Jag var precis ute på en motionsrunda med cykel när jag blev omkörd av den i tid anländande 92:an till Boden. Det var det skitigaste persontåg jag sett på väldigt länge. Jag vågade inte ens gå in och titta invändigt. Ingen bra reklam för Vy.
Jag var precis ute på en motionsrunda med cykel när jag blev omkörd av den i tid anländande 92:an till Boden. Det var det skitigaste persontåg jag sett på väldigt länge. Jag vågade inte ens gå in och titta invändigt. Ingen bra reklam för Vy.
När tvätten är trasig, vad gör då i stället den personal som egentligen skulle ha arbetat med att tvätta vagnar?
Hur kommer det sig att tvätten inte används när det är minusgrader? För att förhindra frost på vagnarna?
Nu är det förstås några år sedan men jag har hört priset för tvätt av motorvagn (X10-14) i Göteborg och reagerade på att det var billigare att köra motorvagnen genom tvätten än att göra motsvarande med en bil. Så det är nog inte av kostnad man inte tvättar utan som sagt så ingår nog detta i proceduren vid undanväxling och tömning av toaletter.
Ingen som har en bild på hur man tvättade vagnsfönstren förr? Borste med långt skaft med vattenslang. Snabbt och effektivt. Måste vara fullt möjligt i en vagnhall. Fönster i förarhytten tvättas däremot. Borde inte vara möjligt!
Det var inte bättre förr. På den brunröda tiden var fyra nyanser av brunrött mera regel än undantag. För att inte tala om loken.
Dagens problem verkar vara att borstarna i den maskinella utrustningen inte tar det inbjöda partiet nedanför midjan på de moderna ”plastraketerna”. Här tycks krävas handpåläggning.
Jo, det var bättre förr om vi pratar om personvagnarnas fönster, inte loken, i synnerhet inte dem som tillhörde Malmö lokstation.