Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Y31 1401

Y31 1401

Om X11 3185 är min favorit bland elfordonen så är Y31 1401 min favorit bland dieslarna.

En liten tillbakablick finns här.

Igår var det tänkt att den skulle lämnas tillbaka till Kustpilen i Linköping. Dock var hjulprofilen dålig på två axlar så den skulle svarvas först. Här före avgång i Nässjö.

Släppa förbi godståg i Jakobshyttan.

Färdig efter svarv i Hallsberg. Här försökte jag lura min driftledare att beställa körplan över Katrineholm till Linköping. Jag har bara åkt i triangeln där en gång, med T44. Nu ändrades planerna dock och den skulle inte lämnas tillbaka till Kustpilen just nu. Krösatågen har tyvärr fortsatt fordonsbrist.

Muggen är med. Till höger syns byggnaden där lokförarutbildningen finns, och där jag slutförde min utbildning för snart 10 år sedan.

Godståg före, fortfarande i Hallsberg. Muggen syns.

Jakobshyttan.

Motala.

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Y31 1401

Jag förstår dej helt.MEN på Tjustbanan har vi på senaste månaderna haft nästan hälften av tågen ersätta av buss och taxi. NU ÄR DET JU SÅ ATT DE INSTÄLLDA TÅGEN BEROR PÅ LATHET AV VERKSTAN I KALMAR. De har en enastående förmåga att samla fordonen på hög. Jag tror att 1401 har gjort mera nytta hos er,men i Kalmar borde det aldrig behöva vara fordonsbrist med 10 fordon till 6 omlopp.
    Bara kör så det ryker . KLT sk--er totalt i om det går tåg. Men jag tror det blir andra bullar när S J tar över´.Något sämre företag än KLT får man nog gräva djupt innan man hittar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad gäller favoriter bland dieselfordon om man nu får ha en åsikt här på forumet och då har jag kört många under åren med bl.a Y6-8 Yp som var rena katastrofer vad gäller arbetsmiljö för oss förare (var skyddsombud i många år) så blev det ett riktigt lyft då Y1 introducerades och efter detta så blev det Y2 (IC3) och slutligen Itino Y31 så vill jag bestämt påstå att Y2 är det bästa dieselfordon som rullat och fortfarande rullar på statens spåranläggningar. Maken till bekvämlighet och utrymme samt gångegenskaper kan inget annat fordon uppbringa, alltså än en gång bästa icke elfordon. Perfekt vid multning med fri genomgång rakt igenom förarutrymmet. Bra jobbat av danskarna i Randers förutom mycket gott öl i detta land.
    I övrigt håller jag med Sääf i Åvg till fullo, rena katastrofen med KLT:s tågföring men absolut ingen skugga över personalen på Transdev i Lp. Palle i Vika.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    Jag förstår dej helt.MEN på Tjustbanan har vi på senaste månaderna haft nästan hälften av tågen ersätta av buss och taxi. NU ÄR DET JU SÅ ATT DE INSTÄLLDA TÅGEN BEROR PÅ LATHET AV VERKSTAN I KALMAR. De har en enastående förmåga att samla fordonen på hög. Jag tror att 1401 har gjort mera nytta hos er,men i Kalmar borde det aldrig behöva vara fordonsbrist med 10 fordon till 6 omlopp.
    Bara kör så det ryker . KLT sk--er totalt i om det går tåg. Men jag tror det blir andra bullar när S J tar över´.Något sämre företag än KLT får man nog gräva djupt innan man hittar.
    Men var inte Östgötatrafiken ännu värre på den tid de ansvarade för trafiken? Jag trodde du tyckte det då.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Men var inte Östgötatrafiken ännu värre på den tid de ansvarade för trafiken? Jag trodde du tyckte det då.
    Det finns ett uttryck "Ur askan i elden", kanske kan stämma på herr Sääfs uppfattning om situationen?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

ÖTRAF hade en Vd som förespråkade Bussar och därför parkerade motorvagnarna borta vid Lokstallet för de skulle frysa sönder. När Itinovagnar kom hit skröt man om hur bra trafiken skulle bli här. Då nämndes ingenting om en drös bussar och Taxibilar.Då var det en annan ton i skällan. Men till de fordras en fungerande verkstad och det vi inte sett röken av.

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Fast de har väl inte ändrat sig på Ötraf??? De vill ju fortfarande bli av med banorna, åtminstone inte ha nåt som helst ansvar för dem, åtminstone om man läser deras framtida plan för kollektivtrafiken, ska man ha bil, bo längs de stora vägarna eller hålla sig hemma tyvärr! Just nu känns det tyvärr som man dammsuger länet på landsbygdslinjer man kan lägga ner även på bussidan

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av AndersC Visa inlägg
    Fast de har väl inte ändrat sig på Ötraf??? De vill ju fortfarande bli av med banorna, åtminstone inte ha nåt som helst ansvar för dem, åtminstone om man läser deras framtida plan för kollektivtrafiken, ska man ha bil, bo längs de stora vägarna eller hålla sig hemma tyvärr! Just nu känns det tyvärr som man dammsuger länet på landsbygdslinjer man kan lägga ner även på bussidan
    Jag har inte uttalat mig huruvida Östgötatrafiken ändrat sig, över tid, men du har säkert rätt.
    Jag menade att ställa frågan "Men var inte Östgötatrafiken då ännu värre än KLT är nu, på den tiden Östgötatrafiken ansvarade för trafiken på Tjustbanan?

Min gissning är att svaret är: Östgötatrafiken hade nog en bättre verkstadsfunktion än KLT har nu, men att Östgötatrafiken själva då var mindre intresserade av tågtrafiken än KLT är nu.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Men ännu har väl inte KLT varit riktigt så Dj--iga som herr Johansson ,men de är på god väg. 6-7 motorvagnar står ute i snön och fryser ibland.Blev dessa reparerade skulle det vara full trafik på båda banorna.Men det verkar som KLT vill ha 200-250 tåg i månaden inställda. Jag skulle skäms ihjäl om jag drev ett företag så. Men det gör man inte i Högsby eller Kalmar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

i Linköping har man för tillfället 2 stora intresse. Att bygga hus på varenda ledig plats de hittar. Av det följer att Länsbanorna är i vägen för 2 stora projekt. Bygga,bygga ,bygga och ovanpå det är det Racerbanornas placering. Tänk om man bara vore 75 år då skulle jag fly . Men jag sitter kvar här och hoppas att Länsbanorna kryar på sej när SJ kommer i bilden igen.

Passagerare Mikael Ritts avatar
    Medlem
    mar 2018

I dagsläget stannar tre Y2-tågset framför verkstan i Kalmar - och de stannar där sedan några veckor. Tyvärr vet jag inte vilka skador de har men om man vet att det finns bara sex Y2an totalt känns det märkligt.
    Jag läser med stort intresse alla denna månadsrapport över Stångadals- och Tjustbanan. Ur min uppfattning är det bara skamligt med så många inställda tåg!!
    Det finns knappt intresse för persontrafik på båda banor, det gäller för Östergötland och Kalmar län samt en del av kommuner som finns längs banorna. Jag vill bara nämna Oskarshamn som dålig exempel.
    Frågan är - ur en kortfristig perspektiv - om SJ som operatör hitta en bättre koncept som ge skillnad och en tydlig förbättring!? ..........vi få se.....
    Ur en mer långfristig perspektiv ser det dyster ut....ur min sikt i alla fall. Det saknas viljan, verkligen bra ideer och engagemang från en bred basis, alltså kommuner, regioner, trafikverket, operatörer, "resenärs intresseförbund" (om en sån finns), potentiella godskunder med mera.
    Jag räkna med att båda järnvägslinjer försvinner inom en- eller två decennier
    I alla fall om det finns inga förbättringar som gör järnvägen där mer attraktiv.

Håller med Herbert Paalberg: Y2an är den bästa som finns på dieselsidan inom persontrafik! Kvaliteten för resenär ( bekväma stolar, lugn inredning, tyst atmosfär mm) är topp - med stort avstånd till Y31/32.
    Det beror säkert på att Intino`n är från början konceperad som en sorts lokaltåg för resenär med kortare rese-sträckan, fram för allt pendlare. IC3 var från början en "premium-produkt".

Senast redigerat av Mikael Ritt den 2021-04-12 klockan 11:22:53.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En kort kommentar. FY skäms KLT. Dubbel skäms och vet hut. Och fy skäms ÖTRAF som inte ställer upp för Banorna.

Passagerare Mikael Ritts avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    En kort kommentar. FY skäms KLT. Dubbel skäms och vet hut. Och fy skäms ÖTRAF som inte ställer upp för Banorna.
    Jag förstår att du är arg. Det är jag oftast med. Om man tycker om järnväg eller ännu mer, hjärtan slår för räls och slippers, då är det oftast ofattbar hur politiken, myndigheter, intresse-grupperingar mm beter sig.
    Då blir lobbyister som prata för järnvägen utelåst, de andra grupp lobbyister visar felaktiga studier som framta fördelar med buss och lastbil - oftast bara lögner som saknar all grund. Vi få inte glömma vissa nära förbindelser mellan beslutfattande folk och vissa företag, koncerner och operatörer som erbjuder fordon och trafik "på gummihjul".
    Sammanfattad kan man säga: Handla det om järnväg är det alltid en "kostnadsfaktor" - handla det om buss och lastbil är allt "till skattebetalarens bästa"

Jag hoppas bara att - kortfristig - situationen med inställda tåg blir bättre. Om man lösa diverse fordonsproblem ( som är uppenbarligen "verkstads-problem") blir det bättre.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •