Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Ua växellok malmbanan

Klubbmästare
    Medlem
    mar 2018

Ua växellok malmbanan

Ua 89 i Luleå 1970-06-04Namn:  Ua 89 70-06-04 Luleå .jpg
Visningar: 1097
Storlek:  280,4 KBNamn:  Ua 89 Luleå IMG_0006_.jpg
Visningar: 1096
Storlek:  257,4 KBNamn:  Ua 89 Luleå 70-06-04 IMG_0006_.jpg
Visningar: 1127
Storlek:  236,4 KB

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ua växellok malmbanan

Det var väl föregångaren till Ub som hade hytten i mitten för bättre sikt!

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det var väl föregångaren till Ub som hade hytten i mitten för bättre sikt!

Ja, det stämmer! Det byggdes bara tre lok litt Ua. Vid leverans hade de litt U och levererades 1926. Jag vet att man klagade på sikten i dessa lok. Så det blev inte fler lok med detta utseende utan istället flyttade man hytten till mitten. Det skulle visa sig vara mycket bättre. De hette som sagt var U vid leverans. Det var när Ub kom som dessa fick heta Ua, för att lättare skilja ut dessa från Ub.

Ub blev alltså som redan nämnts betydligt mer lyckat och byggdes i betydligt större serier. Men trots olikheterna exteriört så levererades Ub med en hel del teknik som kom från Ua.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Intressant med övergångsmöjligheten, vad var den avsedd för egentligen? Loket ser inte ut att vara multipelkörbart, det känns som att man haft något i kikaren när man byggde det så.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Intressant med övergångsmöjligheten, vad var den avsedd för egentligen? Loket ser inte ut att vara multipelkörbart, det känns som att man haft något i kikaren när man byggde det så.

Jag har också funderat på detta. Troligen användes detta så gott som aldrig.

Kan detta vara ifall man skulle ha två Ua-lok kopplade med varandra? Då vänder man loken med de platta sidorna mot varandra så klart. Då skulle man kunna ha genomgång mellan de två Ua-loken.

Никлас Быгдестам

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Jag har också funderat på detta. Troligen användes detta så gott som aldrig.

Kan detta vara ifall man skulle ha två Ua-lok kopplade med varandra? Då vänder man loken med de platta sidorna mot varandra så klart. Då skulle man kunna ha genomgång mellan de två Ua-loken.
    Men Ua var väl lika lite som Ub multipelkörbara?

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    JDS skrev ju "inte" multipelkörbart

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    JDS skrev ju "inte" multipelkörbart

D-loken i original var inte heller multipelkörbara. Det lär visst ha varit en av orsakerna till att D-loken hade sina övergångsbryggor när de körde med två lok. De var båda bemannade.

Kanske var det en tanke på samma sak med Ua? Att de tänkte sig dessa kopplade med de platta sidorna mot varandra, så blev det ju genomgång om de nu körde med två lok.

Jag har ingen aning om jag har rätt eller fel. Detta är alltså bara en tanke.

Никлас Быгдестам

Passagerare Stefan Js avatar
    Medlem
    mar 2018

Första serien D-lok (101-150) hade multipelutrustning.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Stefan J Visa inlägg
    Första serien D-lok (101-150) hade multipelutrustning.
    Ja och övergångarna var väl för att biträdet skulle kunna byta lok under gång? Eller har jag missförstått det där?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ja och övergångarna var väl för att biträdet skulle kunna byta lok under gång? Eller har jag missförstått det där?
    Inte alls!

Medlem
    sep 2017

Men på Ua då. Kan det ka funnits funderingar på multipel av dessa? Och sedan skulle två Ua kopplas ihop med den platta änden mot varandra?

Никлас Быгдестам

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

...eller så gjorde man det bara för att det var så man brukade göra. Jag har lite svårt att se nyttan av övergång från hytten på ett växlingslok utan multipelutrustning, men varför göra på annat sätt än det man redan hade ritningar och vana på att göra?
    Allt behöver inte ha ett precist och genomtänkt syfte.

Ingemar: Mycket intressanta bilder på en fordonstyp som man sällan ser!

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Ingemar, mycket intressanta bilder på ett udda lok. Har inget minne av det trots att jag bodde i Luleå 1955-1974 och tidigt började intressera mig för järnväg. Vilken växling användes de till? Personvagnarna växlades i huvudsak av T21 som jag minns. V1 höll till i södra hamn.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    ...eller så gjorde man det bara för att det var så man brukade göra. Jag har lite svårt att se nyttan av övergång från hytten på ett växlingslok utan multipelutrustning, men varför göra på annat sätt än det man redan hade ritningar och vana på att göra?
    Allt behöver inte ha ett precist och genomtänkt syfte.

Ingemar: Mycket intressanta bilder på en fordonstyp som man sällan ser!
    Här tror jag att Simon B sätter fingret på något viktigt: Man brukar göra som man "alltid" har gjort och så får det vara bra med det.
    Jag kan också bara instämma i tacket för intressanta bilder på ett udda fordon!

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Godsskada Visa inlägg
    Här tror jag att Simon B sätter fingret på något viktigt: Man brukar göra som man "alltid" har gjort och så får det vara bra med det.
    Jag kan också bara instämma i tacket för intressanta bilder på ett udda fordon!

Det fanns nog lite både och. Om de kopplades ihop två och två var nog tanken att övergångsbryggorna skulle kunna användas, oavsett om multipel fanns eller inte. Även om det säkert var sällsynt. Men sedan kan det säkert även ha byggts genom "gammal vana" osv. Säkert fanns tanken också att det var "bra att ha" med också.

Men jag tror att de ändå som mest bidrog till vad som hände med dess uppföljare, dvs Ub-loken. Man insåg hur opraktiskt det var med hytten i ena änden. På Ub är dessutom huvarna formade som sluttande, vilket ger bättre sikt. Och övergångsbrygga dömdes nog ut tidigt som onödigt på dessa.

Man förstår i alla fall att när Ua-loken väl var i drift så rullade lika mycket med nosen först som med den platta änden först. Det ger givetvis helt olika siktförhållanden. På Ub-loken blev det samma förhållande oavsett vilken riktning de körde i under växlingen.

Ua sågs nog som ett rätt opraktiskt lok. Ub däremot verkar istället ha gjort succé.

Никлас Быгдестам

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Övergångsbryggor för användning i lokaltåg med enbemannat lok? Inte för att det nödvändigtvis förekom, men man kanske tänkte sig sådana tåg mellan tex Luleå och Notviken? Gick persontåg ut till Svartön? Porsön? Storflygplatsen Kallax? Var man tidigt ute med tankar på Stålverk 80? Det borde ju kunnat funka finfint med en Ua och två lejonburar, och så Mariefreds- och Söteljevarianten på rundgång?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Ingemar, mycket intressanta bilder på ett udda lok. Har inget minne av det trots att jag bodde i Luleå 1955-1974 och tidigt började intressera mig för järnväg. Vilken växling användes de till? Personvagnarna växlades i huvudsak av T21 som jag minns. V1 höll till i södra hamn.
    1969-1970 gjorde jag min värnplikt på Ing3 i Boden. Då växlade Ua i Boden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Övergångsbryggor för användning i lokaltåg med enbemannat lok? Inte för att det nödvändigtvis förekom, men man kanske tänkte sig sådana tåg mellan tex Luleå och Notviken?
    Ja, det var nåt sånt jag också såg framför mig, det hade ju sett skoj ut!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •