    Skulle problemet med att inte kunna göra rundgång vid stationen i Skellefteå kunna lösas genom att man hade kopplat in ett lok i bakre änden i Umeå på nordgång och sedan koppla bort det i Bastuträsk och sedan låta det stå uppställt någonstans och göra likadant på sydgång??? Eller tiden att koppla ihop respektive koppla bort hade blivit större än vad det tar att köra 3 mil???

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Skulle problemet med att inte kunna göra rundgång vid stationen i Skellefteå kunna lösas genom att man hade kopplat in ett lok i bakre änden i Umeå på nordgång och sedan koppla bort det i Bastuträsk och sedan låta det stå uppställt någonstans och göra likadant på sydgång??? Eller tiden att koppla ihop respektive koppla bort hade blivit större än vad det tar att köra 3 mil???
    Du får inte vända ett tåg på linjen. En obevakad station är att betrakta som linjen. Även om du hade fått det så binder du lok och personal. Det kräver en förare som växlar fram loket i Umeå och som växlar bort det i Bastuträsk - förmodligen blir det sedan billigast att köra tomlok till Umeå. Annars får du kostnaden för att förare ska åka pass Bastuträsk-Umeå, förmodligen taxi.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Jag tror Vy Tåg har tappat många fler resenärer t/f Umeå till SJ än man räknat med och snedsteget via Skellefteå får nog anses vara ett sätt att locka andra än Luleå-resenärer till tåg 91 och 92.
    De allra flesta som ska till Gällivare, Kiruna och bortom reser med tåg 93 och de som reser därifrån väljer 94:an.
    En annan sak man kanske inte ska underskatta är troligen en hel personal hos Northvolt i Västerås ska säkert vara i Skellefteå under uppstarten av fabriken och säkert även när den tagits i drift.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Jag tror Vy Tåg har tappat många fler resenärer t/f Umeå till SJ än man räknat med och snedsteget via Skellefteå får nog anses vara ett sätt att locka andra än Luleå-resenärer till tåg 91 och 92.
    Jag har funderat i samma banor, om det här är ett tecken på att VY har gett upp Umeå och satsar på Skellefteå istället.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Du får inte vända ett tåg på linjen. En obevakad station är att betrakta som linjen. Även om du hade fått det så binder du lok och personal. Det kräver en förare som växlar fram loket i Umeå och som växlar bort det i Bastuträsk - förmodligen blir det sedan billigast att köra tomlok till Umeå. Annars får du kostnaden för att förare ska åka pass Bastuträsk-Umeå, förmodligen taxi.
    Den bästa lösningen skulle troligtvis vara ifall Trafikverket gjorde de nödvändiga investeringarna i Skellefteå station för att möjliggöra för nattågen att göra rundgång på stationen istället för att tvinga Vy att köra nattåget till Skelleftehamn för att göra rundgång. Utöver detta skulle det vara mer lämpligt utifrån ett resenärsperspektiv att utföra rundgången parallellt med ett resandeutbyte istället för att åka ut till ingenmansland för att utföra rundgången.

/Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En knäpp idé.
    Utbilda Vy-ombordare till tågklarerare.
    Ta upp bevakningen i Skellefteå stad efter att tåget ankommit.
    Utför rundgång
    Visa att linjen är fri.
    Avsluta bevakningen och starta mot Bastuträsk med tågklareraren ombord på tåget
    Vilka regler bryter man mot?

Jag kan tänka mig att Vy ansökt om ett tågläge med rundgång i Skelleftehamns övre för att få tåget genom planeringsprocessen.
    När man hittat ett lämpligt sätt att göra rundgång i Skellefteå stad justerar man tidtabellen under tidtabellsperioden.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Per Helmerson Visa inlägg
    En knäpp idé.
    Utför rundgång
    Visa att linjen är fri.

Jag kan tänka mig att Vy ansökt om ett tågläge med rundgång i Skelleftehamns övre för att få tåget genom planeringsprocessen.
    När man hittat ett lämpligt sätt att göra rundgång i Skellefteå stad justerar man tidtabellen under tidtabellsperioden.
    Det är säkert väldigt mycket som en tågklarerare ska ka lärt sig. Men skulle det vara tänkbart att få igenom att regelverket kompletteras med en begränsad tågklarerarkompetens som får användas endast för vändning av tåg på Skellefteå stad stn när inga andra tåg finns mellan Bastuträsk och Skelleftehamns övre?

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Jag har funderat i samma banor, om det här är ett tecken på att VY har gett upp Umeå och satsar på Skellefteå istället.
    SJ måste vara mycket nöjda över Vys beslut att köra till Skellefteå, Vys tider i Umeå 23.45 söderut och 6 norrut borde innebära att i princip alla nattågsresenärer till/från Umeå väljer SJ.

Dessutom finns risk att Vy tappar allt regionalt resande Umeå-Luleå/Kiruna - 6-7 h restid Umeå - Luleå mot bussens 4 h blir inte särskilt attraktivt. Visserligen finns ju Norrtågs regionaltåg som alternativ.

Tidtabellsökaren kommer säkert föreslå byte till buss i Umeå för nattågsresenärer mot Luleå om ingen spärr läggs in. Det kan ge lite konstiga förbindelser där det enda som visas är byte i Umeå vid resor med fler än två byten pga den stora restidsförlängningen.

Jag tror de hade tjänat mer på att köra direkt till Göteborg som efterfrågas av många i norr och som dessutom möjliggör dagtågsresande Gävle-Stockholm-Göteborg.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Det är säkert väldigt mycket som en tågklarerare ska ka lärt sig. Men skulle det vara tänkbart att få igenom att regelverket kompletteras med en begränsad tågklarerarkompetens som får användas endast för vändning av tåg på Skellefteå stad stn när inga andra tåg finns mellan Bastuträsk och Skelleftehamns övre?
    Nej

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Helmerson Visa inlägg
    En knäpp idé.
    Utför rundgång
    Visa att linjen är fri.

Jag är ganska säker på att man varken får ta upp eller avsluta bevakningen när det finns ett tåg på driftplatsen. Skulle det trots allt vara tillåtet skulle det kräva ett antal undantag vilket förmodligen ingen är beredd att utfärda.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Nordpilen Visa inlägg
    SJ måste vara mycket nöjda över Vys beslut att köra till Skellefteå, Vys tider i Umeå 23.45 söderut och 6 norrut borde innebära att i princip alla nattågsresenärer till/från Umeå väljer SJ.
    ...
    Jag tror de hade tjänat mer på att köra direkt till Göteborg som efterfrågas av många i norr och som dessutom möjliggör dagtågsresande Gävle-Stockholm-Göteborg.
    Man kan ju spekulera om SJ tidigt (kanske innan de visste de hade förlorat Norrlands-upphandlingen) bestämde sig för att köra nattåg till Umeå, eller om idéen kom först efter de stora protesterna mot att Göteborgstågen hade försvunnit. Dvs om Vy från början hade haft med tåg till Göteborg (åtminstone under dagar med större efterfrågan), hade SJ då inte satsat på Umeå-tåget?

Medlem
    nov 2019

Man kan ju spekulera om SJ tidigt (kanske innan de visste de hade förlorat Norrlands-upphandlingen) bestämde sig för att köra nattåg till Umeå, eller om idéen kom först efter de stora protesterna mot att Göteborgstågen hade försvunnit. Dvs om Vy från början hade haft med tåg till Göteborg (åtminstone under dagar med större efterfrågan), hade SJ då inte satsat på Umeå-tåget?
    Att köra från Göteborg var med redan från början när anbuden för de båda upphandlingarna lämnades in. Det vill säga det SJ tänkte när de lämnade in anbuden var att köra som tidigare. Idén att behålla "krysset" och köra till Umeå kom efter att SJ hade förlorat upphandlingen för Övre Norrland. Jag var involverade på ett litet hörn i det senare.

Sv: T22 - Tågplan 2022

Krysset?

//Bussmicke
    www.bussmicke.se

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •