Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 67 av 67

Ämne: Bybor kritiska till återöppnad järnväg

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Bybor kritiska till återöppnad järnväg

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Det kan man säkert men det skulle knappast bli billigare. Inom driftplats ska det finnas spårledning på alla huvudspår. En signal lär också behövas vid hållstället för att ge starttillstånd efter att tåget har vänt.
    Tack för bra förklaringar i flera inlägg. Men du hänvisar till "de trafik- och projekteringsregler som gäller för Trafikverkets bannät". Då undrar jag om alla dessa regler är fastställda av Transportstyrelsen och alltså något som Trafikverket inte råder över, eller om några av dem är interna normer som Trafikverket har ställt upp.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Sant, men det är inte så länge sedan man tillät huvudspår utan spårledning. Och det behövs i vart fall bara en signal i ändpunkten.
    När nybyggdes senast ett sådant ställverk? Det har nog inte skett sedan BV bildades i alla fall. Och oavsett så har väl kravet för en sådan anläggning "alltid" varit att tkl ska kunna överblicka de spårledningslösa huvudspåren från sin arbetsplats?

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Tack för bra förklaringar i flera inlägg. Men du hänvisar till "de trafik- och projekteringsregler som gäller för Trafikverkets bannät". Då undrar jag om alla dessa regler är fastställda av Transportstyrelsen och alltså något som Trafikverket inte råder över, eller om några av dem är interna normer som Trafikverket har ställt upp.
    Det är Trafikverkets egna regler. Men Transportstyrelsen kan förstås ha synpunkter på dem i sin tillsyn och när Trafikverkets tillstånd som infrastrukturförvaltare ska förnyas.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Sant, men det är inte så länge sedan man tillät huvudspår utan spårledning. Och det behövs i vart fall bara en signal i ändpunkten.

Uppfyller Mora strand de kraven?
    Det finns spårledning men inga signaler alls i den änden av Mora. Jag får för mig att Mora strand är tänkt att trafikeras med växlingsrörelser.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I bland undrar jag om järnvägen, inte bara här utan i allmänhet, trampat ner sig så djupt i regelverksträsket att den någonsin kan ta sig upp och bli ett behovsanpassat, modernt trafiksystem.

Passagerare
    Medlem
    okt 2020

Not
    In
    My
    Back-
    Yard
    AHA! Stort tack!

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Det finns spårledning men inga signaler alls i den änden av Mora. Jag får för mig att Mora strand är tänkt att trafikeras med växlingsrörelser.
    Från tråden om Mora strand:
    Trafikverket om förändringar under T22:
    "Nya driftplatsdelar Mora central (Mrc) och Mora strand (Mras, var tidigare hållställe) på driftplatsen Mora (Mra).
    Det kommer från T22 vara möjligt att avsluta/starta körplan på Mras.
    Tåg går till/från driftplatsdelarna Mrc och Mras, inga tåg rapporteras på Mra"

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •