Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Nytt förslag till Sveriges fulaste station i Västerås?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nytt förslag till Sveriges fulaste station i Västerås?

Såg rubriken i VLT vår lokala blaska i Västerås. Finns tydligen ett nytt förslag till en ny stationsbyggnad .
    Kommer inte åt artikeln. Funderar på om det finns någon annan sida på nätet med en mer utförlig beskrivning av byggnaden.
    Konkurrens en om vem som kan skapa den fulaste byggnaden i Västerås är stenhård.
    När jag varit på resande fort i Sverige har jag lagt märke till att det är vanligt att nybyggda stationer har flera tomma lokaler.
    Funderar över orsaken till att man även i Västerås vill ha ett skrytbygge som ska ha flera tomma butikslokaler.
    För min del räcker det att det finns en lite större välsorterad pressbyrå kiosk och ett resecenter för lokaltrafiken i Västmanland.
    Möjligtvis kan det finnas ett ställe där jag kan köpa lite reskost i form av kaffe och en god smörgås.
    Självklart ska det finnas ett väntrum och då gärna med ett elektroniskt lås som öppnar dörren när man visar upp en giltig biljett. Själv stör jag mig på att stationerna i Sverige har blivit en värmestuga och ett försäljningsställe för droger. Vet inte hur många gånger jag kommit till Västerås sent på kvällen och blivit påhoppad av drogförsäljare eller folk som kommer fram till mej när jag ska ta ut pengar ur bankomaten och påstår att det är deras pengar som jag tar ut. Nu är jag en både pigg och vältränad pensionär på 70 år så nöjet har varit på min sida när folk försöker rycka åt sig 500 kronors sedlarna.
    Helt ok med en utbyggd station men då en station för oss resenärer och inte en värmestuga för folk som inte har något att göra på stationens område.
    Tycker att det borde finnas vettigare projekt att lägga pengarna på. Vill man ha flera plattformar kan man ta bort 3 uppställningsspåren och lägga ut ett par spår och nytt lokstall på platsen där det gamla lokstallet låg en gång i tiden strax väster om Svartån. Där den gamla vattenhästen står idag. Bara att lägga ut några spår och flytta vägen några meter. Finns redan idag ett uppställningsspår så bara genom att lägga in några växlar så finns det platts för ca 4 motorvagnar.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Nytt förslag till Sveriges fulaste station i Västerås?

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Du verkar ha missat debatten de senaste åren. Artikeln idag handlar om att man kanske ska se på alternativ till det gyllene taket över plattformarna som uppskattats (ekonomiskt) till ca 500 miljoner kronor. Det är inte lika uppskattat av alla kommuninvånare.
    https://vasteras.se/kommun-och-polit...secentrum.html

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Tyvärr är jag inte särskild insatt i frågan. Däremot är det lite synd att det inte finns några diskussioner om banhallar i Sverige. En banhall skulle säkert bli ett gott tillskott till Västerås stad och bli en bra brygga mellan de gamla industribyggnaderna söder om stationen och centrum i norr.

/Axel L

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ny station har diskuterats i flera år. Och helt klart är att Västerås behöver en ny station. Den befintliga har ju varit underdimensionerad ända sedan invigningen på 90-talet. Däremot kan man med fog ställa sig frågan hur dyrt bygget ska behöva bli. Det ursprungliga förslaget har bantats något, men man kan ändå att att funktionen "landmärke som sätter Västerås på kartan" har tillmätts större vikt än funktionalitet som resecentrum. Sedan kommer byggandet att ta tid; det ska byggas en provisorisk gångbro som kommer att vara i bruk i flera år innan den nya stationen är klar. Och detta kommer antagligen delvis att sammanfalla med tunnelbygget i Sundbyberg så det kan bli några tuffa år för Stockholms-pendlarna....

Även fler och längre plattformsspår kan behövas i Västerås. Särskilt om "Stockholm-Oslo på 2:55" kommer att förverkligas nån gång. Men även ett sjätte plattformsspår bör kunna anläggas snabbare och billigare än de planer som nu finns.

Sedan måste man också tänka på kostnaderna när man bygger. Särskilt mot bakgrund av att det mesta blir underdimensionerat redan dagen efter invigningen. Örebro och Västerås stationer invigdes för 20 år sedan och är redan aktuella för ombyggnad. Strängnäs nya station hann inte ens fylla 20 år innan den revs för att ge plats för en ännu nyare. Och så vill man bygga om 10 år gamla Uppsala C.... Ska stationer/resecentrum byggas om vart tjugonde år bör man nog försöka undvika 500-miljonersbyggen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Hur snyggt det är kan man säkert ha olika åsikter om men det såg ändå rätt coolt ut och det finns ju mer självskrivna kandidater till Sveriges fulaste. Borlänge till exempel. Eller Karlshamn (som säkert är praktisk men inte speciellt trivsam, det är ju en godsterminal där man klämt in en väntsal på hörnet)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •