Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 67

Ämne: Bybor kritiska till återöppnad järnväg

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Bybor kritiska till återöppnad järnväg

Citat Ursprungligen postat av Bengt Mårtensson Visa inlägg
    Terminalen i Oxberg ligger ju inte i Oxberg.

Banan Mora - Blyberg är idag en system S-bana med 40 km/tim som högsta hastighet.
    Att köra persontåg på den linjen är helt uteslutet och för övrigt inte tillåtet.
    Däremot går det undantagsvis att framföra spärrfärd med resande.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Och att det är system S känns i sammanhanget som ett ganska lätt problem att lösa.

Passagerare
    Medlem
    maj 2019

Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Och att det är system S känns i sammanhanget som ett ganska lätt problem att lösa.
    Jag vill väl inte hålla med dig riktigt.
    Största hastigheten är 40 km/tim.
    Och spårstandarden tillåter ingen högre hastighet i nuläget
    Banan har ingen säkerhetsanläggning, och därmed inga signaler.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det avgörande är ofta om man anser sig ha råd att placera en tkl i dess ändpunkt. Alternativet är att se till att den får en enkel signalanläggning.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det avgörande är ofta om man anser sig ha råd att placera en tkl i dess ändpunkt. Alternativet är att se till att den får en enkel signalanläggning.
    Numera krävs det väl ganska omfattande signalanläggningar för att en tkl ska tillåtas befatta sig med den, och förstås lämpliga lokaler för tkl att tjänstgöra i. Annars anses väl stationen som "ej bevakningsbar" även om man klassar om bana till system M.

Förmodligen tangeras den punkten då en fjärrstyrd signalanläggning och distans-tkl alltid blir billigast om platsen inte redan är klassad som bevakningsbar.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Numera krävs det väl ganska omfattande signalanläggningar för att en tkl ska tillåtas befatta sig med den, och förstås lämpliga lokaler för tkl att tjänstgöra i. Annars anses väl stationen som "ej bevakningsbar" även om man klassar om bana till system M.

Förmodligen tangeras den punkten då en fjärrstyrd signalanläggning och distans-tkl alltid blir billigast om platsen inte redan är klassad som bevakningsbar.
    Men om man skulle återuppbygga järnvägen in till Älvdalen, men bara för persontrafik med motorvagn sista biten, så skulle man väl inte bygga någon växel, utan bara ha ett rakt spår som slutar. Om man sen använder en distanstågklarerare, vad behövs det då för signalanläggning? Kan föraren få körtillstånd (eller vad det heter) per telefon från distanstågklareraren?
    Godstrafik till mellanliggande platser antar jag att man kan köra som spärrfärder när ingen motorvagn är ute på banan, funkar det?

Senast redigerat av Ulf Broman den 2021-04-07 klockan 09:05:48. Anledning: Tagit bort en fråga jag hittade svaret på

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Men om man skulle återuppbygga järnvägen in till Älvdalen, men bara för persontrafik med motorvagn sista biten, så skulle man väl inte bygga någon växel, utan bara ha ett rakt spår som slutar. Om man sen använder en distanstågklarerare, vad behövs det då för signalanläggning? Kan föraren få körtillstånd (eller vad det heter) per telefon från distanstågklareraren?
    Godstrafik till mellanliggande platser antar jag att man kan köra som spärrfärder när ingen motorvagn är ute på banan, funkar det?
    Om jag inte har alldeles fel måste signalanläggningen minimum ha följande funktioner:
    1. Infartssignal som bekräftar hinderfrihet för infartstågvägen
    2. Utfartssignal
    3. Eventuella växlar i tågvägen ska kontrollbekräftas i infarts- och utfartssignalen.

Ordning för förarens kommunikation med tkl är generell och finns i TTJ modul 19M.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sth 40 är väl en konsekvens av system S. Men att spårstandarden inte tillåter högre hastighet är ett problem. Likaså att spåret slutar i Märbäck. Ska man åtgärda det känns det som att det i jämförelse är ett ganska litet problem att klassa om banan till system M.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Om jag inte har alldeles fel måste signalanläggningen minimum ha följande funktioner:
    2. Utfartssignal
    3. Eventuella växlar i tågvägen ska kontrollbekräftas i infarts- och utfartssignalen.
    Jag tror att det stämmer och det skulle jag vilja kalla en fullständig signalanläggning. En enkel signalanläggning, som nämndes högre upp i tråden, skulle ha en infartssignal och utöver det sakna minst ett av ovanstående.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

2. Utfartssignal

Ordning för förarens kommunikation med tkl är generell och finns i TTJ modul 19M.
    Ok, jag förstår att det är de generella reglerna för driftplatser med (många) växlar, även om min fråga snarare var: När behövs en signalanläggning?
    Men, vid en station utan någon växel alls, vad kan kontrolleras?
    Skall infartssignalen kolla med spårledningar att det inte står något fordon inne på stationen? Men om det inträffar har det ju skett något grundläggande fel, för den situationen går ju inte att lösa (mer än att köra in mot rött).
    Vad skall utfartssignalen tala om som inte framgått vid kontakt med distanstågklareraren?

Jag tycker det inte får bli så att man spikar upp 2 lampor som ständigt visar grönt, bara för att det står att det alltid måste finnas en infarts- och en utfartssignal.

Edit:
    Hade man inte på Inlandsbanan (Arvidsjaur?) för länge sedan någon variant att man hade stängt signalerna och satt upp 40-skyltar vid infarten, eller om det rentav var någon stoppskylt där man skulle stanna till och sen köra in på sikt?

Senast redigerat av Ulf Broman den 2021-04-07 klockan 10:25:51. Anledning: Tillägg

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ok, jag förstår att det är de generella reglerna för driftplatser med (många) växlar, även om min fråga snarare var: När behövs en signalanläggning?
    Men, vid en station utan någon växel alls, vad kan kontrolleras?
    Skall infartssignalen kolla med spårledningar att det inte står något fordon inne på stationen? Men om det inträffar har det ju skett något grundläggande fel, för den situationen går ju inte att lösa (mer än att köra in mot rött).
    Vad skall utfartssignalen tala om som inte framgått vid kontakt med distanstågklareraren?

Jag tycker det inte får bli så att man spikar upp 2 lampor som ständigt visar grönt, bara för att det står att det alltid måste finnas en infarts- och en utfartssignal.

Edit:
    Hade man inte på Inlandsbanan (Arvidsjaur?) för länge sedan någon variant att man hade stängt signalerna och satt upp 40-skyltar vid infarten, eller om det rentav var någon stoppskylt där man skulle stanna till och sen köra in på sikt?
    Jag anar hur du tänker och har tänkt på liknande sätt, men av någon anledning har man fastnat för att även om det inte finns några växlar så måste infartssignalen säkerställa att spåret är fritt från hinder och att det finns en utfartssignal. Om det inte finns utfartssignal måste nämligen tkl ge körtillstånd och för att göra det måste hen finnas på plats.

Detta kan förefalla formalistiskt, men förmodligen vill man ha det krångligt för att inte lösningen ska tillämpas mer än absolut nödvändigt.

Passagerare
    Medlem
    maj 2019

I sammanhanget kan vi också nämna att Mora saknar signalsäkerhetsanläggning i riktning Lomsmyren och Oxberg.
    Exempelvis finns där flera handomläggda växlar utan lås. Och förmodligen ingen kontrollbekräftelse på skiljeväxeln Losmyren - Oxberg

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

I sammanhanget kan vi också nämna att Mora saknar signalsäkerhetsanläggning i riktning Lomsmyren och Oxberg.
    Exempelvis finns där flera handomläggda växlar utan lås. Och förmodligen ingen kontrollbekräftelse på skiljeväxeln Losmyren - Oxberg
    Fast nytt ställverk till Mora är på gång.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag anar hur du tänker och har tänkt på liknande sätt, men av någon anledning har man fastnat för att även om det inte finns några växlar så måste infartssignalen säkerställa att spåret är fritt från hinder och att det finns en utfartssignal. Om det inte finns utfartssignal måste nämligen tkl ge körtillstånd och för att göra det måste hen finnas på plats.
    Nu är ju järnvägen ibland ganska bra på att krångla till det. Men hur mycket skulle behövas på en hypotetisk driftplats i Älvdalen med ett spår? En infartssignal kopplad till en spårledning och en utfartssignal som kan styras av en tkl på distans, räcker det eller behövs det mer?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Nu är ju järnvägen ibland ganska bra på att krångla till det. Men hur mycket skulle behövas på en hypotetisk driftplats i Älvdalen med ett spår? En infartssignal kopplad till en spårledning och en utfartssignal som kan styras av en tkl på distans, räcker det eller behövs det mer?
    Ingen signal behöver kunna styras på distans.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Ingen signal behöver kunna styras på distans.
    Om man vill använda distanstågklarerare så är det nödvändigt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Om man vill använda distanstågklarerare så är det nödvändigt.
    Det var nytt. Konstigt då att det inte framgår av TTJ att dtkl ska ställa utfsi till kör, istället står det enbart att föraren ska få körtillstånd av tkl för driftplatsen i andra änden av bevakningssträckan.

Det som gällt tidigare är att infsi och utfsi på den obevakade driftplatsen ska visa "kör" åtminstone när tåget ska passera. Finns det inga vägskydd innebär det oftast att dessa kontinuerligt visar "kör". Det är precis vad som också gäller på alla andra obevakade driftplatser.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Det var nytt. Konstigt då att det inte framgår av TTJ att dtkl ska ställa utfsi till kör, istället står det enbart att föraren ska få körtillstånd av tkl för driftplatsen i andra änden av bevakningssträckan.

Det som gällt tidigare är att infsi och utfsi på den obevakade driftplatsen ska visa "kör" åtminstone när tåget ska passera. Finns det inga vägskydd innebär det oftast att dessa kontinuerligt visar "kör". Det är precis vad som också gäller på alla andra obevakade driftplatser.
    Jag blandade i hop begreppen, jag tänkte på sådan fjärr-lokaltågklarerare som införts på ett par platser de senaste åren, men de är ju formellt lokaltågklarerare. Obevakad vänddriftplats tror jag inte är aktuellt för nybyggen utan det blir nog lokalbevakat på avstånd.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag blandade i hop begreppen, jag tänkte på sådan fjärr-lokaltågklarerare som införts på ett par platser de senaste åren, men de är ju formellt lokaltågklarerare. Obevakad vänddriftplats tror jag inte är aktuellt för nybyggen utan det blir nog lokalbevakat på avstånd.
    Oj? Nu blev jag nyfiken. Kan du ge exempel på sådana platser du syftar på ovan?

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Oj? Nu blev jag nyfiken. Kan du ge exempel på sådana platser du syftar på ovan?
    På Trafikverkets nät är det kanske bara Åmsele som tog över ställverket från Avafors, som var den första platsen att styras på detta sätt.

På Inlandsbanan finns åtta fjärrmanövrerade lokalbevakade stationer på system M: Arvidsjaur, Fågelsjö, Jokkmokk, Jämtlands Sikås, Orsa, Röjan, Sorsele och Svenstavik.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •