Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Påsk för 7 år sedan

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Påsk för 7 år sedan

Tack vare Kippu har det blivit modernt med att visa vad man gjorde så här års när det var någon idé att resa omkring. Runtom påsk 2014 bar det åt ganska olika platser i vår tidszon.

Vi börjar med palmfredag. Här spelas fooooooootboll:

Inte järnvägsrelaterat? Jo, byggnaden i bakgrunden är faktiskt Milans centralstation.

Palmlördag. Finns väl inte så många länder där hela järnvägsnätet är underjordiskt. Monaco är ett. Nät är kanske inte det lämpligaste uttrycket i detta fall.

Palmsöndag. Den luxemburgska byn Wiltz visade sig vara ett gastronomiskt öken.

Men i Clervaux fick jag en utmärkt sen lunch nästan mitt emot stationen. Servicen var mindre utmärkt. Jag hade beställt juice. Jag ville ha lite kranvatten också. Servitören var tvungen att hämta sin chef. Chefen sa: Nej, du kan inte få kranvatten. Jag frågade om det var något fel på vattnet. Chefen sa: Nej, men vi är inte i Frankrike.

Stilla måndag. Inget tåg i närheten tyvärr, inget treriksröse heller, fast det här vore en lämplig plats:

Tyskland i bakgrunden, Belgien till vänster om den lilla bäcken, Luxemburg till höger.

Stilla tisdag. I Luxemburg får inte bara får åka buss utan även grisar och harar. (Och pingviner, men de är inte med på denna bild.)

Stilla onsdag. Den kloka människan kissar inte när det är blåsigt. Sanna ord i Amsterdam. Lite spår i förgrunden.

Skärtorsdag. Jag kunde inte annat än att åka så långt det bara gick i Danmark. Det visade sig vara rejält blåsigt i Skagen. Bra att minnas vad man läste dagen innan.

Långfredag. En klart järnvägsrelaterad bild efter en skakig natt och en väldigt fin förmiddag på havet.

Påskafton. Man behöver en stark blåsa i Flåmsdalen. (Eller så strunta man i det. Vinden är inte så farligt där.)

Att vandra upp till Myrdal var en mycket dålig (och ogenomförbar) idé. Jag fick vända (vilket jag borde ha gjort mycket tidigare). Så småningom nådde jag en hållplats. Eller snarare en före detta sådan. Tåget stannade ändå.

Påsk. Havsutsikt med fartyg i Moss.

Annan dag. Ängelholm.

Sedan var det absolut dags att åka hem.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Påsk för 7 år sedan

Intressant rundtur.
    Det ser åtminstone ut som en liten gränssten på tyska sidan?
    Busshållplatserna med djuren utanför en skola?/Ulf

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Intressant rundtur.
    Det ser åtminstone ut som en liten gränssten på tyska sidan?
    Ja, de har placerat några stenar omkring där. Vid själva trerikspunkten är det ju inte så lätt. (Fast att det går kan man se någon mil söder om Kilpisjärvi.)

Busshållplatserna med djuren utanför en skola?/Ulf
    En skola var det nog. Vilken betydelse djuren hade orkade jag dock inte utreda. (Skolan hade antagligen påsklov.)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tittade på kartan och detta"treriksröse"ligger verkligen ute i ingenting och inte lätta att hitta...
    Floden heter f ö Our och den lilla bäcken Reibaach./Ulf
    (Bron in i Tyskland ser ut som en f d militärbro som ligger över den gamla)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tittade på kartan och detta"treriksröse"ligger verkligen ute i ingenting och inte lätta att hitta...
    Fast lättare att komma till än vårat treriksröse.
    https://www.google.se/maps/place/Dre....1377948?hl=sv

Medlem
    nov 2017

Folk i Ouren och Lieler och Sevenig skulle bli ganska arga om du kallade dem för ute i ingenting. Inte för att jag hade mött någon där.
    Bron mellan Belgien och Tyskland heter Georges-Wagner-bro. Det stod något om dess historia på någon plakett, vill jag minnas.
    För övrigt är det ju så att de belgiska gränserna befinner sig i mitten av floden resp. bäcken. Däremot tillhör hela Our när den lämnat Belgien både Luxemburg och Tyskland.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •