Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: 10 april 2007 - sydvästa Tyskland

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

10 april 2007 - sydvästa Tyskland

I dag för fjorton år sedan gjorde Marit, dotter Anna och jag en liten rundresa i den tyska delstaten Baden-Württemberg,från Freiburg genom södra Schwarzwald via Tuttlingen till Stuttgart, och sedan tillbaka via Karlsruhe. Medan Marit och Anna shoppade i Stuttgart gjorde jag en egen utflykt till den legendariska viadukten nära Bietigheim-Bissingen. Först ett utdrag ur DB:s karta (från 2015 i och för sig):

Först morgonutsikt från vårt hotellrum mot plattformarna vid Freiburg Hbf och mot Herz-Jesu-Kirche från 1890-talet:

Vi köpte var sin endagstiljett "Baden-Württemberg Ticket". 7.42 var avgångstid för vårt tåg mot Neustadt (Schwarzwald). Det bestod av ellok typ 143 och tvåvåningsvagnar. Banan kallas Höllentalbahn, i översättning Helvetesdalsbanan. Där finns branta stigningar i en ibland drastisk natur med raviner och trånga pass. Jag tog en bild på den plats som kallas Hirschsprung (Hjortsprånget). Till minne av en gammal sägen finns där uppställd en trämodell av en hjort:

Bandelen Neustadt - Donaueschingen har på den tiden inte elektrifierad, så vi bytte tåg i Neustadt. Jag tror att loket som dragit eltåget gjorde en snabb rundgång:

Vi steg i stället på ett dieselmotorvagnståg av typ 611, enligt tidtabell och plattformsskyltning mot Ulm. Men fordonet var skyltat Tuttlingen, där vi ändå skulle stiga av för att byta till ett tåg som gick Singen - Stuttgart. Först stannade tåget en stund i Donaueschingen för att byta riktning och även ansluta till ett tåg på Schwarzwaldbahn Offenburg - Konstanz. Här skymtar också ett godstågslok som tillhör HzL, Hohenzollerische Landesbahnen:

Drygt två timmar senare närmade vi oss Stuttgart och åkte där förbi ett diesellok av Baureihe 234, f f d DR 132, tillverkat i dåvarande Sovjetunionen. Loket hade alltså omplacerats från östra till sydvästra Tyskland:

På Stuttgart Hbf hade ett regionalt tåg med 110-lok anlänt;

En stund senare tog jag ett tåg till stationen Bietigheim-Bissingen och gick till den imponerande järnvägsviadukten som byggdes 1851-53 i en stil som är inspirerad av romerska akvedukter från antiken. Två av de många bilder jag tog:

Och två bilder från Altstadt i Bietigheim, där jag åt lunch:

Jag gick ännu en sväng till viadukten, och här fångade jag en duospårvagn på väg från Wörth via Karlsruhe Marktplatz till Bietigheim-Bissingen, en tur på drygt två timmar, huvudsakligen på järnväg:

Återresan till Stuttgart gjorde jag med en S-tågsmotorvagn av typ 420, alltså av samma typ som de begagnade motorvagnar som Storstockholms Lokaltrafik använde i insatståg i några år:

Marit, Anna och jag åt middag i saluhallen i Stuttgart, och sedan blev det hemresa via Karlsruhe, men inte med duospårvagn. Däremot såg vi den här lokala spårvagnen utanför Karlsruhe Hbf:

Den sista bilden från denna dag är från Karlsruhe Hbf:

Senast redigerat av Hans Broman den 2021-04-10 klockan 21:51:50. Anledning: rättat några skrivfel och kompletterat detaljer

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •