Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 7 april 2007 (SE+DK)

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

7 april 2007 (SE+DK)

I dag för fjorton år sedan började Marit och jag en tågresa till Freiburg i södra Tyskland, till dottern Anna som pluggade där. Det är alltid trevligt att vara på väg till kontinenten, och den här gången var det några år sedan förra gången. De två första bilderna nedan har jag visat förut i Postvagnen, och de andra är nya.

Den 7 april 2007 var det påskafton. Jag gissar att banarbeten på Getingmidjan var orsaken till att vårt tågsätt (med X10) inte gick längre än till Stockholm(s?) Södra:

Men vi steg av redan i Flemingsberg för att byta till X2000 529 mot Malmö. Först kom ett loktåg in, troligen 624 från Hallsberg:

Utsikt från Flemingsberg mot sydväst:

I Malmö bytte vi till ett Öresundståg, som där blev förstärkt med ännu ett vagnsätt. Det här var några år innan Citytunneln var klar, så tågtrafiken i Malmö skedde i marknivå:

Framme på København H (men vi syns inte på bilden):

Vi åt en välsmakande middag på Restaurant PUK vid Vandkunsten 8:

Om nio minuter skulle egentligen nattåget till Dortmund/München/Basel avgå från København H. Men på grund av banarbeten på södra Jylland blev det IC3-motorvagnståg i några timmar och ersättningsbuss i kanske en halvtimme, innan vi kunde stiga på nattåget i Padborg:

Senast redigerat av Hans Broman den 2021-04-07 klockan 17:36:35. Anledning: justerat rubriken

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: 7 april 2007 (SE+DE)

Trevliga bilder! Men eftersom tyskarna inte hade tagit över Danmark då skulle det antagligen vara ett K i rubriken snarare än ett E.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Trevliga bilder! Men eftersom tyskarna inte hade tagit över Danmark då skulle det antagligen vara ett K i rubriken snarare än ett E.
    Tack för tipset! Jag tittade på klockan och hann ändra.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Det är intressant att se hur allt har förändrats under de senaste åren. Malmö C var ett helt annat monster innan Citytunneln öppnades. Vi får hoppas att man kan notera en liknande förändring i Göteborg C när Västlänken öppnar.

/Axel L

Medlem
    nov 2017

Sv: 7 april 2007 (SE+DK)

Före första bilden (den med X10) glömde jag tillägga att bilden är tagen på stationen Södertälje centrum.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: 7 april 2007 (SE+DK)

Observera att det står"Stockholm Södra" på X10ans dest skylt/Ulf
    (I förhållande till den lite infekterade diskussionen ang stavningen av denna"station")

Senast redigerat av Ulf Berlin den 2021-04-07 klockan 19:59:46. Anledning: Tillägg

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •