Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Är det dyrt att tvätta vagnar?

Passagerare Jan Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Är det dyrt att tvätta vagnar?

Jag var precis ute på en motionsrunda med cykel när jag blev omkörd av den i tid anländande 92:an till Boden. Det var det skitigaste persontåg jag sett på väldigt länge. Jag vågade inte ens gå in och titta invändigt. Ingen bra reklam för Vy.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Är det dyrt att tvätta vagnar?

Citat Ursprungligen postat av Jan Långström Visa inlägg
    Jag var precis ute på en motionsrunda med cykel när jag blev omkörd av den i tid anländande 92:an till Boden. Det var det skitigaste persontåg jag sett på väldigt länge. Jag vågade inte ens gå in och titta invändigt. Ingen bra reklam för Vy.
    November-april: För kallt att tvätta
    Maj-oktober: För varmt för att tvätta

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    November-april: För kallt att tvätta
    Maj-oktober: För varmt för att tvätta
    Nja, i april eller maj går det bra att tvätta. Men då kan tvätten vara trasig.

1. Klass
    Medlem
    feb 2020

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Nja, i april eller maj går det bra att tvätta. Men då kan tvätten vara trasig.
    Tvätten i Hagalund har varit trasig i veckan.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Cica Visa inlägg
    Tvätten i Hagalund har varit trasig i veckan.
    Säg den vecka då tvätten inte är trasig...

Senast redigerat av Fredrik Lundström den 2021-04-05 klockan 09:27:33.

1. Klass
    Medlem
    feb 2020

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundström Visa inlägg
    Säg den vecka då tvätten inte är trasig...
    Den har varit hel flera veckor när det varit minusgrader och den därför inte kunnat användas...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

När tvätten är trasig, vad gör då i stället den personal som egentligen skulle ha arbetat med att tvätta vagnar?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur kommer det sig att tvätten inte används när det är minusgrader? För att förhindra frost på vagnarna?

1. Klass
    Medlem
    feb 2020

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    När tvätten är trasig, vad gör då i stället den personal som egentligen skulle ha arbetat med att tvätta vagnar?
    Det ingår normalt som en del i växling respektive fordonsförflyttning. Alltså ingen särskilt avdelad personal bara för tvätten. Det kan det bli ett lite lugnare arbetspass om det inte är någon tvättning men det kan ju också vara så mycket annat att göra ändå.

1. Klass
    Medlem
    feb 2020

Citat Ursprungligen postat av Gabriel N Visa inlägg
    Hur kommer det sig att tvätten inte används när det är minusgrader? För att förhindra frost på vagnarna?
    Precis. Dörrar, koppel mm som kan frysa fast.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Långström Visa inlägg
    De var väl tvungna att spara in på något när de insåg att bemanningen inte räckte till?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det ingår normalt som en del i växling respektive fordonsförflyttning. Alltså ingen särskilt avdelad personal bara för tvätten. Det kan det bli ett lite lugnare arbetspass om det inte är någon tvättning men det kan ju också vara så mycket annat att göra ändå.
    Säg inte för mycket nu ...

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Allt var bättre förr!
    När alla tåg, vare sig behov fanns eller inte, tvättades vid infarten till Hgl.
    Vagnarna skittömdes, tidningar plockades och återvanns samtidigt som tvätten jobbade.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu är det förstås några år sedan men jag har hört priset för tvätt av motorvagn (X10-14) i Göteborg och reagerade på att det var billigare att köra motorvagnen genom tvätten än att göra motsvarande med en bil. Så det är nog inte av kostnad man inte tvättar utan som sagt så ingår nog detta i proceduren vid undanväxling och tömning av toaletter.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Ingen som har en bild på hur man tvättade vagnsfönstren förr? Borste med långt skaft med vattenslang. Snabbt och effektivt. Måste vara fullt möjligt i en vagnhall. Fönster i förarhytten tvättas däremot. Borde inte vara möjligt!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    De var väl tvungna att spara in på något när de insåg att bemanningen inte räckte till?
    Det gikk skitiga vogner i nattogene på Norrland også før desember 2020.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Allt var bättre förr!
    När alla tåg, vare sig behov fanns eller inte, tvättades vid infarten till Hgl.
    Vagnarna skittömdes, tidningar plockades och återvanns samtidigt som tvätten jobbade.
    Vadcär det för egenskap hos vattnet eller nagnarna som gjorde att vattnet inte frös förr?

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Det var inte bättre förr. På den brunröda tiden var fyra nyanser av brunrött mera regel än undantag. För att inte tala om loken.

Dagens problem verkar vara att borstarna i den maskinella utrustningen inte tar det inbjöda partiet nedanför midjan på de moderna ”plastraketerna”. Här tycks krävas handpåläggning.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Jo, det var bättre förr om vi pratar om personvagnarnas fönster, inte loken, i synnerhet inte dem som tillhörde Malmö lokstation.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Vadcär det för egenskap hos vattnet eller vagnarna som gjorde att vattnet inte frös förr?
    Vagnarna var väl målade smuts-brunt förr i tiden så det syntes inte om man lät bli att tvätta vagnarna.
    Och möjligen hade man också råd att ha personal som gick runt och putsade fönstren separat.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •