Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tromsø-Hamburg på 15 timmar med tåg?

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Tromsø-Hamburg på 15 timmar med tåg?

Är Tromsø-Hamburg på 15 timmar med tåg vad morgondagens(?) infrastrukturproposition kommer att utlova?

Länk: Nordnorsk debatt

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Tromsø-Hamburg på 15 timmar med tåg?

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Är Tromsø-Hamburg på 15 timmar med tåg vad morgondagens(?) infrastrukturproposition kommer att utlova?

Länk: Nordnorsk debatt
    Det är meningen att man i Sverige ska bygga Norrbotniabanan (Luleå-Umeå), Härnösand-Sundsvall-Enånger, Bergby-Gävle, Järna-Linköping, Hässleholm-Lund, och i Danmark och Tyskland Vordingborg-Lübeck, till snabba järnvägar före 2040.

Men Malmbanan ska nog inte snabbas upp mycket, och bana till Tromsö är väl avskriven?
    Narvik - Luleå tar 7 timmar och bussen Tromsö-Narvik 4 timmar.
    Efter ovanstående byggen kan restiden Luleå-Stockholm kan bli 7 timmar, Stockholm-Köpenhamn 4 timmar och Köpenhamn-Hamburg 2½ timmar och med lite byten Luleå-Hamburg 14-15 timmar och Tromsö-Hamburg 26 timmar.

De drömmer nog lite. Förresten finns det flyg Tromsö-Hamburg på 4 timmar med byte i Oslo (corona fria år alltså, för nu går inga Oslo-Hamburg).
    Om man är tågentusiast kan man acceptera några extra timmar restid, för andra avskräcker nog även 15 eller 26 timmar från att ta tåg.
    Jag har rest marktransport Tromsö-Göteborg, buss till Fauske, sen tåg, det tog 4 dagar, men det var bara ett nattåg och innehöll i övrigt halvdagar och hotellnätter i städer.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Men Malmbanan ska nog inte snabbas upp mycket, och bana till Tromsö är väl avskriven?
    Narvik - Luleå tar 7 timmar och bussen Tromsö-Narvik 4 timmar.
    Efter ovanstående byggen kan restiden Luleå-Stockholm kan bli 7 timmar, Stockholm-Köpenhamn 4 timmar och Köpenhamn-Hamburg 2½ timmar och med lite byten Luleå-Hamburg 14-15 timmar och Tromsö-Hamburg 26 timmar.

De drömmer nog lite..
    Har du läst artikeln? Den bygger på att en järnväg till Tromsö blir av. Men de har räknat på 4 timmar restid Tromsö-Luleå via Narvik, vilket låter optimistiskt men inte orealistiskt.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Har du läst artikeln? Den bygger på att en järnväg till Tromsö blir av. Men de har räknat på 4 timmar restid Tromsö-Luleå via Narvik, vilket låter optimistiskt men inte orealistiskt.
    4 timmar restid Tromsö-Luleå via Narvik, det menar jag inte är "optimistiskt men inte orealistiskt" utan till den grad världsfrånvänt att hela artikeln blir fullkomligt omöjlig att ta på allvar.

Det kommer med viss regelbundenhet sådana här grejer från lobbyister och möjligen även från rena drömmare, nyligen var det totalt verklighetsfrämmande restider Göteborg - Oslo för vilken gång i ordningen, och det har varit Oslo - Köpenhamn på 2½ timme (nej, inte Oslo - Göteborg, utan jo, Oslo - Köpenhamn på 2 timme), det har varit Östersund - Trondheim på 2 timmar, vilket skulle förutsätta ett snitt högre än på Stockholm - Malmö och det på en bana som klättrar till 600 m ö h. Och det är bara i Norden.

Jag riskerar väl att för vilken gång i ordningen framstå som en tråkig glädjedödare, men jag kommer aldrig att förstå vitsen med att "marknadsföra" järnvägsprojekt med rena fantasifoster. I bästa fall tar ingen notis om sådana propåer, i värsta fall riskera hela konceptet järnvägar att framstå som företrätt av människor som det helt saknas grund att ta på allvar. Jag tror inte att några bra järnvägssatsningar alls kan bli resultatet av sådana här rena stolleskrivelser.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    4 timmar restid Tromsö-Luleå via Narvik, det menar jag inte är "optimistiskt men inte orealistiskt" utan till den grad världsfrånvänt att hela artikeln blir fullkomligt omöjlig att ta på allvar.

Det kommer med viss regelbundenhet sådana här grejer från lobbyister och möjligen även från rena drömmare, nyligen var det totalt verklighetsfrämmande restider Göteborg - Oslo för vilken gång i ordningen, och det har varit Oslo - Köpenhamn på 2½ timme (nej, inte Oslo - Göteborg, utan jo, Oslo - Köpenhamn på 2 timme), det har varit Östersund - Trondheim på 2 timmar, vilket skulle förutsätta ett snitt högre än på Stockholm - Malmö och det på en bana som klättrar till 600 m ö h. Och det är bara i Norden.

Jag riskerar väl att för vilken gång i ordningen framstå som en tråkig glädjedödare, men jag kommer aldrig att förstå vitsen med att "marknadsföra" järnvägsprojekt med rena fantasifoster. I bästa fall tar ingen notis om sådana propåer, i värsta fall riskera hela konceptet järnvägar att framstå som företrätt av människor som det helt saknas grund att ta på allvar. Jag tror inte att några bra järnvägssatsningar alls kan bli resultatet av sådana här rena stolleskrivelser.
    Mycket bra synpunkter! Och varifrån skulle alla dessa passagerare komma som skulle kunna motivera en sådan satsning? "Storstäder" som Tromsö , Narvik och Kiruna?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Inte orealistiskt som i att det inte kräver något exotisk teknik för att lösa. Men ja, det kommer nog kräva att större delen av Malmbanan byggs ut till sth 200.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Inte orealistiskt som i att det inte kräver något exotisk teknik för att lösa. Men ja, det kommer nog kräva att större delen av Malmbanan byggs ut till sth 200.
    Ja eftersom Malmbanan är 473 km lång och det är ca 15 mil vidare till Tromsö så skulle man alltså behöva ha en snitthastighet på ca 160 km/h för att göra det på fyra timmar. Det är alltså det jag inte bara betraktar som orealistiskt utan totalt oseriöst att ens ha som underlag för en debattartikel eller insändare.

Om det vore nederländsk eller nordtysk terräng men helt utan annan mänsklig aktivitet så skulle det tekniskt sett vara en förhållandevis billig bananläggning (alltså förhållandevis, men fortfarande ordentligt dyr), men det är som bekant allt annat än nederländsk eller nordtysk terräng i trakten.

Som sagt, förhoppningsvis läser inte särskilt många sådant här och lägger på minnet, men personligen tror jag att den här sortens texter och lobbyism i samma anda snarare skadar järnvägens varumärke än stärker det. Att gång efter annan lobba för projekt och komma med rena sagoprofetior istället för att åtminstone hålla sig visionär men alltjämt på Jorden, vem ska imponeras av det?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ja eftersom Malmbanan är 473 km lång och det är ca 15 mil vidare till Tromsö så skulle man alltså behöva ha en snitthastighet på ca 160 km/h för att göra det på fyra timmar. Det är alltså det jag inte bara betraktar som orealistiskt utan totalt oseriöst att ens ha som underlag för en debattartikel eller insändare.

Om det vore nederländsk eller nordtysk terräng men helt utan annan mänsklig aktivitet så skulle det tekniskt sett vara en förhållandevis billig bananläggning (alltså förhållandevis, men fortfarande ordentligt dyr), men det är som bekant allt annat än nederländsk eller nordtysk terräng i trakten.

Som sagt, förhoppningsvis läser inte särskilt många sådant här och lägger på minnet, men personligen tror jag att den här sortens texter och lobbyism i samma anda snarare skadar järnvägens varumärke än stärker det. Att gång efter annan lobba för projekt och komma med rena sagoprofetior istället för att åtminstone hålla sig visionär men alltjämt på Jorden, vem ska imponeras av det?
    För Malmbanan är ju även den täta malmtågstrafiken direkt hämmande för snabba persontåg.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    För Malmbanan är ju även den täta malmtågstrafiken direkt hämmande för snabba persontåg.
    Det har gjorts studier i Norge på en snabb järnväg Fauske–Narvik–Tromsö.
    Särskilt Fauske–Narvik blir mycket dyr, där Tysfjorden är en enorm utmaning, antingen en mer havsnära dragning med flera broar med långa hängbrospann upp till världsrekord för järnvägsbroar.
    Eller en inlandsdragning innanför fjorden med mycket lång tunnel, och i allmänhet mycket tunnlar.
    För Narvik–Tromsö blir det också mycket tunnel, med en mycket lång hängbro nära Narvik bredvid den nya hängbron för väg.

https://www.jernbanedirektoratet.no/...evurdering.pdf

Om man ska få sådan snabb restid på malmbanan måste den byggas om också.

Kort sagt blir det ganska orealistiskt. Det är tekniskt möjligt men besvärligt, men det blir för dyrt att motivera.

Norge satsar mycket på vägutbyggnader, inte minst i Nord-norge. Järnvägsbyggen satsar man i princip bara på i Oslo med omnejd.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2021-04-09 klockan 07:36:15.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •