Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: En tunnel til Sverige vækker oprør i Danmark

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En tunnel til Sverige vækker oprør i Danmark

Enligt artikel idag i Berlingske Tidende. Bekräftar vad som sagts tidigare i ämnet. Artikeln läsbar till en början.

https://www.berlingske.dk/metropol/e...-en-helt-vildt

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: En tunnel til Sverige vækker oprør i Danmark

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Enligt artikel idag i Berlingske Tidende. Bekräftar vad som sagts tidigare i ämnet. Artikeln läsbar till en början.

https://www.berlingske.dk/metropol/e...-en-helt-vildt
    Svenskarna bjuder upp till en tango, men danskarna nobbar. Helsingborgarna kastar in handduken? Fullt läsbar artikel idag i SDS.

https://www.sydsvenskan.se/2021-04-1...t-mer-trostlos

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Svenskarna bjuder upp till en tango, men danskarna nobbar. Helsingborgarna kastar in handduken? Fullt läsbar artikel idag i SDS.

Istället för tunnel, både väg och järnväg, låt svenska staten sponsra en ny järnvägsfärja mellan Helsingborg och Helsingör, som kan ta två Öresundståg (tre vagnar) parallellt för sammankoppling i land och som kan utnyttja befintligt färjeläge med spår. Har inte ens räknat ut längd och bredd på färjan, utan är en idé med tanke på situationen. Detta kan väl inte danskarna protestera mot? Det är ju bara att återgå till tidigare (färje-)läge.

Sponsra sedan också en ny järnvägs-/bilfärja för Trelleborg - Tyskland, som redundans till Öresundsbron och särskilt för gods.

PS Lite enformigt att citera sig själv, så jag slutar nog här. Det är kanske inte så stort intresse i frågan. Det finns ju andra kanske mer intressanta, t ex den att minska Sveriges befolkning. DS

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Istället för tunnel, både väg och järnväg, låt svenska staten sponsra en ny järnvägsfärja mellan Helsingborg och Helsingör, som kan ta två Öresundståg (tre vagnar) parallellt för sammankoppling i land och som kan utnyttja befintligt färjeläge med spår. Har inte ens räknat ut längd och bredd på färjan, utan är en idé med tanke på situationen. Detta kan väl inte danskarna protestera mot? Det är ju bara att återgå till tidigare (färje-)läge.

Sponsra sedan också en ny järnvägs-/bilfärja för Trelleborg - Tyskland, som redundans till Öresundsbron och särskilt för gods.

PS Lite enformigt att citera sig själv, så jag slutar nog här. Det är kanske inte så stort intresse i frågan. Det finns ju andra kanske mer intressanta, t ex den att minska Sveriges befolkning. DS
    Kanske för att det är ett intresse främst bland Helsingborgare att gränsen ska korsas just där. Om man inte har just nordsjälland som mål så är det inte någon större vinst för andra. Det finns för övrigt inga spår kvar i något av färjelägena.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

För mig är artikeln spärrad just nu, så du får gärna göra en lite fylligare sammanfattning.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    För mig är artikeln spärrad just nu, så du får gärna göra en lite fylligare sammanfattning.
    För mig utan att vara prenumerant, är den helt öppen. Men jag gör en enkel sammanfattning.

* Många motgångar för helsingborgarna beträffande fast förbindelse till Helsingör.
    * .... den danske transportministern Benny Engelbrecht (S) sade att han var mycket tveksam till planerna på en tunnel.
    * Lokalt kom en ny motgång när Socialdemokraterna i Helsingör gjorde tummen ner nyligen.
    * Vad göra? Ja, rimligen bör man se mer till det man har, det vill säga färjetrafiken.
    * Färjetrafiken har många fördelar. Åtminstone de stora färjorna är vid dåligt väder mer väderbeständiga än Bron i Malmö.
    * De flesta helsingborgare vill säkert hellre se en väl fungerande färjetrafik framför en fast förbindelse.
    * Som Socialdemokraterna i Helsingör har sagt, projektet är dåligt för miljön på danska guldkusten. Men helt kan väl inte uteslutas inslag av dansk förhandlingstaktik gentemot ivriga svenskar.

Passagerare
    Medlem
    okt 2019

Helsingör är sedan flera årtionden bakåt en utpendlings-ort och kommun till övriga Stor-Köpenhamn. Hilleröd, som är Nordsjällands verkliga arbetsmarknadscentrum med ett nytt universitetssjukhus för Region Hovedstaden under uppförande och forskningsanläggningar för verksamheter Lundbeck och Novo Nordisk (och med S-banetågslinje som passerar just Kongens Lyngby och nära DTU - tänk Kista och KTH i Stockholms-termer) har aldrig nämnts av helsingborgarna eller andra skåningar som viktiga mål att nå på dansk sida utöver vikten av att snabbt kunna nå "Köpenhamn".

Att jag upprepar detta som jag skrivit i andra trådar ska sättas i sitt sammanhang med Helsingörs ointresse för fast förbindelse visavi Helsingborg: Helsingörborna själva vore mest glada om de kunde slippa färjetrafiken med tillhörande biltrafik som stör lugnet och sänker vissas fastighetspriser och koncentrera sig på den kvarvarande turismen. Tillgång till Storköpenhamns arbetsmarknad har helsingörborna redan, och de kanske drygt 300k nordvästskåningarna i Helsingborg med omnejd som har mest intresse av att nå en stark arbetsmarknad är inte intressant. Liknande inställning råder för de som bor söderut längs Kystbanen (DTU/Lundtofte/Kongens Lyngby kräver byte i Hellerup eller 3-5 km promenad från Skodsborg eller Tårbek). Det är i huvudsak de som bor i närheten som kommer att åka med tågen, långpendling Köpenhamn till och från Göteborg och kanske Stockholm tror jag vi kan hålla för mindre sannolikt, godståg har redan uteslutits att trafikera en H-Htunnel.

Oförmågan att se hur arbetsmarknaderna ser ut på ömse sidor om norra Öresund är det som sänker projektet med en järnvägstunnel* i norra Öresund i min mening, samtidigt som det faktiskt stärker Landskronas chanser om inte alla aktörer hade låst sig så vid att se till enbart geografiska avstånd på en karta. En tunnel från Landskrona på 18-20km som ansluts till ett stationsläge vid Hellerup/Gentofte skulle skapa en slags "Köpenhamn norra" som samtidigt kan bli bytespunkt för S-banetåg åt olika håll både inom Köpenhamn och mot norra Själland. Därtill en öresunds-ringlinje som skulle kunna stärka samarbeten mellan exv. LTH/LU och DTU utan att behöva åka igenom hela Köpenhamn söderifrån. ESS som nu byggs i utkanten av Lund förutsätter en ganska stark dansk medverkan, att nå DTU utan att behöva passera Storköpenhamn söderifrån vore säkert välkommet. På liknande sätt skulle helsingborgarna komma snabbare till den mer vitala delen av dansk arbetsmarknad, jämfört med att behöva åka igenom ett antal sömniga pendeltågsstationsorter.

*Vägtunnel vore en helt annan sak, och kanske inte lika svårt att få igenom i norra Öresund som en järnvägstunnel och mer rimligt än att till varje pris koncentrera sig på en järnvägstunnel vid just H-Havsnittet. Återigen, Helsingör skulle helst vilja vara en välmående bostadsort i likhet med de andra Strandvejs-samhällena, och finge man bort vägtrafiken till färjelägena skulle man stadsbyggnadsmässigt kunna exploatera väginfarten västerifrån och hamnen söder om stationen. Motorvägen E47/E55 går en ganska bra bit från villasamhällena och man kan säkert tänka sig regleringar av vägtrafikslagen på väg under sundet på olika sätt med litet pragmatism eller förstärkta bullervallar om inget annat - Enkelt att få igenom blir det kanske inte, men jag ser vägtunneln Helsingborg-Helsingör som mer sannolik och rimligare jmf järnvägstunneln, och busstrafiklinjer mellan exv. Höganäs och Hilleröd vore inte så dumt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •