Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Tredje tisdagsbilden 930 C

  1. #1
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    4 698

    Tredje tisdagsbilden 930 C

    Vad heter trafikplatsen? (Bilden är från 2013. När jag fått rätt svar visar jag en bonusbild.)


    Senast redigerat av Hans Broman den 2021-04-06 klockan 19:20:33. Anledning: anpassat filnamn

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 517

    Sv: Tredje tisdagsbilden 930 C

    Ros!


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    555

    Sv: Tredje tisdagsbilden 930 C

    Ropsten


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 592

    Sv: Tredje tisdagsbilden 930 C

    Karlberg?


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    469

    Sv: Tredje tisdagsbilden 930 C

    Mönsterås bruk?


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    106

    Sv: Tredje tisdagsbilden 930 C

    Ropsten Lidingöbanan


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 643

    Sv: Tredje tisdagsbilden 930 C

    Citat Ursprungligen postat av Gåård Visa inlägg
    Ropsten
    https://www.google.com/maps/@59.3584...7i16384!8i8192


  8. #8
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    4 698

    Sv: Tredje tisdagsbilden 930 C - rätt svar

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Ros!
    Den här gången godkänner jag Ros (= Ropsten) som rätt svar. Men egentligen vill jag inte ha signaturer som svar. Dock hade jag missat att nämna det i tisdagsbildernas poängregler, så det tänker jag rätta till.

    Kl 20.40 visar jag som vanligt en tisdagsbild som jag tagit i utlandet.

    Frågebilden på en märklig stoppbock för Lidingöbanan i Ropsten är tagen den 14 juni 2013, liksom också den här:


  9. #9
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    4 698

    Sv: Tredje tisdagsbilden 930 C - rätt svar

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Den här gången godkänner jag Ros (= Ropsten) som rätt svar. Men egentligen vill jag inte ha signaturer som svar. Dock hade jag missat att nämna det i tisdagsbildernas poängregler, så det tänker jag rätta till.
    - - - ]
    Poäng till Gåård också.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    555

    Sv: Tredje tisdagsbilden 930 C - rätt svar

    ---


  11. #11
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    4 698

    Sv: Tredje tisdagsbilden 930 C

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    I dag ger jag stilpoäng för det inpasset.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 643

    Sv: Tredje tisdagsbilden 930 C

    Citat Ursprungligen postat av Gåård Visa inlägg
    Ropsten
    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    I dag ger jag stilpoäng för det inpasset.
    Tack.
    Nu har jag plockat fram https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_...%C3%9Fenbahnen
    Om utlandsbilden är en spårväg och någon skylt indikerar språk, kan man hitta staden. Om det inte är Tyskland som har runt 50 städer med spårväg.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    feb 2020
    Inlägg
    37

    Sv: Tredje tisdagsbilden 930 C

    Den här bilden är tagen 2 dagar innan arrangemanget ¨På återseende Lidingöbanan¨ då banan skulle byggas om då.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    51

    Sv: Tredje tisdagsbilden 930 C

    Den där stoppbocken med buffertar var väldigt märklig. Dessa skulle ju vid påkörning trängt in i förarhytten och gjort mer skada än nytta. Därför placerade bildäck på dem för att mildra det. Varför man byggde så undrade jag redan 1967 när arrangemanget kom till. Det kändes som om konstruktören aldrig sett en Lidingövagn (spårvagn) men läst att Lidingöbanan var koncessionsrad som järnväg och antog att vagnarna då rimligen borde ha buffertar.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 517

    Sv: Tredje tisdagsbilden 930 C

    Citat Ursprungligen postat av Anders Hanquist Visa inlägg
    Den där stoppbocken med buffertar var väldigt märklig. Dessa skulle ju vid påkörning trängt in i förarhytten och gjort mer skada än nytta. Därför placerade bildäck på dem för att mildra det. Varför man byggde så undrade jag redan 1967 när arrangemanget kom till. Det kändes som om konstruktören aldrig sett en Lidingövagn (spårvagn) men läst att Lidingöbanan var koncessionsrad som järnväg och antog att vagnarna då rimligen borde ha buffertar.
    Den där grejen är väl iofs mer ”byggd” än ”konstruerad”.

    Men om du tittar närmare så ser du att buffertarna både sitter lägre och tätare än på en riktig järnvägsvagn. De satt rätt lagom för att träffas av vagnens stötfångare, vilket bevisas av intryckningarna som blev då och då när någon körde för långt. Genom denna konstruktion skadade man oftast bara stötfångaren och slapp byta det känsliga och dyra kopplet.

    Så en riktigare beskrivning är att man pulade ihop något som fungerade bra, och billigt med hjälp av lite gammalt skrot (buffertarna är säkert från vagnar).


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •