Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 78

Ämne: Intäkterna minskar med 16 miljarder kronor

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Sv: Intäkterna minskar med 16 miljarder kronor

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Men det är tyvärr mycket som talar för att biljettinkomsterna kommer att falla mer (p g a minskat resande) än vad trafikföretaget kan minska sina kostnader genom att förkorta tåg och dra in förstärkningsbussar. Om då trafikhuvudmannen inte får tillgång till mer skattepengar kan man knappast undgå utglesad trafik och kanske nedlagda linjer. Självklart olika effekter i storstad och glesbygd. Som du skriver kan en del resenärer klara sig utan kollektivtrafik, men att dessa resenärer faller bort innebär inte automatiskt att trafikhuvudmannen kommer i ett bättre läge ekonomiskt, snarare tvärtom.
    Jag undrar om detta inte kommer att slå otroligt olika beroende på hur regionen är befolkad. Själv bor jag i en skogsregion och jag tror inte att det finns några möjligheter att göra besparingar av den här kalibern på redan otroligt begränsad trafik utanför tätorterna. Det är kanske möjligt att dra ner på trafiken i tätorterna men då slår det hårdare på miljön. Det är ju där man gör de stora trängsel och miljövinsterna om folk åker kollektivt.

Det stora problemet som jag ser det är ju att staten aktivt försöker omöjliggöra andra färdmedel än kollektiva genom att skatta bort dem. Det kommer säkerligen snart att komma milskatt på elbilar för att göra det olönsamt också. Samtidigt så ser jag ingen möjlighet till att få till vettig lokaltrafik i mindre tätbefolkade områden, speciellt inte om man nu måste göra stora besparingar! Så länge som miljöpartiet sitter och bestämmer lär vi inte se en ändring på detta. Så hur tänker sig egentligen politiker (då främst på riksnivå!) att folk i mindre tätbefolkade områden ska ta sig i framtiden? Gå?

Senast redigerat av mathiasw den 2021-04-08 klockan 12:22:51. Anledning: felstavning

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av mathiasw Visa inlägg
    Jag undrar om detta inte kommer att slå otroligt olika beroende på hur regionen är befolkad. Själv bor jag i en skogsregion och jag tror inte att det finns några möjligheter att göra besparingar av den här kalibern på redan otroligt begränsad trafik utanför tätorterna. Det är kanske möjligt att dra ner på trafiken i tätorterna men då slår det hårdare på miljön. Det är ju där man gör de stora trängsel och miljövinsterna om folk åker kollektivt.

Det stora problemet som jag ser det är ju att staten aktivt försöker omöjliggöra andra färdmedel än kollektiva genom att skatta bort dem. Det kommer säkerligen snart att komma milskatt på elbilar för att göra det olönsamt också. Samtidigt så ser jag ingen möjlighet till att få till vettig lokaltrafik i mindre tätbefolkade områden, speciellt inte om man nu måste göra stora besparingar! Så länge som miljöpartiet sitter och bestämmer lär vi inte se en ändring på detta. Så hur tänker sig egentligen politiker (då främst på riksnivå!) att folk i mindre tätbefolkade områden ska ta sig i framtiden? Gå?
    Har du ett konkret förslag till hur staten skulle kunna främja kollektivtrafik utan att beskatta privatbilskörning på ett eller annat sätt? Och utan att det behövs ännu större insatser av skattemedel (regionala eller statliga), vilket skulle kunna spä på efterfrågan på persontransporter ytterligare?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Förväntningarna i deras fall var att resandet skulle minska pga mer hemarbete. Det håller jag inte alls för otroligt.

Många kollegor (på olika företag) som jag pratat med talar om att börja med en fördelning av 2 dagar hemma jobb och 3 dagar på kontoret. Skulle detta bli norm bland kontorsarbete så skulle det naturligtvis leda till minskat totalt resande (även om många inte kan jobba hemma så är det ju förvånansvärt många som kan). Många företag ser ju gärna att det händer eftersom de tror att de kan dra ner på kontorsytan då. Jag är dock inte säker på att så är fallet för de riskerar nog att alla kommer in samma dagar - detta pga möten och helt enkelt den sociala aspekten...
    Av det jag minns från mitt jobb (kontor) från före Coronan, där några jobbade hemifrån vissa dagar och några jobbade 80% (ledig 1 dag i veckan), så var det sällan några av dessa var på kontoret på måndagar och fredagar, utan många regelbundna möten fick hållas tisdag-torsdag.
    Om motsvarande inträffar (vilket jag håller för troligt) även när Coronan minskat, så behöver kollektivtrafiken troligen ha hög kapacitet tisdag-torsdag, och det är kanske främst på måndag och fredagar man kan glesa ut, vilket å andra sidan säkert inte kommer att uppskattas av de som jobbar på kontoret hela veckan eller av de som av olika skäl jobbar vissa dagar men behöver/vill vara på kontoret måndag/fredag.
    Så, det blir ingen lätt ekvation att lösa, och det är svårt att förutse exakta utvecklingen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Skulle inte köra på E6 i någon av de där. (En tesla kostar för övrigt långt mer än en halvmiljon. För en halvmiljon får man en flera år gammal tesla som gått 9000 mil)
    För snart tre år sedan köpte jag en ny Kia Niro laddhybrid för 300 000 kr. Den har nu rullat 5000 mil på el och 400 mil med bensindrift.
    På längre sträckor kommer jag nog även i framtiden att ta tåg, även om samhället tycks göra sitt bästa för att försämra information, biljettförsäljning och stationsservice. Att i minus 20 grader vänta utanför ett tillbommat stationshus får även en kollektivtrafikkramare att ta bilen nästa resa.

Senast redigerat av Per Sillén den 2021-04-08 klockan 18:10:01. Anledning: stavfel

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag är bra mycket mer positiv om framtiden än många andra!

Jag tror att kollektivtrafiken och intäkterna från den kommer att komma igång redan tidigt 2022 och 2023 har vi säkert redan glömt Corona. Jag pratar med många tjänstemän som tycker det är självklart att "man i framtiden ska jobba hemma". Helt utan uppfattning om hur få som faktiskt kan göra det. Jag ser på mig själv och på folk i min närhet hur få det faktiskt är där det går bra att jobba hemma. Samt hur några tvingas till det nu och sitter i provisoriska "kontorsplatser" i kök, källare osv. Då pratar jag inte ens om de som faktiskt måste vara i fabriken, längst fram i loket, hos patienter eller liknande.

Jag kan säkert tror att vissa arbetsgrupper kommer att pendla 1-2 dagar mindre i veckan än tidigare. Men dessa kommer fortfarande köpa månadsbiljetter då det blir billigare än lösa biljetter. Jag tror också på att fler i min ålder (ca 30) kommer flytta ut från städerna för att söka större boenden och således kommer "tvingas" pendla.

Sen ska vi nog inte underskatta hur många som kommer vilja nöjesresa så fort den här skiten är slut. Jag själv kommer att ha fast plats på snabbtåget Malmö-Göteborg för att resa till vänner och familj!

"Nu ska allt vara digitalt och inga resor kommer att göras i framtiden" säger vissa. För mig låter det som helvetet.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    ...
    Jag kan säkert tror att vissa arbetsgrupper kommer att pendla 1-2 dagar mindre i veckan än tidigare. Men dessa kommer fortfarande köpa månadsbiljetter då det blir billigare än lösa biljetter. Jag tror också på att fler i min ålder (ca 30) kommer flytta ut från städerna för att söka större boenden och således kommer "tvingas" pendla.

Sen ska vi nog inte underskatta hur många som kommer vilja nöjesresa så fort den här skiten är slut. Jag själv kommer att ha fast plats på snabbtåget Malmö-Göteborg för att resa till vänner och familj!

"Nu ska allt vara digitalt och inga resor kommer att göras i framtiden" säger vissa. För mig låter det som helvetet.
    Två kommentarer: 1. Jag tror att RKM och de operatörer som kör egentrafik kommer att erbjuda nya biljettyper eller rättare sagt, nya varianter på den klassiska 10-biljetten. Betala endast för de dagar du åker.

2 "Sen ska vi nog inte underskatta hur många som kommer vilja nöjesresa så fort den här skiten är slut." Skriver under på den, tveklöst. Jag och min fru har ett stort resebehov att tillfredsställa. Sverige, Norge, Tyskland, Storbritannien, Schweiz, Japan är det som står på listan. De fem först flygfria - Japan blir tyvärr flyg. Men inte inrikes - jag har 30% av järnvägsnätet kvar att åka. Åka, åka, åka. Nöjesresandet kommer definitivt att ta fart så fort skiten är över. Affärsresandet kan vara betydligt trögare - där har man lärt sig att ha möten online, det fungerar ju faktiskt i många fall.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kapitel 8 i rapporten på länken innehåller en text om hur resandet påverkats av nya tekniker, att resande skulle dö ut förutspåddes redan när telegrafen uppfanns, så blev det inte.

https://eso.expertgrupp.se/rapporter...id-av-pandemi/

/Magnus

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Men det är tyvärr mycket som talar för att biljettinkomsterna kommer att falla mer (p g a minskat resande) än vad trafikföretaget kan minska sina kostnader genom att förkorta tåg och dra in förstärkningsbussar. Om då trafikhuvudmannen inte får tillgång till mer skattepengar kan man knappast undgå utglesad trafik och kanske nedlagda linjer. Självklart olika effekter i storstad och glesbygd. Som du skriver kan en del resenärer klara sig utan kollektivtrafik, men att dessa resenärer faller bort innebär inte automatiskt att trafikhuvudmannen kommer i ett bättre läge ekonomiskt, snarare tvärtom.

Jag tror att kollektivtrafiken och intäkterna från den kommer att komma igång redan tidigt 2022 och 2023 har vi säkert redan glömt Corona. Jag pratar med många tjänstemän som tycker det är självklart att "man i framtiden ska jobba hemma". Helt utan uppfattning om hur få som faktiskt kan göra det. Jag ser på mig själv och på folk i min närhet hur få det faktiskt är där det går bra att jobba hemma. Samt hur några tvingas till det nu och sitter i provisoriska "kontorsplatser" i kök, källare osv. Då pratar jag inte ens om de som faktiskt måste vara i fabriken, längst fram i loket, hos patienter eller liknande.

Jag hoppas naturligtvis att du får rätt, alltså att resandet i regionernas kollektivtrafik under 2022 och 2023 inte kommer att hamna på en så låg nivå som regionerna fruktar (enligt den här trådens startinlägg). Min kommentar ovan handlade om hurdana effekterna kan bli om det faktiskt blir en bestående låg nivå av resandet.

Passagerare sajos avatar
    Medlem
    apr 2018

Låt oss hoppas du har rätt! Tyvärr finns väl risken att företag och organisationer ser sin chans att utnyttja situationen för egna intressen och ekonomisk vinning. Jag har vänner som bestört berättat om hur man redan nu innan pandemin är över försöker permanenta hemmajobbandet. Främst genom att införa så kallat "aktivitetsbaserat kontor" där man drar ner på antalet tillgängliga kontorsarbetsplatser för att spara på lokalkostnader i framtiden. I ena fallet är det dessutom en statlig arbetsplats som visar sig "framtidssäkra" och vill genomföra detta.

Som du skriver är min uppfattning att folk är innerligt trötta på att behöva belamra hus och hem med arbetsrelaterade ting och längtar efter att få komma tillbaka till en fysisk arbetsplats.

Men att arbetsgivarna nu försöker utnyttja situationen är kanske inte så konstigt. Det är bara en förlängning av vad man sett i låglöneyrken under lång tid. Att taxichauffören behöver stå för egen bil, att cykelbudet måste bekosta sina egna cykel samt reparationer eller att flygvärdinnan måste bekosta både internutbildningar och arbetskläder med egna lönen. Nu har turen kommit till att den kontorsanställde ska hålla sig med egen lokal.

Jag ser en fara i att sådana här beslut fattas innan folk fått en chans att gå tillbaka till arbetsplatsen eller att kollektivtrafiken begränsas innan pandemin är över. Så när alla egentligen bara längtar efter att resa och gå tillbaka till det normala så har trendängsliga konsulter och kalkylerande ekonomer sett till att kontorslokalen är uppsagd och tidtabellen kapad.

Men även för mig låter denna vision av en fortsatt framtid med digitala mötesplaster och inställt (tåg)resande som en vision från helvetet. Själv är jag innerligt trött på bilåkandet och längtar efter att kunna börja resa med enbart kollektivtrafiken igen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Jag tror att elektrifieringen av fordonsflottan kommer att spoliera kollektivtrafiken utom där trängselfaktorn är betydande.
    Varför tro du att vad bilen drivs av är avgörande i denna fråga? När elbilar blir allt mer vanliga och inkomsterna från bränsleskatterna minskar måste givetvis denna skatteminskning täckas på något sätt. Att det kommer införas någon from av kilometerskatt är väl i praktiken klart även om inget formellt beslut finns. Lägg därtill att debatten om hur miljövänliga elbilar är pågår redan idag och den lär knappast minska.

Det som kommer påverka kollektivtrafiken mest är att fler kommer arbeta hemifrån, antingen på heltid eller deltid. Under senaste året har företaget jag arbetar på gjort ett antal undersökningar där man frågat alla anställda hur många dagar man kan tänka sig arbeta hemifrån även efter vid gått tillbaka till det "normala". En stor majoritet svarade 1 - 3 dagar i veckan och flest svarade 2 dagar i veckan. Detta kommer som sagt ha en stor påverkan på kollektivtrafikens intäkter. Min förra arbetsgivare skissade även på att minska kontorsytan till en fjärdedel då det var så många som skulle kunna tänka sig arbeta hemifrån mer eller mindre på heltid även i framtiden.

Med andra ord är det inte elbilen eller självkörande bilar som är utmaningen för kollektivtrafiken utan det enkla faktumet att arbetsresorna kommer minska.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Kapitel 8 i rapporten på länken innehåller en text om hur resandet påverkats av nya tekniker, att resande skulle dö ut förutspåddes redan när telegrafen uppfanns, så blev det inte.

https://eso.expertgrupp.se/rapporter...id-av-pandemi/

/Magnus
    Vem har förutspått att resandet skulle dö ut pga Corona? Resandet kommer påverkas, det handlar inte bara om resor till/från arbetet utan även resor med lokal kollektivtrafik till/från möten på arbetstid. Visst kan inte alla möten ersättas men jag är övertygad om att även om fem år kommer en stor del av arbetsmötena som får två år sedan alltid skedde fysiskt ske digitalt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Av det jag minns från mitt jobb (kontor) från före Coronan, där några jobbade hemifrån vissa dagar och några jobbade 80% (ledig 1 dag i veckan), så var det sällan några av dessa var på kontoret på måndagar och fredagar, utan många regelbundna möten fick hållas tisdag-torsdag.
    Om motsvarande inträffar (vilket jag håller för troligt) även när Coronan minskat, så behöver kollektivtrafiken troligen ha hög kapacitet tisdag-torsdag, och det är kanske främst på måndag och fredagar man kan glesa ut, vilket å andra sidan säkert inte kommer att uppskattas av de som jobbar på kontoret hela veckan eller av de som av olika skäl jobbar vissa dagar men behöver/vill vara på kontoret måndag/fredag.
    Så, det blir ingen lätt ekvation att lösa, och det är svårt att förutse exakta utvecklingen.
    En stor skillnad till innan Corona är att idag är betydligt fler vana vid digitala möten. Med andra ord så är den gamla sanningen att ett möte måste ske fysiskt idag och i framtiden inte en lika helig sanning. Man ska inte underskatta att antalet arbetsresor på arbetstid inom lokaltrafiken kommer vara mindre även "efter" Corona vilket kommer innebära minskade intäkter.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Även efter pandemin lär en hel av nuvarande hemarbete fortsätta även om många längtar till en ordentlig arbetsplats, träffa kollegorna och den sociala biten. Somliga är trångbodda, har kanske stor familj och kan uppskatta att hålla bostaden fri från
    arbetsrelaterade aktiviteter.
    Tycker att tråden mest handlat om kontorsarbetandes nuvarande och framtida situation. Men väldigt många har mer eller mindre samhällsnyttiga jobb som kräver fysisk närvaro, inte sällan lågavlönade och därmed lägre andel bilägare.
    Tillkommer alla som reser till olika utbildningar från grundskola till universitet och alla som inte har bil.
    Så även om antalet kollektivresenärer troligen kommer att minska en del, så är det viktigt att man inte genomför alltför drastiska nedskärningar. Kostar förstås en del, men det kallas solidaritet.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Har du ett konkret förslag till hur staten skulle kunna främja kollektivtrafik utan att beskatta privatbilskörning på ett eller annat sätt? Och utan att det behövs ännu större insatser av skattemedel (regionala eller statliga), vilket skulle kunna spä på efterfrågan på persontransporter ytterligare?
    Min åsikt är att kollektivtrafik som är välskött och har hög turtäthet kan konkurrera på egna meriter utan att behöva straffa bort alternativet. Kollektivtrafik i tätorter är enligt min mening oftast redan idag betydligt bättre än bil så jag förstår inte varför de inte skulle kunna fortsätta vara det? Kollektivtrafik på långa sträckor med tåg är det också.

Det jag påpekar är att kollektivtrafiken idag tyvärr INTE är bra utanför tätorterna - den är rent av dålig. När staten sen försöker straffa bort den enda alternativet så står boende där helt utan alternativ. Att vilja få bort bilen är kanske acceptabelt när man tittar på det ur ett stadsperspektiv men alla bor inte i tätort. Det måste finnas vettiga alternativ för områden där en frekvent lokaltrafik helt enkelt inte lönar sig - varken ur ekonomiska eller ekologiska perspektiv (om du kör runt med bussar med 1-4 passagerare så vore det bättre om de tog bilen ur ett miljöperspektiv). Det är statens ansvar att se till hela landet, inte bara tätorterna.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av sajo Visa inlägg
    Låt oss hoppas du har rätt! Tyvärr finns väl risken att företag och organisationer ser sin chans att utnyttja situationen för egna intressen och ekonomisk vinning. Jag har vänner som bestört berättat om hur man redan nu innan pandemin är över försöker permanenta hemmajobbandet. Främst genom att införa så kallat "aktivitetsbaserat kontor" där man drar ner på antalet tillgängliga kontorsarbetsplatser för att spara på lokalkostnader i framtiden. I ena fallet är det dessutom en statlig arbetsplats som visar sig "framtidssäkra" och vill genomföra detta.

Som du skriver är min uppfattning att folk är innerligt trötta på att behöva belamra hus och hem med arbetsrelaterade ting och längtar efter att få komma tillbaka till en fysisk arbetsplats.

Men att arbetsgivarna nu försöker utnyttja situationen är kanske inte så konstigt. Det är bara en förlängning av vad man sett i låglöneyrken under lång tid. Att taxichauffören behöver stå för egen bil, att cykelbudet måste bekosta sina egna cykel samt reparationer eller att flygvärdinnan måste bekosta både internutbildningar och arbetskläder med egna lönen. Nu har turen kommit till att den kontorsanställde ska hålla sig med egen lokal.

Jag ser en fara i att sådana här beslut fattas innan folk fått en chans att gå tillbaka till arbetsplatsen eller att kollektivtrafiken begränsas innan pandemin är över. Så när alla egentligen bara längtar efter att resa och gå tillbaka till det normala så har trendängsliga konsulter och kalkylerande ekonomer sett till att kontorslokalen är uppsagd och tidtabellen kapad.

Men även för mig låter denna vision av en fortsatt framtid med digitala mötesplaster och inställt (tåg)resande som en vision från helvetet. Själv är jag innerligt trött på bilåkandet och längtar efter att kunna börja resa med enbart kollektivtrafiken igen.
    Ja, det aktivitetsbaserade kontoret har ju tyvärr blivit ett modeord som kommit för att förpesta tillvaron för alla kontorsarbetare. Vad det egentligen innebär är att de som kommer sist i princip inte kan få en vettig arbetsmiljö. Du förlorar också de fördelar som du annars har genom att ha din personal på kontoret genom att grupperna blir separerade och alltså ändå inte kan få det naturliga samarbetet som är kontorets stora fördel framför distansarbetet... suck. Om du sitter i en del av fastigheten och din kollega idag hamnade på andra sidan så kan man lika gärna sitta hemma tyvärr... det är en usel idé men den tycks tyvärr vara "inne".

Jag tror du har rätt i att folk längtar tillbaka till kontoret men jag tror faktiskt att många inte vill göra det på 100%. Som andra kommenterat här så verkar det ligga i att många som kan tänker sig att de skulle vilja jobba iaf någon dag hemma i veckan.

Någon påpekar här nedan att många arbeten inte kan jobba hemma. Så är naturligtvis fallet!
    Men Sverige är en service baserad ekonomi och en otroligt stor del av den arbetande befolkningen jobbar faktiskt inom kontor numera.
    Faktum är att även ej kontorsbaserade arbeten har en förvånansvärt stor del kontorsliknande arbetsmoment. På min arbetsplats blev vi extremt förvånade över hur stor denna del var! Vissa har lyckats kunna slå ihop den här tiden till ett block och jobbar hemma en dag i veckan eller kanske en dag varannan vecka.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Min åsikt är att kollektivtrafik som är välskött och har hög turtäthet kan konkurrera på egna meriter utan att behöva straffa bort alternativet. Kollektivtrafik i tätorter är enligt min mening oftast redan idag betydligt bättre än bil så jag förstår inte varför de inte skulle kunna fortsätta vara det? Kollektivtrafik på långa sträckor med tåg är det också.

Det jag påpekar är att kollektivtrafiken idag tyvärr INTE är bra utanför tätorterna - den är rent av dålig. När staten sen försöker straffa bort den enda alternativet så står boende där helt utan alternativ. Att vilja få bort bilen är kanske acceptabelt när man tittar på det ur ett stadsperspektiv men alla bor inte i tätort. Det måste finnas vettiga alternativ för områden där en frekvent lokaltrafik helt enkelt inte lönar sig - varken ur ekonomiska eller ekologiska perspektiv (om du kör runt med bussar med 1-4 passagerare så vore det bättre om de tog bilen ur ett miljöperspektiv). Det är statens ansvar att se till hela landet, inte bara tätorterna.
    Helt rätt. Jag bor 700 m från Stockholms tunnelbana. Har därför ingen bil. Finns ingen anledning. Bilbehovet för oss i större tätorter kan lösas med hyrbilar och bilpooler (eller egen bil som enbart används för transportbehov som kollektivtrafiken inte klarar, t ex turen till sommarstugan).

Hade jag bott i Grängshammar så hade jag haft bil. Transportbehovet i glesbygd löses bäst med bil (samt skolbussar och servicelinjer för äldre).

Den "styrning" som behövs av miljöskäl i större tätorter ska ske med morötter (bra kollektivtrafik), inte med piska (skatter).

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Som du säger är det två helt olika saker, i större städer är trängsel ett problem och vi behöver minska ytan varje transport tar och där är kollektivtrafiken överlägsen. I glesare områden är inte ytan något problem så där är inte bilen som sådan ett problem utan där är det snarare bara bränslet som behöver bytas ut.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av BL Visa inlägg
    Även efter pandemin lär en hel av nuvarande hemarbete fortsätta även om många längtar till en ordentlig arbetsplats, träffa kollegorna och den sociala biten. Somliga är trångbodda, har kanske stor familj och kan uppskatta att hålla bostaden fri från
    arbetsrelaterade aktiviteter.
    Tycker att tråden mest handlat om kontorsarbetandes nuvarande och framtida situation. Men väldigt många har mer eller mindre samhällsnyttiga jobb som kräver fysisk närvaro, inte sällan lågavlönade och därmed lägre andel bilägare.
    Tillkommer alla som reser till olika utbildningar från grundskola till universitet och alla som inte har bil.
    Så även om antalet kollektivresenärer troligen kommer att minska en del, så är det viktigt att man inte genomför alltför drastiska nedskärningar. Kostar förstås en del, men det kallas solidaritet.
    Ja, diskussionen har ju gällt de cirka 30% som man befarar kommer sluta resa med kollektivtrafiken (och inte betala biljetter), och dessa är som du säger till helt övervägande del kontorsarbetande, och därför har det diskuterats om 30% är rimligt för kontorsarbetande samt hur den minskningen kan fördela sig över dygnet och veckan.

Och jag kan hålla med dig om behovet att inte genomföra för drastiska nedskärningar.
    Men, när man hör hur regionerna diskuterar detta så har jag inte hört någon nämna orden "höjning av landstingsskatten" (den som går till regionerna), utan det ropas bara på att regeringen (de menar kanske staten/riksdagen) skall bidra med pengar till den regionala kollektivtrafiken.
    Så, intresset att det skall få kosta verkar inte så högt, även om jag hoppas att det ändå finns.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Ja, diskussionen har ju gällt de cirka 30% som man befarar kommer sluta resa med kollektivtrafiken (och inte betala biljetter), och dessa är som du säger till helt övervägande del kontorsarbetande, och därför har det diskuterats om 30% är rimligt för kontorsarbetande samt hur den minskningen kan fördela sig över dygnet och veckan.

Och jag kan hålla med dig om behovet att inte genomföra för drastiska nedskärningar.
    Men, när man hör hur regionerna diskuterar detta så har jag inte hört någon nämna orden "höjning av landstingsskatten" (den som går till regionerna), utan det ropas bara på att regeringen (de menar kanske staten/riksdagen) skall bidra med pengar till den regionala kollektivtrafiken.
    Så, intresset att det skall få kosta verkar inte så högt, även om jag hoppas att det ändå finns.
    Men kommer det verkligen vara 30% färre som åker, eller 30% färre resor? För det är två skilda saker.

Jag tror tyvärr inte på 10-kort eller liknande. Jag tror att man även i framtiden kommer skaffa månadskort och åtminstone i Skåne så går du break even vid 2,5 resor i veckan. Så jag tror ju faktiskt intäkterna kommer vara ungefär det samma.

Aldrig att det faktiskt är 30% som kommer kunna jobba hemma 100% i framtiden som åkte kollektivt 2019..

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Men kommer det verkligen vara 30% färre som åker, eller 30% färre resor? För det är två skilda saker.

Jag tror tyvärr inte på 10-kort eller liknande. Jag tror att man även i framtiden kommer skaffa månadskort och åtminstone i Skåne så går du break even vid 2,5 resor i veckan. Så jag tror ju faktiskt intäkterna kommer vara ungefär det samma.

Aldrig att det faktiskt är 30% som kommer kunna jobba hemma 100% i framtiden som åkte kollektivt 2019..
    Ja, jag formulerade mig dåligt. Jag avsåg "diskussionen har ju gällt de cirka 30% färre resor som man befarar kommer ske med kollektivtrafiken (och lägre biljettintäkter), och dessa resor har som du säger till helt övervägande del gjorts av kontorsarbetande".

Jag håller med om att det troligaste är att fler kontorsarbetande arbetar hemma några dagar i veckan, och det är möjligt att det fortfarande precis lönar sig med ett 30-dagarskort, fast inte i påskveckorna utan då är det bättre åka med reskassa (eller 10-biljett). Men, dessa resenärer kommer säkert efterfråga tjänster som bättre passar dem (eftersom de får sån liten rabatt när de köper 30-dagars). T.ex. förmånligare 10-biljetter, eller månadskort med högst 12 resdagar, eller capping, alltså du drar pengar från reskassan, men när du betalat lika mycket som 30-dagarskort så skapas ett 30-dagarskort så du åker gratis tills 30 dagar har gått.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •