Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: En halvgammal tisdagsbild 930 A

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: En halvgammal tisdagsbild 930 A

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Enligt SJK:s Järnvägsdata 1964-11-08.

En anledning kan ha varit att riksvägen till Dalarna hade plankorsning med stationen, och att persontågen hade mycket växling i Borlänge på den tiden, dvs det blev köer. Det fanns få andra övergångar mellan de två sidorna så det var en klar barriär. Sen tror jag den stora godsbangården också byggdes i samma veva.
    Ja, jag har för mig att den första etappen i början av 1960-talet var att bygga Backaviadukten och godsbangården. Sedan hade man bättre svängrum för den andra etappen, nämligen helt ny personbangård och helt nytt stationshus. Allt blev som sagt klart under 1964. Den nya personbangården är nergrävd i förhållande till omgivande delar av staden, vilket den gamla inte var. Det är därför som Backaviadukten går betydligt högre över spåren än vad som efter 1964 har varit nödvändigt.

Andra orsaker bakom förändringen var också att SJ ville satsa på Borlänge som huvudort i Dalarna, bl a för fordonsunderhåll och godshantering. Tidigare hade Falun haft den rollen, men den nya järnvägsgeografin i Dalarna gjorde att det inte längre var rimligt.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Ja, jag har för mig att den första etappen i början av 1960-talet var att bygga Backaviadukten och godsbangården. Sedan hade man bättre svängrum för den andra etappen, nämligen helt ny personbangård och helt nytt stationshus. Allt blev som sagt klart under 1964. Den nya personbangården är nergrävd i förhållande till omgivande delar av staden, vilket den gamla inte var. Det är därför som Backaviadukten går betydligt högre över spåren än vad som efter 1964 har varit nödvändigt.

Andra orsaker bakom förändringen var också att SJ ville satsa på Borlänge som huvudort i Dalarna, bl a för fordonsunderhåll och godshantering. Tidigare hade Falun haft den rollen, men den nya järnvägsgeografin i Dalarna gjorde att det inte längre var rimligt.
    Järnvägen var en barriär tvärs genom staden, med bara 1 övergång, en planskild, men krokig, gång- och cykelväg, inne i själva bebyggelsen. Över Backaviadukten gick riksvägen mot "egentliga Dalarna". Efter att järnvägen sänkts byggdes, som planerat, en andra brohalva i ett lägre plan.
    Såvitt jag förstår var det redan från början planerat att använda marken till parkeringar, och en behövlig väg, parallell med järnvägen. Inte, som så ofta annars, att det blir parkering i väntan på bebyggelse.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Järnvägen var en barriär tvärs genom staden, med bara 1 övergång, en planskild, men krokig, gång- och cykelväg, inne i själva bebyggelsen. Över Backaviadukten gick riksvägen mot "egentliga Dalarna". Efter att järnvägen sänkts byggdes, som planerat, en andra brohalva i ett lägre plan.
    Såvitt jag förstår var det redan från början planerat att använda marken till parkeringar, och en behövlig väg, parallell med järnvägen. Inte, som så ofta annars, att det blir parkering i väntan på bebyggelse.
    Det är ju en intressant planering man gjorde, som jag tycker har varit bra, och fortfarande är ganska bra. Det blev enkelt att göra gågator av de centrala affärsgatorna, men det har ändå varit enkelt att hitta en parkering nära affären man vill gå till. Det är väl också ett plus att ha ett utrymme mellan järnvägen och husen i centrala staden för buller och sånt. Och när man parkerade kunde man med lite tur också se ett tåg passera.
    Sen har ju Kupolen-området och på ännu senare tid Backa-områdena tagit över det mesta av handeln, men tanken 1964 var god och fungerade i många år.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    När du nämner det minns jag att det var Målaregatan som efter två böjar förlängdes med en gång- och cykelbro över stationsområdet.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    När du nämner det minns jag att det var Målaregatan som efter två böjar förlängdes med en gång- och cykelbro över stationsområdet.
    Stämmer.
    Det som inte löstes förrän senare var plankorsningen (Rivoli-korsningen) i östra ändan av bebyggelsen. Där byggdes långt senare en underfart för vägtrafiken.
    Noteras kan att det inte bara var stationshuset som revs efter omläggningen, utan ytterligare några äldre hus.
    Ett resultat av omläggningen är att persontrafiksspåren vid stationen är numrerade åt "fel" håll gentemot det normala, nämligen med spår 5 närmast stationshuset och sedan 4, 3, 2 och 1 (men 1 slutade tidigt användas för trafikantutbyte). Orsaken är givetvis att man kunde fortsätta numreringen uppåt på bangården.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •