Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Kraftigt tryckluftsljud, Itino

Passagerare
    Medlem
    mar 2019

Kraftigt tryckluftsljud, Itino

Hej,

jag står ibland och väntar på en station där det går ”Krösatåg”. Här gäller det typen som jag listat ut heter ”Itino”, dieseldriven motorvagn.

Ibland, när motorvagnarna står på tomgång, ger de från sig enormt kraftiga ”tryckluftsljud”. Det riktigt ringer i öronen efteråt om man råkat stå bredvid. Det är tryckluft som släpps ut på något vis, det verkar komma lite godtyckligt (vet inte om föraren manövrerar något just då).

Vad är det som händer, och varför måste det låta så mycket? Tacksam för detaljerade tekniska beskrivningar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Kraftigt tryckluftsljud, Itino

Citat Ursprungligen postat av God hörsel Visa inlägg
    Hej,

jag står ibland och väntar på en station där det går ”Krösatåg”. Här gäller det typen som jag listat ut heter ”Itino”, dieseldriven motorvagn.

Ibland, när motorvagnarna står på tomgång, ger de från sig enormt kraftiga ”tryckluftsljud”. Det riktigt ringer i öronen efteråt om man råkat stå bredvid. Det är tryckluft som släpps ut på något vis, det verkar komma lite godtyckligt (vet inte om föraren manövrerar något just då).

Vad är det som händer, och varför måste det låta så mycket? Tacksam för detaljerade tekniska beskrivningar.
    Saxat från förarhandboken för Itino:

Kompressorerna matar tryckluft hela tiden. Trycknivån för huvudbehållarna regleras via två magnetventiler av fordonsstyrningen. Trycknivån i huvudbehållarna ligger på cirka 1 MPa. Då maximalt tryck uppnåtts leds den
    genererade tryckluften istället direkt ut i det fria via en ljuddämpare

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Inte vidare energiekonomiskt att komprimera luft för att sedan dumpa den. Varför inte ventilavlastning på kompressorn då önskat tryck är uppnått?

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Hej,

Skulle tro att det är när ATC startas upp och bromsprov samt test av säkerhesgrepp genomförs i samband med hyttbyte som du hört dessa ljud. Då låter det ganska mycket vid några tillfällen...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Balisgrupp Visa inlägg

Kompressorerna matar tryckluft hela tiden. Trycknivån för huvudbehållarna regleras via två magnetventiler av fordonsstyrningen. Trycknivån i huvudbehållarna ligger på cirka 1 MPa. Då maximalt tryck uppnåtts leds den
    Citat Ursprungligen postat av Bothnia Visa inlägg
    Inte vidare energiekonomiskt att komprimera luft för att sedan dumpa den. Varför inte ventilavlastning på kompressorn då önskat tryck är uppnått?
    Det är väl precis det man har, men det är lite konstigt beskrivet.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det är väl precis det man har, men det är lite konstigt beskrivet.
    Dessutom 'nyser' en del fordon för att blåsa ut kondensvatten.

Passagerare
    Medlem
    mar 2019

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Skulle tro att det är när ATC startas upp och bromsprov samt test av säkerhesgrepp genomförs i samband med hyttbyte som du hört dessa ljud. Då låter det ganska mycket vid några tillfällen...
    Skulle kunna stämma! Det har bland annat varit i Halmstad, och där byter ju föraren hytt.

Det som förarmanualen skriver, som Balisgrupp citerar ovan, talar om en ljuddämpare. Men i det här fallet släpps tryckluften uppenbarligen ut utan ljuddämpare (eller genom en mycket dålig ljuddämpare… ).

Passagerare Mikael Ritts avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Balisgrupp Visa inlägg

Jaså :-0
    Är lite irriterad - funderade lite över olika tryckluft-system jag känner till. Är det verkligen så att kompressorn löper hela tiden?
    Har utbildning på ett 10-tal olika motorvagn men ingen med permanent verkande kompressor. Hoppas det kommer till Y31/32 en dag.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mikael Ritt Visa inlägg
    Jaså :-0
    Är lite irriterad - funderade lite över olika tryckluft-system jag känner till. Är det verkligen så att kompressorn löper hela tiden?
    Har utbildning på ett 10-tal olika motorvagn men ingen med permanent verkande kompressor. Hoppas det kommer till Y31/32 en dag.
    Det är mer eller mindre standard på dieselfordon både på väg och järnväg att kompressorn är mekaniskt förbunden med vevaxeln, även om det finns undantag.

Medlem
    mar 2018

okej...........på lastbilar eller andra arbetsfordon känner jag det till, men som sagt: jag har fordonskännedom på fyra olika dieselmotorvagn och 9 diesellok. Alla har en separat styrd kompressor som bara är i drift om tryckluft saknas (mest om huvudbehållarens tryck faller under 8 bar , och levererar tryckluft upp till 10 bar). Mest är de elektrisk driven men också en hydraulisk variant fanns på två av denna loktyper.
    Ur min sikt känns det helt onödig att kompressorn löper hela tiden. Det påverkar livslängden av själva kompressorn samt påverkar effekt på vevaxeln och dieselmotorn. Modernare fordon måste uppfylla olika miljökrav och då är det inte klokt med.

Edit: bara två typer av "mina" diesellok har (eller har haft) direkt och permanent drivna huvudkompressorn - båda är / var gamla växlingslok med teknik från 1940 och 1950 talet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kompressorer brukar stanna när det är fullt tryck i behållaren. För att pumpen ska orka komma igång släpper man ut luften i ledningen mellan pumpen och behållaren. När kompressor motorn startat finns inget tryck i ledningen och belastningen på motorn blir minimal. När trycket i ledningen blir den samma som i tanken öppnas en ventil och luften pumpas in i tanken. Lite som att lagga in en växel och släppa upp kopplingen innan man slår på startmotorn i bilen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Kompressorer brukar stanna när det är fullt tryck i behållaren. För att pumpen ska orka komma igång släpper man ut luften i ledningen mellan pumpen och behållaren. När kompressor motorn startat finns inget tryck i ledningen och belastningen på motorn blir minimal. När trycket i ledningen blir den samma som i tanken öppnas en ventil och luften pumpas in i tanken. Lite som att lagga in en växel och släppa upp kopplingen innan man slår på startmotorn i bilen.
    Öh, nej, då får ju startmotorn driva bilen, så det är tvärtom. Det normala sättet att avlasta motorn så att den startar är på en bil med manuell låda att hålla ned kopplingen.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Skulle kunna stämma! Det har bland annat varit i Halmstad, och där byter ju föraren hytt.

Det som förarmanualen skriver, som Balisgrupp citerar ovan, talar om en ljuddämpare. Men i det här fallet släpps tryckluften uppenbarligen ut utan ljuddämpare (eller genom en mycket dålig ljuddämpare… ).
    När ATC testar sina funktioner, så öppnar den bl.a SIFA-ventilen. Där lär det nog inte finnas någon ljuddämpare. Dessutom tömmer den ju huvudledningen, så rätt mycke luft ska ut.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Det är mer eller mindre standard på dieselfordon både på väg och järnväg att kompressorn är mekaniskt förbunden med vevaxeln, även om det finns undantag.
    Njääee..? Nog har väl jag både spakat och rattat mojänger med dieseldoft och remdriven kompressor? Faktiskt antagligen ingen alls med vevaxeldriven tryckaihopluftapparat, tror jag.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Njääee..? Nog har väl jag både spakat och rattat mojänger med dieseldoft och remdriven kompressor? Faktiskt antagligen ingen alls med vevaxeldriven tryckaihopluftapparat, tror jag.
    "Mekaniskt förbunden" behöver ju inte betyda att kompressorn sitter PÅ vevaxeln, så länge som kraften tas mekaniskt från dieselmotorns rotation så finns det ju en mekanisk förbindelse med vevaxeln.

Sen finns det säkert några andra varianter som t ex elektrisk eller hydrostatisk drivning av luftkompressorn, men det tror jag passar bättre på fordon som i grunden har sådan kraftöverföring även till själva framdrivningen.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Kan det vara så att Simon talar om stora svenska dieselfordon som körs på det där stora svenska statliga järnvägsnätet, medan du Bobo pratar om dieselfordon på en liten (men trevlig) museibana i trakterna av Länna, och kanske rentav mer arbetsfordon än linjelok?
    Och att Mikael Ritt kanske talade om erfarenheter från ett mellaneuropeiskt land och dess fordon?
    För i sakfrågan har jag ingen aning om vad som är rätt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Drivning av kompressor

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Kan det vara så att Simon talar om stora svenska dieselfordon som körs på det där stora svenska statliga järnvägsnätet, medan du Bobo pratar om dieselfordon på en liten (men trevlig) museibana i trakterna av Länna, och kanske rentav mer arbetsfordon än linjelok?
    Och att Mikael Ritt kanske talade om erfarenheter från ett mellaneuropeiskt land och dess fordon?
    Ja, så är det, och jag anar förstås Simons betraktelsevinkel. Dock är det inte bara Z4p mfl fordon jag tänker på utan även bussar av olika slag men med det gemensamma att de antingen gått i vänstertrafik eller byggdes som första högertrafikgenerationen. Inte alls så gamla, för övrigt!

Jag har rattat lastbilar också, av ungefär samma forntida tidsåldrar. Beträffande gummihjulingarna är jag dock lite osäker på hur den dåtida buketten av motorer var beskaffade på just punkten "göra luft mindre men varmare". Simon själv kan nog för övrigt berätta för mig hur mer nutida lastbilar är riggade i detta avseende :)

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Mikael Ritt Visa inlägg
    okej...........på lastbilar eller andra arbetsfordon känner jag det till, men som sagt: jag har fordonskännedom på fyra olika dieselmotorvagn och 9 diesellok. Alla har en separat styrd kompressor som bara är i drift om tryckluft saknas (mest om huvudbehållarens tryck faller under 8 bar , och levererar tryckluft upp till 10 bar). Mest är de elektrisk driven men också en hydraulisk variant fanns på två av denna loktyper.
    Ur min sikt känns det helt onödig att kompressorn löper hela tiden. Det påverkar livslängden av själva kompressorn samt påverkar effekt på vevaxeln och dieselmotorn. Modernare fordon måste uppfylla olika miljökrav och då är det inte klokt med.

Edit: bara två typer av "mina" diesellok har (eller har haft) direkt och permanent drivna huvudkompressorn - båda är / var gamla växlingslok med teknik från 1940 och 1950 talet.
    Standardkonstruktion på EMD-dieslar är att kompressorn är ansluten till motorns vevaxel och därmed går kompressorn hela tiden då motorn är i gång. Vid t ex motorstart eller då huvudbehållaren är full öppnar en avlastningsventil på kompressorn, varvid ingen kompression sker och kolvarna går obelastade i cylindrarna. Gardner-Denver kompressorerna som sitter i t ex T44 och Tb, liksom deras syskon i Tmx-Tmy-Tmz och senare fordon är dimensionerade för detta och tål sådan drift utan problem. Bortsett från byte av kolvringar och liknande slitagedetaljer brukar kolvarna inte se särskilt hemska ut vid underhåll, trots att det i många fall är originalkompressorer från 1960-70 talet. Vissa modeller av kompressorer måste dessutom vara i gång för att kompressorn skall få smörjning. genom att ha en fast koppling mellan vevaxel och kompressor slipper du dessutom en krånglig varvtalsstyrning.

Överhuvudtaget är EMD-loken byggda efter en helt annan konstruktionsfilosofi är den tyska skolan. EMD konstaterade i urtiden att man säkert kommer att ligga och krypköra långa tider i låga hastigheter, så då dimensionerar man isoleringen på motorlindningarna och kommutatorer efter det. Du kan ligga i en timmar på fullt pådrag, låg hastighet och riktigt höga motorströmmar utan att det händer något anmärkningsvärt med vare sig traktionsmotorer eller dieselmotor. Tyska dieselhydrauliska lok har istället en massa övervakning av hydrauloljetemp, oljekylare och många fina lampor som det står "Lastabwürf" på.

Även andra dieselfordon har fasta kopplingar mellan vevaxel och kompressor just för att det är ett väldigt enkelt och kompakt konstruktionssätt. Det tar faktiskt inte heller särskilt mycket effekt att driva en kompressor på det viset -skall den komprimera måste ju effekten tas någonstans från, oavsett hur den drivs, och om den går avlastad är den eventuella merförbrukningen rätt så försumbar i sammanhanget.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Drivning av kompressor

Ja, så är det, och jag anar förstås Simons betraktelsevinkel. Dock är det inte bara Z4p mfl fordon jag tänker på utan även bussar av olika slag men med det gemensamma att de antingen gått i vänstertrafik eller byggdes som första högertrafikgenerationen. Inte alls så gamla, för övrigt!

Jag har rattat lastbilar också, av ungefär samma forntida tidsåldrar. Beträffande gummihjulingarna är jag dock lite osäker på hur den dåtida buketten av motorer var beskaffade på just punkten "göra luft mindre men varmare". Simon själv kan nog för övrigt berätta för mig hur mer nutida lastbilar är riggade i detta avseende :)
    Det är någon gång i maj rätt så exakt tio år sedan jag senast satt i en lastbil, men jag tror inte att speciellt mycket har hänt sedan dess. Då var standardkonstruktionen som jag skrev ovan att kompressorn var mekaniskt förbunden med motorn och avlastades pneumatiskt när den inte behövdes. Idag är bussar med hybridteknik inte helt ovanligt, och snart lär det väl även gälla lastbilar. Då krävs det troligen en helt annan typ av konstruktion.

Ett lok som fungerar avvikande är våra dieselhydrauliska Voith Gravita som har en hydrostatiskt driven kompressor som bara startar när den behövs. Det gäller för övrigt även för ventilator, generator och AC-kompressor på den loktypen.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ja, Ulf: du gissar rätt

Jag pratar för min del om diesellok som finns i Tyskland och Österrike. I stort sätt är tjeckiska och ungerska diesellok ganska lika vad gäller tryckluft-produktion, trots en fast och hinderlig gräns som ledde till en helt oberoende teknisk utveckling där.
    Troligen finns inget "fel" svar vad gäller tryckluftssystem - det finns många olika varianter och varje land / tillverkare har sin egen filosofi. Ibland var det de stora statliga järnvägsbolag som har haft egna krav hur en sånt system måste vara. Det ledde ibland till unik lösningar - och till ovanliga kombinationer vad gäller lokets alla komponenter.
    En sån exempel är lok litt 2050 av ÖBB. Den är ren teknisk sett en sorts TMX med EMD-dieselmotor som tillverkades i stort antal hos NOHAB....men för tryckluftproduktionen valde man den österrikisk kompressor BRK 15 som tillverkades av SGP......alltså ingen permanent tryckluft-produktion.

men....Såna detaljer är bara viktigt för den berörda personal "eller tåg-teknik-nörds" av den hårda typ

Edit: tack till "Godsskada". Jag sakna typkännedom på TMX - Z samt T44/Td. Spännande att få lite info om pålitlighet och underhåll!!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •