Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 95

Ämne: Flixtrain - Biljettsläpp

Passagerare
    Medlem
    jan 2021

Flixtrain - Biljettsläpp

Du kan nu boka biljetter från 6 maj på https://www.flixbus.se/
    En resa till/från Göteborg/Stockholm kostar från 129 kronor vilket gör att det är de billigaste tågoperatören på sträckan.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Sv: Flixtrain - Biljettsläpp

Citat Ursprungligen postat av AleWi Visa inlägg
    En resa till/från Göteborg/Stockholm kostar från 129 kronor vilket gör att det är de billigaste tågoperatören på sträckan.
    Spännade! Resor med cykel, extraavgift för andra resväskan, tillägg för plats med bord och billigt! Det luktar succé i sin maknadsnisch.

1. Klass
    Medlem
    maj 2019

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Spännade! Resor med cykel, extraavgift för andra resväskan, tillägg för plats med bord och billigt! Det luktar succé i sin maknadsnisch.
    Luktar lågprisflyg på lång väg. Fast med tåg dårå. Återstår att se om det blir succé.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av AleWi Visa inlägg

En biljett för hela sträckan mellan Stockholm och Göteborg är verkligen otroligt billigt

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Adqam Visa inlägg
    Luktar lågprisflyg på lång väg. Fast med tåg dårå. Återstår att se om det blir succé.
    Jag tror att de kommer att lyckas bättre än MTRX. De kommer att öka tågets marknadsandel Stockholm-Göteborg (vilket även MTRX gjorde).
    Ett lågpriskoncept som inte är sunkigt.

De konkurrenter som kommer att försvinna på grund av Flixtrain tror jag är SJ:s loktåg (IC-tågen) Stockholm-Göteborg och Blå Tåget. MTRX ligger risigt till, men där törs jag inte ge mig på en gissning. Jag skulle dock inte bli förvånad om de kastar in handduken inom ett par år.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Jag tror att de kommer att lyckas bättre än MTRX. De kommer att öka tågets marknadsandel Stockholm-Göteborg (vilket även MTRX gjorde).

De konkurrenter som kommer att försvinna på grund av Flixtrain tror jag är SJ:s loktåg (IC-tågen) Stockholm-Göteborg och Blå Tåget. MTRX ligger risigt till, men där törs jag inte ge mig på en gissning. Jag skulle dock inte bli förvånad om de kastar in handduken inom ett par år.

Blå Tåget vågar jag inte säga något om. De har så speciellt koncept så det är svårt att beräkna här. Dessutom har de visat sig uppfinningsrika och har hittat på lågprisalternativ och annat. Så jag låter bli att spekulera här.

MTRX verkar kunna hålla sig med förluster genom att det stora bolaget MTR matar in pengar.

SJ:s IC-tåg (loktågen) kommer nog helt klart att få svårt att stå emot Flixtrain. Resenärerna kommer att uppleva Flixvagnarna som nyare och modernare än SJ:s 80-talsvagnar. Framförallt är Flixvagnarna nyrenoverade och känns fräscha på ett sätt som inte SJ:s 80-talsvagnar gör. Dessutom går Flixtrain fortare än SJ:s loktåg, då Flixtrain går i 200 km/h mot SJ:s 80-talsvagnar i 160 km/h. Så SJ gör nog klokast i att ta bort loktågen helt och gå in för bara X2-tågen på sträckan.

Även X2-tågen kan nog faktiskt möta lite mothugg här. Flixtrain går i samma fart som X2-tågen. Det hade varit skillnad om X2 gått i alla fall 220 eller 230 km/h. Resenärerna som väljer bort X2 mot Flixtrain kommer vara medvetna om att den komfort man betalar för i X2000-tåg inte kanske finns i Flixtrain. Men man kommer lika fort fram, Flixtrain känns fräscha och i helhet kanske flera är villiga att avstå lite X2-komfort då de kan uppleva Flixtrains låga priser som attraktiva och som ett betydligt mer prisvärt alternativ än vad SJ rent allmänt har att erbjuda.

Så jag tror faktiskt till och med att det finns X2000-resenärer som är villiga att gå över till Flixtrain.

Никлас Быгдестам

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Vi som bor i Falköping är förstås glada över att få ett nytt snabbt direkttåg mitt på dagen i bägge riktningarna. Priset just nu 109:-.
    Tyvärr inget uppehåll på lördagar vilket förvånar mig.
    Bokningssystemet har en funktion där du får alternativa stationer/hållplatser med angivna km-avstånd.
    Söker du Stockholm-Falköping en lördag får du alternativen Skövde(tåg) och Ulricehamn(buss) och kan direkt klicka på önskat alternativ.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Blå Tåget vågar jag inte säga något om. De har så speciellt koncept så det är svårt att beräkna här. Dessutom har de visat sig uppfinningsrika och har hittat på lågprisalternativ och annat. Så jag låter bli att spekulera här.

MTRX verkar kunna hålla sig med förluster genom att det stora bolaget MTR matar in pengar.

SJ:s IC-tåg (loktågen) kommer nog helt klart att få svårt att stå emot Flixtrain. Resenärerna kommer att uppleva Flixvagnarna som nyare och modernare än SJ:s 80-talsvagnar. Framförallt är Flixvagnarna nyrenoverade och känns fräscha på ett sätt som inte SJ:s 80-talsvagnar gör. Dessutom går Flixtrain fortare än SJ:s loktåg, då Flixtrain går i 200 km/h mot SJ:s 80-talsvagnar i 160 km/h. Så SJ gör nog klokast i att ta bort loktågen helt och gå in för bara X2-tågen på sträckan.

Även X2-tågen kan nog faktiskt möta lite mothugg här. Flixtrain går i samma fart som X2-tågen. Det hade varit skillnad om X2 gått i alla fall 220 eller 230 km/h. Resenärerna som väljer bort X2 mot Flixtrain kommer vara medvetna om att den komfort man betalar för i X2000-tåg inte kanske finns i Flixtrain. Men man kommer lika fort fram, Flixtrain känns fräscha och i helhet kanske flera är villiga att avstå lite X2-komfort då de kan uppleva Flixtrains låga priser som attraktiva och som ett betydligt mer prisvärt alternativ än vad SJ rent allmänt har att erbjuda.

Så jag tror faktiskt till och med att det finns X2000-resenärer som är villiga att gå över till Flixtrain.
    X2 har cirka 20 minuter kortare restid än Flixtrain Stockholm-Göteborg. För vissa resenärer har det betydelse.

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Borttaget inlägg (svaret samtidigt angivet av Kippu)

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Det är skillnad på hastighet och restid mellan både X2000, MTRX och Flixtrain.
    På långa delar av Västra Stambanan är maxhastighet 160 km/h, dock med 15% överhastighet för MTRX, dvs 180km/h , och 30 % för X2000, begränsat till 200 km/h.
    X2 har typiskt 3:06 i restid, MTRX har runt 3:18 enligt resrobot och flixtrain har enligt sin sajt cirka 3:30.

Flixtrains vagnar har väl inte överhastighet ?
    Det beror på bromssträcka, ansättningstid för tryckluftsbromsar, kurvtagning mm.

Medlem
    sep 2017

X2 har cirka 20 minuter kortare restid än Flixtrain Stockholm-Göteborg. För vissa resenärer har det betydelse.

Jag vet! För vissa har dessa 20 minuter stor betydelse andra inte alls. Så det beror på. Men med ett så lågt pris, så X2-tågen kommer kosta mångdubbelt i biljettpris, samtidigt som Flixtrain då bara blir 20 minuters längre färd, ja då är jag övertygad om att det finns resenärer som hellre tar Flixtrain än X2-tågen.

Никлас Быгдестам

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Frågan är om det verkligen är andra tåg de konkurrerar med. Deras bokningskanal är sedan tidigare riktad mot bussresenärer, eller kanske snarare lågprisresenärer i allmänhet. Så jag kan tänka mig att det blir en del överflyttning av gummihjulsresenärer till stålhjul.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Frågan är om det verkligen är andra tåg de konkurrerar med. Deras bokningskanal är sedan tidigare riktad mot bussresenärer, eller kanske snarare lågprisresenärer i allmänhet. Så jag kan tänka mig att det blir en del överflyttning av gummihjulsresenärer till stålhjul.
    Stämmer ju med vad jag skrev "De kommer att öka tågets marknadsandel Stockholm-Göteborg".

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Adqam Visa inlägg
    De har numrerat sätena som flyg också med radnummer och bokstäver. De har även lagt in möjligheten att klimatkompensera sin resa för ca 330kr. :)

Så lågprisflyg är nog ingen dum jämförelse.

Medlem
    nov 2019

Jag vet! För vissa har dessa 20 minuter stor betydelse andra inte alls. Så det beror på. Men med ett så lågt pris, så X2-tågen kommer kosta mångdubbelt i biljettpris, samtidigt som Flixtrain då bara blir 20 minuters längre färd, ja då är jag övertygad om att det finns resenärer som hellre tar Flixtrain än X2-tågen.
    Just nu ligger SJ:s priser för 6 maj på 195-445 kr. MTRX 185-329 kr. Känns fel att räkna relativt ("procent", "mångdubbelt"), det är kronor man betalar med. I vissa fall är skillnaden liten, i vissa fall betydligt större.
    Det SJ har är turtätheten, kunder som är vana vid att boka på sj.se etc. MTRX har inget av detta. De har samma svaga punkter som Flixtrain. Visst kommer SJ att känna av att Flixtrain kommer in på marknaden, men det kommer att svida hårdare för MTRX.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Stämmer ju med vad jag skrev "De kommer att öka tågets marknadsandel Stockholm-Göteborg".
    Ja, jag lyckades nog få fel citat, jag avsåg att svara på alla spekulationer om IC-tåg, MTRX och X2000.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    På långa delar av Västra Stambanan är maxhastighet 160 km/h, dock med 15% överhastighet för MTRX, dvs 180km/h , och 30 % för X2000, begränsat till 200 km/h.
    X2 har typiskt 3:06 i restid, MTRX har runt 3:18 enligt resrobot och flixtrain har enligt sin sajt cirka 3:30.

Det beror på bromssträcka, ansättningstid för tryckluftsbromsar, kurvtagning mm.
    Lite intressant att vi nu har persontåg som har sth 200 men ingen överhastighet insatta på de banor (Södra och Västra stambanan) som på stora delar behöver överhastighet för att köra i 200. Däremot går de inte på Västkustbanan där de faktiskt skulle kunna köra i 200 på samma sträckor som motorvagnarna. :)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg

Åtminstone i T21 sökte Flix med kategori B, dvs. 10% överhastighet. Hastigheten på västra stam varierar, t.ex. över västgötaslätten är det 200 för alla medan det bara är 140/180 genom stora delar av Sörmland (dvs. 180 för X2, 160 för MTR, 150 för Flix och SJ IC och X55).

/Måns

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

En föredömligt enkel och snygg app har utvecklats, mycket smidig.

Man kan ju dock fundera på hur många som kommer att välja buss för 359:-, restid 6:40 mot tåg 129:-, restid 3:33.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Lite intressant att vi nu har persontåg som har sth 200 men ingen överhastighet insatta på de banor (Södra och Västra stambanan) som på stora delar behöver överhastighet för att köra i 200. Däremot går de inte på Västkustbanan där de faktiskt skulle kunna köra i 200 på samma sträckor som motorvagnarna. :)
    Stora delar av Nässjö-Lund medger 200 km/h utan överhastighet.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •