Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: Snart rivs järnvägen till Karlsborg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Snart rivs järnvägen till Karlsborg

Citat Ursprungligen postat av Bo-Gunnar P Visa inlägg
    Allt är omvärldens fel, okunskap och dumma/korrumperade politiker.
    Vill bidra med en annan vinkling. Många gånger saknas järnvägsfordon som är lagom stora för den trafik som behövs. Det är svårt att få lönsamhet om det bara finns järnvägsfordon som motsvarar 2-3 landsvägsbussar när behovet är mindre än en landsvägsbuss. Vet inte hur behovet ser ut efter Karlsborgsbanan men men tror inte det är mer än en buss annat än vid enstaka tillfällen. Tyvärr, tycker om att åka tåg.
    Frågan man kanske ska ställa sig är om det är värt att vidmakthålla en speciell infrastruktur (järnvägen) för så små resandemängder? Tror knappast man sparar så mycket på vägen underhåll att det bekostar järnvägens underhåll för att man tar bort en handfull bussar. Tittade lite på Västtrafiks hemsida och det finns dels en "halvdirekt" linje 401 som stannar ute vid väg 49 vid samhällena och så finns det en mer lokalbetonad linje 400 som går in i samhällena, relativt få turer är genomgående till Karlsborg (men tar inte så mycket längre tid än 401 så den används nog för genomgående resenärer också) men med fler turer bara till Tibro. Misstänker att det är få om några turer som dubbleras, kombinationen av relativt låg turtäthet och oregelbundna tider gör att det hade varit logiskt att istället stoppa in fler turer i tidtabellen. Med X11 (eller motsvarande storlek på fordonen) hade det blivit rätt låg turtäthet och med små fordon av busstorlek hade det behövts rätt stora investeringar på banan med signalsystem och mötesstationer (självklart hade en hel del investeringar krävts ändå men inte så stora).

/Måns

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Måns Johannesson Visa inlägg
    Frågan man kanske ska ställa sig är om det är värt att vidmakthålla en speciell infrastruktur (järnvägen) för så små resandemängder?

/Måns
    Både år 2016, 2017, 2018 var det över 1000 förvärvsarbetare som pendlade ut från Karlsborg varje dag och över 900 som pendlade in. 2019 var inpendlare något lägre, lite under 900 men utpendlare fortfarande över 1000 enligt RAMS/SCB.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Om man tittar i kollektivtrafiksutbudet längs stråket Skövde - Tibro - Karlsborg går det att notera att stråket har följande utbud.
    Kod:
    Linje: 400, 401
    Restid Skövde - Tibro: 22-25 min
    Restid Skövde - Karlsborg: 49-59 min
    Restid Tibro - Karlsborg: 23 - 32 min

|--------------------|----|----|----|----|----|----|----|
    | Turutbud [#dt]     | Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
    | Skövde - Tibro     | 51 | 51 | 51 | 51 | 53 | 15 | 14 |
    | Skövde - Karlsborg | 35 | 35 | 35 | 35 | 37 | 14 | 14 |
    | Tibro - Karlsborg  | 35 | 35 | 35 | 35 | 37 | 14 | 14 |
    Som det går att notera finns det ett ganska omfattande kollektivtrafiksutbud längs sträckan med knappt 2 turer per timme. Sträckan Skövde - Tibro har något högre turutbud med ungefär 2.5 turer per timme. En sådan turtäthet bör indikera att resandet längs stråket är ganska omfattande. Det är dock svårare att avgöra ifall det går att hitta en kostnadseffektiv lösning för tågtrafik med godtagbar turtäthet så att tåget kan bli ett rimligt alternativ till bussen. En ide för att uppnå detta kan vara att låta några Västtåg som vänder i Skövde fortsätta till antingen Tibro eller Karlsborg.

/Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Om man tittar i kollektivtrafiksutbudet längs stråket Skövde - Tibro - Karlsborg går det att notera att stråket har följande utbud.
    Kod:
    Linje: 400, 401
    Restid Skövde - Tibro: 22-25 min
    Restid Skövde - Karlsborg: 49-59 min
    Restid Tibro - Karlsborg: 23 - 32 min

| Turutbud [#dt]     | Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
    | Skövde - Tibro     | 51 | 51 | 51 | 51 | 53 | 15 | 14 |
    | Skövde - Karlsborg | 35 | 35 | 35 | 35 | 37 | 14 | 14 |
    | Tibro - Karlsborg  | 35 | 35 | 35 | 35 | 37 | 14 | 14 |
    Som det går att notera finns det ett ganska omfattande kollektivtrafiksutbud längs sträckan med knappt 2 turer per timme. Sträckan Skövde - Tibro har något högre turutbud med ungefär 2.5 turer per timme. En sådan turtäthet bör indikera att resandet längs stråket är ganska omfattande. Det är dock svårare att avgöra ifall det går att hitta en kostnadseffektiv lösning för tågtrafik med godtagbar turtäthet så att tåget kan bli ett rimligt alternativ till bussen. En ide för att uppnå detta kan vara att låta några Västtåg som vänder i Skövde fortsätta till antingen Tibro eller Karlsborg.

/Axel L
    Någon av de som ville ha igång järnvägen igen tror jag kom med detta förslag men det hjälpte föga.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det uttrycks både låga resandeströmmar, och höga resandeströmmar på sträckan (utifrån bussturtätheten) mellan Skövde och Karlsborg. Jag har ingen aning alls för jag kommer inte till närmelsevis från geografiskt område. Men..
    Två tankar dök upp i mitt huvud. Något som jag läst eller hört angående utbyggnad av Tvärbanan i Sthlm (född där men bor ej kvar) att det fanns ett "mystiskt" begrepp som man inte kunde räkna på som hette "rälseffekten".
    Detta skulle betyda att det tack var spårens uppbyggnad/utbyggnad så skulle det åka fler än man realistiskt kunde kalkylera med. Kanske pga annat resandemönster eller aha-upplevelsen? Och sen är det väl många orter i landet som inte hade existerat om inte järnvägen en gång drogs dit.

Den andra reflektionen är från Dalarna där man runt millennieskiftet startade Tåg i Bergslagen med några andra län. Innan detta skedde var tongångarna att t ex Siljansbanan var en olönsam tarm som i princip kunde läggas ner. När Reginorna började trafikera så ökade resandet så pass att det många gånger var ståplats i tågen. Att man trots denna järnvägssatsning i miljardbelopp inte lyckades införa ett adekvat biljettsystem på tåget har jag ingen aning om, men folk stod och väntade på bussen för att kunna köpa ett månadskort med utskrivet kvitto för att bevisa att kortet var giltigt på tåget. Hur det fördes statistik på resandet under dessa premisser vet jag inte, men gissningen är att underlaget inte var fullständigt för korrekt statistik. Vad vill jag säga med det då? Jo, finns snabba moderna tåg i olika relationer så kommer resenärerna oftast. Vill man inte, så går det inte.

Dessutom så skulle jag vilja tillägga att det känns oerhört fel att vilja lägga ner en elektrisk bana som finns, i tider som dessa. Jag tror man kommer ångra sig och undra varför man lekte struts med huvudet i sanden och att man 20 år senare kommer prata om tillbakaläggning av järnvägar där så är möjligt, men då myyycket dyrare och med underjordiska stationer mm mm.

Lite tankar på kvällskvisten.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Mats Gudmundson Visa inlägg
    Dessutom så skulle jag vilja tillägga att det känns oerhört fel att vilja lägga ner en elektrisk bana som finns, i tider som dessa. Jag tror man kommer ångra sig och undra varför man lekte struts med huvudet i sanden och att man 20 år senare kommer prata om tillbakaläggning av järnvägar där så är möjligt, men då myyycket dyrare och med underjordiska stationer mm mm.

Lite tankar på kvällskvisten.
    Fast beskrivningen "en elektrisk bana som finns" är inte så träffande trots allt. Ingen ledning kvar, och om man skulle rusta upp banan så skulle allt utom själva banvallen behöva bytas ut, sannolikt även flertalet av stolparna som troligen är original från 1937.
    Jag säger inte att man ska eller inte ska göra det ena eller det andra, det har jag inte kunskaper nog för i sammanhanget, men din formulering ovan skulle kunna ge någon intrycket att det är en fullt fungerande anläggning som man avser att skrota, vilket alltså verkligen inte är fallet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2020

Citat Ursprungligen postat av LäserMerÄnSkriver Visa inlägg
    Bommarna vid Södra vägen verkar ha fällts från ställverket för alla ankommande tåg. Spårledningen var ganska lång så det fattades inte tid för att fälla bommarna utan att tåget behövde sakta in.
    Kanske var det en tyst överenskommelse? Om bommarna inte fällts kanske föraren gick ut för att ringa. Ifall det fanns någon telefon vid övergången.

Jag listade aldrig ut varför bomfällningen aldrig automatiserades. Innan tåg från Skövde nådde övergången fanns en växel för ett industrispår, har jag för mig. Kan det ha varit därför?
    Svarar mig själv. Gissade i tysthet att man hittat en lösning så att Karlsborg kunde vara obevakat för dagens sista ankommande tåg. Hittade en tråd i gamla PV om lösning med dtkl.

https://www.postvagnen.com/forum/ind...read&id=781028

Det förklarar saken. Men inte varför man aldrig satsade på automatiserad bomfällning.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Fast beskrivningen "en elektrisk bana som finns" är inte så träffande trots allt. Ingen ledning kvar, och om man skulle rusta upp banan så skulle allt utom själva banvallen behöva bytas ut, sannolikt även flertalet av stolparna som troligen är original från 1937.
    Jag säger inte att man ska eller inte ska göra det ena eller det andra, det har jag inte kunskaper nog för i sammanhanget, men din formulering ovan skulle kunna ge någon intrycket att det är en fullt fungerande anläggning som man avser att skrota, vilket alltså verkligen inte är fallet.
    Det kanske var lite olyckligt ordval av mig. Men min tanke var att den trots allt en gång var en sån järnväg, så kanske alla eventuella tillstånd redan existerar.

Men jag håller helt med i reaktionen om att min beskrivning inte är helt till fullo överensstämmande med verkligheten

Passagerare
    Medlem
    jan 2021

Det var undertecknad som tillsammans med ett par andra med mångårig erfarenhet från tågtrafik tog fram skissen. Busstrafiken i stråket hade då lika många resande som Viskadalsbanan. Projektet föll på att politikerna i Skövde och Tibro samt S i Karlsborg ansåg att järnvägen var ett hinder för samhällsutvecklingen i Igelstorp, Tibro, Fagersanna, Mölltorp och Karlsborg. Systemmötet skulle ligga i Tibro. Trafiken klarades genom effektivare utnyttjande av befintliga fordon. Jag hade hittat en X12 som inte gjorde något före 8:50. De flesta tågen skulle bli genomgående till och från Göteborg eftersom man istället för att stå i Skövde hann fram och tillbaka till Karlsborg. Men, som sagt detta skulle enligt politikerna hindra samhällsutvecklingen. Eftersom banan har bra linjeföring skulle det inte vara svårt att få till sth 130 efter spårbyte och återställande av kontaktledningen. Regionen var beredd att ställa upp om kommunerna ville ha tåg.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Kommer inte ihåg exakt när det var men banan var väl nedlagd en gång tidigare, på 90-talet (?), och rustades senare.
    När var det och vad var det som hände?
    Någon som minns bättre än jag?
    -Per

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Lind Visa inlägg
    Kommer inte ihåg exakt när det var men banan var väl nedlagd en gång tidigare, på 90-talet (?), och rustades senare.
    När var det och vad var det som hände?
    Någon som minns bättre än jag?
    -Per
    Hittade lite om det.
    Ett privat företag, Skövde-Karlsborgs Järnvägs AB, återupptog godstrafiken 1995.
    Sedan var det slut med trafik Tibro-Karlsborg 2003-06-17. Skövde-Tibro 2005-12--.
    Lite oklart exakt, båda sträckorna står som formellt upphört godstrafik 2003-01-01.

källa: SJK Järnvägsdata

Järnväg.net har en bild från 2004 - https://www.jarnvag.net/banguide/skovde-karlsborg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tänk om Sverige går med i NATO eller bara tar del i ett större FN-projekt liknande man gjorde efter balkankrigen, då kommer det att behöva köras mängder stridsvagnar mellan Skövde och Karlsborg (övningsfält) och sedan vidare ut i världen till de olika NATO-baserna efter Rail Baltica. Vem vet? Bäst att inte tillåta markexploatering och city-centerprojekt på bangårdarna efter nedläggningen.

Nja, man lägger faktiskt ner järnvägslinjer i NATO-länder också. Jag vet inte vilken strategisk betydelse järnvägarna anses ha inom NATO, men jag kan inte låta bli att tänka på VNJ i Danmark som har två läger längs sin bana. Oksbøl hade tidigare omfattande trafik, men den har väl i princip upphört. Till lägret i Nymindegab går det inte längre att framföra tåg.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Tänk om Sverige går med i NATO eller bara tar del i ett större FN-projekt liknande man gjorde efter balkankrigen, då kommer det att behöva köras mängder stridsvagnar mellan Skövde och Karlsborg (övningsfält) och sedan vidare ut i världen till de olika NATO-baserna efter Rail Baltica. Vem vet? Bäst att inte tillåta markexploatering och city-centerprojekt på bangårdarna efter nedläggningen.
    Jag skulle gissa att vägnätet har en betydligt högre betydelse än järnvägsnätet när det gäller försvarsfrågor. Den huvudsakliga grunden för detta är att transporter på järnväg är långt ifrån lika flexibla som transporter väg.

Om man vill transportera stridsvagnar kan en lämpligt metod vara köra dem från punkt A till punkt B istället för att för att lasta dem på godsvagnar.

/Axel L

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag skulle gissa att vägnätet har en betydligt högre betydelse än järnvägsnätet när det gäller försvarsfrågor. Den huvudsakliga grunden för detta är att transporter på järnväg är långt ifrån lika flexibla som transporter väg.
    Om man vill transportera stridsvagnar kan en lämpligt metod vara köra dem från punkt A till punkt B istället för att för att lasta dem på godsvagnar.

/Axel L
    Stridsvagnar är så tunga och framförallt drar de så enorma mängder bränsle att man föredrar att transportera dem på annat sätt än för egen maskin om det är möjligt. Transport på tåg är vanligt men även på lastbil och om det är möjligt även
    fartyg.

Medlem
    sep 2017

/Axel L
    Visserligen transporterar man i själva verket lämpligen en större enhet pansartrupp längre sträckor på tåg än kör dem, då detta är både tidskrävande, slukar mycket bränsle och inte heller är alldeles bra för vägarna.
    Men oaktat det så vill jag ganska bestämt påstå att ett hypotetiskt svenskt medlemskap i Nato är en så avlägsen händelseutveckling att det lär vara ungefär ett så svagt argument för Karlsborgsbanans fortbestånd som det går att hitta. Ska järnvägens förespråkare ha ens en teoretisk chans att få gehör för sina önskemål får vi nog bli väldigt mycket mer nyttoinriktade än så.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Visserligen transporterar man i själva verket lämpligen en större enhet pansartrupp längre sträckor på tåg än kör dem, då detta är både tidskrävande, slukar mycket bränsle och inte heller är alldeles bra för vägarna.
    Men oaktat det så vill jag ganska bestämt påstå att ett hypotetiskt svenskt medlemskap i Nato är en så avlägsen händelseutveckling att det lär vara ungefär ett så svagt argument för Karlsborgsbanans fortbestånd som det går att hitta. Ska järnvägens förespråkare ha ens en teoretisk chans att få gehör för sina önskemål får vi nog bli väldigt mycket mer nyttoinriktade än så.
    Eftersom pansarregementet i Skövde övar i Karlsborg, Kråk heter det nog, så borde just detta vara det "TYNGSTA" argumentet för nybyggnad av banan, gamla banan klarade väl inte vikterna heller. Konstigt att Sverige inte kör pansar på järnväg när hela Europa och USA använder det i upprustningen och de stora övningarna i östeuropa. Rail Baltica byggs med lastplatser till fyra stora övningsfält och NATO-baser i Polen (anslutande spår) Litauen, Lettland och indirekt Estland (britterna får väl använda lastbil eller lasta över till bredspår sista biten).
    https://www.youtube.com/watch?v=n6GwBAXz2Fw
    https://www.youtube.com/watch?v=coXQA20nc3Y
    https://www.youtube.com/watch?v=quXpVW2xqcw
    https://www.youtube.com/watch?v=IjBx5_HqPjw

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Eftersom pansarregementet i Skövde övar i Karlsborg, Kråk heter det nog, så borde just detta vara det "TYNGSTA" argumentet för nybyggnad av banan, gamla banan klarade väl inte vikterna heller. Konstigt att Sverige inte kör pansar på järnväg när hela Europa och USA använder det i upprustningen och de stora övningarna i östeuropa. Rail Baltica byggs med lastplatser till fyra stora övningsfält och NATO-baser i Polen (anslutande spår) Litauen, Lettland och indirekt Estland (britterna får väl använda lastbil eller lasta över till bredspår sista biten).
    https://www.youtube.com/watch?v=n6GwBAXz2Fw
    https://www.youtube.com/watch?v=coXQA20nc3Y
    https://www.youtube.com/watch?v=quXpVW2xqcw
    https://www.youtube.com/watch?v=IjBx5_HqPjw
    Jovisst, men jag skrev ju att det är ett vettigt långväga transportalternativ för pansartrupper. Men i det västgötska fallet är det inte riktigt samma avstånd (35-40 km jämfört med 500-600 km i de exempel du själv för fram), vilket också syns vara den bedömning svenska armén gjort. Det kan man möjligen ha synpunkter på (fast jag låter bli, så bevandrad i militära logistiska överväganden är jag inte), men det centrala i det jag skrev var att ett svenskt synnerligen hypotetiskt framtida medlemskap i Nato knappast är ett särskilt tungt argument vare sig för eller emot Karlsborgsbanan.

Man kan ju likt en försvarsadvokat med en svårförsvarad klient teoretiskt försöka med nästan vilken argumentation som helst för att driva sin tes, men jag vidhåller att man i det här sammanhanget nog kommer längst med mer jordnära propåer än just ett framtida svenskt medlemskap i Nato. (Observera att jag alltså inte säger ett ord om huruvida Sverige borde vara med i Nato, så var snäll och påstå inte att jag sagt något i den sakfrågan, för det har jag verkligen inte.)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jovisst, men jag skrev ju att det är ett vettigt långväga transportalternativ för pansartrupper. Men i det västgötska fallet är det inte riktigt samma avstånd (35-40 km jämfört med 500-600 km i de exempel du själv för fram), vilket också syns vara den bedömning svenska armén gjort. Det kan man möjligen ha synpunkter på (fast jag låter bli, så bevandrad i militära logistiska överväganden är jag inte), men det centrala i det jag skrev var att ett svenskt synnerligen hypotetiskt framtida medlemskap i Nato knappast är ett särskilt tungt argument vare sig för eller emot Karlsborgsbanan.

Man kan ju likt en försvarsadvokat med en svårförsvarad klient teoretiskt försöka med nästan vilken argumentation som helst för att driva sin tes, men jag vidhåller att man i det här sammanhanget nog kommer längst med mer jordnära propåer än just ett framtida svenskt medlemskap i Nato. (Observera att jag alltså inte säger ett ord om huruvida Sverige borde vara med i Nato, så var snäll och påstå inte att jag sagt något i den sakfrågan, för det har jag verkligen inte.)
    Ja, men skippa Nato då. Jag använde inte NATO och FN-insatser som argument utan som jämförelse. (Å andra sidan finns det i riksdagen tre partier som vill gå med i NATO och Sverige var med i Libyenkriget med JAS-plan, så man vet aldrig). Visst är det kort avstånd Skövde-Karlsborg, men den det är en omfattande lastbilstrafik med vikter som är utöver det vanliga, dessutom så skickades åtminstone förut pansar runt i hela landet mellan olika skjutfält och verkstäder på övningar så transport från Karlsborg kunde lika gärna köras förut till Skåne eller vart som helst. Så åtminstone tidigare borde järnvägen ha rustats till att kunna frakta Leopard, nu är det väl smartare att inte använda Kråk mer. Men man har ju sällan debatterat annat än möjligheten att köra pendeltåg och bryr sig sällan om den tunga trafiken och den problembilden. Det är väl oerhört intressant att andra militärmakter ser det som självklart att frakta med järnväg (även genom Sverige till Norge) medan Sverige tycker 100% landsvägsfrakt är bra.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •