Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: Kraftigt tryckluftsljud, Itino

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Kraftigt tryckluftsljud, Itino

Om man har en kolvkompressor så inkopplad att den hela tiden går brukar man ju ventilavlasta (sluta komprimera luft genom att köra med en öppen ventil) då önskat tryck uppnåtts. Det är ju ganska oekonomiskt att komprimera till 8-10 bar för att sedan friblåsa till atmosfären. Jag antar, och hoppas, att man bara för kort stund friblåser för att avlasta någon liten del av systemet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bothnia Visa inlägg
    Om man har en kolvkompressor så inkopplad att den hela tiden går brukar man ju ventilavlasta (sluta komprimera luft genom att köra med en öppen ventil) då önskat tryck uppnåtts. Det är ju ganska oekonomiskt att komprimera till 8-10 bar för att sedan friblåsa till atmosfären. Jag antar, och hoppas, att man bara för kort stund friblåser för att avlasta någon liten del av systemet.
    Som Jan Bengtsson nämnde så är det ganska vanligt att lufttorkarens vattenavskiljare töms med en "nysning" ut i fria luften. Därefter går kompressorn (om den är direktdriven) på tomgång en stund tills trycket sjunkit.

Passagerare
    Medlem
    mar 2019

Tack för svaren. Nu har jag spanat lite, och det kraftiga ljudet uppstår när föraren bytt hytt och förbereder sig för att köra tåget i ny riktning. Så det har nog med någon säkerhetsmanöver att göra, som skrivs ovan.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •