Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Sista resan innan pandemin [Del 1]

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sista resan innan pandemin [Del 1]

Strax innan nyår 2019 anande man inte att detta skulle bli sista utlandsresan på ett bra tan. Corona var fortfarande något om härjade främst i Kina.

2019_12_30_51445pv by Magnus Backman, on Flickr

Det blev inte mycket fotograferat på nervägen, dåligt väder i Köpenhamn vill jag minnas. Men en blid signalerna vid Hamburg Hbf blev det. Vi fortsatte söder ut i det tilltagande mörkret.

2019_12_31_51474pv by Magnus Backman, on Flickr

Nyårsaftons förmidag bjöd på fint väder i München och i väntan på tåget vidare söder ut placerade vi oss på en plattform för att fotografera det som kom förbi.

2019_12_31_51488pv by Magnus Backman, on Flickr

Den senaste reinkarnationen av konceptet med tvåvåningsvagnar i regionaltågstrafiken har fått stoppsignal innan plattformområdet, men mer om det senare, bakom förbudsskylten skymtar ett annat tåg.

2019_12_31_51497pv by Magnus Backman, on Flickr

ALEX med tåg från Prag ankommer, tåget är en blandning av färger och vagnstyper. ALEX vagnar kommer både i blågrön och och grått, CD vagnarna är blå och den skarpögde kan ana en tvåvåningsvagn mitt i tåget.

2019_12_31_51499pv by Magnus Backman, on Flickr

På ett spår står också den gamla panoramavagnen från Rheingold tågen som 2000 - 2003 rullade i norrlandstågen hos Tågkompaniet. Numera ägs den av Railadventure som för konferens/nöjes eller event resor.

2019_12_31_51534red by Magnus Backman, on Flickr

Åter till de så vanliga regionaltågen med 2 våningsvagnar. Tidigare har dessa varit lokdragna med en manövervagn. Den senaste reinkarnationen innehåller två motorvagnar, en i varje ände av tåget, däremellan kopplas ett valfritt antal löpvagnar som går lika bra att dra med lok om så skulle önskas.

2019_12_31_51545pv by Magnus Backman, on Flickr

T20 var sista tågplanen då EC-tågen mellan Zürich och München drogs med 218 lok. I December 2020 övertog ETR 610 trafiken sedan sträckan EC-tågen kör har elektrifierats. Men på Nyårsafton 2019 gick det fortfarande att avnjuta resan i panoramavagn efter 218 lok. Var resan på nyårsafton slutade får ni veta i nästa avsnitt.

/Magnus

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Sista resan innan pandemin [Del 1]

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg

2019_12_31_51497pv by Magnus Backman, on Flickr

ALEX med tåg från Prag ankommer, tåget är en blandning av färger och vagnstyper. ALEX vagnar kommer både i blågrön och och grått, CD vagnarna är blå och den skarpögde kan ana en tvåvåningsvagn mitt i tåget.

/Magnus
    Tack för reportage! De två grå vagnarna närmast lok kan vara av italiensk härkomst. När jag härom året reste Prag - München fanns någon grå fd FS-vagn i tåget.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •