Sidan 3 av 9 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 165

Ämne: Nattåget kommer till Skellefteå 2022

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Nattåget kommer till Skellefteå 2022

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Vi får också komma ihåg att det är brist på sov- och liggvagnar. Att inte låta alla vagnar gå till Luleå utan vända kursvagnarna i Skellefteå är slöseri med vagnar och minskar kapaciteten till sträckan Jörn-Luleå.
    Det var annars en bra möjlighet för den initierade. Var det fullbokat från Luleå kunde man kanske ändå boka sov- eller liggvagn från en senare station. Ingen katastrof att få lägga sig först vid 21-tiden exempelvis.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Weser Visa inlägg
    Man har inga problem att subventionera flyg till varje liten håla i hela Sverige men handlar det om järnväg så får det sällan kosta så mycket att uppdraget ens klaras av. Det handlar ju bara om inställning.
    Det positiva i detta om Skellefteå är att det faktiskt i pressmeddelandet står att det är kommunen som skall ordna plattformen, inte att det förväntas att Trafikverket skall bekosta den (och vara klara redan om ett år). Det liknar ju mer vad kommunerna gör med flyg, de erbjuder flygplatser, men jag tror inte de subventionerar själva flygtrafiken.

Men, det verkar som att det finns flera frågetecken om vad Trafikverket kan behöva ordna med för att det skall gå bra att vända tåget någonstans i Skellefteå.
    Om man tittar på David Larssons bilder från Skellefteå från 2009, och speciellt denna (länk) så såg det redan då ut som det behöver göras en del arbeten.
    Har någon färska bilder därifrån?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det positiva i detta om Skellefteå är att det faktiskt i pressmeddelandet står att det är kommunen som skall ordna plattformen, inte att det förväntas att Trafikverket skall bekosta den (och vara klara redan om ett år). Det liknar ju mer vad kommunerna gör med flyg, de erbjuder flygplatser, men jag tror inte de subventionerar själva flygtrafiken.

Men, det verkar som att det finns flera frågetecken om vad Trafikverket kan behöva ordna med för att det skall gå bra att vända tåget någonstans i Skellefteå.
    Om man tittar på David Larssons bilder från Skellefteå från 2009, och speciellt denna (länk) så såg det redan då ut som det behöver göras en del arbeten.
    Det har väl redan konstaterats att eftersom Skellefteå troligen inte kommer att bevakas kommer man vara tvungen att köra ned till Skelleftehamns övre och vända.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Googles har bilder från oktober 2020 - https://www.google.se/maps/@64.75418...4!8i8192?hl=sv -
    Tillgängligheten ser god ut. Rundgångsspår ser ut att finnas.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det har väl redan konstaterats att eftersom Skellefteå troligen inte kommer att bevakas kommer man vara tvungen att köra ned till Skelleftehamns övre och vända.
    32 km körning för att vända? Knappast. Jag tror att man fått till en lösning där Trafikverket bevakar Skellefteå. "Det har gått snabbt från idé till verklighet, och samarbetet mellan Vy Tåg, Skellefteå kommun och Trafikverket har varit gott och fruktsamt." Skellefteå har en möteslängd på 1027 m, alltså räcker spåren till mer än väl. Kruxet är dock att Skelleftehamn visserligen är lokalbevakad, men av fjtkl Boden.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Var har det konstaterats, och är det en bekräftad uppgift?
    Jag har läst uppgifter både om att Skellefteå skulle vara typ C och typ D.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Men det säger inget om vad som kan ha överenskommits med Vy.

Medlem
    nov 2019

Typ C enligt JNB 2022. Men bara för att det är så just nu betyder inte att det ser ut så 1 april 2022.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Men bara för att det är så just nu betyder inte att det ser ut så 1 april 2022.
    Precis, och därför går det inte att konstatera just nu hur det kommer att bli (eller vad som inte går att göra), i alla fall inte tvärsäkert.
    Mer än att det krävs insatser från Trafikverket om det hela skall fungera.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Precis, och därför går det inte att konstatera just nu hur det kommer att bli (eller vad som inte går att göra), i alla fall inte tvärsäkert.
    Mer än att det krävs insatser från Trafikverket om det hela skall fungera.
    Jag har fått uppgiften att det bara krävs (personal-)planering från Trafikverket. Infrastrukturen skall vara OK.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    Jag har fått uppgiften att det bara krävs (personal-)planering från Trafikverket. Infrastrukturen skall vara OK.
    Rundgång i Skelleftehamns övre, enligt uppgift från Vy Tåg.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Rundgång i Skelleftehamns övre, enligt uppgift från Vy Tåg.
    Då hade jag fel i mitt antagande. Även en leopard har fläckar.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det är väl egentligen ingen som yttrat sig riktigt tvärsäkert. Så du behöver inte äta upp hatten.

För övrigt är väl egentligen inte sista ordet sagt.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag skulle inte bli förvånad om Vy Tåg försöker få Trafikverket med på tåget.
    Men enligt tåglägesansökan är det rundgång i Skelleftehamns Övre som gäller.
    Därav den saftiga gångtidsförlängningen Stockholm-Boden.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Jag skulle inte bli förvånad om Vy Tåg försöker få Trafikverket med på tåget.
    Men enligt tåglägesansökan är det rundgång i Skelleftehamns Övre som gäller.
    Därav den saftiga gångtidsförlängningen Stockholm-Boden.
    En intressant fråga blir om varje tåg då kommer göra 2 uppehåll i Skellefteå, ett på väg till Skelleftehamns Övre och ett på väg från.
    I norrgående tåg vill ju resenärer till Skellefteå troligen kliva av direkt, medan dagresenärer Skellefteå-Luleå vill kliva på senare.

Samma fråga uppstår (men inte lika allvarlig) i Bastuträsk, går en via triangeln dvs resenärer från Stockholm till Bastuträsk måste passera Skelleftehamns Övre?

Kommer tidtabells-sajter klara av att ett tåg (dvs ett annonserat tågnummer) passerar samma plats flera gånger (även om det inte stannar)?
    Eller har vi sådana tåg redan idag?

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

En intressant fråga blir om varje tåg då kommer göra 2 uppehåll i Skellefteå, ett på väg till Skelleftehamns Övre och ett på väg från.
    I norrgående tåg vill ju resenärer till Skellefteå troligen kliva av direkt, medan dagresenärer Skellefteå-Luleå vill kliva på senare.

Samma fråga uppstår (men inte lika allvarlig) i Bastuträsk, går en via triangeln dvs resenärer från Stockholm till Bastuträsk måste passera Skelleftehamns Övre?

Kommer tidtabells-sajter klara av att ett tåg (dvs ett annonserat tågnummer) passerar samma plats flera gånger (även om det inte stannar)?
    Gjorde inte nattågen något väldigt liknande i Umeå innan Botniabanan var klar?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Gjorde inte nattågen något väldigt liknande i Umeå innan Botniabanan var klar?
    Ja, så var det nog. Där kunde man säkert vända på Umeå C, och man passerade Vännäs plattformar bara en gång antar jag. Så, lite lättare.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

De tekniska tågnumren kommer att ändras under tågets gång. Samma tekniska tågnummer kan inte passera samma plats två gånger, inte ens om det sker i samma riktning, än mindre om det sker i olika riktningar.

Att hantera skiftande tekniska tågnummer inom samma annonserade tågnummer är vardagsmat.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Ja, så var det nog. Där kunde man säkert vända på Umeå C, och man passerade Vännäs plattformar bara en gång antar jag. Så, lite lättare.
    Kan bekräfta det.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Lättare med rundgång, men samma tåg körde en rejäl sträcka två gånger även då. Eller bytte man (internt) nummer? (edit: Gjorde man enligt vad Göran K skrev emellertid.)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •