Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Krösatågskris

  1. #1
    SGN
    Fripassagerare

    Krösatågskris

    Idag verkar inte många tåg gå i Krösatågstragfiken (Diesel).

    Något speciellt? Det verkar som om antalet inställda tåg har ökat under sista tid. Detta står i stark kontrast till nye tågchefen Charlie Drabs uttalande när han tillträdde i december: "fordonsproblemen är av övergående karaktär".
    Problemen är stora, trots den inhyrda Transitio itinon. Hur går det när den lämnas tillbaka i vår?


  2. #2
    1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    980

    Sv: Krösatågskris

    Citat Ursprungligen postat av SGN Visa inlägg
    Idag verkar inte många tåg gå i Krösatågstragfiken (Diesel).

    Något speciellt? Det verkar som om antalet inställda tåg har ökat under sista tid. Detta står i stark kontrast till nye tågchefen Charlie Drabs uttalande när han tillträdde i december: "fordonsproblemen är av övergående karaktär".
    Problemen är stora, trots den inhyrda Transitio itinon. Hur går det när den lämnas tillbaka i vår?
    De senaste dagarna har alldeles för många av Krösa Nords elfordon varit ur trafik, imorse tror jag bara fyra av tio X11/14 rullade. Som ersättning körs till viss del Itino, vilket innebär att tåg på dieselsträckorna istället får ställas in. I fredags eftermiddag/kväll kördes t ex båda omloppen Nässjö-Tranås med Y32.


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 399

    Sv: Krösatågskris

    Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    De senaste dagarna har alldeles för många av Krösa Nords elfordon varit ur trafik, imorse tror jag bara fyra av tio X11/14 rullade. Som ersättning körs till viss del Itino, vilket innebär att tåg på dieselsträckorna istället får ställas in. I fredags eftermiddag/kväll kördes t ex båda omloppen Nässjö-Tranås med Y32.
    Finns det något speciellt skäl till att många elfordon är ur trafik, eller är det bara en slump (med lite fler ur trafik under vinterväder)?


  4. #4
    1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    980

    Sv: Krösatågskris

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Finns det något speciellt skäl till att många elfordon är ur trafik, eller är det bara en slump (med lite fler ur trafik under vinterväder)?
    Det är flera vagnar som råkat ut för ganska klassiska vinterproblem för dessa fordon. Att sedan verkstaden enligt uppgift varit stängd i helgen gör inte saken bättre... Men nu verkar åtminstone någon vagn ha kommit ut i trafik igen. Dock är några tåg Jönköping-Växjö inställda i eftermiddag (liksom ett flertal på andra sträckor) vilket dessbättre inte händer så ofta.


  5. #5
    SGN
    Fripassagerare

    Sv: Krösatågskris

    Men på dieselbanorna är det värre, och problemen verkar snarare öka än minska! Vilket mitt inlägg handlade om.


  6. #6
    1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    980

    Sv: Krösatågskris

    Citat Ursprungligen postat av SGN Visa inlägg
    Men på dieselbanorna är det värre, och problemen verkar snarare öka än minska! Vilket mitt inlägg handlade om.
    Ja det kommer att planeras för trafik med något färre fordon framöver, och därmed inställda tåg, eftersom de skadade vagnarna inte verkar komma tillbaka som man räknat med. Dessutom är ytterligare en vagn borta på lite längre tid i väntan på ny växellåda. Men just de senaste dagarna har det varit extra problematiskt eftersom dieselvagnarna alltså även fått ersätta elfordon.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    475

    Sv: Krösatågskris

    Den där verkstaden i Kalmar måste det ju vara något allvarligt fel på. I helgen försvann på Tjustbanan fordonen ett efter ett och till slut fanns tydligen endast 3 fordon kvar till trafiken på båda banorna här. Någon måste nog skärpa till sej snart. Så här kan det inte fortsätta. KLT har nu i flera månader lovat att NU SKA DET BLI ORDNING PÅ TRAFIKEN.. Jo pyttsan, det är inte ett dugg bättre oavsett vad de lovar. Man behöver nog snart ta hjälp från någon som kan sköta tågen. Men de på ren Svenska "Skiter KLT i tågtrafiken" bara de har bussar som är i samma färg och precis nya då är allt bra.


  8. #8

    Sv: Krösatågskris

    Citat Ursprungligen postat av SGN Visa inlägg
    Idag verkar inte många tåg gå i Krösatågstragfiken (Diesel).

    Något speciellt? Det verkar som om antalet inställda tåg har ökat under sista tid. Detta står i stark kontrast till nye tågchefen Charlie Drabs uttalande när han tillträdde i december: "fordonsproblemen är av övergående karaktär".
    Problemen är stora, trots den inhyrda Transitio itinon. Hur går det när den lämnas tillbaka i vår?
    Fordonsproblemen är inte av övergående karaktär. Sålänge man inte vill hyra in fler fordon utifrån utan envist hoppas på att de vagnar som finns ska räcka, då fortsätter problemen. Jag tror inte vi har full trafik före sommaren. Om ingen gör något, mer än att hoppas...

    Lindman


  9. #9
    Robert
    Fripassagerare

    Sv: Krösatågskris

    Det är inte bara Krösa som har problem heller, Upptåget har nästan hälften av sina fordon ur trafik just nu.


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    53

    Sv: Krösatågskris

    Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    De senaste dagarna har alldeles för många av Krösa Nords elfordon varit ur trafik, imorse tror jag bara fyra av tio X11/14 rullade. Som ersättning körs till viss del Itino, vilket innebär att tåg på dieselsträckorna istället får ställas in. I fredags eftermiddag/kväll kördes t ex båda omloppen Nässjö-Tranås med Y32.
    Tyvärr så ser det likadant ut hos Krösatåg Syd, både i Växjö och Karlskrona/Kalmar och det är dom där klassiska vinterfelen på X11 som uppstår.


  11. #11
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Krösatågskris

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Det är inte bara Krösa som har problem heller, Upptåget har nästan hälften av sina fordon ur trafik just nu.


    Ja de är väl tämligen genomgående så att det blir avsevärt mycket mer skador under vinterförhållanden. Att sen chefer och beslutsfattare glömmer det, så fort det blir en "grönvinter", är ju lite märkligt.
    Även SJAB har ju haft stora problem med de flesta fordonstyper under den senaste veckorna, men där tar man ju tag i problemet och försöker omfördela fordon och se till att kapaciteten i verkstäder och svarvar ökar.
    Att som på vissa håll, helt stänga verkstäder på helgerna, verkar väldigt märkligt. Har man sen så pass få fordon som vissa trafikupplägg tycks ha, så går det ju inte att underhålla fordonen, eftersom det ofta krävs lång tid för avisning innan underhåll kan ske.
    Tyvärr är det nog så, att nyttjandegraden på fordon behöver sättas ner med bortåt 33%, kanske mer, under stränga vinterförhållanden, något som man på något vis borde göra en planering för i förväg. Alternativ är ju naturligtvis att skaffa motsvarande mängd fler fordon, men då riskerar man ju ändå att detta äts upp av de som bara vill köra mer o mer tåg, utan tanke på konsekvenserna i vintertrafiken.



    Provar lite olika grejer också, men bortse från det.
    /Leif D


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 949

    Sv: Krösatågskris

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg


    Att som på vissa håll, helt stänga verkstäder på helgerna, verkar väldigt märkligt. Har man sen så pass få fordon som vissa trafikupplägg tycks ha, så går det ju inte att underhålla fordonen, eftersom det ofta krävs lång tid för avisning innan underhåll kan ske.
    Provar lite olika grejer också, men bortse från det.
    /Leif D
    Fungerar väl utmärkt, ställer man in fordon för avisning på fredagskvällen är de garanterat isfria måndag morgon.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    28

    Sv: Krösatågskris

    Vilka är de klassiska vinterfelen?


  14. #14
    SGN
    Fripassagerare

    Sv: Krösatågskris

    Men Krösatågen har har haft problem I 2år - problem som inte är att hänföra till vinter utan mer om kompetens och att vilja koka soppa på en spik!
    Idag var ett 40-tal tåg inställda, vilket varar veckan ut!

    Det mest irriterande är, att människor i ansvarig ställning inte tar problemen på allvar, samt att man lite stöddigt bollar bort problemen med uttalanden som "det är av övergående karaktär", samtidigt som problemen bara blir värre.
    Det finns ena lösning att hyra in Y1, som JLT konsekvent vägrar att diskutera, eller ens argumentera, varför man inte överväger detta alternativ.
    Kalle-Johan sa i början av problemperioden, att det skulle ta alltför lång tid att få till ett avtal. Men det var ju som vanligt ett inte hållbart argument - år senare har vi fortfarande problemen kvar!


  15. #15

    Sv: Krösatågskris

    Citat Ursprungligen postat av SGN Visa inlägg
    Men Krösatågen har har haft problem I 2år - problem som inte är att hänföra till vinter utan mer om kompetens och att vilja koka soppa på en spik!
    Idag var ett 40-tal tåg inställda, vilket varar veckan ut!

    Det mest irriterande är, att människor i ansvarig ställning inte tar problemen på allvar, samt att man lite stöddigt bollar bort problemen med uttalanden som "det är av övergående karaktär", samtidigt som problemen bara blir värre.
    Det finns ena lösning att hyra in Y1, som JLT konsekvent vägrar att diskutera, eller ens argumentera, varför man inte överväger detta alternativ.
    Kalle-Johan sa i början av problemperioden, att det skulle ta alltför lång tid att få till ett avtal. Men det var ju som vanligt ett inte hållbart argument - år senare har vi fortfarande problemen kvar!
    Där har du rätt. Man har även avfärdat andra förslag till inhyrning, man hoppas på att "det ska lösa sig". Inget löser sig, det är alltid någon som löser saker. Detta kommer ta tid, tro mig.

    Lindman


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    163

    Sv: Krösatågskris

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    Där har du rätt. Man har även avfärdat andra förslag till inhyrning, man hoppas på att "det ska lösa sig". Inget löser sig, det är alltid någon som löser saker. Detta kommer ta tid, tro mig.

    Lindman
    Den rimligaste lösningen är ju att redan i planeringen minska användandet (trafiken) mellan 1 november och 31 mars med 1/3 för att ta höjd för det mindre antalet trafikdugliga fordon om kyla och/eller snö råkar dyka upp, och det gäller ju i princip alla järnvägstrafik där vinterproblemen är stora.

    Då får man ju även tillfälle att snöröja och utföra arbeten på banan och signalanläggningar förutom på fordonen.

    Att inskaffa 25% fler fordon innebär som en annan klok skribent skrev bara att detta direkt tas i anspråk för att köra fler turer och problemet kvarstår.

    De landstingsägda trafikbeställarna och tillika fordonsägarna med sina politikerstyrda ledningar har väldigt svårt att förstå att det kan finnas något som "Teknisk reserv" som ska stå beredd när något händer och inte nyttjas till 100% i ordinarie tursättning.


  17. #17
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Krösatågskris

    Magnus Lindman NÄSSJÖ

    Sv: Krösatågskris
    Citat Ursprungligen postat av SGN Visa inlägg
    Men Krösatågen har har haft problem I 2år - problem som inte är att hänföra till vinter utan mer om kompetens och att vilja koka soppa på en spik!
    Idag var ett 40-tal tåg inställda, vilket varar veckan ut!
    Det mest irriterande är, att människor i ansvarig ställning inte tar problemen på allvar, samt att man lite stöddigt bollar bort problemen med uttalanden som "det är av övergående karaktär", samtidigt som problemen bara blir värre.
    Det finns ena lösning att hyra in Y1, som JLT konsekvent vägrar att diskutera, eller ens argumentera, varför man inte överväger detta alternativ.
    Kalle-Johan sa i början av problemperioden, att det skulle ta alltför lång tid att få till ett avtal. Men det var ju som vanligt ett inte hållbart argument - år senare har vi fortfarande problemen kvar!
    Där har du rätt. Man har även avfärdat andra förslag till inhyrning, man hoppas på att "det ska lösa sig". Inget löser sig, det är alltid någon som löser saker. Detta kommer ta tid, tro mig.

    Lindman
    Ja det där kan man ju skriva under på. Det vi ser nu är ju egentligen bara en kopia på hur Ötraf och senare KLT hanterat trafiken och fordonunderhållet på Stångådalsbanan och Tjustbanan.
    När SJAB fick släppa ansvaret för fordonen (2003-2004 om jag minns rätt), så föll väl allt platt till marken. Sen har ju allt i princip bara blivit sämre och sämre, eftersom okunniga människor får göra överväganden som de inte förstår sig på egentligen.


  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 399

    Sv: Krösatågskris - Citatet

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Ja det där kan man ju skriva under på. Det vi ser nu är ju egentligen bara en kopia på hur Ötraf och senare KLT hanterat trafiken och fordonunderhållet på Stångådalsbanan och Tjustbanan.
    När SJAB fick släppa ansvaret för fordonen (2003-2004 om jag minns rätt), så föll väl allt platt till marken. Sen har ju allt i princip bara blivit sämre och sämre, eftersom okunniga människor får göra överväganden som de inte förstår sig på egentligen.
    Den citering du gjorde i ditt inlägg blev väldigt otydlig (vill någon se, så klicka på den blågrå knappen med 2 pilar ovan), och dessutom tog du bort de saker som gör att man får en knapp för att komma tillbaka till det inlägg du citerade.
    Jag föreslår att göra vanlig multicitat i stället. Men, du kanske bara provade lite.:)


  19. #19
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Krösatågskris - Citatet

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Ja det där kan man ju skriva under på. Det vi ser nu är ju egentligen bara en kopia på hur Ötraf och senare KLT hanterat trafiken och fordonunderhållet på Stångådalsbanan och Tjustbanan.
    När SJAB fick släppa ansvaret för fordonen (2003-2004 om jag minns rätt), så föll väl allt platt till marken. Sen har ju allt i princip bara blivit sämre och sämre, eftersom okunniga människor får göra överväganden som de inte förstår sig på egentligen.
    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Den citering du gjorde i ditt inlägg blev väldigt otydlig (vill någon se, så klicka på den blågrå knappen med 2 pilar ovan), och dessutom tog du bort de saker som gör att man får en knapp för att komma tillbaka till det inlägg du citerade.
    Jag föreslår att göra vanlig multicitat i stället. Men, du kanske bara provade lite.:)
    Ja kanske det, jag tycker kanske inte som du, men visst, nu har jag kommit på hur man gör. Får väl försöka rätta in mig i ledet...
    :cool:


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •