Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 78 av 78

Ämne: Intäkterna minskar med 16 miljarder kronor

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Intäkterna minskar med 16 miljarder kronor

Citat Ursprungligen postat av mathiasw Visa inlägg
    Vilket är alldeles för dåligt. Som jag påpekat kan lokaltrafiken vara helt usel långt närmare stan än 30 km. Så fort vi talar om mer än cykelavstånd (vilket enligt min mening är max 5km på vintern - prova själv att cykla längre sträckor mitt i vintern) så borde avdrag få göras om lokaltrafiken inte är bra. Tyvärr är det så att lokaltrafik idag bara håller en bra kvalitet från befolkningscentrum till befolkningscentrum. Dvs förorter mm har bra lokaltrafik in till centrala delarna av kommunerna.
    Så fort du hamnar utanför detta så är du i princip körd gällande lokaltrafiken.

Slutligen vill jag kommentera det här med att om man jobbar i stan ska man inte få bo på utanför tätort - så den som nämnde det vill i princip döma alla oss som inte är högavlönade till att bo i hyreslägenhet då? För det är i princip det man säger här. Det enda sättet jag kunde skaffa mig ett boende som inte var en hyreslägenhet i allmännyttan var att flytta utan för stan - jag har medelinkomst men är singel. Att lägga ut 3-4 miljoner på ett boende är inte ekonomiskt möjligt för mig. Enda sättet att få ett bättre boende och flytta från bilbränder var att flytta ut.
    Det går inte att ha ett samhälle som bygger på långa dagliga transporter av människor som förbrukar en massa energi, inte ens om de drivs av el. Men eftersom samhället i stort inte brydde sig om det under 60 och 70-talen, då oljan var i princip gratis och växthuseffekten bara varit känd i ca 100 år, utan byggde ABC-staden sitter vi fast i en struktur som bygger på just det, man bor på ett ställe och arbetar på ett helt annat, så målet att få ner energianvändningen för daglig pendling till en hållbar nivå ligger tyvärr långt borta. Nu vet jag att det iaf finns ett stort företag här i Göteborg som funderar på att öppna satellitkontor i både Kungsbacka och Borås där de som bor i de områdena kan arbeta på iaf några dagar i veckan för att lindra pendlingen, så det kommer ju lindra något.

Vi behöver egentligen bygga om våra städer i grunden, tillbaka närmre det som fanns innan bilstaden byggdes. Blanda ut bostadsområdena med arbetsplatser och kontorsöknarna med bostäder, det gör inte att alla kommer bo "rätt" men det kommer göra det billigare att förse områdena med kollektivtrafik då resandeströmmarna kommer bli jämnare i båda riktningar, inte som nu när det går i princip tomma vagnar från centrum på morgon och överfulla in mot centrum.

Jag skrev förresten lite om det för några år sedan fast då med vinklingen att autonoma taxiliknande tjänster inte är lösningen på dagens problem, men principen är densamma. http://sma-funderingar.blogspot.com/...-autonoma.html

Så för att sammanfatta, med dagens stadsstruktur är det ofta ekonomiskt omöjligt att bo nära sin arbetsplats precis som du skriver, vi behöver en strukturell förändring av våra städer som gör det möjligt.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Det går inte att ha ett samhälle som bygger på långa dagliga transporter av människor som förbrukar en massa energi, inte ens om de drivs av el. Men eftersom samhället i stort inte brydde sig om det under 60 och 70-talen, då oljan var i princip gratis och växthuseffekten bara varit känd i ca 100 år, utan byggde ABC-staden sitter vi fast i en struktur som bygger på just det, man bor på ett ställe och arbetar på ett helt annat, så målet att få ner energianvändningen för daglig pendling till en hållbar nivå ligger tyvärr långt borta. Nu vet jag att det iaf finns ett stort företag här i Göteborg som funderar på att öppna satellitkontor i både Kungsbacka och Borås där de som bor i de områdena kan arbeta på iaf några dagar i veckan för att lindra pendlingen, så det kommer ju lindra något.

Vi behöver egentligen bygga om våra städer i grunden, tillbaka närmre det som fanns innan bilstaden byggdes. Blanda ut bostadsområdena med arbetsplatser och kontorsöknarna med bostäder, det gör inte att alla kommer bo "rätt" men det kommer göra det billigare att förse områdena med kollektivtrafik då resandeströmmarna kommer bli jämnare i båda riktningar, inte som nu när det går i princip tomma vagnar från centrum på morgon och överfulla in mot centrum.

Jag skrev förresten lite om det för några år sedan fast då med vinklingen att autonoma taxiliknande tjänster inte är lösningen på dagens problem, men principen är densamma. http://sma-funderingar.blogspot.com/...-autonoma.html

Så för att sammanfatta, med dagens stadsstruktur är det ofta ekonomiskt omöjligt att bo nära sin arbetsplats precis som du skriver, vi behöver en strukturell förändring av våra städer som gör det möjligt.
    Jag tror inte det är möjligt att minska resandet i samhället eftersom det resefria samhället som du tänker på innan bilen kom byggde på att du i princip bodde på en plats och jobbade där hela livet. Du var bruket trogen livet ut. Oftast så bodde du även företagets fastigheter.

Dagens samhälle och näringsliv är inte byggt för det. Den enda rörlighet som fanns på den tiden byggde egentligen till stor del på det faktum att arbetsgivaren stod för bostaden.
    Vill vi tillbaka till det? Det är ett samhälle där arbetsgivarna har all makt. Problemet här är ju att vi vill ha flexibilitet i möjligheter för folk att ta arbete. Arbetsgivarna vill kunna sparka och anställa folk dynamiskt. Folk vill kunna byta arbete.
    Om allt det kräver att du måste byta bostad varje gång så kommer inte samhället att funka.

Allt detta kräver en bra lokaltrafik. Visst kan man försöka flytta ut jobb mm men det kommer som du säger som mest innebära att man balanserar resandeflödena mer, de kommer inte att upphöra. Att försöka döda resandet helt i samhället är att döma det till ekonomisk ruin.

Det enda sättet att försöka minska resor är nog med hjälp av mer distansarbete och isf att flytta ut affärer mm så det blir färre behov av resor förutom arbetet. Men då lär fler vara villiga att satsa på dessa externt liggande affärsinrättningar. Det behövs t.ex. gym och affärer mm även en bit utanför för att det ska funka. Och den här typen av distansarbete funkar ju som sagt bara för kontorsgrejor, så folk kommer ju ändå behöva resa.
    Vi får inte glömma att vi verkligen INTE lever i ett vakuum här. Vad kommer övriga världen att göra? Bara för att miljöpartiet och Greta genomdriver något i Sverige så kommer inte det att bli norm för övriga världen. Innebär dessa bestämmelser att vi får en ekonomisk belastning så kommer övriga världen att ta de jobben från oss.

Själv är jag tror jag att vi kommer att få acceptera att lokaltrafiken kommer att behöva kosta mer i framtiden. Antingen via skatter eller kostnad. Jag anser dock att det är bäst att lägga pengarna på där de gör nytta, dvs där lokaltrafik verkligen ger stora miljövinster. Övriga delar av landet måste få ekonomiskt hållbara transporter som man sköter själv (läs bil).

Det bästa vi kan göra för miljön är förmodligen att se till att vi på sikt minskar antalet människor. Sverige har idag 10 miljoner invånare och jorden snart 10 miljarder. Tyvärr är det så att alla de förbättringar vi gjort på miljön de senaste åren ätits upp och försvunnit pga befolkningsökningen. På sikt måste vi bli färre, både här och på jorden.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

...

Det enda sättet att försöka minska resor är nog med hjälp av mer distansarbete och isf att flytta ut affärer mm så det blir färre behov av resor förutom arbetet. Men då lär fler vara villiga att satsa på dessa externt liggande affärsinrättningar. Det behövs t.ex. gym och affärer mm även en bit utanför för att det ska funka. Och den här typen av distansarbete funkar ju som sagt bara för kontorsgrejor, så folk kommer ju ändå behöva resa.
    Vi får inte glömma att vi verkligen INTE lever i ett vakuum här. Vad kommer övriga världen att göra? Bara för att miljöpartiet och Greta genomdriver något i Sverige så kommer inte det att bli norm för övriga världen. Innebär dessa bestämmelser att vi får en ekonomisk belastning så kommer övriga världen att ta de jobben från oss.

...
    I övriga Europa (i alla fall stora delar) har vi redan betydligt tätare städer och bättre blandning, troligen tack vare att de var stora redan innan bilarna gjorde sitt intåg och fortfarande inte återhämtat sig efter kriget så de inte hade råd att slå sönder städerna ännu mer för att få fram bilar. I USA satsade de stenhårt på bilar och fick glesa städer som följd, något som svenska stadsplanerare tog efter och svalde med hull och hår på 60-talet, men även USA börjar backa på den punkten och täta till sina städer så fler skall kunna ta sig till jobbet utan motorhjälp.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Slutligen vill jag kommentera det här med att om man jobbar i stan ska man inte få bo på utanför tätort - så den som nämnde det vill i princip döma alla oss som inte är högavlönade till att bo i hyreslägenhet då? För det är i princip det man säger här. Det enda sättet jag kunde skaffa mig ett boende som inte var en hyreslägenhet i allmännyttan var att flytta utan för stan - jag har medelinkomst men är singel. Att lägga ut 3-4 miljoner på ett boende är inte ekonomiskt möjligt för mig. Enda sättet att få ett bättre boende och flytta från bilbränder var att flytta ut.
    Det handlar inte om att man inte skall "få" bo utanför tätort. Det får man gärna göra - men man kan knappast kräva att samhället skall sponsra ens fossilbränsle då.

Om du vill flytta ut på landet till vad du upplever är ett bättre boende - gör det! Men kräv inte att vi andra delbekostar det genom avdrag som motverkar minskat fossilbränsleberoende.

Vad mig beträffar får man gärna genomföra en skattereform som sänker kommunalskatten i glesbygdskommuner något, d.v.s. att bo i glesbygden. Men att köra bil skall inte subventioneras av samhället.

Det är något märkligt med argumentationen att det skall vara billigt att ta sig från glesbygden. Det skall väl vara lätt att leva, jobba och bo där - inte att köra därifrån? Det är i många fall kontraproduktivt att subventionera biltrafik - det minskar underlaget för lokal service.

/ilex

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vilket är alldeles för dåligt. Som jag påpekat kan lokaltrafiken vara helt usel långt närmare stan än 30 km. Så fort vi talar om mer än cykelavstånd (vilket enligt min mening är max 5km på vintern - prova själv att cykla längre sträckor mitt i vintern) så borde avdrag få göras om lokaltrafiken inte är bra. Tyvärr är det så att lokaltrafik idag bara håller en bra kvalitet från befolkningscentrum till befolkningscentrum. Dvs förorter mm har bra lokaltrafik in till centrala delarna av kommunerna.
    Så fort du hamnar utanför detta så är du i princip körd gällande lokaltrafiken.
    Fast du förbjuds ju inte köra bil. Du får bara inte göra avdrag för resor <30 km enkel väg.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av ilex Visa inlägg
    Det handlar inte om att man inte skall "få" bo utanför tätort. Det får man gärna göra - men man kan knappast kräva att samhället skall sponsra ens fossilbränsle då.

Om du vill flytta ut på landet till vad du upplever är ett bättre boende - gör det! Men kräv inte att vi andra delbekostar det genom avdrag som motverkar minskat fossilbränsleberoende.

/ilex
    Jag undrar om du vet var din mat kommer från som du äter varje dag. Det är inte storstaden kan jag berätta. Vill du fortsatt äta mat, oavsett om du är södermalmshipstervegan eller inte så måste landsbygden fungera för att vi ska kunna bruka jorden och föda människan.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Det går inte att ha ett samhälle som bygger på långa dagliga transporter av människor som förbrukar en massa energi, inte ens om de drivs av el. Men eftersom samhället i stort inte brydde sig om det under 60 och 70-talen, då oljan var i princip gratis och växthuseffekten bara varit känd i ca 100 år, utan byggde ABC-staden sitter vi fast i en struktur som bygger på just det, man bor på ett ställe och arbetar på ett helt annat, så målet att få ner energianvändningen för daglig pendling till en hållbar nivå ligger tyvärr långtbostadsområdena med arbetsplatser och kontorsöknarna med bostäder, det gör inte att alla kommer bo "rätt" men det kommer göra det billigare att förse områdena med kollektivtrafik
    .
    Men alltså, just ABC-staden byggde ju på blandat arbetsplatser och bostäder. ABC står för Arbete,Bostad,Centrum
    Vällingby var en ABC-stad men sedan frångick man detta.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Jag undrar om du vet var din mat kommer från som du äter varje dag. Det är inte storstaden kan jag berätta. Vill du fortsatt äta mat, oavsett om du är södermalmshipstervegan eller inte så måste landsbygden fungera för att vi ska kunna bruka jorden och föda människan.
    Ursäkta? På vilket sätt gynnas brukandet av jorden och livsmedelstillgången av att någon flyttar ut 45 km utanför staden och får subventioner för att köra bil till jobbet i staden?

Jag menar att mina förslag (skatteväxling med lägre skattetryck generellt, kanske i synnerhet i glesbygd, kopplat till högre skatt på fossilbränsleanvändning) faktiskt förbättrar möjligheten för att bo och verka på landsbygden - till skillnad från den politik som går ut på att ge avdrag/bidrag för fossilbränsleanvändning, vilket uppmuntrar centralisering av service och därför bidrar till utarmning av landsbygden.

Läs vad jag skrivit och återkom sedan. Det gör inget om du försöker dig på en lite trevligare ton i nästa inlägg.

Senast redigerat av ilex den 2021-04-12 klockan 20:41:43.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ilex Visa inlägg
    Ursäkta? På vilket sätt gynnas brukandet av jorden och livsmedelstillgången av att någon flyttar ut 45 km utanför staden och får subventioner för att köra bil till jobbet i staden?
    Man skulle ju kunna tänka sig att en familj flyttar ut på landet, en person bilpendlar men en driver lantbruk. Familjen har dessutom ett antal barn som blir avgörande för att den lokala skolan ska bli kvar, vilket i sin tur gör att en annan lantbrukare väljer att stanna kvar istället för att flytta till staden osv.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Man skulle ju kunna tänka sig att en familj flyttar ut på landet, en person bilpendlar men en driver lantbruk. Familjen har dessutom ett antal barn som blir avgörande för att den lokala skolan ska bli kvar, vilket i sin tur gör att en annan lantbrukare väljer att stanna kvar istället för att flytta till staden osv.
    Föralldel - och det är ju det jag menar, även om det nog är ett ganska ovanligt scenario. Enligt min uppfattning uppnås dock detta inte bäst genom subventioner till bilresor - utan är tvärtom ett ineffektivt och delvis kontraproduktivt sätt att stärka landsbygden.

(Inlägget jag kommenterade handlade ju om någon som var singel och ville ha ett "bra boende" - jättebra, men knappast något vidare argument för samhället att subventionera drivmedel enligt min mening.)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hur många lantbrukare är det som får de här bidragen för att köra bil till jobbet?

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Även om detta är Postvagnen så förefaller det otippat att tråden skulle landa i lantbruk, livsmedelsförsörjning, bilavdrag och folk som ur kollektivtrafiksynpunkt är så oansvariga så de bosätter sig fel. Herregud.

Har vi något att tillägga angående det minskade regionala resandet och dess konsekvenser för järnvägen? Vi relaterar alltså till den pågående pandemin, inte okynneskörning med bil.

Jag har god lust att stänga även denna tråd men ger den en liten chans till.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Jag har god lust att stänga även denna tråd men ger den en liten chans till.
    Du är galen?

Medlem
    mar 2018

Du är galen?
    :) :) :)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En bra sak som blivit vanligare på senaste tiden är dom pendlarparkeringar som byggts, inte bara vid infarterna till städerna för byte till tät kollektivtrafik, utan längs dom viktigaste kollektivtrafikstråken på landsbygden så att även dom som bor lite avsides kan åka kollektivt större delen av resorna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vilket är alldeles för dåligt. Som jag påpekat kan lokaltrafiken vara helt usel långt närmare stan än 30 km. Så fort vi talar om mer än cykelavstånd (vilket enligt min mening är max 5km på vintern - prova själv att cykla längre sträckor mitt i vintern) så borde avdrag få göras om lokaltrafiken inte är bra.
    Går utmärkt att cykla betydligt mer än 5 km i stora delar av landet året om. Visst någon enstaka dag kanske det kan vara skönt att ta bilen, om man har någon, men det gäller i minst samma grand om man åker kollektivt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Går utmärkt att cykla betydligt mer än 5 km i stora delar av landet året om. Visst någon enstaka dag kanske det kan vara skönt att ta bilen, om man har någon, men det gäller i minst samma grand om man åker kollektivt.
    Jag har pendlat med cykel 20 km till och från jobbet i några års tid, men jag ska erkänna att några månader om året blev det högst en cykeltur om dagen, utmärkt att kombinera med kollektivtrafik. Dag 1 cyklar jag till jobbet och börjar sent för att slippa åka innan gryningen, i gengäld jobbar jag lite sent och tar sedan bussen hem. Dag 2 tar jag bussen för att börja tidigt så att jag sedan kan cykla hem tidigt och vara hemma innan det blir helt mörkt.

Nackdelen med halvlång cykelpendling är när det blir tillräckligt långt för att det ska vara behov av dusch. Är det minusgrader finns också problemet med halka och att cykelväxlar lätt fryser fast.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag har pendlat med cykel 20 km till och från jobbet i några års tid, men jag ska erkänna att några månader om året blev det högst en cykeltur om dagen, utmärkt att kombinera med kollektivtrafik. Dag 1 cyklar jag till jobbet och börjar sent för att slippa åka innan gryningen, i gengäld jobbar jag lite sent och tar sedan bussen hem. Dag 2 tar jag bussen för att börja tidigt så att jag sedan kan cykla hem tidigt och vara hemma innan det blir helt mörkt.

Nackdelen med halvlång cykelpendling är när det blir tillräckligt långt för att det ska vara behov av dusch. Är det minusgrader finns också problemet med halka och att cykelväxlar lätt fryser fast.
    Till tidigare intressanta inlägg om lantbruk, livsmedelsförsörjning, bilavdrag, den våta drömmen om det järnvägsanpassade samhället samt folk som ur kollektivtrafiksynpunkt är så illojala så de bosätter sig fel kan vi nu lägga erfarenheter från cykelpendling. Tyvärr måste jag göra er som vill följa dessa ämnen djupt besvikna. Jag har tröttnat och stänger ännu en knastråd (nyord).

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •