Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 66 av 66

Ämne: En utländsk tisdagsbild 930 D

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: En utländsk tisdagsbild 930 D - rätt svar

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Nu gällde dock frågan stadens namn, och så vitt jag vet heter den inte Hovedbanegård utan København, Köpenhamn, Kopenhagen eller Koppenhága, beroende på vem man frågar.
    Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Det är inte beroende på vem som frågar utan vilket språk vederbörande använder för tillfället.
    Tack! Och jag kommer inte att påpeka att du bytte man mot som.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tack! Och jag kommer inte att påpeka att du bytte man mot som.
    Det var ett rent skrivfel, så du läsa som jag menar, inte som jag skriver. ;)

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Det var ett rent skrivfel, så du läsa som jag menar, inte som jag skriver. ;)
    Desto bättre att jag inte påpekade det.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Fenomenet finns också i Österrike. Gränsstationen mot Slovakien t ex ligger i byn Marchegg-Bahnhof några kilometer utanför själva Marchegg. Skulle inte förvåna om det förekom även i Tyskland.
    I Bayern, nordväst om Ingolstadt, utmed banan mot Würzburg, finns en station som heter Eichstätt Bahnhof. Därifrån utgår en knappt sex kilometer lång bibana till småstaden Eichstätt, med persontrafik som matar till den större banan. Stationen i staden kallas då Eichstätt Stadt. Numera ligger den första stationen i en stadsdel som kallas Eichstätt-Bahnhof, med bindestreck.

Jag har för mig att det finns fler exempel i Tyskland på externt belägna stationer som kallas xyz Bahnhof och har matarbana till xyz Stadt.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    I Bayern, nordväst om Ingolstadt, utmed banan mot Würzburg, finns en station som heter Eichstätt Bahnhof. Därifrån utgår en knappt sex kilometer lång bibana till småstaden Eichstätt, med persontrafik som matar till den större banan. Stationen i staden kallas då Eichstätt Stadt. Numera ligger den första stationen i en stadsdel som kallas Eichstätt-Bahnhof, med bindestreck.

Jag har för mig att det finns fler exempel i Tyskland på externt belägna stationer som kallas xyz Bahnhof och har matarbana till xyz Stadt.
    Inte helt ovanligt. Ibland är det tyvärr en fd matarbana, som t ex i Wasserburg (Inn). (Där heter dock stationssamhället tydligen Reithmering och inte Wasserburg-Bahnhof, varken med eller utan Bindestreck.)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Inte helt ovanligt. Ibland är det tyvärr en fd matarbana, som t ex i Wasserburg (Inn). (Där heter dock stationssamhället tydligen Reithmering och inte Wasserburg-Bahnhof, varken med eller utan Bindestreck.)
    Det blev till att ta fram "Schweers + Wall"!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •