Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 78

Ämne: Intäkterna minskar med 16 miljarder kronor

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Intäkterna minskar med 16 miljarder kronor

Länstrafikbolagen väntas tappa 16 miljarder kronor på grund av minskat resande 2020-2021.
    Överhängande risk för prishöjningar och/eller indragen trafik.

https://jarnvagar.nu/mangmiljardforl...ektivtrafiken/

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Sv: Intäkterna minskar med 16 miljarder kronor

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Länstrafikbolagen väntas tappa 16 miljarder kronor på grund av minskat resande 2020-2021.
    Överhängande risk för prishöjningar och/eller indragen trafik.

https://jarnvagar.nu/mangmiljardforl...ektivtrafiken/
    Detta riskerar att bli ett mer permanent problem än bara ett problem för resandet 2020-2021. Jag var på ett möte där min regions lokaltrafik ansvariga hade en liten kort föredragning och där nämnde de att de räknade med att det kunde bli upp till 30% permanent minskat resande. Jag vet inte vad de byggde detta på, de redovisade inte detta. Men om det skulle falla ut så är det naturligtvis stora förändringar som behövs och inte bara tillfälliga tillskott.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av mathiasw Visa inlägg
    Detta riskerar att bli ett mer permanent problem än bara ett problem för resandet 2020-2021. Jag var på ett möte där min regions lokaltrafik ansvariga hade en liten kort föredragning och där nämnde de att de räknade med att det kunde bli upp till 30% permanent minskat resande. Jag vet inte vad de byggde detta på, de redovisade inte detta. Men om det skulle falla ut så är det naturligtvis stora förändringar som behövs och inte bara tillfälliga tillskott.
    Ja, det är svårt att sia om vad som händer nästa år (eller kanske redan i slutet av det här året).
    Men, om Coronan verkligen minskar och inte återkommer i oktober, men resandet ligger kvar på en lägre nivå, så måste ju de första förändringarna då vara att köra färre vagnar i tågen, inga insatsbussar och utglesning av tidtabellerna (kanske främst i arbetspendlingstider).

Och det blir nog en grannlaga uppgift att reda ut mellan RKM-er och entreprenörerna hur en eventuell 30-procentig minskning av resandet skall hanteras rent avtalsmässigt. Det lär väl bli problem (eller stridigheter) både med bruttoavtal och nettoavtal.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ja, det är svårt att sia om vad som händer nästa år (eller kanske redan i slutet av det här året).
    Men, om Coronan verkligen minskar och inte återkommer i oktober, men resandet ligger kvar på en lägre nivå, så måste ju de första förändringarna då vara att köra färre vagnar i tågen, inga insatsbussar och utglesning av tidtabellerna (kanske främst i arbetspendlingstider).

Och det blir nog en grannlaga uppgift att reda ut mellan RKM-er och entreprenörerna hur en eventuell 30-procentig minskning av resandet skall hanteras rent avtalsmässigt. Det lär väl bli problem (eller stridigheter) både med bruttoavtal och nettoavtal.
    Jag förstår inte hur det skulle vara möjligt att glesa ut trafiken med uppåt 30% på vissa sträckor. Vi talar då om att man nästan inte får någon trafik kvar på många icke tätorts relationer och man kan då ifrågasätta om det ens är någon mening med att upprätthålla trafiken.. det kryllar av busslinjer med timmes trafik. Glesar man ut den med 30% blir det inte mycket kvar.

Man kan ju inte heller lätt spara pengar på att köra färre fordon. De flesta tåg är väl motorvagnar som sitter ihop så det kostar väl lika mycket oavsett hur långa de är? Du sitter ju också med kostnaden för föraren oavsett om det är två eller t.ex. tre vagnar. Gällande bussar kan man ju inte köra en halv buss. Insatstrafik kanske man kan spara på men är den så utbredd i de mindre befolkade regionerna? Är det några större besparingar? Dessutom så vill folk fortsätta att inte ha de trångt i lokaltrafiken, det ser man som en risk för smittspridning. Så frågan är om man kan dra in på förstärkningstrafiken utan stora protester...

Lokaltrafiksfrågan riskerar nog att bli en svårknäckt politisk nöt. Det är ju val nästa år också.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag förstår inte hur det skulle vara möjligt att glesa ut trafiken med uppåt 30% på vissa sträckor. Vi talar då om att man nästan inte får någon trafik kvar på många icke tätorts relationer och man kan då ifrågasätta om det ens är någon mening med att upprätthålla trafiken.. det kryllar av busslinjer med timmes trafik. Glesar man ut den med 30% blir det inte mycket kvar.

Man kan ju inte heller lätt spara pengar på att köra färre fordon. De flesta tåg är väl motorvagnar som sitter ihop så det kostar väl lika mycket oavsett hur långa de är? Du sitter ju också med kostnaden för föraren oavsett om det är två eller t.ex. tre vagnar. Gällande bussar kan man ju inte köra en halv buss. Insatstrafik kanske man kan spara på men är den så utbredd i de mindre befolkade regionerna? Är det några större besparingar? Dessutom så vill folk fortsätta att inte ha de trångt i lokaltrafiken, det ser man som en risk för smittspridning. Så frågan är om man kan dra in på förstärkningstrafiken utan stora protester...

Lokaltrafiksfrågan riskerar nog att bli en svårknäckt politisk nöt. Det är ju val nästa år också.
    Enligt en artikel bakom betalvägg i GP siktar siktar Västra Götalandsregionen på sex miljoner färre resor 2025 än vad det var 2019.
    Västtrafik kan tvingas lägga stora satsningar på is och dra in flera turer.
    Spårvagnstrafiken får redan 2022 minskad turtäthet under icke-rusningstrafik, avkortning av linje 10.
    Busstrafiken krymps lovdagar, försommar, helger och sommar.
    Röd express, Lila express 24, 26, 26X samordnas/krymps i Torslanda.
    Skärgårdstrafiken får kortare sommarperiod.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Javisst blir det problem, men det finns ju inte mycket annat att göra.
    Visst finns det lågtrafikerade järnvägssträckor, det blir inte lätt skära ner trafiken med den enda motorvagnen till Lycksele.
    Men när man på Öresundstågen kör med 3 enheter på tätaste sträckan så kan man ta bort en, och jag har förstått att i rusningstrafiken kör Västtrafik med en hel del multar som kanske går att skära ner på, och som då kräver mindre personal för koppling och undankörning.
    Det kan ju vara så att det blir lättare att skära i rusning i busstrafiken också, och det finns väl busslinjer som på en del ställen förstärker tåg, och då kan man skära.
    Samtidigt som man inte vet hur det blir.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Undras hur många pensionärer som vant sig av att åka kollektivt, och istället skaffat bil?
    För egen del kommer jag nog inte att åka kollektivt annat än i undantagsfall. Jag har skaffat laddningsbar bil, där jag räknar med en rullkostnad på 5 kronor per mil för el, service och däckslitage.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Undras hur många pensionärer som vant sig av att åka kollektivt, och istället skaffat bil?
    För egen del kommer jag nog inte att åka kollektivt annat än i undantagsfall. Jag har skaffat laddningsbar bil, där jag räknar med en rullkostnad på 5 kronor per mil för el, service och däckslitage.
    Jag tror att elektrifieringen av fordonsflottan kommer att spoliera kollektivtrafiken utom där trängselfaktorn är betydande.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Jag tror att elektrifieringen av fordonsflottan kommer att spoliera kollektivtrafiken utom där trängselfaktorn är betydande.
    Fast alla har inte och kommer inte heller att ha bil. Sen tillkommer även trängselfrågan i tätorter, elbilar tar ju lika stor plats som fossildito. Vill vi verkligen ha stadscentra överhopade av elfordon som kräver uyrymme och P-platser
    Hellre spårvagnar och elbussar.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av BL Visa inlägg
    Stenålders att vänta massa på något där människor trängs. Autonoma fossilfria bilar tror jag är framtiden.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Fast alla har inte och kommer inte heller att ha bil. Sen tillkommer även trängselfrågan i tätorter, elbilar tar ju lika stor plats som fossildito. Vill vi verkligen ha stadscentra överhopade av elfordon som kräver uyrymme och P-platser
    Förtydligar; Jag tror att digitalisering kommer minska behovet av resor och att elektrifieringen av fordonsflottan kommer att spoliera kollektivtrafiken utom där trängselfaktorn av fordon på vägar och parkeringar är betydande. Personer utan eget fordon kommer att påverkas mest.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Förtydligar; Jag tror att digitalisering kommer minska behovet av resor och att elektrifieringen av fordonsflottan kommer att spoliera kollektivtrafiken utom där trängselfaktorn av fordon på vägar och parkeringar är betydande. Personer utan eget fordon kommer att påverkas mest.
    Nu är det ju också en ekonomisk fråga för många och månadskort med kollektivtrafik har ju kostat max några tusenlappar medan laddbara elbilar än så länge kostar uppemot en halv miljon och mera. Och då de flesta kollektivtrafikresenärer är ensamresande skulle en övergång till mera bilresande totalt korka igen gator och vägar och gå tvärs emot det man jobbat för i många årtionde! Men som jag tidigare skrivit de här otroligt onödiga restriktionerna kommer att skada samhället på många plan under lång tid och orsaka mera lidande och död än vad influensasmittan någonsin gör. Att medelåldern på de avlidna är mycket högre än medelåldern totalt tycker jag säger det mesta.....

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Nu är det ju också en ekonomisk fråga för många och månadskort med kollektivtrafik har ju kostat max några tusenlappar medan laddbara elbilar än så länge kostar uppemot en halv miljon och mera.
    Tesla-argumentet räcker inte för att rädda kollektivtrafiken.

Spring

Vetta

Twizzy

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Nu tycker jag dock att vi bör skilja på två saker - kollektivtrafik i tätort och kollektivtrafik i glesbygd.
    Låt oss vara ärliga - kollektivtrafiken utanför tätorterna är redan nu så otroligt usel så det inte går att skära ner den mer.

Där jag bor har vi t.ex. 45 minuters trafik med buss. Detta är bara några mil utanför en medelstor stad. Detta är en usel turtäthet. Längre ut så är de glada om de har 1h trafik. Andelen resande med kollektivtrafiken har rasat här sen de försämrade turtätheten från 30 minuter.
    För många av oss som bor här ute vore det faktiskt bättre om det inte fanns någon lokaltrafik alls - då kunde vi iaf få begagna oss av det extremt begränsade reseavdraget. Som det är nu är helt enkelt kollektivtrafiken inte speciellt lockande pga dålig turtäthet. Ska jag ta bussen till jobbet tar det i bästa fall 1h med buss pga byten mm. I värsta fall (om jag missar bytet) 1½ h. Det tar 20 minuter med bil. Det är alltså extremt ointressant att ta bussen.

Däremot så ser jag ingen poäng i att ta bilen om du bor på ett ställe där du har t.ex. 10 minuters trafik. Jag bodde förut på ett sådan ställe och då använde jag aldrig bil. Som jag ser det är det vettigare att koncentrera kollektivtrafiken till de ställen där den gör ekonomisk och ekologisk nytta - dvs på områden där du kan köra fulla bussar eller tåg med god turtäthet. I glesbygd är helt enkelt bil ett bättre alternativ. Det är dags för staten att erkänna detta och sluta straffbeskatta bilen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tesla-argumentet räcker inte för att rädda kollektivtrafiken.

Spring

Vetta

Twizzy
    Skulle inte köra på E6 i någon av de där. (En tesla kostar för övrigt långt mer än en halvmiljon. För en halvmiljon får man en flera år gammal tesla som gått 9000 mil)

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Skulle inte köra på E6 i någon av de där. (En tesla kostar för övrigt långt mer än en halvmiljon. För en halvmiljon får man en flera år gammal tesla som gått 9000 mil)
    https://www.tesla.com/sv_SE/model3/d...ct=no#overview

Model 3 för 579 900. Knappast långt över en halvmiljon.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Frågan är om det är ett problem och då måste vi ställa oss frågan vad gör man istället för att resa kollektivt? Om svaret på det är att vi reser mindre eller tar oss fram för egen kraft till fots eller cykel så är det inga problem alls, kanske snarare en räddning mot skenande kostnader då färre resor behöver subventioneras. Om däremot svaret är att vi åker i en utrymmeskrävande bil som dessutom än så länge orsakar en massa utsläpp så är det ett problem.

Vi får se när pandemin är över vilket av dem som är dominerande, själv längtar jag lite efter att kunna sätta mig på en spårvagn igen och åka till jobbet.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Frågan är om det är ett problem och då måste vi ställa oss frågan vad gör man istället för att resa kollektivt? Om svaret på det är att vi reser mindre eller tar oss fram för egen kraft till fots eller cykel så är det inga problem alls, kanske snarare en räddning mot skenande kostnader då färre resor behöver subventioneras. Om däremot svaret är att vi åker i en utrymmeskrävande bil som dessutom än så länge orsakar en massa utsläpp så är det ett problem.

Vi får se när pandemin är över vilket av dem som är dominerande, själv längtar jag lite efter att kunna sätta mig på en spårvagn igen och åka till jobbet.
    Förväntningarna i deras fall var att resandet skulle minska pga mer hemarbete. Det håller jag inte alls för otroligt.

Många kollegor (på olika företag) som jag pratat med talar om att börja med en fördelning av 2 dagar hemma jobb och 3 dagar på kontoret. Skulle detta bli norm bland kontorsarbete så skulle det naturligtvis leda till minskat totalt resande (även om många inte kan jobba hemma så är det ju förvånansvärt många som kan). Många företag ser ju gärna att det händer eftersom de tror att de kan dra ner på kontorsytan då. Jag är dock inte säker på att så är fallet för de riskerar nog att alla kommer in samma dagar - detta pga möten och helt enkelt den sociala aspekten...

Förvånansvärt många personer tycks för övrigt ha helt flyttat från närområdet. Jag känner till ett antal personer som gjort så och alltså inte har några tankar på att åka in alls. Detta tycker jag är förhastat för man vet ju verkligen inte om detta kommer att accepteras av arbetsgivaren i framtiden.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg

Men det är tyvärr mycket som talar för att biljettinkomsterna kommer att falla mer (p g a minskat resande) än vad trafikföretaget kan minska sina kostnader genom att förkorta tåg och dra in förstärkningsbussar. Om då trafikhuvudmannen inte får tillgång till mer skattepengar kan man knappast undgå utglesad trafik och kanske nedlagda linjer. Självklart olika effekter i storstad och glesbygd. Som du skriver kan en del resenärer klara sig utan kollektivtrafik, men att dessa resenärer faller bort innebär inte automatiskt att trafikhuvudmannen kommer i ett bättre läge ekonomiskt, snarare tvärtom.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Förväntningarna i deras fall var att resandet skulle minska pga mer hemarbete. Det håller jag inte alls för otroligt.

Många kollegor (på olika företag) som jag pratat med talar om att börja med en fördelning av 2 dagar hemma jobb och 3 dagar på kontoret. Skulle detta bli norm bland kontorsarbete så skulle det naturligtvis leda till minskat totalt resande (även om många inte kan jobba hemma så är det ju förvånansvärt många som kan). Många företag ser ju gärna att det händer eftersom de tror att de kan dra ner på kontorsytan då. Jag är dock inte säker på att så är fallet för de riskerar nog att alla kommer in samma dagar - detta pga möten och helt enkelt den sociala aspekten...

...........
    Jag har ungefär samma uppfattning. Vid dagligt resande är det kanske i alla fall en billig transport att busspendla någon mil, men (i alla fall i mitt fall) så är resande kollektivt enstaka dagar ganska oattraktivt. Det är helt enkelt för dyrt för en så dålig produkt avseende restid och turtäthet, och då krävs ändå en bil på en delsträcka. Samtidigt går det oftast utmärkt att den enda dagen i veckan man besöker kontoret i staden meranvända bilen till olika ärenden som ändå måste göras. Jag har nog minskat mitt totala bilkörande med 40% senaste året, mitt totala kollektivresande har nog sjunkit 95%.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •