Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 8 april 2007 i Tyskland

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

8 april 2007 i Tyskland

I går postade jag gamla resebilder i delforumet Tågfoton. Jag tänkte fortsätta i dag, bilder, men eftersom det handlar om en resa så går jag nu över till delforumet Resor. Fyra av de fjorton bilderna har jag visat förut i Postvagnen.

I dag för fjorton år sedan vaknade Marit och jag i en sovkupé som vi stigit på i Padborg. Det är härligt att på morgonen se ut och kolla in var vi har hamnat. Ett lok av typ 101 var dragkraft. Om jag inte minns alldeles fel gjorde tåget här uppehåll på Frankfurt/M Süd:

Halvtrappan i sovkupén i tvåvåningssovvagnen:

Vi steg av i Freiburg (Breisgau), installerade oss hos dottern Anna och tog en tågutflykt med henne med dieselmotorvagnar i en rundtur omkring vinodlingsberget Kaiserstuhl (en gammal vulkan som har terrasserats). Trafiken utfördes redan då av Breisgauer S-Bahn på delstaten Baden-Württembergs uppdrag. Numera är bolaget dotterbolag till SWEG, som ägs helt av delstaten. Uppdraget verkar vara upphandlat i konkurrens. Dieselmotorvagnarna är av typen Regio-Shuttle RS 1 från Adtranz och Stadler, men de senaste åren har banan elektrifierats:

Men före avgång dök ett ångloksdraget extratåg upp på spåret intill, här på Freiburg Hbf. Jag har nämnt det i en liten artikel "Utsikt från ett hotellrum" i Tåg 1/2021:

Karta lånad från tyska Wikipedia:

I Gottenheim bytte vi till ett annat motorvagnståg som SWEG körde på Kaiserstuhlbahn:

Kort uppehåll i Eichstetten:

I Bahlingen steg vi av, och promenerade upp till en högt belägen kyrka med fruktträd och utsikt över såväl orten som Kaiserstuhlbahn:

I Endingen am Kaiserstuhl steg vi av och tittade på den mysiga småstaden, men också på motorvagnarna utanför SWEG:s skötselanläggning:

Den här rälsbussen är tillverkad av MAN och uppges haft en gedignare konstruktion än DB:s rälsbussar från Uerdingen hade:

Vi fikade på stan i Endingen, med en stadsport inom synhåll:

Här har vi just anlänt till Breisach am Rhein, som vi ägnade ett par timmar innan vi tog Breisgauer S-Bahn till Freiburg:

Som jag skrev i artikeln i tåg fängslades Marit och jag av järnvägs- och spårvägsutsikten från hotellrummet:

Sv: 8 april 2007 i Tyskland

Tack!

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    I dag för fjorton år sedan vaknade Marit och jag i en sovkupé som vi stigit på i Padborg. Det är härligt att på morgonen se ut och kolla in var vi har hamnat. Ett lok av typ 101 var dragkraft. Om jag inte minns alldeles fel gjorde tåget här uppehåll på Frankfurt/M Süd:
    Det låter rimligt.

Trafiken utfördes redan då av Breisgauer S-Bahn på delstaten Baden-Württembergs uppdrag. Numera är bolaget dotterbolag till SWEG, som ägs helt av delstaten. Uppdraget verkar vara upphandlat i konkurrens. Dieselmotorvagnarna är av typen Regio-Shuttle RS 1 från Adtranz och Stadler, men de senaste åren har banan elektrifierats:
    Breisgau-S-Bahn var i början ett bolag som ägdes av SWEG och VAG (som driver stadstrafiken i Freiburg) med varje 50 % andel. 1 januari 2013 övertog SWEG alla delar i bolaget. Sedan 15 december 2017 finns bolaget inte längre, det ingick i SWEG.
    Sedan december 2019 utförs trafiken på banorna Freiburg - Gottenheim - Breisach och Gottenheim - Endingen av DB Regio, detta som del av Breisgau-S-Bahn 2020.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Tack!

Det låter rimligt.

Breisgau-S-Bahn var i början ett bolag som ägdes av SWEG och VAG (som driver stadstrafiken i Freiburg) med varje 50 % andel. 1 januari 2013 övertog SWEG alla delar i bolaget. Sedan 15 december 2017 finns bolaget inte längre, det ingick i SWEG.
    Sedan december 2019 utförs trafiken på banorna Freiburg - Gottenheim - Breisach och Gottenheim - Endingen av DB Regio, detta som del av Breisgau-S-Bahn 2020.
    Tack för den uppdateringen! När nu banorna runt Kaiserstuhl, väster om Freiburg, är elektrifierade och DB Regio sköter trafiken - har man då också integrerat trafiken med Höllentalbahn österut från Freiburg? Loktåg eller motorvagnståg?

Medlem
    nov 2017

- - -
    Kartan visar att den livligt trafikerade stambanan genom Freiburg mot Basel (Rheintalbahn) är kompletterad med en förbigångslinje för godståg (länk till tyska Wikipedia). Denna dubbelspåriga linje har funnits sedan 1900-talets början och berör alltså inte Freiburg Hbf. Jag misstänker att norrgående spår på förbigångslinjen korsar stambanans södergående spår i plan, alltså genom växlar, norr och söder om Freiburg.

Grunden för den misstanken är att vi på Freiburg Hbf flera gånger såg norrgående godståg, men såvitt jag minns inget södergående. Det utesluter förstås inte att norrgående godståg ibland kanske använder förbigångslinjen, men jag tänker mig att trafikföringen kan bli smidigare om man slipper få korsande tågvägar ofta. Förutsatt förstås att järnvägen genom Freiburg Hbf har kapacitet som räcker till även för norrgående godståg.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Och inte Frankfurts Süd.

Vi steg av i Freiburg (Breisgau), installerade oss hos dottern Anna
    Fint namn.

Den här rälsbussen är tillverkad av MAN och uppges haft en gedignare konstruktion än DB:s rälsbussar från Uerdingen hade:
    Fint fordon.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kartan visar att den livligt trafikerade stambanan genom Freiburg mot Basel (Rheintalbahn) är kompletterad med en förbigångslinje för godståg (länk till tyska Wikipedia). Denna dubbelspåriga linje har funnits sedan 1900-talets början och berör alltså inte Freiburg Hbf. Jag misstänker att norrgående spår på förbigångslinjen korsar stambanans södergående spår i plan, alltså genom växlar, norr och söder om Freiburg.

Grunden för den misstanken är att vi på Freiburg Hbf flera gånger såg norrgående godståg, men såvitt jag minns inget södergående. Det utesluter förstås inte att norrgående godståg ibland kanske använder förbigångslinjen, men jag tänker mig att trafikföringen kan bli smidigare om man slipper få korsande tågvägar ofta. Förutsatt förstås att järnvägen genom Freiburg Hbf har kapacitet som räcker till även för norrgående godståg.
    Misstanken stämmer.

Norr - https://www.google.se/maps/place/Fre....8421043?hl=sv
    På din wikilänk finns en bild därifrån: https://de.wikipedia.org/wiki/G%C3%B...elfingen_3.jpg

Söder - https://www.google.se/maps/place/Fre....8421043?hl=sv

Används det på nätterna kanske när det är mindre persontrafik och större godstrafik? Eller var det lika mycket norrgående godståg utanför hotellet när ni skulle sova?

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Misstanken stämmer.

Norr - https://www.google.se/maps/place/Fre....8421043?hl=sv
    På din wikilänk finns en bild därifrån: https://de.wikipedia.org/wiki/G%C3%B...elfingen_3.jpg

Söder - https://www.google.se/maps/place/Fre....8421043?hl=sv

Används det på nätterna kanske när det är mindre persontrafik och större godstrafik? Eller var det lika mycket norrgående godståg utanför hotellet när ni skulle sova?
    Marit och jag har gnuggat minnescellerna nu, och vi får inget minne av att vi märkte av godstågsbuller på nätterna. Så din hypotes om norrgående godståg på förbigångslinjen nattetid har mycket som talar för sig.

Tack för den uppdateringen! När nu banorna runt Kaiserstuhl, väster om Freiburg, är elektrifierade och DB Regio sköter trafiken - har man då också integrerat trafiken med Höllentalbahn österut från Freiburg? Loktåg eller motorvagnståg?
    Varsågod. Höllentalbahn är det av samma upphandling som Breisacher Bahn. Det går motorvagnar (Alstom Coradia Continental) fram till Donaueschingen. Man har nu även genomgående tåg i Freiburg, men mindre än tänkt i början: Tidtabellen fungerade inte.

Jag misstänker att norrgående spår på förbigångslinjen korsar stambanans södergående spår i plan, alltså genom växlar, norr och söder om Freiburg.
    Även i bnyare tid byggs sådana korsningar - som är ett trafikhinder - i Tyskland. När denna byggdes så var ju trafiken mindre. Utbyggnaden av banan Karlsruhe - Basel sker i tysk hastighet, med snigelfart.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •