Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 66

Ämne: En utländsk tisdagsbild 930 D

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: En utländsk tisdagsbild 930 D - rätt svar

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Nu gällde dock frågan stadens namn, och så vitt jag vet heter den inte Hovedbanegård utan København, Köpenhamn, Kopenhagen eller Koppenhága, beroende på vem man frågar.
    ... eller Copenhagen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu gällde dock frågan stadens namn, och så vitt jag vet heter den inte Hovedbanegård utan København, Köpenhamn, Kopenhagen eller Koppenhága, beroende på vem man frågar.
    Ja, det gäller att läsa frågan också och inte fastna på bilden.

https://www.postvagnen.com/sjk-forum...l=1#post152873

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Just så. Jag skulle naturligtvis också ha godkänt t ex svaret København på min fråga, om någon skulle ha svarat så.

Om jag i stället hade frågat efter stationens namn, så hade jag varit generös och godkänt stavningsvarianter som inte stämmer med den danske. Men för egen del brukar jag skriva järnvägsstationers namn på det sätt de stavas lokalt, alltså t ex København H, Roma Termini*. Ibland skriver jag ut de s k diakritiska tecknen i t ex många tjeckiska stationers namn, men oftast orkar jag inte anstränga mig för det. Dansk stavning vill jag däremot vara noggrann med.

* Efter den principen brukade stationsnamn alltid skrivas i Sveriges Kommunikationers utlandsdel, så småningom kallad "Tag tåget till utlandet".

Senast redigerat av Hans Broman den 2021-04-06 klockan 21:06:56. Anledning: Fotnot tillagd.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Just så. Jag skulle naturligtvis också ha godkänt t ex svaret København på min fråga, om någon skulle ha svarat så.
    Intressant (dock knappast märkligt) är att många städer har hamn i namnet men nästan ingen järnvägsstation.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Intressant (dock knappast märkligt) är att många städer har hamn i namnet men nästan ingen järnvägsstation.
    Det finns en del mindre orter, både i Sverige och Danmark, som har namnet "X stationsby", t.ex. den här https://www.openstreetmap.org/#map=16/55.7458/13.1500 . Namnet kommer från att järnvägen anlades en bit från huvudorten, och den nya orten som växte upp kring stationen fick då namnet "stationsby".

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Om man tittar i Trafikverkets trafikinfosida (https://www.trafikverket.se/trafikinformation/tag/) går det att notera att följande stationer har ordet "hamn" i sitt namn. Jag har listat stationerna i alfabetisk ordning.
    1. Karlshamn
    2. Kristinehamn
    3. Nynäshamn
    4. Oskarshamn
    5. Simrishamn
    6. Söderhamn
    7. Södertälje hamn

Vi får i alla fall glädjas åt att 7 svenska järnvägsstationer har "hamn" i sitt namn torts att 6 av dem även är ortsnamnet för orten.

/Axel L

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: En utländsk tisdagsbild

Citat Ursprungligen postat av Lars Buhrkall Visa inlägg
    Typisk - når jeg kan svaret, kommer jeg for sent.
    Å andra sidan, om du är dansk (vilket jag antar) så säger reglerna att du behövde vänta 2 minuter innan du svarar (just för att du har lättare att känna igen dig), och det första rätta svaret kom redan 11 sekunder efter att frågan lades ut. Så, tyvärr, du hade inte hunnit.

1. Klass
    Medlem
    feb 2020

Lite OT men en märklighet är ”Stockholms Södra”.
    Södra vadå? Hade det inte varit bättre om den hetat ”Stockholms Södra Station” eller ”Stockholm Södra” istället?

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av linlars Visa inlägg
    Det finns en del mindre orter, både i Sverige och Danmark, som har namnet "X stationsby", t.ex. den här https://www.openstreetmap.org/#map=16/55.7458/13.1500. Namnet kommer från att järnvägen anlades en bit från huvudorten, och den nya orten som växte upp kring stationen fick då namnet "stationsby".
    Fenomenet finns också i Österrike. Gränsstationen mot Slovakien t ex ligger i byn Marchegg-Bahnhof några kilometer utanför själva Marchegg. Skulle inte förvåna om det förekom även i Tyskland.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Cica Visa inlägg
    Södra vadå? Hade det inte varit bättre om den hetat ”Stockholms Södra Station” eller ”Stockholm Södra” istället?
    Detta är en ständigt återkommande diskussion.
    Här försöker man reda ur begreppen och varför det blivit som det blivit:
    https://www.mitti.se/nyheter/vad-het...Dic8efxoPV4pA/

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Man får väl vara glad att ingen har stoppat in en apostrof.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Om det är fel med Stockholms södra så har det felet funnits åtminstone sedan 1990-talet och kunde i det läget skyllas på Järnvägsinspektionen, eftersom det var de som höll ordning på trafikplatsnamnen, men det kanske är ännu äldre?

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Cica Visa inlägg
    Jag gissar att det kommer att bli fler som vill vara med och diskutera den frågan. Jag föreslår att admin lyftar ut den här frågan, så att den blir en egen tråd.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Om man tittar i Trafikverkets trafikinfosida (https://www.trafikverket.se/trafikinformation/tag/) går det att notera att följande stationer har ordet "hamn" i sitt namn. Jag har listat stationerna i alfabetisk ordning.
    1. Karlshamn
    2. Kristinehamn
    3. Nynäshamn
    4. Oskarshamn
    5. Simrishamn
    6. Söderhamn
    7. Södertälje hamn

Vi får i alla fall glädjas åt att 7 svenska järnvägsstationer har "hamn" i sitt namn torts att 6 av dem även är ortsnamnet för orten.

/Axel L
    Historiskt har även funnits

Jönköpings hamn
    Simrishamns hamn (!)
    Åhus hamn

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Historiskt har även funnits

Jönköpings hamn
    Simrishamns hamn (!)
    Åhus hamn
    Om man tittar på Tydals lista med trafikplatser går det att notera följande trafikplatser med order "hamn" i sitt namn.

01. Göteborg Skandiahamnen (Gsh)
    02. Göteborgs frihamn (Gf)
    03. Hamneda (Ham)
    04. Hamnskär (Hsä)
    05. Hargshamn (Hrm)
    06. Karlshamn (Kh)
    07. Karlshamns södra (Khs)
    08. Karlstads yttre hamn (Ksyh)
    09. Kristinehamn (Khn)
    10. Limhamn (Lim)
    11. Munkedals hamn (Mklh)
    12. Nynäshamn (Nyh)
    13. Nynäshamns färjeterminal (Nft)
    14. Nynäshamns hamn (Nhh)
    15. Nynäshamns ångbåtstation (Nhå)
    16. Oskarshamn (Oh)
    17. Simrishamn (Si)
    18. Skelleftehamns nedre (Skh)
    19. Skelleftehamns övre (Söv)
    20. Söderhamn (Shm)
    21. Söderhamns västra (Shv)
    22. Södertälje hamn (Söd)
    23. Uddevalla hamn (Uvh)
    24. Ulricehamn (Uh)
    25. Umeå hamnspårsväxel (Hsv)
    26. Västerås djuphamn (Våam)
    27. Åhus hamn (Åsha)
    28. Åmåls djuphamn (Åldj)

En del av dessa namn hör hemma i historieböcker medan övriga namn kan betraktas som attraktiva besöksmål för järnvägsentusiaster.

/Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har alltid vid besök förundrat mig över att detta "schakt" fortfarande finns kvar. På ånglokens tid behövdes det väl för att vädra ut röken. Men i dagsläget borde en överdäckning bli mycket lönsam i detta centrala läge mitt i en storstad.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag tror en bättre utredning redan gjorts här i Postvagnen, se denna tråd: https://www.postvagnen.com/sjk-forum...-namnr%C3%B6ra

Jag har inte just nu läst hela tråden, men några saker minns jag från liknande diskussioner om hur det borde vara:
    - Man bör skilja på skyltning på plattform (där måste Stockholm ingå i namnet) och skyltning på gatusidan (och busshållplatsnamn), för där vet man redan att man är i Stockholm.
    - Man bör skilja på om man förkortar "Södra" eller inte. Jag tror att det borde heta Stockholm C, men Stockholms central.

Tillägg: Sen bör det på gatusidan finnas ett tydligt tecken/ord som signalerar Järnvägsstation för persontrafik, t.ex. det i åtminstone Stockholmsområdet (tidigare?) vanliga stora J.

Tillägg 2: Och det jag skrev först är alltså hur det borde vara, problemet är att det inte följs.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2021-04-07 klockan 09:56:15. Anledning: Två tillägg

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Hanquist Visa inlägg
    Har alltid vid besök förundrat mig över att detta "schakt" fortfarande finns kvar. På ånglokens tid behövdes det väl för att vädra ut röken. Men i dagsläget borde en överdäckning bli mycket lönsam i detta centrala läge mitt i en storstad.
    Citat ur nyutkomna boken Nordbanen (baneböger):
    "Genem flere årtier har der verseret planer om at overdäkke banegraven, hvorved der kunne skabes en flot plads foran den fredede banegårdsbyggning, men det er hidtil ikke lykkedes at finge penge dertil."

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag tror en bättre utredning redan gjorts här i Postvagnen, se denna tråd: https://www.postvagnen.com/sjk-forum...-namnr%C3%B6ra

Jag har inte just nu läst hela tråden, men några saker minns jag från liknande diskussioner om hur det borde vara:
    - Man bör skilja på skyltning på plattform (där måste Stockholm ingå i namnet) och skyltning på gatusidan (och busshållplatsnamn), för där vet man redan att man är i Stockholm.
    - Man bör skilja på om man förkortar "Södra" eller inte. Jag tror att det borde heta Stockholm C, men Stockholms central.
    En orsak till röran är, tror jag, det att man inte hör skillnad på "Stockholms Södra" och "Stockholm Södra". Dito med "Stockholms Central" och "Stockholm Central".

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg

Även den tråden länkar till den tidigare länkade artikeln i "Mitti". Det centrala i den artikeln är rimligen följande:
    "Det är helt fel, enligt Stockholmskännaren Kerold Klang som säger att det här en klassisk namngåta. På skylten stod det tidigare Stockholm södra (utan s). Men det ändrade man någon gång på 90-talet och lade helt enkelt till ett s.

– Det har troligtvis att göra med att för många entreprenörer och skyltexperter varit inblandade. Tillkomsten av ett gentiv-s i namnet på 90-talet handlade eventuellt om okunskap. SL blandade ihop stationens namn" Stockholm Södra " med dess gagn som " Stockholms Södra Station". Det blev en felaktig hybrid, säger Kerold Klang."

Men stod det verkligen "Stockholm Södra" på den äldre skylten? Eller kan den enkla förklaringen till tvisten vara att det på skylten stod Stockholm S? Vilket fortfarande anses minst lika korrekt som Stockholms Södra, dvs striden handlar egentligen om huruvida genitiv-s inte ska användas alls.

Parallellt kan man naturligtvis ställa motsvarande fråga avseende Stockholms Östra, där jag dock har bestämt för mig att det stått Stockholm Östra på skylten.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •