Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 63

Ämne: Ortsnamn med "station"

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Sv: Ortsnamn med "station"

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det var ju orten som skulle heta något med ”station”, inte stationen...
    Ervalla station är en småort i Axbergs socken (inte i Ervalla socken).

I (stationssamhället) Kävlinge byggs just nu den nya stadsdelen Stationsstaden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Faringe station borde vara ett exempel. Stationen ligger inte alls i Faringe utan den ligger i en ort som heter Näsby. Faringe ligger en bit bort och har aldrig haft järnväg. Men av någon anledning bestämde de sig när banan byggdes att stationen ändå skulle heta Faringe och inte Näsby, som hade varit det korrekta. Och detta med att Faringe station ligger i Näsby lever ju kvar än idag på museibanan.
    När det varit samma namn på olika håll har de ju särskiljts med tillägg typ "Upplands Väsby". Men det fanns ju redan ett "Roslags Näsby"....

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonas Lind Visa inlägg
    När det varit samma namn på olika håll har de ju särskiljts med tillägg typ "Upplands Väsby". Men det fanns ju redan ett "Roslags Näsby"....
    Ja, att ha ett Upplands Näsby och ett Roslags Näsby hade nog blivit svårhanterat.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    En av dem ligger vid en "nedlagd järnväg" men trafikeras likväl tidvis av persontåg som gör uppehåll (vore svårt att vända annars).
    Vilken av dem?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Vilken av dem?
    Brösarp

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Detta inlägg fick mig att fundera över om det inte finns någon svensk ort med namnet "xx station". Namnet lär då ha kommit sig av att man velat särskilja stationssamhället från den ursprungliga byn med i övrigt samma namn.

Eller är detta något jag enbart drömt?
    Möjligen Ytterhogdal station. Jag minns det från en kartbild att Ytterhogdal station ligger en bit ifrån Ytterhogdal. Om det är tillräckligt med bebyggelse runt stationen för att det skall räknas som ort vet jag dock inte.

En liten petitess; det heter ortnamn inte ortsnamn. Jag gick en kurs i ort och personnamn på Uppsala Universitet, och minns at läraren sade "Det heter ortnamn, men amatörerna och dilettanterna säger ortsnamn".

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ranland Visa inlägg
    Möjligen Ytterhogdal station. Jag minns det från en kartbild att Ytterhogdal station ligger en bit ifrån Ytterhogdal. Om det är tillräckligt med bebyggelse runt stationen för att det skall räknas som ort vet jag dock inte.
    Tydligen inte: "I Ytterhogdals distrikt finns en tätort [Ytterhogdal] men inga småorter."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ytterhogdals_distrikt

Stationen är belägen fem kilometer från Ytterhogdal.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ranland Visa inlägg

En liten petitess; det heter ortnamn inte ortsnamn. Jag gick en kurs i ort och personnamn på Uppsala Universitet, och minns at läraren sade "Det heter ortnamn, men amatörerna och dilettanterna säger ortsnamn".
    Vi andra kan lugnt skriva "ortsnamn" utan att behöva skämmas. I SAOL finns båda ordformerna med, med tillägget: Den s-lösa formen mest i språkvetenskapliga sammanhang.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Tydligen inte: "I Ytterhogdals distrikt finns en tätort [Ytterhogdal] men inga småorter."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ytterhogdals_distrikt

Stationen är belägen fem kilometer från Ytterhogdal.
    I Sverige finns det kontroll på allt. Enligt SCB ska det vara minst 50 invånare för att få kallas småort. Och så högst 150 meter mellan husen. Huruvida platser med färre än 50 invånare kan vara orter är oklart. Men de är i alla fall inga småorter.

Men om man med ort menar en plats som uppfyller SCB:s krav för att vara småort så faller nog nämnda Byringe station bort. Där finns inte 50 invånare. Även det andra Sörmländska bidraget på listan - Dunker Station - lever farligt som småort. Vid SCB:s senaste kontroll bodde där 53 personer

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    I Sverige finns det kontroll på allt. Enligt SCB ska det vara minst 50 invånare för att få kallas småort. Och så högst 150 meter mellan husen. Huruvida platser med färre än 50 invånare kan vara orter är oklart. Men de är i alla fall inga småorter.

Men om man med ort menar en plats som uppfyller SCB:s krav för att vara småort så faller nog nämnda Byringe station bort. Där finns inte 50 invånare. Även det andra Sörmländska bidraget på listan - Dunker Station - lever farligt som småort. Vid SCB:s senaste kontroll bodde där 53 personer
    Där har du en poäng. Jag menar att begreppet ort har en obestämd betydelse, medan begreppen småort och tätort i stället är väldefinierade. Därför går det inte att sätta upp en lista över alla orter i ett visst geografiskt område, eller med ett visst element i namnet. Det är inte heller givet att varje busshållplats är att se som en ort. Därför tror jag att försöket att göra en lista över svenska orter med "station" i namnet inte är fruktbart.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Där har du en poäng. Jag menar att begreppet ort har en obestämd betydelse, medan begreppen småort och tätort i stället är väldefinierade. Därför går det inte att sätta upp en lista över alla orter i ett visst geografiskt område, eller med ett visst element i namnet. Det är inte heller givet att varje busshållplats är att se som en ort. Därför tror jag att försöket att göra en lista över svenska orter med "station" i namnet inte är fruktbart.
    Om jag minns rätt från den tid då jag läste språkvetenskap, är ett ortnamn helt enkelt namnet på en geografisk plats. Ur egen erfarenhet vet jag att en jordbrukare ofta ger namn till enskilda åkrar. De namnen är då ortnamn, även om ingen någonsin bott där. Ortnamn med station skulle då vem som helst kunna konstruera.

OT om terminologi:
    Ortnamn kan säkert stavas både med och utan s. Mellan gårdnamn och gårdsnamn finns emellertid en formell skillnad, eftersom det ena är namn på gårdar, det andra den där typen av inledande förnamn som är kopplade till gården där man bor. (Fenomenet är högst levande åtminstone i Dalarna.) Vilket som är vilket ... tja, jag kan bara ge en kvalificerad gissning, varför jag låter bli.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Detta inlägg fick mig att fundera över om det inte finns någon svensk ort med namnet "xx station". Namnet lär då ha kommit sig av att man velat särskilja stationssamhället från den ursprungliga byn med i övrigt samma namn.

Eller är detta något jag enbart drömt?
    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Men om vi då återvänder till min ursprungliga fråga är det snarare den andra meningen som bortdefinierar ett stort antal orter. Bara för att man hävdar att xx station är en ort ska den inte vara med, det måste också finnas ett behov av att skilja orten "xx station" från orten "xx".

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Men om vi då återvänder till min ursprungliga fråga är det snarare den andra meningen som bortdefinierar ett stort antal orter. Bara för att man hävdar att xx station är en ort ska den inte vara med, det måste också finnas ett behov av att skilja orten "xx station" från orten "xx".
    Som sagt, ortnamn är ganska obestämt. Men min uppfattning är att heter det "xx station" så ser inte jag det som ett ortnamn. För mig beskriver det tillhörigheten. Dvs Byringe station (t ex) är stationen som ska serva orten Byringe eftersom man av någon anledning inte kunde eller ville dra in banan i orten i sig. Alltså mer eller mindre en sorts "omvänd motsvarighet" till de större städernas Central, Norra, Västra, Östra och Södra stationer.

Platsen där man anlade "xx station" hade säkert ett namn (ortnamn) i vart fall i folkmun innan man anlade stationen. Och då fick platsen naturligtvis namn i form av stationens namn. Men för mig är det inte riktigt vad jag uppfattar som ortnamn. Men som begreppen är som sagt vaga och det är väl fritt fram att ha sin egen uppfattning. Men i och med att så pass mycket måste definieras innan man gör en lista, så vet jag inte om det känns meningsfullt.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Som sagt, ortnamn är ganska obestämt. Men min uppfattning är att heter det "xx station" så ser inte jag det som ett ortnamn. För mig beskriver det tillhörigheten. Dvs Byringe station (t ex) är stationen som ska serva orten Byringe eftersom man av någon anledning inte kunde eller ville dra in banan i orten i sig. Alltså mer eller mindre en sorts "omvänd motsvarighet" till de större städernas Central, Norra, Västra, Östra och Södra stationer.

Platsen där man anlade "xx station" hade säkert ett namn (ortnamn) i vart fall i folkmun innan man anlade stationen. Och då fick platsen naturligtvis namn i form av stationens namn. Men för mig är det inte riktigt vad jag uppfattar som ortnamn. Men som begreppen är som sagt vaga och det är väl fritt fram att ha sin egen uppfattning. Men i och med att så pass mycket måste definieras innan man gör en lista, så vet jag inte om det känns meningsfullt.
    Poängen med denna tråd är väl att byn ska ha "station" i sitt namn, inte att själva stationen heter "station". (På samma vis som Köpenhamn har en sorts station för fartyg i sitt namn.)

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Poängen med denna tråd är väl att byn ska ha "station" i sitt namn, inte att själva stationen heter "station". (På samma vis som Köpenhamn har en sorts station för fartyg i sitt namn.)
    Ja, det har förekommit. Som jag nämnt, stationen i Målilla låg i byn "Målilla station". Men numera har den växt ihop med andra byar och heter bara Målilla. På andra ställen har det som ursprungligen var t.ex. Ålem och Ålems stationssamhälle med tiden blivit Ålems kyrkby resp. Ålem.
    Att järnvägsstationen är viktig är en orsak, och kanske också att det på själva stationen bara står platsens namn, inte XXX station. (Parallell till annan diskussion i detta forum).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är nog extremt ovanligt. Även om en del bebyggelse växer upp runt en perifert belägen station är det nog få som anser sig i "X station" (om det inte är i själva stationshuset, då). Dessutom heter inte stationen något med ordet "station" utan det är snarare en beskrivning än en del av namnet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av David Larsson Visa inlägg
    Sökfunktionen på https://ortnamn.lantmateriet.se/ med sökord "station", matchning "slutar med" och namntyp "Bebyggelse" ger dig förutom några fjällstationer ett antal platser som antagligen är exempel på detta.
    Jag har kopierat resultatet till excel och filtrerat bort de med "fjällstation".
    Jag har inte utvärderat dem.
    Jag känner till Fjärås station mellan Kungsbacka och Varberg som är en liten ort med nedlagd persontrafikstation, och med kyrkbyn ett par kilometer bort som är mycket större än stationssamhället.
    Åmsele är också ett exempel där kyrkbyn förblivit störst och stationsbyn blivit liten och dessutom persontrafiken numera inte stannar.

Dunkers station
    Anundsjö station
    Granbo station
    Byringe station
    Fjärås station
    Brösarps station
    Börringe station
    Fågelsjö station
    Kilvo station
    Loka station
    Kyrkuddens station
    Kavlås station
    Höversby station
    Loka station
    Kölsjö station
    Nuortikon station
    Stavsjö station
    Salå station
    Pansartorps station
    Nuortikon station
    Åmsele station
    Vojmåns station
    Volgsele station
    Svärtagårds station
    Vallkärra station
    Självklart kan man inte kräva att alla läser hela tråden, men om man gör det kan man av ovanstående svar ganska enkelt sluta sig till att den ursprungliga frågan redan är fullständigt besvarad, i vart fall om man nöjer sig med Lantmäteriets definition av ort.

Möjligen kan man fortsätta att föreslå andra definitioner av "ort", men förslagsvis är de då konstruktiva snarare än förlöjligande.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag har kopierat resultatet till excel och filtrerat bort de med "fjällstation".
    Jag har inte utvärderat dem.
    Jag känner till Fjärås station mellan Kungsbacka och Varberg som är en liten ort med nedlagd persontrafikstation, och med kyrkbyn ett par kilometer bort som är mycket större än stationssamhället.
    Åmsele är också ett exempel där kyrkbyn förblivit störst och stationsbyn blivit liten och dessutom persontrafiken numera inte stannar.

Dunkers station
    Anundsjö station
    Granbo station
    Byringe station
    Fjärås station
    Brösarps station
    Börringe station
    Fågelsjö station
    Kilvo station
    Loka station
    Kyrkuddens station
    Kavlås station
    Höversby station
    Loka station
    Kölsjö station
    Nuortikon station
    Stavsjö station
    Salå station
    Pansartorps station
    Nuortikon station
    Åmsele station
    Vojmåns station
    Volgsele station
    Svärtagårds station
    Vallkärra station
    Av de första åtta ligger 2 vid nedlagd järnväg, vid 4 stannar inte persontåg, 1 vid museijärnväg och 1 vid Inlandsbanan.

De nästa åtta tycker jag är ännu obetydligare. Vid 4 stannar inte persontåg för på/avstigning och vid 4 är spåren borta.
    De har byar eller orter i närheten som de är namngivna efter.

Kilvo station ligger söder om Gällivare, persontåg stannar inte för passagerare, eventuellt för tågmöte. Bara f.d. stationshus. Byn Kilvo är 5 km bort.
    Kyrkuddens station ligger mellan Åmål och Årjäng. Upprivna spår. Några hus. Kyrkudden är också några hus nära en f.d. kyrka som varit riven i hundratals år.
    Kavlås station ligger mellan Tidaholm och Skövde vid Hjo–Stenstorps Järnväg. Upprivna spår. Kavlås är en herrgård i närheten.
    Höversby station ligger sydöst om Linköping. Upprivna spår. Höversby är en liten by i närheten.
    Loka station ligger väster om Hällefors, persontåg stannar inte för passagerare, knappast av andra skäl heller, enkelspår. Liten by ett par kilometer från samhället Loka.
    Kölsjö station ligger norr om Örebro, nära Kopparberg längs upprivna Bånghammar - Klotens Järnväg. Kölsjö är en sjö och en liten by i närheten.
    Nuortikon station ligger söder om Gällivare, norr om Kilvo, persontåg stannar inte för passagerare, eventuellt för tågmöte. Bara f.d. stationshus. Byn Nuortikon är 5 km bort.
    Stavsjö station ligger mellan Norrköping och Nyköping. Persontåg stannar inte. Enkelspår, verkar ha varit mötesspår/bangård. Stavsjö tätort ligger 3 km norrut.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Av de första åtta ligger 2 vid nedlagd järnväg, vid 4 stannar inte persontåg, 1 vid museijärnväg och 1 vid Inlandsbanan.

De nästa åtta tycker jag är ännu obetydligare. Vid 4 stannar inte persontåg för på/avstigning och vid 4 är spåren borta.
    De har byar eller orter i närheten som de är namngivna efter.

Kilvo station ligger söder om Gällivare, persontåg stannar inte för passagerare, eventuellt för tågmöte. Bara f.d. stationshus. Byn Kilvo är 5 km bort.
    Kyrkuddens station ligger mellan Åmål och Årjäng. Upprivna spår. Några hus. Kyrkudden är också några hus nära en f.d. kyrka som varit riven i hundratals år.
    Kavlås station ligger mellan Tidaholm och Skövde vid Hjo–Stenstorps Järnväg. Upprivna spår. Kavlås är en herrgård i närheten.
    Höversby station ligger sydöst om Linköping. Upprivna spår. Höversby är en liten by i närheten.
    Loka station ligger väster om Hällefors, persontåg stannar inte för passagerare, knappast av andra skäl heller, enkelspår. Liten by ett par kilometer från samhället Loka.
    Kölsjö station ligger norr om Örebro, nära Kopparberg längs upprivna Bånghammar - Klotens Järnväg. Kölsjö är en sjö och en liten by i närheten.
    Nuortikon station ligger söder om Gällivare, norr om Kilvo, persontåg stannar inte för passagerare, eventuellt för tågmöte. Bara f.d. stationshus. Byn Nuortikon är 5 km bort.
    Stavsjö station ligger mellan Norrköping och Nyköping. Persontåg stannar inte. Enkelspår, verkar ha varit mötesspår/bangård. Stavsjö tätort ligger 3 km norrut.
    Jo, men för samtliga gäller väl att de har en närliggande by som motiverat tillägget "station"? Det var vad frågan gällde, inte huruvida de i nuläget är järnvägsstationer med resandeutbyte.

Det finns säkert någon "hamn" som numera saknar hamn också, trots namnet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jo, men för samtliga gäller väl att de har en närliggande by som motiverat tillägget "station"? Det var vad frågan gällde, inte huruvida de i nuläget är järnvägsstationer med resandeutbyte.

Det finns säkert någon "hamn" som numera saknar hamn också, trots namnet.
    Ja t ex "Södertälje hamn" är ju ett högst förvirrande namn, ingen annan station i Södertälje ligger så långt från vattnet.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •