Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 66

Ämne: En utländsk tisdagsbild 930 D

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

En utländsk tisdagsbild 930 D

Den här bilden är utskuren ur en större bild. Vad heter staden?

Senast redigerat av Hans Broman den 2021-04-06 klockan 19:49:15. Anledning: Kompletterat rubriken

Sv: En utländsk tisdagsbild

Köpenhamn

Medlem
    nov 2017

Sv: En utländsk tisdagsbild 930 D - rätt svar

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Köpenhamn
    Stämmer bra. Det handlar alltså om den danska huvudstadens huvudstation, København H, längst upp i bilden. På norra sidan av stationsbyggnaden finns ett stort, rektangulärt spårdike vid Banegårdspladsen (länk till Google Maps). Poäng också till Jonny Saljefeldt, Per N, Ulf Broman, Janne Nilsson och Felix Carlsson.

Jag tog bilden den 7 dec 2017, och när bilden är komplett ser den ut så här:

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Fyra sekunder för sen... måste bli snabbare på fingrarna

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Persson Visa inlägg
    Fyra sekunder för sen... måste bli snabbare på fingrarna
    Fem här. Vi ska kanske gå på träningsläger tillsammans.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I øvrigt noterer jeg mig at ingen hidtil har svaret korrekt - stedet hedder Københavns Hovedbanegård, og ikke noget med "ö" eller "p" eller "hamn" eller noget.....

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lars Buhrkall Visa inlägg
    I øvrigt noterer jeg mig at ingen hidtil har svaret korrekt - stedet hedder Københavns Hovedbanegård, og ikke noget med "ö" eller "p" eller "hamn" eller noget.....
    Nu gällde dock frågan stadens namn, och så vitt jag vet heter den inte Hovedbanegård utan København, Köpenhamn, Kopenhagen eller Koppenhága, beroende på vem man frågar.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Nu gällde dock frågan stadens namn, och så vitt jag vet heter den inte Hovedbanegård utan København, Köpenhamn, Kopenhagen eller Koppenhága, beroende på vem man frågar.
    ... eller Copenhagen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja, det gäller att läsa frågan också och inte fastna på bilden.

https://www.postvagnen.com/sjk-forum...l=1#post152873

Medlem
    nov 2017

Just så. Jag skulle naturligtvis också ha godkänt t ex svaret København på min fråga, om någon skulle ha svarat så.

Om jag i stället hade frågat efter stationens namn, så hade jag varit generös och godkänt stavningsvarianter som inte stämmer med den danske. Men för egen del brukar jag skriva järnvägsstationers namn på det sätt de stavas lokalt, alltså t ex København H, Roma Termini*. Ibland skriver jag ut de s k diakritiska tecknen i t ex många tjeckiska stationers namn, men oftast orkar jag inte anstränga mig för det. Dansk stavning vill jag däremot vara noggrann med.

* Efter den principen brukade stationsnamn alltid skrivas i Sveriges Kommunikationers utlandsdel, så småningom kallad "Tag tåget till utlandet".

Senast redigerat av Hans Broman den 2021-04-06 klockan 21:06:56. Anledning: Fotnot tillagd.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Just så. Jag skulle naturligtvis också ha godkänt t ex svaret København på min fråga, om någon skulle ha svarat så.
    Intressant (dock knappast märkligt) är att många städer har hamn i namnet men nästan ingen järnvägsstation.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Intressant (dock knappast märkligt) är att många städer har hamn i namnet men nästan ingen järnvägsstation.
    Det finns en del mindre orter, både i Sverige och Danmark, som har namnet "X stationsby", t.ex. den här https://www.openstreetmap.org/#map=16/55.7458/13.1500 . Namnet kommer från att järnvägen anlades en bit från huvudorten, och den nya orten som växte upp kring stationen fick då namnet "stationsby".

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av linlars Visa inlägg
    Det finns en del mindre orter, både i Sverige och Danmark, som har namnet "X stationsby", t.ex. den här https://www.openstreetmap.org/#map=16/55.7458/13.1500. Namnet kommer från att järnvägen anlades en bit från huvudorten, och den nya orten som växte upp kring stationen fick då namnet "stationsby".
    Fenomenet finns också i Österrike. Gränsstationen mot Slovakien t ex ligger i byn Marchegg-Bahnhof några kilometer utanför själva Marchegg. Skulle inte förvåna om det förekom även i Tyskland.

Medlem
    nov 2017

Fenomenet finns också i Österrike. Gränsstationen mot Slovakien t ex ligger i byn Marchegg-Bahnhof några kilometer utanför själva Marchegg. Skulle inte förvåna om det förekom även i Tyskland.
    I Bayern, nordväst om Ingolstadt, utmed banan mot Würzburg, finns en station som heter Eichstätt Bahnhof. Därifrån utgår en knappt sex kilometer lång bibana till småstaden Eichstätt, med persontrafik som matar till den större banan. Stationen i staden kallas då Eichstätt Stadt. Numera ligger den första stationen i en stadsdel som kallas Eichstätt-Bahnhof, med bindestreck.

Jag har för mig att det finns fler exempel i Tyskland på externt belägna stationer som kallas xyz Bahnhof och har matarbana till xyz Stadt.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    I Bayern, nordväst om Ingolstadt, utmed banan mot Würzburg, finns en station som heter Eichstätt Bahnhof. Därifrån utgår en knappt sex kilometer lång bibana till småstaden Eichstätt, med persontrafik som matar till den större banan. Stationen i staden kallas då Eichstätt Stadt. Numera ligger den första stationen i en stadsdel som kallas Eichstätt-Bahnhof, med bindestreck.

Jag har för mig att det finns fler exempel i Tyskland på externt belägna stationer som kallas xyz Bahnhof och har matarbana till xyz Stadt.
    Inte helt ovanligt. Ibland är det tyvärr en fd matarbana, som t ex i Wasserburg (Inn). (Där heter dock stationssamhället tydligen Reithmering och inte Wasserburg-Bahnhof, varken med eller utan Bindestreck.)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Inte helt ovanligt. Ibland är det tyvärr en fd matarbana, som t ex i Wasserburg (Inn). (Där heter dock stationssamhället tydligen Reithmering och inte Wasserburg-Bahnhof, varken med eller utan Bindestreck.)
    Det blev till att ta fram "Schweers + Wall"!

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Om man tittar i Trafikverkets trafikinfosida (https://www.trafikverket.se/trafikinformation/tag/) går det att notera att följande stationer har ordet "hamn" i sitt namn. Jag har listat stationerna i alfabetisk ordning.
    1. Karlshamn
    2. Kristinehamn
    3. Nynäshamn
    4. Oskarshamn
    5. Simrishamn
    6. Söderhamn
    7. Södertälje hamn

Vi får i alla fall glädjas åt att 7 svenska järnvägsstationer har "hamn" i sitt namn torts att 6 av dem även är ortsnamnet för orten.

/Axel L

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Om man tittar i Trafikverkets trafikinfosida (https://www.trafikverket.se/trafikinformation/tag/) går det att notera att följande stationer har ordet "hamn" i sitt namn. Jag har listat stationerna i alfabetisk ordning.
    1. Karlshamn
    2. Kristinehamn
    3. Nynäshamn
    4. Oskarshamn
    5. Simrishamn
    6. Söderhamn
    7. Södertälje hamn

Vi får i alla fall glädjas åt att 7 svenska järnvägsstationer har "hamn" i sitt namn torts att 6 av dem även är ortsnamnet för orten.

/Axel L
    Historiskt har även funnits

Jönköpings hamn
    Simrishamns hamn (!)
    Åhus hamn

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Historiskt har även funnits

Jönköpings hamn
    Simrishamns hamn (!)
    Åhus hamn
    Om man tittar på Tydals lista med trafikplatser går det att notera följande trafikplatser med order "hamn" i sitt namn.

01. Göteborg Skandiahamnen (Gsh)
    02. Göteborgs frihamn (Gf)
    03. Hamneda (Ham)
    04. Hamnskär (Hsä)
    05. Hargshamn (Hrm)
    06. Karlshamn (Kh)
    07. Karlshamns södra (Khs)
    08. Karlstads yttre hamn (Ksyh)
    09. Kristinehamn (Khn)
    10. Limhamn (Lim)
    11. Munkedals hamn (Mklh)
    12. Nynäshamn (Nyh)
    13. Nynäshamns färjeterminal (Nft)
    14. Nynäshamns hamn (Nhh)
    15. Nynäshamns ångbåtstation (Nhå)
    16. Oskarshamn (Oh)
    17. Simrishamn (Si)
    18. Skelleftehamns nedre (Skh)
    19. Skelleftehamns övre (Söv)
    20. Söderhamn (Shm)
    21. Söderhamns västra (Shv)
    22. Södertälje hamn (Söd)
    23. Uddevalla hamn (Uvh)
    24. Ulricehamn (Uh)
    25. Umeå hamnspårsväxel (Hsv)
    26. Västerås djuphamn (Våam)
    27. Åhus hamn (Åsha)
    28. Åmåls djuphamn (Åldj)

En del av dessa namn hör hemma i historieböcker medan övriga namn kan betraktas som attraktiva besöksmål för järnvägsentusiaster.

/Axel L

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    24. Ulricehamn (Uh)
    Som idag varken har station eller hamn (bortser nu från någon mindre småbåtshamn).

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •