Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Fehmarn Bält

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Fehmarn Bält

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Den tyska anslutningsbanan kommer dels vara nybygge för att gå utanför tätorter som vuxit upp längs järnvägen och som nu skulle störa invånare som vant sig att det inte går godståg.
    Dessa sträckor ska få 200 km/h, inga plankorsningar etc.
    Övriga sträckor breddas till dubbelspår, utgångspunkt max 160, måste dock delvis rätas för det, plankorsningar behålls till stor del.

Sträckan över Fehmarn är från 1960-talet, spikrak och utan plankorsningar, och kan få 200 km/h,
    men jag tror broarna över banan är för korta för dubbelspår, så de måste bytas ut, och för övrigt planeras vägen som går bredvid spåret och är motortrafikledsliknande landsväg breddas till motorväg.

Området har mycket jordbruk och därmed mycket lokala vägar, vilket gör planskilda vägkorsningar till en fördyrande faktor.
    Det är meningen att detta ska vara klart när tunneln är klar 2028.
    I det ursprungliga traktatet mellan Danmark och Tyskland var byggstart för den tyska delen satt så sent att om tidsplanen hade hållts så hade bygget på den tyska sidan startat i nära anslutning till invigningen av den fasta förbindelsen. På sätt och vis var det bra att den blev försenad, att inviga en ny förbindelse med stora arbeten på ena sidans landanslutningar är inte precis optimalt.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Fehmarn Bält

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    I det ursprungliga traktatet mellan Danmark och Tyskland var byggstart för den tyska delen satt så sent att om tidsplanen hade hållts så hade bygget på den tyska sidan startat i nära anslutning till invigningen av den fasta förbindelsen. På sätt och vis var det bra att den blev försenad, att inviga en ny förbindelse med stora arbeten på ena sidans landanslutningar är inte precis optimalt.
    Det ingick i traktatet att elektrifiering skulle vara gjord vid tunnelns invigning, och dubbelspår 7 år senare.
    Det var då tänkt att bredda existerande bana till dubbelspår max 160 och undvika bygga mer än fåtal planskilda vägkorsningar.
    Nu fick nimbysarna igenom att bygga ny bana förbi alla tätorter och då hade elektrifiering av en stor del varit till nytta i sju år.

Nu kan bygget göras med helt avstängd bana hela byggtiden, arbete dagtid etc, vilket borde göra det billigare.
    Men kostnaden blir stor ändå, bl.a. behövs stora mängder bullerskydd och många planskilda vägkorsningar.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Är det rätt uppfattat att överklaganden m m försenar tunnel- och motorvägsbyggena med sju år i förhållande till vad som förut planerats, men att banan på tyska sidan kan bli klar med dubbelspår i planerad tid?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Är det rätt uppfattat att överklaganden m m försenar tunnel- och motorvägsbyggena med sju år i förhållande till vad som förut planerats, men att banan på tyska sidan kan bli klar med dubbelspår i planerad tid?
    Det är ungefär det antal år.
    Byggstart på själva tunneln var i januari 2021, bara dansk sida efter att alla överklaganden avvisats, ända till Tysklands högsta förvaltningsdomstol.
    Byggstart på tunnelns tyska sida är senare i år när en del stödanläggningar byggts såsom vägar och lokaler.
    Avtalet mellan länderna skrevs under 2008.

Det är nu meningen att tyska dubbelspåret ska bli klart i tid, 2028.
    Jag vet inte hur den juridiska processen går för det, men det har varit protester och krångel med det sedan cirka 2005.
    Websajten på tyska beskriver en hel del om formella regelverk, men inte någon tidsplan, det är inte riktigt godkänt ännu.

En jättefördyring är att man kommit på att Fehmarnsundsbron (mellan fastlandet och Fehmarn från 1963) inte kommer att godkännas för godstågens vikt, så en tunnel för 7 miljarder kr (inkl motorväg) ska byggas.
    En annan jättefördyring (som nog går på annat konto) är att Storstrømsbroen (från 1937) inte heller duger, den har fått akutrepareras och har nu restriktioner mot tunga tåg. En ny för 5 miljarder SEK har redan påbörjats.
    De två broarna skulle behållas står det i avtalet, fast de är enkelspåriga.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2021-04-11 klockan 18:43:51.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är ungefär det antal år.
    Byggstart på själva tunneln var i januari 2021, bara dansk sida efter att alla överklaganden avvisats, ända till Tysklands högsta förvaltningsdomstol.
    Byggstart på tunnelns tyska sida är senare i år när en del stödanläggningar byggts såsom vägar och lokaler.
    Avtalet mellan länderna skrevs under 2008.

Det är nu meningen att tyska dubbelspåret ska bli klart i tid, 2028.
    Jag vet inte hur den juridiska processen går för det, men det har varit protester och krångel med det sedan cirka 2005.
    Websajten på tyska beskriver en hel del om formella regelverk, men inte någon tidsplan, det är inte riktigt godkänt ännu.

En jättefördyring är att man kommit på att Fehmarnsundsbron (mellan fastlandet och Fehmarn från 1963) inte kommer att godkännas för godstågens vikt, så en tunnel för 7 miljarder kr (inkl motorväg) ska byggas.
    En annan jättefördyring (som nog går på annat konto) är att Storstrømsbroen (från 1937) inte heller duger, den har fått akutrepareras och har nu restriktioner mot tunga tåg. En ny för 5 miljarder SEK har redan påbörjats.
    De två broarna skulle behållas står det i avtalet, fast de är enkelspåriga.
    Varför duger inte bron över Femarsund? Innan tunneln under Stora Bält fanns gick väl många godståg över den? Bristfälligt underhåll, tyngre tåg eller någon byråkrat som hittat på nya belastningsbetämmelser?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Varför duger inte bron över Femarsund? Innan tunneln under Stora Bält fanns gick väl många godståg över den? Bristfälligt underhåll, tyngre tåg eller någon byråkrat som hittat på nya belastningsbetämmelser?
    Skillnaden är att nu blir det fullängdståg. När tågen ändå skulle delas för att åka färja kunde man låta dem vara lagom långa för att bron skulle hålla och sedan koppla full längd först söder om bron, förmodligen först i Hamburg.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Skillnaden är att nu blir det fullängdståg. När tågen ändå skulle delas för att åka färja kunde man låta dem vara lagom långa för att bron skulle hålla och sedan koppla full längd först söder om bron, förmodligen först i Hamburg.
    Det är enkelspår, och när jag försöker mäta mötesspåren verkar de tillåta cirka 600 meters tåg, mätt mellan signalstolparna (och att det ska vara full bredd mellan spåren).
    Danmark har som princip att tillåta 835 meter godståg, och det är planer på 1000 meter, så denna bana byggs väl för det antar jag.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det är enkelspår, och när jag försöker mäta mötesspåren verkar de tillåta cirka 600 meters tåg, mätt mellan signalstolparna (och att det ska vara full bredd mellan spåren).
    Danmark har som princip att tillåta 835 meter godståg, och det är planer på 1000 meter, så denna bana byggs väl för det antar jag.
    Fast jag är tveksam till om man ens körde 600 m långa godståg.

Å andra sidan är allt du skriver något som borde varit känt när traktatet skrevs, liksom brons begränsade bärförmåga. Möjligen var det så att man hade motsvarande problem för Storstrømsbroen och därför initialt räknade med att behöva begränsa tåglängderna ändå.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fast jag är tveksam till om man ens körde 600 m långa godståg.

Å andra sidan är allt du skriver något som borde varit känt när traktatet skrevs, liksom brons begränsade bärförmåga. Möjligen var det så att man hade motsvarande problem för Storstrømsbroen och därför initialt räknade med att behöva begränsa tåglängderna ändå.
    Jag har sökt efter data om det bågformade huvudspannets längd utan resultat. Av den bild jag fick fram gissar jag på en spännvidd kring 250 meter. I så fall borde väl inte tåglängderna vara något problem, såvida inte maximal bromsning dimensionerar påkänningarna.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag har sökt efter data om det bågformade huvudspannets längd utan resultat. Av den bild jag fick fram gissar jag på en spännvidd kring 250 meter. I så fall borde väl inte tåglängderna vara något problem, såvida inte maximal bromsning dimensionerar påkänningarna.
    Jag hittade via tyska Wikipedia en artikel, om ett test av bron 2010. Men det var då det. I december 2012 dömdes den ut (tyska Wikipedia länkar till en en tidningsartikel om det sistnämda som inte finns kvar).

Det står på denna tyskspråkiga sida (översatt nu)

Fehmarnsundsbron har enkelt motstått ett rejält lastprov: Tio lok för godståg och två lastbilar på vagnar körde över den 47 år gamla strukturen natten till den 12 juni 2010. Bron visade ingen reaktion. Varje lok vägde 126 ton, de två lastbilarna vägde 120 ton vardera. Det gör exakt 1500 ton. Totalt genomförs 51 provkörningar.

Bernd Homfeldt, projektledare för spårförbindelsen till Fehmarn-tunneln, förklarade att det inte fanns några överväganden för en utvidgning av sund-bron eller en andra Sund-korsning. Enligt det federala transportministeriet förblir sund-bron tvåfilig och enspårig. Sammantaget beräknades bron enligt Homfeldt på sextiotalet för en last på tio miljoner ton per år. Det är ungefär den belastning som de senaste prognoserna för den planerade Fehmarnbelt Fixed Link baseras på.

---
    Det står i alla fall på tyska Wikipedia om beslutet att bron inte duger, följande översatt:
    Resultaten av den statiska omräkningen gjord av DB ProjektBau presenterades för allmänheten den 17 januari 2013. Den befintliga strukturen måste därför åtminstone uppgraderas. Nybyggnadsvarianter övervägs också.

Den 26 augusti 2014 rapporterade pressen att delstaten Schleswig-Holstein hade fått i uppdrag av den federala regeringen att börja planera en helt ny konstruktion av Fehmarnsundsbron.

---
    Om någon expert lyckades 2012 göra en skrivbordsberäkning att bron inte skulle hålla i längden, medan det tidigare skulle gått bra, torde det berott på nya principer eller liknade.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2021-04-12 klockan 00:02:41.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Fehmarnsundsbron är inte tillräcklig varken för väg eller järnväg. Den har enkelspår och dessutom är vägen en landsväg med mötande trafik. Givetvis vill de ha både dubbelspårig järnväg och motorväg.

I princip har tyskarna fastställt att de kommer att bygga en tunnel under Fehmarnsund som kommer att se ut som tunneln under Fehmarn Bält, fast då givetvis mycket kortare, eftersom det är ett kortare avstånd där. Det blir alltså tunnelelement med två tunnelrör för järnvägen, ett för vardera spåret och så två tunnelrör för motorvägen, ett för vardera körbanan. Både den här korta tunneln och den riktiga långa tunneln mellan Puttgarden och Rödby kommer att se ut som den tunnel som finns på Öresundsförbindelsen mellan Pepparholm och Amager i Danmark (Drogdentunneln). Det blir samma princip med tunnelelement med fyra tunnelrör, två för järnväg och två för motorväg. Och de kommer att byggas efter samma princip.

Däremot är det möjligt att det kanske finns något byggtekniskt som skiljer sig. Det är drygt 25 år mellan projekten, och under 25 år borde något ha hänt i utvecklingen

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Fehmarnsundsbron är inte tillräcklig varken för väg eller järnväg. Den har enkelspår och dessutom är vägen en landsväg med mötande trafik. Givetvis vill de ha både dubbelspårig järnväg och motorväg.

I princip har tyskarna fastställt att de kommer att bygga en tunnel under Fehmarnsund som kommer att se ut som tunneln under Fehmarn Bält, fast då givetvis mycket kortare, eftersom det är ett kortare avstånd där. Det blir alltså tunnelelement med två tunnelrör för järnvägen, ett för vardera spåret och så två tunnelrör för motorvägen, ett för vardera körbanan. Både den här korta tunneln och den riktiga långa tunneln mellan Puttgarden och Rödby kommer att se ut som den tunnel som finns på Öresundsförbindelsen mellan Pepparholm och Amager i Danmark (Drogdentunneln). Det blir samma princip med tunnelelement med fyra tunnelrör, två för järnväg och två för motorväg. Och de kommer att byggas efter samma princip.

Däremot är det möjligt att det kanske finns något byggtekniskt som skiljer sig. Det är drygt 25 år mellan projekten, och under 25 år borde något ha hänt i utvecklingen
    Undras hur många miljarder som kunna sparas, om man separerat körriktningarna genom att bygga en identisk bro intill. I direkt anslutning till den känsliga miljön vid Kölnerdomen tolererades parallella broar.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

240 meter är det, så du gissade bra.

Nu är jag verkligen ingen bro-konstruktör, men något säger mig att bron belastas inte bara av det som finns på det längsta spannet, konstruktörerna brukar utgå från lastfall där den totala tyngden är dimensionerande.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag citerar, och länkar till, ett nyligt inlägg i PV, med viss beröring till ämnet:

"Resonemang om metervikt synes mig inte helet relevant när det gäller broar och viadukter i annat än egenvikt och snölast. Tåg åstadkommer punktlaster och dynamiskt tillskott. Det lyfter här och trycker där och momentkurvorna åker upp och ner som tjejernas hopprep en majdag på skolgården. Dessutom vibrerar alltihop med en massa cykler per sekund. Är det underbågreglar med bågverkan så håller de på och borrar i upplagen på ett intressant sätt. Dessutom gillar lokförare att koppla upp och ned och bromsa och ha sig, vilket rycker och sliter i broarna. Men inte lika mycket om spåret ligger i makadamtråg. Det är inte hälsosamt at rycka igång ett malmtåg när Dm3an står på stålbro med vagnarna bortom brolagret.

Men:

Hellre räkna med dynamisk last
    än att bygga för punktlast med råge

Hellre lyss till det stål som brast
    än att aldrig spänna en båge."

https://www.tydal.nu/postvagnen/115285.htm

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg

Man bestämde 2008 att behålla bron enkelspårig, en sträcka på cirka 2 kilometer, för att spara ett par/flera miljarder. Kapaciteten ansågs räcka även om det skulle bli lite väntetider.
    För vägen torde det duga eftersom prognosen för trafikmängd i årsgenomsnitt är 9000/dygn och kanske 20000 sommarhelger, och då duger vanlig landsväg.

Det finns många sträckor med enkelspår där det spåret "inte är tillräckligt".
    Jag har ju önskat lite mer prio på att bygga om enkelspårsflaskhalsar i Sverige, inte minst Kil-Kristinehamn och Uppsala-Sala(helst Borlänge) och en hel del annat.
    Där går det inte så fort.
    All fokus inom nybyggen verkar vara på höghastighetsbanor.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Man bestämde 2008 att behålla bron enkelspårig, en sträcka på cirka 2 kilometer, för att spara ett par/flera miljarder. Kapaciteten ansågs räcka även om det skulle bli lite väntetider.
    För vägen torde det duga eftersom prognosen för trafikmängd i årsgenomsnitt är 9000/dygn och kanske 20000 sommarhelger, och då duger vanlig landsväg.

Det finns många sträckor med enkelspår där det spåret "inte är tillräckligt".
    Jag har ju önskat lite mer prio på att bygga om enkelspårsflaskhalsar i Sverige, inte minst Kil-Kristinehamn och Uppsala-Sala(helst Borlänge) och en hel del annat.
    Där går det inte så fort.
    All fokus inom nybyggen verkar vara på höghastighetsbanor.

Det är skillnad på att man inte kommer igång med att bygga om gammal infrastruktur, som t ex Uppsala-Sala, eller att snåla på den nya som man bygger.

Nu lär vi i alla fall inte se den här nya förbindelsen färdig med den gamla bron, dvs med enkelspår och ett avsnitt med landsväg. Istället kommer det redan från starten att vara både dubbelspår hela vägen och motorväg hela vägen.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    dec 2019

Den danske infrastruktur mellem København og Fehmarn bygges til 1000 meter lange godstog, men da Tyskland kun anlægger banen fra Fehmarn og sydpå til 835 meter tog, vil det være denne toglængde der kommer til at gælde.
    Sverige/Trafikverket har netop (17.04.2021) prøvekørt et godstog på 835 meter mellem (Hamburg Maschen- Padborg-) Peberholm og Malmö G, så vi håber på denne toglængde også i Sverige. I det mindste når der er indført ETCS/ERTMS.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •