Jag undrar om detta inte kommer att slå otroligt olika beroende på hur regionen är befolkad. Själv bor jag i en skogsregion och jag tror inte att det finns några möjligheter att göra besparingar av den här kalibern på redan otroligt begränsad trafik utanför tätorterna. Det är kanske möjligt att dra ner på trafiken i tätorterna men då slår det hårdare på miljön. Det är ju där man gör de stora trängsel och miljövinsterna om folk åker kollektivt.
Det stora problemet som jag ser det är ju att staten aktivt försöker omöjliggöra andra färdmedel än kollektiva genom att skatta bort dem. Det kommer säkerligen snart att komma milskatt på elbilar för att göra det olönsamt också. Samtidigt så ser jag ingen möjlighet till att få till vettig lokaltrafik i mindre tätbefolkade områden, speciellt inte om man nu måste göra stora besparingar! Så länge som miljöpartiet sitter och bestämmer lär vi inte se en ändring på detta. Så hur tänker sig egentligen politiker (då främst på riksnivå!) att folk i mindre tätbefolkade områden ska ta sig i framtiden? Gå?