Så har det äntligen blivit dags för persontrafik till Haparanda.
Persontrafiken på Haparandabanan (Boden-Haparanda) har legat nere sedan 1992, men har nu återupptagits fr.o.m. 1:a April 2021.
Givetvis var jag där och dokumenterade det hela.
En liten invigning blev det i Kalix med Kommunalråd för Haparanda och Kalix Kommun samt en del företagare i kommunerna.
P.g.a. rådande omständigheter så gick det inte komma så nära den formella ceremonin vid invigningen.

I Kalix har det byggs ett helt nytt resecenter och i Haparanda har perrongen närmast Stationshuset byggs om och Stationshuset är numera öppet.
Första bilderna är från Kalix då första Persontåget någonsin stannat i Kalix sedan lite mellanbilder från Kalix med omnejd.

Kalix resecenter.

Uppe vid Perrongen.

Godståg från Boden mot Haparanda.

Första ordinarie persontåg kommer till Kalix.

En del resenärer kliver av tåget.

Transferbuss för en del resenärer, dock vet jag inte om denna buss går till alla tågen eller om den bara var vigd och invigningsdelegationsen som kom från Haparandda.

Denna bild är hittade jag inne i samhället.

Inne i samhället.

Kalix kyrka.

I väntan på nästa tåg for jag iväg och tog lite bilder efter linjen, denna bild ca en mil väster om Kalix.

Närmare än så här kom jag inte invigningen eftersom perrongen spärrades av där den formella invigning startade och det pågick filminspelning.

Så börjar det dra ihop sig för tåget från Boden ska anlända.

Så kom tåget från Boden mot Haparanda och det blev dags för sätta sig på tåget och åka med.