Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: 11 april 2007 - Basel med mera

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

11 april 2007 - Basel med mera

I dag för fjorton år sedan gjorde Marit och jag en dagsutflykt från Freiburg till Basel i nordligaste Schweiz. Några av bilderna har jag visat förut i Postvagnen.

Regionaltågets ändstation var Basel Bad (Badischer Bahnhof), och den räknas på något vis som en tysk järnvägsstation fastän den egentligen ligger på andra sidan gränsen. SBB Cargo har många godståg genom Basel Bad till Tyskland, och här kommer ett, med äldre SBB-lok i bakgrunden:

Vi tog en spårvagn av det något äldre slaget från Basel Bad till stadens centrum:

Vi började med stadens huvudstation, Basel SBB. Tre bilder därifrån:

Centrum är förstås sevärt i sig, och så finns det förstås gott om spårvagnar. Fyra bilder:

Vi tar oss upp i ett kyrktorn och får syn på spårvagnar över Rhen (två bilder):

På väg tillbaka från Basel Bad till Freiburg steg vi av regionaltåget i en liten ort som heter Istein, och stannade där i exakt en timme. För många år sedan visade jag i gamla Postvagnen tjugotre bilder bland alla dem som Marit och jag hade tagit under den timmen från de båda perrongerna.
    Länkar till de båda gamla avsnitten: Del 1 Del 2.
    Men den här gången visar jag bara fem av dem. Den tredje av dem är tagen av Marit, de andra av mig:

Sedan vi kommit tillbaka till Freiburg gick vi ut en sväng på stan, till spårvägsknutpunkten Bertoldsbrunnen

Senast redigerat av Hans Broman den 2021-04-11 klockan 16:15:39.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: 11 april 2007 - Basel med mera

Basel Bad är en lite egendomlig krumelur eftersom den tillhör Tyskland och DB , egentligen fick inte utländska företag äga järnvägsinfrastruktur i Schweiz men det gjordes ett särskilt traktat mellan Schweiz och delstaten Baden som fortfarande i princip gäller och som även berör banan längs övre Rhen som ju sträcker sig genom bägge länderna.
    För stn Basel Bad gäller också att man tekniskt befinner sig inom tyskt tull och passområde vilket kanske inte märks så mycket med Schengen men tidigare kunde man byta tåg på Bad utan att behöva visa pass.
    Som en egendomlighet så krävde efter kriget östtyska DR att få äganderätt till Basel Bad eftersom dom ansåg sig vara arvtagare till gamla DR , domstol i Schweiz dömde dock till förmån för DB och Västtyskland.
    Minns när man kom med tåg från Tyskland och passkontrollanterna frågade artigt om man skulle till Bad eller SBB , skulle man till Bad behövde man inte visa pass men det var passkontroll om man skulle ut eller in från stationen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

I första bilden nämner du flera SBB lok men jag ser inga alls, däremot minst fyra BLS-lok

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Basel Bad är en lite egendomlig krumelur eftersom den tillhör Tyskland och DB , egentligen fick inte utländska företag äga järnvägsinfrastruktur i Schweiz men det gjordes ett särskilt traktat mellan Schweiz och delstaten Baden som fortfarande i princip gäller och som även berör banan längs övre Rhen som ju sträcker sig genom bägge länderna.
    För stn Basel Bad gäller också att man tekniskt befinner sig inom tyskt tull och passområde vilket kanske inte märks så mycket med Schengen men tidigare kunde man byta tåg på Bad utan att behöva visa pass.
    Som en egendomlighet så krävde efter kriget östtyska DR att få äganderätt till Basel Bad eftersom dom ansåg sig vara arvtagare till gamla DR , domstol i Schweiz dömde dock till förmån för DB och Västtyskland.
    Minns när man kom med tåg från Tyskland och passkontrollanterna frågade artigt om man skulle till Bad eller SBB , skulle man till Bad behövde man inte visa pass men det var passkontroll om man skulle ut eller in från stationen.
    Väldigt intressant, tack Lennart!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Regionaltågets ändstation var Basel Bad (Badischer Bahnhof), och den räknas på något vis som en tysk järnvägsstation fastän den egentligen ligger på andra sidan gränsen.
    Om man är intresserad av järnvägens taxor (biljettpriser och sånt) så ligger Basel Bad faktiskt precis på gränsen. Dvs en biljett från tysk ort till Basel Bad blir en inrikes tysk biljett, medan en biljett från schweizisk ort till Basel Bad blir en inrikes schweizisk biljett.
    På de flesta järnvägslinjer finns ingen station precis vid gränsen, utan det finns en taxepunkt på gränsen som heter t.ex. Flensburg(Gr) (som i gräns eller Grenze) eller Blandain(fr) (som i franska frontières). Detta fast det vid Flensburg är Padborg som ligger närmare gränsen och det är där man skiftar lok och strömsystem.
    Platser som liknar Basel Bad är t.ex. Salzburg Hbf.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Om man är intresserad av järnvägens taxor (biljettpriser och sånt) så ligger Basel Bad faktiskt precis på gränsen. Dvs en biljett från tysk ort till Basel Bad blir en inrikes tysk biljett, medan en biljett från schweizisk ort till Basel Bad blir en inrikes schweizisk biljett.
    På de flesta järnvägslinjer finns ingen station precis vid gränsen, utan det finns en taxepunkt på gränsen som heter t.ex. Flensburg(Gr) (som i gräns eller Grenze) eller Blandain(fr) (som i franska frontières). Detta fast det vid Flensburg är Padborg som ligger närmare gränsen och det är där man skiftar lok och strömsystem.
    Platser som liknar Basel Bad är t.ex. Salzburg Hbf.
    Tågfärjelederna, så länge dom nu fanns, hade länge taxepunkter som låg mitt i sjön.
    Minns när jag delade kupé med ett danskt par som genom något missförstånd fått biljett till Rödby, men den danske konduktörn lät dom köpa mellanskillnaden Rödby-gränsen utan något tillägg för
    ombordköp.
    Men det är väl annars sällsynt att stationer ligger precis på gränsen, Chiasso (Italien-Schweiz) kan jag komma på och Bayerisch Eisenstein-Zelezna Ruda där stationshuset är delat mitt på gränsen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Tågfärjelederna, så länge dom nu fanns, hade länge taxepunkter som låg mitt i sjön.
    Minns när jag delade kupé med ett danskt par som genom något missförstånd fått biljett till Rödby, men den danske konduktörn lät dom köpa mellanskillnaden Rödby-gränsen utan något tillägg för
    ombordköp.
    Men det är väl annars sällsynt att stationer ligger precis på gränsen, Chiasso (Italien-Schweiz) kan jag komma på och Bayerisch Eisenstein-Zelezna Ruda där stationshuset är delat mitt på gränsen.
    Kornsjö tillhör i vart fall de som ligger mycket nära i och med att infartssignalen vid ankomst från Sverige är placerad på den svenska sidan om gränsen.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    I första bilden nämner du flera SBB lok men jag ser inga alls, däremot minst fyra BLS-lok
    Visst har du rätt. Det gick lite för fort när jag skrev det där.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Kornsjö tillhör i vart fall de som ligger mycket nära i och med att infartssignalen vid ankomst från Sverige är placerad på den svenska sidan om gränsen.
    Likafullt minns jag bestämt att det finns/fanns en gränspunkt som heter Kornsjö gräns.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Likafullt minns jag bestämt att det finns/fanns en gränspunkt som heter Kornsjö gräns.
    Ja, det är ju några hundra meter mellan gränsen och plattformen.

Märkligare är dock att på Malmbanan ligger gränsen (helt logiskt) vid Riksgränsen, inte många meter från plattformsänden, men namnet är Vassijaure gräns, naturligtvis beroende på att Riksgränsen bara är en hållplats, men infartssignalen till Bjørnfjell står väldigt nära gränsen. Därför kan man ju fundera över varför det inte heter Bjørnfjell gräns?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

ombordköp.
    Ja, två gränspunkter som inte längre används är Sassnitz gr och Puttgarden Mitte See (eller Puttgarden MS), som bägge bör ha legat ute i vattnet någonstans (kanske penningmässigt mitt på).
    Och Ja, det är ganska sällsynt men det finns minst en handfull, Chiasso är ju gränspunkt, och enligt DB är det Bayerisch Eisenstein som är gränspunkt.
    Om man söker förbindelser på www.bahn.de så får man normalt veta via vilka gränspunkter resan går, om man klickar fram detaljer.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Märkligare är dock att på Malmbanan ligger gränsen (helt logiskt) vid Riksgränsen, inte många meter från plattformsänden, men namnet är Vassijaure gräns, naturligtvis beroende på att Riksgränsen bara är en hållplats, men infartssignalen till Bjørnfjell står väldigt nära gränsen. Därför kan man ju fundera över varför det inte heter Bjørnfjell gräns?
    Ja, man kan nog för alla gränspunkter undra varför de fått just det namnet den fått. Jag har inte sett eller hört någon regel, men en gissning är att man oftast väljer namnet på närmaste stationen, men ibland kan det kanske ha varit att det land som först ville definiera gränspunkten fick välja sin station.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ja, man kan nog för alla gränspunkter undra varför de fått just det namnet den fått. Jag har inte sett eller hört någon regel, men en gissning är att man oftast väljer namnet på närmaste stationen, men ibland kan det kanske ha varit att det land som först ville definiera gränspunkten fick välja sin station.
    Men ofta fanns det ju två namn på taxepunkten, ett för vardera land.
    T.ex Trelleborg gr. och Sassnitz gr. var samma punkt och mellan Danmark och Tyskland var det Middelse (?) och Puttgarden Mittersee. Respektive namn användes väl beroende på från vilket håll den kompletterande biljetten skulle gälla.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det var en intressant nyhet för mig. En gång hade jag biljett för Sverige men bad att ombord få köpa biljett Riksgränsen-Narvik men fick en biljett som det stod Vassijaure på. Tyckte det var lite irriterande att fått biljett för en lite längre sträcka men nu, många år senare, fattar jag att den var ju helt korrekt utfärdad om nu taxepunkten hette Vassijaure.

Medlem
    nov 2017

Jag glömde att skriva att också de här bilderna i mitt huvudinlägg är tagna av Marit Broman:

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Men ofta fanns det ju två namn på taxepunkten, ett för vardera land.
    T.ex Trelleborg gr. och Sassnitz gr. var samma punkt och mellan Danmark och Tyskland var det Middelse (?) och Puttgarden Mittersee. Respektive namn användes väl beroende på från vilket håll den kompletterande biljetten skulle gälla.
    Det har jag aldrig stött på (och kommer inte åt min biljettsamling just nu; kanske inte heller har några bra exempel).
    När jag kollar Bayrisch Eisenstein på www.bahn.de så heter den så oavsett vilken riktning man åker i. Samma med Flensburg gr.
    Men, om det var så för länge sen, eller just för tågfärjesträckor, det vet jag inte.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •