Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ånglok 1067 under ånga

1. Klass Mohlins avatar
    Medlem
    mar 2018

Ånglok 1067 under ånga

Ångloket HG 3/3 1067 levererades till SBB Brünigbahn 1910 för trafiken över Brünigpass. Loket var i daglig drift fram till Brüningbahns elektrifiering 1941. Många ånglok såldes vidare från Brüningbahn till andra banor i Europa, dock inte 1067 sombehölls som reserv fram till 1965 då loket såldes till Ballenberg-Dampfbahn som satte loket i driftdugligt skick 1972.

Ångloket har sedan dess gjort åtskilliga extratågsresor på Brünigbahn och även på Berner Oberland Bahn. Tyvärr är resor på Berner Oberland Bahn numera knappast möjliga. Kolla dock upp om ni är i närheten om det är några resor på gång på Brünigbahn eller på MIB (Meiringen-Innertkirchen Bahn).

Dessa två bilder är från Wilderswil (straxt utanför Interlaken) som är min hemstation i Schweiz

Hoppas bilderna kan uppskattas, och jag önskar alla postvagnsbesökare en trevlig måndagseftermiddag.

Hoppas nu att det går bra att publicera detta inlägg på Postvagnen, efter allt elände som varit.
    OK, nu på tredje försöket kanske det går annars ger jag upp.

Senast redigerat av Mohlin den 2018-03-05 klockan 15:09:02.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Ånglok 1067 under ånga

Citat Ursprungligen postat av Mohlin Visa inlägg
    Ångloket HG 3/3 1067 levererades till SBB Brünigbahn 1910 för trafiken över Brünigpass. Loket var i daglig drift fram till Brüningbahns elektrifiering 1941.

Hoppas nu att det går bra att publicera detta inlägg på Postvagnen, efter allt elände som varit.
    OK, nu på tredje försöket kanske det går annars ger jag upp.
    Jodå, det blev ju ett jättebra inlägg, hoppas att de tips du fått i annan tråd hjälper dig. När jag skriver reseberättelser har jag alltid skrivit de separat, med alla bildlänkar och sånt färdigt, så det bara är att klistra in sen.

Angående loket, så noterar jag att signaturen 1067 ännu inte registrerat sig, han måste väl digga ett smalspårslok med det numret.:o

Vilka fina bilder! :)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Mycket vackert! Och spårvidden avviker bara 67 mm från numret.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Gulligt.
    Vilket år skedde denna händelse,Stig?/Ulf

1. Klass Mohlins avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Vilket år skedde denna händelse,Stig?/Ulf