Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Snart rivs järnvägen till Karlsborg

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Snart rivs järnvägen till Karlsborg

De senaste veckorna har några kilometer räler flyttats från Karlsborgsbanan. Nästa år börjar rivningen.

https://jarnvagar.nu/snart-rivs-jarn...ill-karlsborg/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Snart rivs järnvägen till Karlsborg

Jag visste inte ens att det fortfarande fanns kvar så mycket av den. Tack för den intressanta texten, det var välskrivet och fint illustrerat!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

När persontrafiken skulle läggas ner var Åke Nilsson, dåvarande vd på Asea Traction, ledamot av Transportrådet som i praktiken beslutade om nedläggningar av järnvägar. Åke Nilsson reagerade över planerna på nedläggning av trafiken på en bana med god standard, elektrifierad och med lika många resande som de andra banorna i ”nedläggningsgruppen” tillsammans.
    Det är ju tråkigt när en bana som då tydligen var i bra skick enligt vad Ulf skriver ändå läggs ner. Känns ju som helt bortkastade pengar då när en elektrifierad bana i gott skick lades ner men de som ville ha buss då är nog väldigt nöjda nu när banan rivs upp.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja denna nerläggning är nog en av de skamligaste och mest korrupta som skett. Skövde kommun hade en stark M politiker som också hade stora intressen i bussbolaget Billingens Trafik. På något sätt fick han med sig Skövde kommun mot Karlsborgsbanan...Dessutom fick man god hjälp av SJ gods som gärna flyttade banans största godskund Aspa bruks lastning av pappersmassa från Karlsborg till Hallsberg trots att det var närmare dubbla avståndet från bruket.....Till detta hörde ju också att dåvarande Skaraborgs län hade 2 hotade banor och man hörde argumenten att ni får vara glada att Kinnekullebanan blir kvar......

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Ja denna nerläggning är nog en av de skamligaste och mest korrupta som skett. Skövde kommun hade en stark M politiker som också hade stora intressen i bussbolaget Billingens Trafik. På något sätt fick han med sig Skövde kommun mot Karlsborgsbanan...Dessutom fick man god hjälp av SJ gods som gärna flyttade banans största godskund Aspa bruks lastning av pappersmassa från Karlsborg till Hallsberg trots att det var närmare dubbla avståndet från bruket.....Till detta hörde ju också att dåvarande Skaraborgs län hade 2 hotade banor och man hörde argumenten att ni får vara glada att Kinnekullebanan blir kvar......
    Billingens Trafik ägdes av Skövde Kommun tillsammans med... SJ

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Men i nutid borde vi skylla på SD-politikerna i Skövde med omnejd, snacka om landsvägsmaffia!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu vet jag inte riktigt vad du menar men för Karlsborgsbanan har ju tiden runnit ut för länge sedan! När man beslutade om nedläggning av persontrafiken på 80 talet började ju förfallet som efter godstrafikens nedläggning på 90 talet blivit totalt. Återupptagen trafik kräver en helt nybyggd bana där möjligen delar av nuvarande banvall kan användas.....

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Banan rustades "för inte så länge sedan". Den var nedlagd ett tag men så rustades den för att snart efter åter läggas ned. Kommer inte ihåg exakt när men borde ha varit i slutet av 90-talet.
    -Per

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Jag åkte förbi den vägen för några timmar sedan och kunde konstatera att ett från vägen synligt avsnitt mellan Skövde och Igelstorp nu var slyröjt, och det såg nyskuret ut. Så det tyder ju på att rälerna kommer att plockas upp ganska snart.

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Men i nutid borde vi skylla på SD-politikerna i Skövde med omnejd, snacka om landsvägsmaffia!
    Utan att gå in på för mycket politik men jag förstår inte heller hur just dessa politiker kunde ha påverkat detta. Jag tog två bilder i Mölltorp 2009 och då var banan helt klart inte framkomlig. Besluten om detta måste ha tagits långt innan SD fick något inflytande. Vid denna tidpunkten eller strax efter var även plankorsningen med riksväg 26 på ringleden runt Skövde riven.

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    Utan att gå in på för mycket politik men jag förstår inte heller hur just dessa politiker kunde ha påverkat detta. Jag tog två bilder i Mölltorp 2009 och då var banan helt klart inte framkomlig. Besluten om detta måste ha tagits långt innan SD fick något inflytande. Vid denna tidpunkten eller strax efter var även plankorsningen med riksväg 26 på ringleden runt Skövde riven.

Lindman

Alla skyller ju på moderaterna i nedlägggingsfrågor, det kanske var så förr men nu har de oftast positiva inställning till upprustning av järnvägar. Men betr Karlsborgsbanan skyller man brett på moderaterna, men vad jag vet har inga partier brytt sig, men letar man kopplingar till landsvägsmaffian så sök i SD. SD uppstod inte igår utan har funnits i Skövde kommunfullmäktige sedan 2006 åtminstone och i riksdagen med minst en Skövdebo sedan 2010, denne startade 2007 föreningen SD-motor och de har alla varit aktiva med diverse förslag, t ex bygga el-vägar, att åter bryta uran i ranstad, avskaffa terrängkörningslagen, förbjuda vindkraft och solenergi. SD lyckades också rekrytera någon Skaramoderat som företrädde åkerinäringen , fick riksdagsplats bums 2018 samtidigt som ungdomsledaren också Skövdebo kom in i Riksdagen. Den ökända sidoföreningen SD-motor kan vara mer järnvägsfientlig än någon annan med landsvägskoppling. Folk tror att det bara är ett enfrågeparti, man behöver inte anstränga sig särskilt mycket för att se att flera personer i riksdagen har skaffat sig mycket intressanta kopplingar inom NATO, globala atomkraftsindustrin, USA:s BÅDA partier, en ledamot från Östergötland jobbade under sin bosättning i USA redan i OBAMAS presidentkampanj. Det kan låta som töntiga namn SD-Motor och SD-Thailand, men det är inga socialkonservativa organisationer på något sätt. SD:s skånske lokförare i riksdagen hade inte mycket att säga till om och EU-parlamentarikern Nalle och diverse lastbilsförare som uteslutits ur facket dominerade SD:s trafikpolitik och det har definitivt inte varit något fokus på spårtrafik. Partiet fokuserade förra året hårt på att rädda små flygplatser som Sölvesborg och Jönköping m fl. småflygplatser. SD:s kopplingar till vägintressen är därmed bevisat starkare än några andra partier tidigare.
    Så, nu har jag försvarat moderaterna som jag inte ser som landsvägsmaffia i nutid i alla fall.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Alla skyller ju på moderaterna i nedlägggingsfrågor, det kanske var så förr men nu har de oftast positiva inställning till upprustning av järnvägar. Men betr Karlsborgsbanan skyller man brett på moderaterna, men vad jag vet har inga partier brytt sig, men letar man kopplingar till landsvägsmaffian så sök i SD. SD uppstod inte igår utan har funnits i Skövde kommunfullmäktige sedan 2006 åtminstone och i riksdagen med minst en Skövdebo sedan 2010, denne startade 2007 föreningen SD-motor och de har alla varit aktiva med diverse förslag, t ex bygga el-vägar, att åter bryta uran i ranstad, avskaffa terrängkörningslagen, förbjuda vindkraft och solenergi. SD lyckades också rekrytera någon Skaramoderat som företrädde åkerinäringen , fick riksdagsplats bums 2018 samtidigt som ungdomsledaren också Skövdebo kom in i Riksdagen. Den ökända sidoföreningen SD-motor kan vara mer järnvägsfientlig än någon annan med landsvägskoppling. Folk tror att det bara är ett enfrågeparti, man behöver inte anstränga sig särskilt mycket för att se att flera personer i riksdagen har skaffat sig mycket intressanta kopplingar inom NATO, globala atomkraftsindustrin, USA:s BÅDA partier, en ledamot från Östergötland jobbade under sin bosättning i USA redan i OBAMAS presidentkampanj. Det kan låta som töntiga namn SD-Motor och SD-Thailand, men det är inga socialkonservativa organisationer på något sätt. SD:s skånske lokförare i riksdagen hade inte mycket att säga till om och EU-parlamentarikern Nalle och diverse lastbilsförare som uteslutits ur facket dominerade SD:s trafikpolitik och det har definitivt inte varit något fokus på spårtrafik. Partiet fokuserade förra året hårt på att rädda små flygplatser som Sölvesborg och Jönköping m fl. småflygplatser. SD:s kopplingar till vägintressen är därmed bevisat starkare än några andra partier tidigare.
    Så, nu har jag försvarat moderaterna som jag inte ser som landsvägsmaffia i nutid i alla fall.
    Det var ordentligt mycket, men som jag ser det inget som har en koppling till Karlsborgsbanan. Och eftersom du skrev "i nutid borde vi skylla på SD-politikerna i Skövde med omnejd" vilket klart antyder att SD i "Skövde med omnejd" skulle ha arbetat för en nedläggning, eller mot en återöppning, och/eller för en rivning av banan. Det kanske de har, men inget i det du skriver ovan har ju med den saken att göra.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Det var ordentligt mycket, men som jag ser det inget som har en koppling till Karlsborgsbanan. Och eftersom du skrev "i nutid borde vi skylla på SD-politikerna i Skövde med omnejd" vilket klart antyder att SD i "Skövde med omnejd" skulle ha arbetat för en nedläggning, eller mot en återöppning, och/eller för en rivning av banan. Det kanske de har, men inget i det du skriver ovan har ju med den saken att göra.
    Hur som helst så minns jag mycket väl hur dåtidens Skövdemoderater agerade i frågan då jag hade flera bekanta som jobbade för Karlsborgsbanans framtid. Kanske är det så att dåtidens Moderater blivit nutidens Sverigedemokrater vad gäller trafikpolitiken?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad beträffar Skövde politiker:
    Lennart Svartvik som under många år var stark representant från centern som kommunalråd, i KSAU och tekniska nämnden
    var i en intervju i samband med att kommunfullmäktige i Tibro diskuterade anslutning av lastbilsterminalen i Tibro
    från järnvägen INTE intresserad av persontrafik som innebar att bommarna över väg 26 var nere mer än en gång per dygn
    så heller inte vidare intresserad av återupptagen godstrafik till Tibro/Karlsborg.

Över huvudtaget är inte Skövdes kommuns politiker intresserade av att ha någon som helst godstrafik till och från kommunen som går på järnväg...

Senare har kommunen byggt handelsområden på var sin sida och ett bostadsområde öster om väg 26 därav dagens trafikköer....

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars Ödlund Visa inlägg
    Billingens Trafik ägdes av Skövde Kommun tillsammans med... SJ
    Ja så var det.
    Förutom att vara delägare i Billingens Trafik AB fanns även SJ Buss samt det av SJ då ägda GDG Biltrafik i Skövde!
    För säkerhets skull, alla med egna anläggningar...

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Det är ett tragiskt slut för en bana som jag själv har starka kopplingar till då jag växte upp i Karlsborg, och dessutom som den sannolikt hade varit livskraftig idag om den fått vara kvar. Minns när man åkte rälsbussen till Skövde, eller stod på perrongen i Karlsborg. Fina bilder länkades det till också, under den tid då jag bodde där. Redan då var man signalintresserad och studerade gärna centrallåset manövertavla på Karlsborgs station, jag minns nästan än idag exakt hur den såg ut :)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Under de 11 månader i början av 80 talet då jag gjorde lumpen på F6 i Karlsborg åkte jag med rälsbussarna nästan varje helg. Och det var oftast 2-3 vagnar fullsatta. Vid ankomst till Karlsborg på söndags kvällen stannade alltid tåget vid infarten för bomfällning? Föraren brukade förlägga dörrarna varvid alla F6are hoppade av och tog en genväg till flygflottiljen!
    Karlsborgsbanan måste väl varit den nedläggningsbana med störst potential och bäst linjeföring få den ju nästan är spikrak. Inget av detta hjälpte dock mot korttänkta dumma politiker. Hoppas de inte vilar i frid!

Passagerare
    Medlem
    mar 2020

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Vid ankomst till Karlsborg på söndags kvällen stannade alltid tåget vid infarten för bomfällning?
    Bommarna vid Södra vägen verkar ha fällts från ställverket för alla ankommande tåg. Spårledningen var ganska lång så det fattades inte tid för att fälla bommarna utan att tåget behövde sakta in.
    Kanske var det en tyst överenskommelse? Om bommarna inte fällts kanske föraren gick ut för att ringa. Ifall det fanns någon telefon vid övergången.

Jag listade aldrig ut varför bomfällningen aldrig automatiserades. Innan tåg från Skövde nådde övergången fanns en växel för ett industrispår, har jag för mig. Kan det ha varit därför?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Allt är omvärldens fel, okunskap och dumma/korrumperade politiker.
    Vill bidra med en annan vinkling. Många gånger saknas järnvägsfordon som är lagom stora för den trafik som behövs. Det är svårt att få lönsamhet om det bara finns järnvägsfordon som motsvarar 2-3 landsvägsbussar när behovet är mindre än en landsvägsbuss. Vet inte hur behovet ser ut efter Karlsborgsbanan men men tror inte det är mer än en buss annat än vid enstaka tillfällen. Tyvärr, tycker om att åka tåg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är ett tag sedan jag åkte buss Karlsborg-Skövde/Tibro då jag har flyttat hemmifrån sedan 20 år.
    Men två linjer, en direktbuss (linje 1) med fåtal stopp och en linje (400) med "mjölkbords-stop".
    400:and gick då in i Mölltorp, Fagersanna med Örlenbadet och stannade utefter väg 49. Medan 1:an, som kom från Lidköping, blåste på. 400 bytte oftast nummer i Karlsborg till 420 och fortsatte norrut till Undenäs.

På mornarna gick det minst två bussar med arbets- och skolpendlare till Tibro respektive Skövde. Har för mig att det var både halv sju och klockan sju.
    Och motsvarande hem på eftermiddagar/kvällarna.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •