Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 63

Ämne: Ortsnamn med "station"

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Ortsnamn med "station"

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Intressant (dock knappast märkligt) är att många städer har hamn i namnet men nästan ingen järnvägsstation.
    Detta inlägg fick mig att fundera över om det inte finns någon svensk ort med namnet "xx station". Namnet lär då ha kommit sig av att man velat särskilja stationssamhället från den ursprungliga byn med i övrigt samma namn.

Eller är detta något jag enbart drömt?

Passagerare Jonas avatar
    Medlem
    feb 2018

Sv: Ortsnamn med "station"

Klutmark station på Skelleftebanan passar in anser jag.

Mvh Jona

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Filosofen Jona i Söv

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Detta inlägg fick mig att fundera över om det inte finns någon svensk ort med namnet "xx station". Namnet lär då ha kommit sig av att man velat särskilja stationssamhället från den ursprungliga byn med i övrigt samma namn.

https://minkarta.lantmateriet.se/?e=...undaries=false

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Några icke-perfekta exempel är:

Rö station, vid vägen till Rimbo, och vid hållplatsen Rö (som hade förkortningen (=signaturen) Rös hos SL), medan Rö kyrka ligger vid vägen mot Norrtälje. Men det står inte Rö station på Lantmäteriets karta.

Ärla station (på gamla Eskilstunabanan NrSlJ) är en busshållplats i det Ärla som blivit ett större samhälle, men som ligger en bra bit ifrån Ärla kyrka.

När jag sökte hos Lantmäteriets kartor på station fick jag upp den lilla byn (eller gården?) Station, strax söder Vuollerim.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Det är väl så att stationssamhället ofta med tiden övertagit namnet, och den gamla orten fått tillägget "kyrkby" eller "Gamla". T.ex. Ålems kyrkby, medan stationssamhället numera bara betecknas Ålem.
    "Vetlanda station" förekommer, åtminstone i kyrkböckerna, som en ort/ortsdel (har jag upptäckt, eftersom min morfar är född med den adressen, men inte i själva stationshuset).

Sökfunktionen på https://ortnamn.lantmateriet.se/ med sökord "station", matchning "slutar med" och namntyp "Bebyggelse" ger dig förutom några fjällstationer ett antal platser som antagligen är exempel på detta.

David Larsson, Jiellevárre
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 30 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild direkt i din mejlkorg

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

På Själland finns Fårevejle Stationsby som ligger en bit från Fårevejle Kirkeby.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av David Larsson Visa inlägg
    Sökfunktionen på https://ortnamn.lantmateriet.se/ med sökord "station", matchning "slutar med" och namntyp "Bebyggelse" ger dig förutom några fjällstationer ett antal platser som antagligen är exempel på detta.
    Tackar! Precis vad jag behövde! Jag får det till 28 namn som kvalar in efter att jag plockat bort 9 fjällstationer och 1 "fältstation", men sedan har Loka blivit 3 exemplar, så 26 st verkar det finnas. Mest fascinerande tycker jag är de båda platserna "Station" i Jokkmokks och Storumans kommuner. Fast den sistnämnda förefaller sakna samband med järnväg.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Faringe station borde vara ett exempel. Stationen ligger inte alls i Faringe utan den ligger i en ort som heter Näsby. Faringe ligger en bit bort och har aldrig haft järnväg. Men av någon anledning bestämde de sig när banan byggdes att stationen ändå skulle heta Faringe och inte Näsby, som hade varit det korrekta. Och detta med att Faringe station ligger i Näsby lever ju kvar än idag på museibanan.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Det är väl så att stationssamhället ofta med tiden övertagit namnet, och den gamla orten fått tillägget "kyrkby" eller "Gamla". T.ex. Ålems kyrkby, medan stationssamhället numera bara betecknas Ålem.
    "Vetlanda station" förekommer, åtminstone i kyrkböckerna, som en ort/ortsdel (har jag upptäckt, eftersom min morfar är född med den adressen, men inte i själva stationshuset).
    Åtminstone norrut är det kortare tillägget "by" vanligt på den ursprungliga orten före stationssamhällets tillkomst, sammanskrivet eller särskrivet. Vi har exempelvis Vännäsby, Bastuträsks by och Nattavaaraby/Nattavaara by. I dessa fall har stationen inget "station" i slutet utan heter som den ursprungliga byn.

Nattavaara finns i mitt närområde och verksamhetsområde, och jag vet att man ofta ändå hör talas om Nattavaara station eller bara Station när man syftar på stationssamhället. I trakten finns även byarna Kilvo, Nuortikon och Ripats som har stationen på andra platser än den ursprungliga byn och här är karta och verklig skyltning inte helt ense om namngivningen. När det gäller exempelvis Nuortikon har vi på kartan namnet Nuortikon på gamla byn och Nuortikon station på bebyggelsen omkring järnvägsstationen, medan det skyltas Nuortikonby i gamla byn och hänvisas till stationen med endast Nuortikon på skylten.

David Larsson, Jiellevárre
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 30 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild direkt i din mejlkorg

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Åtminstone norrut är det kortare tillägget "by" vanligt på den ursprungliga orten före stationssamhällets tillkomst, sammanskrivet eller särskrivet. Vi har exempelvis Vännäsby, Bastuträsks by och Nattavaaraby/Nattavaara by. I dessa fall har stationen inget "station" i slutet utan heter som den ursprungliga byn.

Nattavaara finns i mitt närområde och verksamhetsområde, och jag vet att man ofta ändå hör talas om Nattavaara station eller bara Station när man syftar på stationssamhället. I trakten finns även byarna Kilvo, Nuortikon och Ripats som har stationen på andra platser än den ursprungliga byn och här är karta och verklig skyltning inte helt ense om namngivningen. När det gäller exempelvis Nuortikon har vi på kartan namnet Nuortikon på gamla byn och Nuortikon station på bebyggelsen omkring järnvägsstationen, medan det skyltas Nuortikonby i gamla byn och hänvisas till stationen med endast Nuortikon på skylten.

Vi har Skavstaby där Arlandabanan och den gamla banan ansluter till varandra söder om Rosersberg. Där påstås det att by har kommit av misstag. Platsen heter Skavsta. På äldre järnvägskartor ska det ha stått Skavsta BV. Någon påstås då ha läst detta fel och läst detta som Skavstaby och skrivet detta. Sedan har detta fel så att säga blivit permanent

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Faringe station borde vara ett exempel. Stationen ligger inte alls i Faringe utan den ligger i en ort som heter Näsby. Faringe ligger en bit bort och har aldrig haft järnväg. Men av någon anledning bestämde de sig när banan byggdes att stationen ändå skulle heta Faringe och inte Näsby, som hade varit det korrekta. Och detta med att Faringe station ligger i Näsby lever ju kvar än idag på museibanan.
    Men då heter ju tätorten Näsby och inte "Faringe Station"? Det var ju ortsnamn med "Station" i som efterfrågades?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag har kopierat resultatet till excel och filtrerat bort de med "fjällstation".
    Jag har inte utvärderat dem.
    Jag känner till Fjärås station mellan Kungsbacka och Varberg som är en liten ort med nedlagd persontrafikstation, och med kyrkbyn ett par kilometer bort som är mycket större än stationssamhället.
    Åmsele är också ett exempel där kyrkbyn förblivit störst och stationsbyn blivit liten och dessutom persontrafiken numera inte stannar.

Dunkers station
    Anundsjö station
    Granbo station
    Byringe station
    Fjärås station
    Brösarps station
    Börringe station
    Fågelsjö station
    Kilvo station
    Loka station
    Kyrkuddens station
    Kavlås station
    Höversby station
    Loka station
    Kölsjö station
    Nuortikon station
    Stavsjö station
    Salå station
    Pansartorps station
    Nuortikon station
    Åmsele station
    Vojmåns station
    Volgsele station
    Svärtagårds station
    Vallkärra station

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Ska rätta mig, minnet hamnade snett: "Målilla station" ska det vara.

Passagerare Jonas avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jona Visa inlägg
    Klutmark station på Skelleftebanan passar in anser jag.

Mvh Jona

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
    HEJ

Måste nog citera mig själv.

Klutmark station är inte en ort enligt lantmäteriets hemsida och därför kanske den saknas i ort-listan ovan med all rätt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Klutmarks_station
    Enligt google maps är det numera bara en buss-hpl som heter så, men på skylten i byn står det fortfarande Klutmark Station, så trodde orten fortfarande fanns kvar!

Den som sammanställer ort-listan får väl avgöra om just detta exempel bör vara med eller inte!

/Jona

Filosofen Jona i Söv

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Essunga station verkar ha försvunnit från de statliga kartorna.
    Byn heter numer Essunga till skillnad från Essunga kyrkby som ligger vid kyrkan.
    Essunga kommun har sin huvudort i Nossebro.
    För några år sedan hade det samlats oönskade/kriminella innevånare i stationssamhället.
    En drastisk idé från kommunens sida var att köpa in fastigheterna och riva alla husen.
    Nu har saken löst sig och husen fick stå kvar.
    Hos Essunga kommun heter byn fortfarande Essunga station.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag har kopierat resultatet till excel och filtrerat bort de med "fjällstation".
    Jag har inte utvärderat dem.
    Jag känner till Fjärås station mellan Kungsbacka och Varberg som är en liten ort med nedlagd persontrafikstation, och med kyrkbyn ett par kilometer bort som är mycket större än stationssamhället.
    Åmsele är också ett exempel där kyrkbyn förblivit störst och stationsbyn blivit liten och dessutom persontrafiken numera inte stannar.

Dunkers station
    Anundsjö station
    Granbo station
    Byringe station
    Fjärås station
    Brösarps station
    Börringe station
    Fågelsjö station
    Kilvo station
    Loka station
    Kyrkuddens station
    Kavlås station
    Höversby station
    Loka station
    Kölsjö station
    Nuortikon station
    Stavsjö station
    Salå station
    Pansartorps station
    Nuortikon station
    Åmsele station
    Vojmåns station
    Volgsele station
    Svärtagårds station
    Vallkärra station
    Dunkers station, ligger nära Malmköping. Spåren rivna, f.d. Mellersta Södermanlands Järnväg. Dunker är en liten kyrkby i närheten.
    Anundsjö station, ligger vid stambanan Bräcke-Vännäs, ingen persontrafik. Fåtal hus. Orten i närheten ligger vid Anundsjö kyrka, men heter Bredbyn.
    Granbo station, ligger vid stambanan Storfors-Bollnäs, persontåg stannar inte. Fåtal hus. En liten ort i närheten heter Granbo.
    Byringe station, ligger vid nedlagda Norra Södermanlands Järnväg söder om Strängnäs. Det ser på streetview ut att ligga kvar spår. Byringe är liten by 2 km norrut.
    Fjärås station, ligger via Västkustbanan Kungsbacka-Varberg. Hyfsat stor tätort Fjärås 2 km mot nordöst.
    Brösarps station ligger vid nedlagda banan Ystad-Brösarp-Kristianstad, spår ligger kvar. Brösarp är en kyrkby och tätort en bit ifrån.
    Börringe station ligger mellan Malmö och Ystad, persontåg stannar inte. Börringe är en liten by i närheten.
    Fågelsjö station ligger mellan Mora och Sveg. Inlandsbanans persontåg stannar. Några hus. Samhället Fågelsjö ligger i närheten.

Dessa första 8 är rätt obetydliga och 3 av dem ligger vid nedlagd järnväg, och vid 4 stannar inte persontåg och bara 1 har persontåg, men kanske inte i år.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Dunkers station, ligger nära Malmköping. Spåren rivna, f.d. Mellersta Södermanlands Järnväg
    Anundsjö station, ligger vid stambanan Bräcke-Vännäs, ingen persontrafik. Fåtal hus. Orten i närheten ligger vid Anundsjö kyrka, men heter Bredbyn.
    Granbo station, ligger vid stambanan Storfors-Bollnäs, persontåg stannar inte. Fåtal hus. En liten ort i närheten heter Granbo.
    Byringe station, ligger vid nedlagda Norra Södermanlands Järnväg söder om Strängnäs. Det ser på streetview ut att ligga kvar spår. Byringe är liten by 2 km norrut.
    Fjärås station, ligger via Västkustbanan Kungsbacka-Varberg. Hyfsat stor tätort Fjärås 2 km mot nordöst.
    Brösarps station ligger vid nedlagda banan Ystad-Brösarp-Kristianstad, spår ligger kvar. Brösarp är en kyrkby och tätort en bit ifrån.
    Börringe station ligger mellan Malmö och Ystad, persontåg stannar inte. Börringe är en liten by i närheten.
    Fågelsjö station ligger mellan Mora och Sveg. Inlandsbanans persontåg stannar. Några hus. Samhället Fågelsjö ligger i närheten.

Dessa första 8 är rätt obetydliga och 3 av dem ligger vid nedlagd järnväg, och vid 4 stannar inte persontåg och bara 1 har persontåg, men kanske inte i år.
    En av dem ligger vid en "nedlagd järnväg" men trafikeras likväl tidvis av persontåg som gör uppehåll (vore svårt att vända annars).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Åsa station är en ny pendeltågsstation i utkanten av Åsa samhälle, söder om Kungsbacka.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av johan3 Visa inlägg
    Åsa station är en ny pendeltågsstation i utkanten av Åsa samhälle, söder om Kungsbacka.
    Det var ju orten som skulle heta något med ”station”, inte stationen...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •